یکشنبه 15 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش کارشناسان فنی تيم مذاکره‌کننده ايران با ۱+۵

ايسنا ـ رييس سازمان انرژی اتمی از افزايش بدنه کارشناسی و تخصصی هيات مذاکره‌کننده ايران در سطح کارشناسی از سوی سازمان انرژی اتمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی‌اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی در حاشيه مراسم بزرگداشت شهدای هسته‌ای و چهلمين روز تدفين شهدای گمنام در محل سازمان انرژی اتمی با تبريک ماه ربيع الاول گفت: اميدواريم در اين ماه شاهد گشايش‌های فراوانی باشيم و بر همين اساس در آخرين جلسه‌ای که در سطح کارشناسی در ژنو برگزار شد پيشرفت‌های خوبی داشتيم البته مختصری مطالب وجود دارد که با سفر آقای عراقچی به ژنو اميدواريم رفع شوند.

وی گفت: اميدواريم يکی دو موردی که بحث برانگيز بوده در ملاقات اين هفته که آقای عراقچی خواهند داشت حل شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی ادامه داد: براساس اطلاعاتی که دريافت کردم اميدوارم قدم‌های اوليه برای عملياتی شدن برنامه اقدام مشترک به زودی برداشته شود تا در تاريخ معين که احتمالا هفته سوم يا چهارم ژانويه خواهد بود شاهد پياده شدن برنامه اقدام مشترک باشيم و آثار اجرای اين برنامه را هم ما و هم طرف مقابل ونيز جامعه بين‌المللی احساس کنند.

رييس سازمان انرژی اتمی با گراميداشت ياد شهدای هسته‌ای و شهدای گمنام کشور گفت: ياد شهدا و گراميداشت ياد آنها حيات بخش است و اين مسووليت ما را نسبت به خدماتی که بايد به ملت ارائه دهيم گوشزد می‌کند تا با صداقت، اخلاص و عشق بيشتر کار کنيم. خدمتی که بدون چشم داشت باشد.

وی همچنين با اشاره به بزرگداشت شهدای هسته‌ای احمدی‌روشن ، قشقايی و علی‌محمدی گفت: يکی دو هفته آينده سالگرد شهادت اين عزيزان خواهد بود که ما اين شهادت را به خانواده آنها و مردم ايران تبريک و تسليت می‌گوييم. شهادت اين عزيزان معنا‌دار و موجب جهش و حرکت مجموعه فعاليت‌های دانشگاهيان در عرصه هسته‌ای بود. بعد از شهادت اين عزيزان تعداد سانتريفيوژها گسترش يافت و شاهد افزايش و گسترش فعاليت‌های هسته‌ای و نيز ابتکار عمل‌ها در اين حوزه بوديم و هيچ رکود و سستی در فعاليت‌های سازمان انرژی اتمی شاهد نبوديم.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبنی بر اينکه يکی دو مورد باقی مانده برای اجرای توافق ژنو مربوط به تعليق غنی‌سازی ۲۰ درصد يا تبديل مواد هسته‌ای گفت: من نمی‌خواهم وارد جزييات شوم و الان زمانش نيست اما عمده تفاهم بر روی چگونگی اجرای توافق انجام شده است و فقط يکی دو مورد باقی مانده که به نظر من آنها هم خيلی جدی نيستند و قابل حل هستند و اميدواريم که در نشست اين هفته اين موارد حل شوند.

وی همچنين از تقويت و افزايش کارشناسان فنی در تيم مذاکره‌کننده خبر داد و افزود: با اجازه آقای دکتر روحانی تعداد کسانی که در گروه مذاکره‌کننده در سطح کارشناسی هستند از سوی سازمان انرژی اتمی افزايش يافته است. از آنجايی که از حالا به بعد وارد مسائل جزيی و تخصصی از جمله چرخه سوخت و راکتور آب سنگين می‌شويم. از اين رو نياز به تخصص‌های مختلف است که اگر مسائلی در موضوع اجرا مطرح شد بتوان روش های مختلف را با مشورت‌های لازم ارائه کرد.

صالحی تصريح کرد: در جلسه اخير در ژنو همکاران ما از سازمان انرژی اتمی حضور داشتند که اين حضور مفيد و موثر بوده است البته قبلا هم همکاران ما بودند اما از حالا به بعد تعداد اين افراد بيشتر می‌شود و گروه مذاکره‌کننده از مشورت‌های تيم کارشناسی ما بهره‌مند خواهند شد.

وی گفت: بنا بر اقتضا و نياز در روند مذاکرات و اجرای توافق کارشناسان اضافه می‌شوند.

