سه شنبه 24 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اژه‌ای: سعيد مرتضوی ممنوع الخروج است، همراه کريمی شليک کرده و همه چيز را گردن گرفته است

اژه‌ای گفت: پس از اين اتفاق ماشين شاکی و ماشين آقای کريمی در گوشه اتوبان می‌ايستند، به واسطه شناختن همديگر احوال‌پرسی و سپس خداحافظی کرده‌اند. شاکی ادامه می‌دهد که فردای روز حادثه تنی چند از دوستانش به وی می‌گويند از آنجا که ماشينت تير خورده نمی‌توانی آن را بفروشی و ...

دادستان کل کشور از ممنوع الخروجی مرتضوی خبر داد و گفت: برای اين فرد احضاريه صادر شده است.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاييه عصر امروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: مرتضوی ممنوع الخروج شده و برايش احضاريه صادر شده است. پرونده اين فرد در حال رسيدگی است.

اژه‌ای درباره پرونده مربوط به محمود کريمی گفت: اين پرونده همچنان در حال رسيدگی است.

به گزارش فارس، وی افزود: متأسفانه در جريان پرونده تيراندازی منتسب به يکی از مداحان تهرانی رسانه‌ها مطالبی را نوشتند که عمدتاً درست نبود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اژه‌ای خطاب به رسانه‌ها گفت: من به شما تأکيد می‌کنم که در شرايط اين چنينی اجازه دهيد تحقيقات انجام شده و پس از مشخص شدن ابعاد مختلف جريان نسبت به آن اطلاع‌رسانی شود.

پس از شليک می‌ايستند و احوال پرسی می‌کنند!

وی با اشاره به اينکه امروز يک نسخه کامل پرونده را مورد مطالعه قرار داده است، گفت: اين اتفاق در تاريخ ۵ دی ماه امسال رخ داده و بر اساس ساعاتی که در پرونده ذکر شده اين حادثه پس از نيمه شب رخ داده است.

سخنگوی دستگاه قضا در تشريح ماجرا گفت: بر اساس اعلام شاکی و مداح معروف مشخص شده سه خودرو در اتوبان شهيد بابايی مسير شرق به غرب در حرکت بوده‌اند که دو تای آنها ۲۰۶ و يکی از آنها مزدا بوده است. شاکی پرونده مدعی شد که در داخل تونل سبقت می‌گيرد و اين در حالی است که پس از اين سبقت خودروی آقای کريمی برای وی چراغ می‌زند و اين فرد هم از خط وسط به خط کناری منتقل می‌شود. شاکی می‌گويد پس از اين اقدام صدای چند تير می‌شنود که يکی از اين تيرها به خودرو اصابت می‌کند.

محسنی اژه‌ای گفت: پس از اين اتفاق ماشين شاکی و ماشين آقای کريمی در گوشه اتوبان می‌ايستند و با يکديگر به واسطه شناختن همديگر احوال‌پرسی می‌کنند و سپس خداحافظی کرده‌اند. شاکی ادامه می‌دهد که فردای روز حادثه تنی چند از دوستانش به وی می‌گويند از آنجا که ماشينت تير خورده نمی‌توانی آن را بفروشی و درست کنی به همين دليل شاکی به پليس مراجعه می‌کند.

وی افزود: پس از حضور شاکی در مرجع انتظامی پرونده تکميل شده و از شاکی و همچنين مداح معروف آقای کريمی تحقيقات انجام می‌شود در حالی که شاکی می‌گويد شکايتی ندارد و فقط خسارت ماشينش را می‌خواهد. اين در حالی است که فردی که همراه آقای کريمی بوده مدعی شده که اسلحه برای وی بوده و اجازه شليک هم داشته است و از اين فرد هم تحقيقاتی به عمل آمده است.

اظهارات متناقض وجود دارد

اژه‌ای گفت: در حال حاضر هنوز قرار نهايی برای اين پرونده صادر نشده است اما با توجه به تحقيقاتی که انجام شده به زودی قرار صادر می‌شود.

دادستان کل کشور در پاسخ به اين سوال که آيا اين پرونده از جنبه عمومی مورد رسيدگی قرار می‌گيرد يا خير، گفت: به طور قطع پس از انجام تحقيقات اگر ضرورت داشته باشد از جنبه عمومی هم مورد رسيدگی قرار می‌گيرد.

