پنجشنبه 19 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برکات مذاکرات اين بود که دشمنی آمريکا با ايران را روشن کرد

فرارو ـ آيت الله خامنه‌ای تاکيد کردند: بايد جبهه دشمن را شناخت. نبايد لبخند دشمن را جدی گرفت و فريفته آن شد. دشمنان انقلاب امروز نيز با تمام قوا ايستاده و از دشمنی منصرف نشده‌اند اما اگر ناچار شوند عقب‌نشينی می کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) در ديدار هزاران نفر از علما، فضلا، روحانيون و قشرهای مختلف مردم قم، يکی از ابعاد مهم حادثه ۱۹ دی سال ۱۳۵۶ را اقدام و عمل، با تکيه بر ايمان راسخ و همراه با بصيرت، و در سخت ترين شرايط، دانستند و تأکيد کردند: مهمترين درس حادثه ۱۹ دی قم، اين است که برای عبور از مشکلات بايد با ايمان راسخ و بصيرت نسبت به دشمن و فراموش نکردن دشمنی او، بر توانايی ها و ابتکارهای داخلی ملت و استعدادهای جوان تکيه کرد و چشم به خارج ندوخت.

حضرت آيت الله خامنه ای در اين ديدار که همزمان با سی و ششمين سالگرد قيام تاريخی مردم قم در ۱۹ ديماه سال ۱۳۵۶ برگزار شد، با اشاره به يکی از آيات سوره روم قرآن کريم که خداوند نصرت و ياری مؤمنين را، حقی بر عهده خود می داند، گفتند: وعده حتمی خداوند متعال در اين آيه، مربوط به شرايطی است که مؤمنين هيچ روزنه اميدی در مقابل جبهه عظيم دشمنان نداشتند و آن روزی هم که مردم و جوانان و طلاب قم برای دفاع از امام (ره) و پرچم برافراشته مبارزه بر ضد طاغوت، به خيابانها آمدند و خون آنها بر زمين جاری شد، هيچکس تصور نمی کرد که اين حادثه، چنين تأثير و برکتی خواهد داشت. ايشان تأکيد کردند: اگر ايمان راسخ، با بصيرت، اقدام و عمل، و استقامت و ايستادگی همراه شود، نصرت الهی قطعی خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر در مواردی نصرت الهی شامل حال مؤمنين نمی شود، به دليل ضعف ايمان يا غلط بودن ايمان و يا ايمان بدون بصيرت است زيرا نداشتن بصيرت همچون نداشتن چشم است و فردی که چشم ندارد، راه را تشخيص نمی دهد و به بيراهه می رود.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: علت اينکه بنده بر موضوع بصيرت در حوادث ۹ دی تأکيد فراوان داشتم به همين علت است.

ايشان علت پيروز نشدن حرکت و قيام برخی ملتها را، نبود برخی شرايط تحقق نصرت الهی دانستند و تأکيد کردند: ملت ايران توانست همه اين شرايط اعم از ايمان راسخ، بصيرت، اقدام و ايستادگی را فراهم کند زيرا راهنمای صادق و ماهری همچون امام خمينی (ره) داشت که فقيهی آگاه به مسائل جهان، بريده از مطامع و منافع مادی شخصی و آگاه به کتاب و سنت بود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر لزوم تأمل در گذشته و درس گرفتن از نقاط قوت و ضعف آن، خاطرنشان کردند: کسی نبايد دچار اين توهم شود که دشمنان انقلاب اسلامی، امروز از دشمنی خود منصرف شده اند.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: البته ممکن است هر دشمنی ناچار به عقب نشينی شود ولی نبايد از دشمن و جبهه دشمن غافل شد و نبايد لبخند دشمن را جدی گرفت و فريفته آن شد.

ايشان با تأکيد بر اينکه هيچگاه نبايد هدف را فراموش کرد، گفتند: هدف جمهوری اسلامی ايران، رسيدن به آرمانهای اسلام يعنی پيشرفت مادی و معنوی بشر است و رسيدن به اين هدف والا جز با ايمان راسخ و بصيرت در مسائل جاری و غافل نشدن از دشمن، امکان پذير نيست.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اينکه بنده بارها گفته ام افق نظام جمهوری اسلامی ايران روشن است، به اين دليل است که مردم ما دارای ايمان، بصيرت و دشمن شناسی و همچنين دارای روحيه کار و ابتکار هستند.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: در کدام مسئله بوده است که جوانان ما وارد شده و نتوانسته باشند، موضوع را حل کنند. هر جا زير ساخت آماده ای بوده است، جوانان ما به پيش رفته اند و همه اينها، به برکت استعداد و توانايی است که خداوند متعال در اين ملت قرار داده است.

ايشان افزودند: توصيه هميشگی من به مسئولين اين است که برای رفع مشکلات کشور بايد به نيروی درونی توجه شود و چشم به بيرون دوخته نشود.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکيد بر اينکه هيچ شکی در حضور فعالانه در عرصه خارجی و بين المللی نيست، خاطرنشان کردند: اما بايد اميد ما به پشتيبانی و کمک الهی و نيروی داخلی ملت و کشور باشد و همين نگاه است که کشور را بيمه خواهد کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای در ادامه به اشتباه هميشگی دشمنان در شناخت نادرست از ملت ايران اشاره کردند و افزودند: دشمنان ما امروز به گونه ای صحبت می کنند که گويا ملت ايران بر اثر فشار تحريم ها، دستهايش را بالا برده و تسليم شده است، در حاليکه باز هم اشتباه می کنند زيرا اين ملت، ملتی نيست که دستهايش را به علامت تسليم بالا ببرد.

