دوشنبه 2 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: مذاکرات کارشناسی ايران و ۱+۵ اول هفته آينده برگزار می‌شود

ايسنا ـ وزير امور خارجه از برگزاری مذاکرات کارشناسی بين ايران و ۱+۵ در اول هفته آينده خبر داد.

محمد جواد ظريف در صفحه فيسبوکش نوشت:

"دوستان سلام

پوزش مرا از گزارش های کوتاه و با فاصله بپذيريد.

ساعت ۱۱ و نيم صبح اربعين (دوشنبه) است. مناسب است با ابياتی از حافظ آغاز کنم:

رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس ...

گويی ولی شناسان رفتند از اين ولايت

در زلف چون کمندش ای دل مپيچ کان جا

سرها بريده بينی بی جرم و بی جنايت

هر چند بردی آبم روی از درت نتابم

جور از حبيب خوشتر کز مدعی رعايت

اما يک گزارش کوتاه:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



ديروز ميزبان خانم اما بنينو، وزير امور خارجه ايتاليا بودم. او اولين وزير خارجه اروپايی است که در چندسال گذشته به ايران سفر کرده است. خانم بنينو را دوبار قبلا ملاقات کرده بودم و چند بار هم تلفنی صحبت کرده بودم. زن بسيار فعال و شجاعی است. مواضع او در مخالفت با جنگ بسيار قابل احترام هستند. خانم بنينو مانند بسياری ديگر از دولتمردان اروپا و ساير نقاط دنيا معتقد است که انتخابات رياست جمهوری و سياست خارجی دولت جديد، به ويژه تفاهم ژنو، شرايط جديدی را در سطح منطقه و حتی جهان ايجاد کرده است. واقعيت اين است که هنوز تفاهم ژنو اجرايی نشده است ولی فضای روانی ضدايرانی شکسته و شرکت های خارجی که تا سه چهارماه قبل حاضر نبودند حتی با طرف های ايرانی گفت‌وگوی تلفنی داشته باشند، اکنون برای حضور در ايران رقابت می کنند. به ياری خدا و با حمايت مردم خوب از سياست های دولت تدبير و اميد، در چندهفته آينده وزرای بيشتری از کشورهای عضو اتحاديه اروپا به تهران می آيند.

ديشب همچنين مذاکرات کارشناسی ايران و ۱+۵ بعداز چند روز مذاکره سخت و سنگين برای تعطيلات کريسمس تا هفته آينده متوقف شد. در تماس تلفنی خانم اشتون پس از مرور بر مهمترين موضوعات بحث توافق کرديم که مذاکرات کارشناسی اول هفته آينده از سرگرفته شود. همانگونه که قبلا هم چندين بار خدمت شما عرض کرده ام تمامی مراحل مذاکرات دشوار و پرپيچ وخم و پرفرازونشيب خواهد بود و ضرورت صبر و حوصله و دقت و هوشياری در همه مراحل ضروری است. همکاران ما مذاکرات را با حسن نيت کامل و با هدف رسيدن به تفاهم ادامه می دهند و در تمامی مراحل با دقت از عزت، حقوق و منافع مردم بزرگ ايران حراست و پاسداری خواهند کرد.

موضوع ديگر، تصويب قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراط در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود(که مخفف انگليسی آن WAVE يا «موج» است.) اين قطعنامه بر اساس پيشنهاد رياست محترم جمهوری در سخنرانی مهم شان در مجمع عمومی، توسط همکاران ما در نمايندگی ايران در ملل متحد تدوين و با ساير هيئت ها مذاکره شده بود. اهميت اين پيشنهاد و استقبال جهانی از آن، خنثی کردن پروژه گسترده امنيتی سازی ايران و ايجاد فضای ايران هراسی، اسلام هراسی و شيعه هراسی در سطح جهان است که توسط بدخواهان ايران در سال های گذشته و با سرمايه گذاری فراوان شکل گرفته بود. همانطور که رياست محترم جمهوری در آغاز کار و در تبيين اصول برنامه سياست خارجی دولت تدبير و اميد اعلام کرده بودند، خنثی کردن برنامه امنيتی سازی ايران از مهمترين اولويت های ماست که با جديت دنبال شده و آثار وسيعی داشته که برخی از ناظران خارجی آن را يک زلزله در منطقه و در سطح روابط جهانی قلمداد کرده اند. بهت و سردرگمی و عصبانيت نتانياهو و ديگران از همين واقعيت است و هم چنين استقبال گسترده دوستان ايران و ديگران. توجه به تصوير کلان ضرورتی غيرقابل انکار برای فهم اين تحول و ابعاد آن است.

اميدوارم گزارش بعدی را با فاصله کمتری تقديمتان کنم. خدانگهدار."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016