دوشنبه 2 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراقچی‌: بازرسی اخير از اراک ربطی به توافق ژنو نداشت، اجرای سند ژنو هنوز آغاز نشده است

مهر ـ عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بيان اينکه اجرای توافق ژنو هنوز آغاز نشده است، گفت: ممکن است دور بعدی مذاکرات کارشناسی ايران و ۱+۵ در سطح معاونان وزير يا حداقل بنده و خانم اشميت برگزار شود تا برخی مسائل که نياز به تصميم‌گيری دارد در همان جلسه تصميم‌گيری شود.
به گزارش خبرگزاری مهر ، به نقل از واحد مرکزی خبر، سيد عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بين‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با بيان اينکه از توافق ژنو تاکنون، برخی مواضع مقامات آمريکايی درست نبوده و بعضا حتی خلاف توافق ژنو بوده، گفت: بر اساس آن مقرر شده گام بعدی مذاکرات را با حسن نيت برداريم.

وی گفت: آمريکايی‌ها در اين مدت نيز اقداماتی داشته‌اند که شاخص‌ترين آن، درج نام ۱۹ شرکت ايرانی يا خارجی جديد در فهرست تحريم‌ها به بهانه اجرای تحريم‌های گذشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عراقچی افزود: آقای کوهن معاون خزانه داری آمريکا نيز با سفر به منطقه، فشارهايی به برخی کشورها برای اعمال تحريم‌ها عليه کشورمان داشته که مجموعه اين اظهارات و اقدامات، تحريک آميز و خلاف حسن نيت و روحيه همکاری به عنوان لازمه اجرای توافق نامه ژنو محسوب می‌شود.

وی گفت: البته دولت آمريکا در شرايطی است که به علت امتيازاتی که به جمهوری اسلامی ايران داده با انتقاد و اعتراض نمايندگان مخالف در کنگره و دوستان منطقه‌ايش اعم از رژيم صهيونيستی و ديگران مواجه شده و مجبور است.

عراقچی افزود: آمريکايی ها بابت موافقت با غنی سازی ايران، ورود به بحث درباره تحريم‌ها، توافق با ايران و کمک به ارتقای اقتدار منطقه‌ای و بين المللی جمهوری اسلامی ايران مورد انتقاد قرار گرفته اند و اقداماتشان برای پاسخگويی به اين انتقادهاست.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: به مقامات آمريکايی گفته‌ايم که نبايد مشکلات داخلی و مشکلاتی را که با دوستانشان دارند با هزينه حقوق ملت ايران رفع کنند، اين قطعا ناپسند است و ما با آن برخورد می‌کنيم.

معاون وزير امور خارجه همچنين، برخی برخوردها و سياست‌های دوگانه در درون دولت آمريکا را نشان دهنده سردرگمی دولت اين کشور دانست.

عراقچی افزود: اين سردرگمی به نحوی است که هر يک از وزارتخانه‌های خزانه داری و امور خارجه کاری می‌کنند، برخی درصدد افزايش تحريم‌ها هستند و از طرفی اوباما گفته است تحريم‌های جديد کنگره را وتو خواهد کرد.

وی گفت:‌ اين ناشی از امتيازاتی است که به ايران داده‌اند و مجبورند آن را توجيه کنند، اما حق ندارند اين کار را با هزينه ايران و در خطر قرار دادن توافق ژنو انجام دهند.

معاون وزير امور خارجه در بخش ديگری از اظهاراتش گفت: مذاکرات فنی و کارشناسی جمهوری اسلامی ايران و ۱+۵ يک هفته پس از تعطيلات کريسمس از سر گرفته می شود.

عراقچی با اشاره به مذاکرات کارشناسی ايران و ۱+۵ در ژنو، عنوان کرد: مذاکرات بسيار فشرده و طولانی بود که به مدت چهار روز از پنج شنبه در اين شهر برگزار شد.

عراقچی هدف از اين مذاکرات را تصميم گيری درباره راهکارها و ضابطه‌های اجرايی مربوط به توافقنامه ژنو دانست و افزود: به رغم مذاکراتی که قبلا در وين داشتيم و اکنون در ژنو داريم پيشرفت ما به علت برخی تفاسير و برداشت‌هايی که از مفاد توافق صورت گرفته خيلی سريع نبوده است.