وی گفت: بايد بررسی شود که فردی که ادعا می‌کند اسلحه برای وی بوده و همچنين مجوز حمل سلاح داشته در هنگام استفاده از آن قوانين و ضوابط را رعايت کرده يا خير؟

سخنگوی قوه قضاييه تصريح کرد: البته برخی از اظهارات شاکی و دو خودروی ديگری که همراه وی بوده‌اند، متفاوت است و در برخی از اظهارنظرها گفته‌اند که ما آقای کريمی را می‌شناختيم و فقط می‌خواستيم کمی سر به سر وی بگذاريم اما او فکر کرد قصد مزاحمت برايش داريم.

مشخص است که الجزيره از پاسخ آقای جنتی خوشش آمده

اژه‌ای در واکنش به اظهارات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه با شبکه الجزيره انگليسی گفت: به تازگی برخی از افراد به صورت جريانی سازمان يافته که اکثراً در خارج از کشور و از جريان ضدانقلاب و فراری‌های فتنه هستند، دارند عليه قوه قضائيه فضاسازی کرده، به اين قوه فشار می‌آورند و با تحريکاتشان قصد دارند بر روی افکار عمومی تأثير بگذارند.

وی افزود: من مصاحبه‌ای که مدنظر شماست را امروز مطالعه کردم و نمی‌دانم که درست ترجمه شده يا خير، ولی مشخص است که سؤال شبکه الجزيره کاملاً جهت‌دار و تحريک‌کننده عليه قوه قضائيه بوده است و اگر يک مسئول هوشمند در مقابل يک شبکه خارجی قرار بگيرد، نبايد علی‌القاعده چنين پاسخی به اين سؤال بدهد.

محسنی اژه‌ای گفت: اما بعد از گفتن اين مقدمه بايد بگويم که من در تماسی که با آقای جنتی گرفتم، او مدعی شد که صحبت‌هايش تحريف شده و بايد هرچه سريعتر اين موضوع را تکذيب کند و اعتراض شديدی هم به اين شبکه داشته باشد؛ چرا که اين مصاحبه چهل و چند روز پيش گرفته شده اما در طول اين مدت ۳ نوبت پخش شده است و کاملاً مشخص است که الجزيره از پاسخ آقای جنتی خوشش آمده که اين مطالب را ۳ نوبت پخش کرده است.

در سطح آقای جنتی نيست که برای قوه قضائيه تعيين تکليف کند

دادستان کل کشور گفت: اما اگر اين مطلب صحيح باشد و اينها اظهارات آقای جنتی باشد، بايد بگويم که بيان اين مطلب آن هم در جواب يک شبکه بيگانه سطح قضيه را از سطح يک عنصر سياسی-مذهبی دارای شصت و چند سال سن پايين آورده و قابل توقع نيست؛ البته در سطح آقای جنتی نيست که برای قوه قضائيه تعيين تکليف کند.

وی گفت: افتخار قوه قضائيه اين است که در چارچوب قانون و سياست‌های کلی نظام عمل می‌کند و تابع جريانات روزمره سياسی نيست و البته سياست‌زده هم عمل نمی‌کند.

اژه‌ای گفت: اين جور که آقای جنتی گفته‌ است يعنی ما بايد قانون را زير پا گذاشته و سليقه‌ای عمل کنيم و اينگونه اظهار‌نظر‌ها سطح ايشان را تنزل می‌دهد و در حد يک وزير سياسی و فرهنگی نيست.

دادستان کل کشور گفت: به نظر می‌رسد فشاری که از جانب جريان فتنه و ضدانقلاب به ما وارد می‌شود نشانه اقتدار و ضابطه‌مند عمل کردن دستگاه‌های قضايی است و اگر قوه قضائيه مثبت عمل نمی‌کرد، دليلی نداشت اينها اين همه به ما فشار وارد کنند و اين اقتدار و عملکرد مثبت قوه قضائيه است که اينها را به واکنش وادار کرده است.

بعيد می‌دانم فرد جديدی در پرونده بابک زنجنی بازداشت شده باشد

سخنگوی قوه قضائيه همچنين درباره آخرين جزئيات رسيدگی به پرونده بابک زنجانی نيز گفت: پرونده در حال رسيدگی است اما بعيد می‌دانم فرد جديدی در اين پرونده بازداشت شده باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016