به گزارش ايسنا،‌ صالحی در خصوص آخرين وضعيت نيروگاه بوشهر گفت: در چند هفته آينده احتمالا کار نيروگاه برای سوخت‌گيری مجدد متوقف می‌شود. اين اولين سوخت‌گيری نيروگاه اتمی بوشهر است که بعد از يکسال و به عبارتی ۷ هزار ساعت کار سوختش عوض می‌شود.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی براينکه کشورهای عربی حوزه خليج‌فارس با تکرار ادعاهای رژيم صهيونيستی درباره تهديدآميز بودن فعاليت‌های هسته‌ای ايران نگرانی‌هايی را مطرح می‌کنند، با رد اين اظهارات و ادعاها گفت: ايران همواره اعلام کرده است فعاليت‌هايش در مسير صلح‌آمير و تحت نظارت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و ما براساس قانون و مقدسات و فتوای رهبری اعلام کرده‌ايم استفاده وساخت سلاح هسته‌ای حرام است.

وی تاکيد کرد: من نسبت به اجرای موفق توافق ژنو خوش‌بينم و با اين کار بسياری از نگرانی ها رفع خواهد شد.

رييس سازمان انرژی اتمی در خصوص بازديد بازرسانان از معدن گچين بندرعباس اظهار کرد: در فاصله ژانويه تا فوريه زمانی برای بازديد بازرسانان در نظر گرفته خواهد شد اما هنوز تاريخ قطعی آن مشخص نشده است.

وی ادامه داد: ما نسبت به اجرای تعهدمان با آژانس معتهديم و شش مورد مدنظر را اجرا خواهيم کرد که تاکنون بازديد بازرسان از تاسيسات توليد آب سنگين اراک انجام شده و رضايت کامل حاصل شده است و بازديد از گچين بندرعباس هم به زودی انجام می‌شود.

رييس سازمان انرژی اتمی با مثبت خواندن گزارش اخير مديرکل آژانس ظهار اميدواری کرد که گزارش بعدی مديرکل نيز اين روند را حفظ کند وبه طور کلی نسبت به روندی که در همکاری ايران با آژانس و مذاکرات ايران و ۱+۵ وجود دارد خوش‌بين هستم و روند مثبت است.

وی تصريح کرد: مسائل و مشکلاتی که در اين مسير وجود دارد قابل حل وفصل است و می‌توان آنها را حل کرد.

رييس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اينکه با نزديک شدن ايام دهه فجر آيا سازمان خبر خوشی خواهد داشت؟ گفت: اينطور نيست که ما هر روز بتوانيم يک خبر خوش داشته باشيم اما اکنون خبر خوش اين است که مردم ما نسبت به اينکه مسوولان حافظ منافع ملی‌شان هستند اطمينان داشته باشند. سازمان انرژی اتمی با قدرت و قوت درجهت مصلحت و منفعت ملی حرکت می‌کند و حرف و حديث‌هايی که گاهی شنيده می‌شود درست نيست و فعاليت‌های سازمان با قوت در تمامی عرصه‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: مواردی وجود دارد که ما داوطلبانه اجرای آنها را پذيرفته‌ايم مثل تعليق غنی‌سازی ۲۰ درصد. ما اعلام کرده‌ايم که از اول قصد غنی‌سازی ۲۰ درصد را نداشتيم و الان برای ۴ و ۵ سال سوخت ۲۰ درصد مورد نياز راکتور تهران را داريم و تعليق آن به معنی عدول از حق غنی‌سازی ۲۰ درصد و يا بالاتر از آن نيست. حق غنی‌سازی برای ما و جود دارد و ما می‌توانيم با هر شيوه‌ای و در هر حجمی و سطحی آن را انجام دهيم. اگر داوطلبانه پذيرفته‌ايم بيش از ۵ درصد غنی نکنيم نتيجه ای است که از منظر اقتصادی به آن رسيده‌ايم و الان هم که ۲۰ درصد را تعليق می‌کنيم داوطلبانه است.

وی در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبنی بر اينکه بحث هزار سانتريفيوژ نسل IR-2m در اجرای توافقنامه ژنو مسئله‌ساز است و طرف مقابل نسبت به فعاليت و يا وجود اين سانتريفيوژ‌ها نقطه نظری دارد گفت: هزار سانتيفيوژ IR-2m در دولت قبل نصب شده است و در همان دولت تصميم گرفته شد که به اين تعداد ماشين‌ها گاز تزريق نشود و اين تصميم سياسی بود و هنوز اين تصميم پا برجا است.

رييس سازمان انرژی اتمی در خصوص طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر غنی سازی ۶۰ درصدی گفت:الان قصد ورود به اين مسئله را ندارم اما هر مرجعی در کشور مسووليتی برای خود دارد و طبق آن تصميمات مقتضی را می‌گيرند ما به هر تصميمی که مراجع قانونی‌ کنونی کشور اتخاذ می‌کنند تمکين می‌کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016