وی گفت: اين تفاسير و برداشت‌ها از نظر ما درست نيست و بايد دقت بيشتری صورت گيرد، به اين علت در بسياری موضوعات توانسته‌ايم پيشرفت‌هايی داشته باشيم اما در برخی موضوعات کماکان اختلاف نظر بين طرفين باقی است.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان افزود: تماس‌های در سطوح بالاتر و گفت‌وگو بين بنده و خانم اشميت به تماس تلفنی خانم اشتون با آقای ظريف منجر شد که حدود ۴۵ دقيقه طول کشيد و برخی موارد اختلافی مرور شد.

وی ادامه داد: در اين تماس تلفنی تصميم گرفته شد که اين مذاکرات ادامه يابد اما با توجه به تعطيلات کريسمس که اين هفته در پيش است توقفی را خواهيم داشت و بعد در فاصله يک هفته دوباره اين مذاکرات از سرگرفته خواهد شد.

معاون وزير امور خارجه گفت: اين توقف فرصت خوبی برای ارزيابی دوباره مسايل و مشورت‌های بيشتر در تهران است تا در دور بعدی با جمع بندی بهتری در مذاکرات حاضر شويم.

عراقچی افزود: ممکن است تصميم بگيريم در دور بعدی، سطح مذاکرات را مقداری بالاتر ببريم يا حداقل آغاز مذاکرات در سطح بالاتری باشد تا برخی مسائل که نياز به تصميم سياسی دارد در آن سطح بهتر تصميم گيری شود و ما در نهايت بتوانيم درباره نحوه اجرای توافق نامه ژنو به جمع بندی برسيم.

وی گفت: همچنين در ادامه مذاکرات بايد تاريخی را برای آغاز گام نخست توافق نامه ژنو تعيين کنيم.

عراقچی افزود: در اين مذاکرات کارشناسان فنی ما به سرپرستی آقای بعيدی‌نژاد مديرکل سياسی وزارت امور خارجه حضور دارند و گروهی از کارشناسان بخش‌های مربوط به مسائل تحريم و هسته‌ای وی را همراهی می‌کنند.

وی گفت: ممکن است دور بعدی مذاکرات در سطح معاونان وزير يا حداقل بنده و خانم اشميت آغاز شود تا برخی مسائل که نياز به تصميم گيری و جمع بندی سياسی دارد در همان جلسه تصميم گيری شود.

عراقچی افزود: شکل و جزييات دور بعدی مذاکرات بايد بيشتر بررسی کرد اما آنچه مسلم است دور دوم مذاکرات کارشناسی با توجه به تعطيلات سال نو ميلادی خاتمه خواهد يافت و يک هفته بعد از سر گرفته خواهد شد.

معاون وزير امور خارجه گفت: سفر بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی به کشورمان در چارچوب توافق با آژانس انجام شد.

عراقچی افزود: توافق ژنو هنوز اجرايی نشده و فلسفه مذاکرات جاری برای مشخص کردن ساز و کار اجرای اين توافق است.

وی گفت: بازرسی بازرسان آژانس در روزهای گذشته مربوط به توافقنامه ديگری بين ايران و آژانس است که در پی سفر اخير آمانو به تهران امضا شد.

عراقچی افزود: مسائلی مربوط به گذشته و حال ميان ما و آژانس وجود داشت که ارزيابی اين مسائل فراتر از وظايف آژانس و فراتر از تعهدات ما طبق معاهده ان پی تی و توافق نامه پادمانی بين ما و آژانس است، اما برای رفع اين مسائل به تعيين چارچوبی نياز داشتيم تا بر اساس آن بين ما و آژانس همکاری صورت گيرد.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: اين توافق در پی چند دور مذاکره با آژانس بين آقايان آمانو و صالحی امضا شد که آن نيز چند گام دارد که برای اجرای گام نخست اقداماتی در نظر گرفته شد.

وی افزود: سفر بازرسان آژانس به ايران و بازرسی از کارخانه آب سنگين اراک در اين چارچوب انجام شد و اين موضوع مسيری جداگانه است.

عراقچی ابراز اميدواری کرد: مسائل باقی مانده بين ايران و آژانس با حرکت جديد مبتنی بر حسن تفاهم و مسائل سياسی بين ايران و ۱+۵ نيز با حسن نيت حل و فصل شود و پيشرفت مناسبی در حل و فصل نهايی موضوع هسته‌ای داشته باشيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016