ايشان با تأکيد بر اينکه ملت ايران، در شرايط سخت تر از امروز نيز تسليم نشد، خاطرنشان کردند: نمونه واضح و غيرقابل انکار اين حقيقت، در ۸ سال دفاع مقدس است که همه قدرتهای جهانی و شرق و غرب آن روز، به صدام مجرم کمک کردند تا بر ضد ملت و کشور ايران اقدام کند اما بواسطه عزم و ايمان راسخ و تصميم قاطع ملت برای صحنه آوردن توانايی های داخلی، نصرت الهی محقق شد و گره ها يک به يک باز و رژيم بعث و حاميانش با بی آبرويی بين المللی مجبور به عقب نشينی شدند.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: امروز هم رفع مشکلات تنها از طريق مقابله با دشمنی های دشمنان بواسطه ايستادگی ملت و تکيه بر توانايی های داخلی، و اعتماد به خداوند متعال امکان پذير است.

ايشان افزودند: وقتی دشمن با ملتی مصمم و مقاوم مواجه می شود، چاره ای جز عقب نشينی نخواهد داشت و اين تصور که ملت ايران به دليل فشار تحريم ها به پای ميز مذاکره آمده، يک اشتباه محض است و ملت ايران اين اشتباه دشمنان را به هم خواهد زد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ما قبلاً هم اعلام کرده بوديم که نظام جمهوری اسلامی ايران، در موضوعات خاصی که مصلحت بداند، با اين شيطان، برای رفع شرَ او و حل مشکل، مذاکره خواهد کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه يکی از برکات مذاکرات اخير، روشن شدن، دشمنی مسئولان آمريکايی با ايران و ايرانی، و اسلام و مسلمين بود، گفتند اين موضوع، در لحن ها و حرفهای مقامات امريکايی، در هفته های اخير، کاملاً مشهود بود و همه ديدند.

ايشان افزودند: اگر امريکايی ها در موضوعی اقدام نمی کنند، علت آن، ناتوانی آنها است و نه عدم دشمنی. آنها گفتند اگر می توانستيم تار و پود صنعت هسته ای ايران را جدا می کرديم اما نمی توانيم. آری، آنها نمی توانند چون ملت ايران اراده کرد، روی پای خود بايستد و ابتکار و توانايی خود را به ميدان بياورد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکيد کردند: مذاکرات اخير، هم دشمنی امريکا را نشان داد و هم ناتوانی آنها را.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به ادامه اظهارات کينه جويانه شخصيت ها و محافل سياسی و مطبوعاتی امريکا بر ضد نظام اسلامی و ملت ايران، از جمله ادعاهای آنها درخصوص موضوع حقوق بشر، خاطرنشان کردند: هرکسی هم که درباره حقوق بشر حرف بزند، امريکاييها حق ندارند حرف بزنند زيرا دولت امريکا بزرگترين ناقض حقوق بشر در دنيا است.

ايشان با اشاره به پشتيبانی و حمايت مستمر امريکا از رژيم غاصب صهيونيستی و ظلم و شرارت اين رژيم بر ضد مردم فلسطين از جمله مردم مظلوم غزه و جلوگيری از رسيدن کمترين امکانات غذايی و پزشکی به اين مردم گفتند: آيان اين موارد، ظلم و تخلف از حقوق بشر نيست. آيا در چنين شرايطی اين ها شرم نمی کنند که نام حقوق بشر را بر زبان می آورند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وعده انتخاباتی رئيس جمهور امريکا مبنی بر تعطيلی زندان گوانتانامو و عمل نکردن به اين وعده بعد از گذشت پنج سال، خاطرنشان کردند: حمله هواپيماهای بدون سرنشين امريکا به مردم پاکستان و افغانستان و هزاران جنايات ديگر و همچنين شيوه های ناشناخته جنايتهای آنها در جهان، نشان دهنده ماهيت واقعی و ضد حقوق بشری امريکا است.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: ما مدعی امريکا و بسياری از دولتهای غربی درخصوص نقض حقوق بشر هستيم و ما گريبان آنها را در پيشگاه دادگاه افکار عمومی دنيا می گيريم و آنها پاسخی ندارند.

ايشان خاطرنشان کردند: ملت ايران با تکيه بر خداوند متعال، از همه موانع عبور خواهد کرد و به اهداف والای خود خواهد رسيد.

رهبر انقلاب اسلامی همچنين در بخش ديگری از سخنان خود، جايگاه مردم قم را در دوران مختلف بعد از پيروزی انقلاب اسلامی بويژه مقاطع حساس، برجسته و ممتاز دانستند و تأکيد کردند: قم به عنوان مرکز روحانيت شيعه و اسلام، نماد عظمت جمهوری اسلامی ايران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016