چهارشنبه 25 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جدول زمانی آزادسازی اموال بلوکه شده ايران

تهران -ايرنا-عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای با اعلام جدول زمانبندی آزادسازی ۴.۲ ميليارد دلار از اموال بلوکه شده ايران در ۸ قسط اظهار داشت: تا ۱۵ اسفند امسال يک ميليارد و ۵۵۰ ميليون دلار از مبالغ بلوکه شده ايران آزاد و به حساب بانک مرکزی واريز می شود.

معاون امور حقوقی و بين الملل وزير امور خارجه در گفت و گوی اختصاصی با سردبيران، دبيران و خبرنگاران ايرنا افزود: در گام نخست توافق ژنو قرار است دو اتفاق رخ دهد .اتفاق نخست اينکه دو طرف از جايگاهی که دارند جلوتر نمی روند يعنی طرف آمريکايی تحريم ها را تشديد نمی کند و ما هم برنامه هسته ای خود را از آنچه هست به لحاظ کمی گسترش نمی دهيم.

*** سانتريفيوژ جديد نصب نمی شود

وی با تاکيد بر اينکه فعاليت های کيفی مثل تحقيق و پژوهش ادامه دارد، تصريح کرد: اين به معنی توقف نيست چون دستگاه هايی که برای غنی سازی فعاليت می کردند به فعاليت خود ادامه می دهند و تنها گسترش پيدا نمی کند يعنی سانتريفيوژ جديد نصب نمی شود.

*** جلوی لايحه سنای آمريکا گرفته می شود

عراقچی گفت: در مقابل هم، طرف غربی نبايد تحريم ها را جلوتر ببرد که نمونه اين کار لايحه سنای آمريکاست که جلوی آن گرفته می شود و اوباما هم تا مرز تهديد کنگره پيش رفته است که تا پيش از اين، چنين اتفاق مشابهی نيفتاده است چرا که اوباما می داند وضع هر تحريم جديد به معنی برهم خوردن توافق است.

*** ايران ۲ گام و طرف مقابل ۷ تا ۸ گام اجرا می کند

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای اظهار داشت: اتفاق دوم اين است که هر کدام از دو طرف مذاکره گام هايی بايد بردارند. دراين بخش ايران دو گام و طرف مقابل بايد نزديک به ۷ تا ۸ مورد را اجرايی کند.

عراقچی افزود: يکی از اقدامات ايران تعليق غنی سازی ۲۰ درصد است و ديگری که به معنی بازگشت است، تبديل مواد ۲۰ درصد به اکسيد و رقيق کردن آنها است. يعنی وقتی رقيق می شود به ۳ و نيم درصد تبديل می شود که به مواد اوليه بازمی گردد و يا اکسيد می شود که برای سوخت راکتور تهران استفاده می شود؛ بنابراين از بين نخواهد رفت.

*** عقب گردی رخ نمی دهد/ آزادسازی تجارت قانونی با اروپا به ميزان مجاز

معاون وزير امور خارجه با بيان اينکه نگرانی غرب از اين است که وقتی غنی سازی ۲۰ درصد داشته باشيم احتمال افزايش داشتن آن تا ۹۰ درصد هم خواهد بود، گفت: در ساير اين موارد آنچه که در متن توافق آمده جلوگيری از پيشرفت است و هيچ عقب گردی رخ نمی دهد.

عراقچی گفت: درمقابل آنها تحريم های نفتی، پتروشيمی، خودرو، تجارت طلا و فلزات و بخشی از تحريم های هوايی را متوقف می کنند. تجارت قانونی با اروپا هم به ميزان مجاز آزاد می شود و درنهايت ۴.۲ ميليارد دلار از درآمدهای بلوکه شده ايران آزاد می شود.

*** ۱۰ ميليارد دلار تجارت دارويی و غذايی در ۶ ماه

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران تصريح کرد: البته به باور من مهمترين اقدامی که انجام می شود اين است که کانالی بانکی برای خريد کالاهای غيرتحريمی مثل غذا، دارو و وسايل پزشکی باز می شود که از آن طريق می توان در حدود ۱۰ ميليارد دلار تجارت در ۶ ماه داشته باشيم و اين رقمی است که آمريکايی ها در محاسبات خود نمی آورند و حقه آنها در مقابل کنگره است.

***روز اول مبالغ را آزاد می کردند ما نيز همان روز تعهدات را انجام می داديم

عراقچی اظهار داشت: اقداماتی که دو طرف بايد انجام دهند همه به جز دو مورد ظرف روز نخست ۲۰ ژانويه (۳۰ دی ماه ) انجام می شود.از اين دو مورد، يکی مربوط به آزاد شدن ۴.۲ ميليارد دلار اموال بلوکه شده ايران ناشی از درآمد نفتی است که فوری انجام نمی شود؛در مقابل نيز رقيق شدن اورانيوم غنی سازی شده ۲۰ درصد.

وی افزود: طرف مذاکره کننده ابتدا اعلام کرده بود که اين رقم را در طول ۶ قسط پرداخت می کند و در مقابل ما نيز متعهد می شديم که مواد را در طول ۶ ماه اکسيد و رقيق کنيم.

معاون وزير امور خارجه با بيان اينکه اصل براين است که همه تعهدات متعادل و متناسب باشد، توضيح داد: در واقع اگر آنها پرداخت اين مبلغ را در روز نخست انجام می دادند، ما هم تعهدات خود را روز نخست انجام می داديم. بنابراين تعادل در اقدامات برای ما بيش از همه اهميت داشت.

عراقچی گفت: يکی از موارد اختلافی که باعث طولانی شدن توافقات کارشناسی و ديدار هفته گذشته من با خانم هلگا اشميت معاون مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا شد، همين مورد بود که درنهايت فرمولی مشخص شد که مورد پذيرش ما قرار گرفت.

*** هر ماه ۱۵ کيلو اورانيوم ۲۰ را اکسيد می کنيم/ رقيق سازی در ۳ ماه

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران تصريح کرد: براساس توافقات جلسه آخر، قرار شد طرف مقابل مبالغ بلوکه شده ايران را در ۸ قسط پرداخت کند و ما هم در مقابل اکسيد کردن مواد غنی شده را در ۶ ماه و هر ماه ۱۵ کيلو گرم انجام دهيم و رقيق سازی را نيز در سه ماه انجام دهيم.

*** جدول زمانی پرداخت ۸ قسط

معاون وزير امور خارجه اظهار داشت: اگر چه زمان پرداخت مبالغ بلوکه شده ايران در هشت قسط تعيين شد اما تاريخ پرداخت ها نزديک تر شد و دو قسط از اين تعهدات به سه ماه نخست اضافه شد.

عراقچی درباره زمان دقيق هشت قسط تعيين شده اموال بلوکه شده ايران که آزاد خواهد شد، گفت: نخستين قسط در اول فوريه (۱۲ بهمن) به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار، قسط دوم در اول مارس (۱۰ اسفند) به مبلغ ۴۵۰ ميليون دلار، قسط سوم در ۷ مارس (۱۶ اسفند )به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار، قسط چهارم در ۱۰ آوريل (۲۱ فروردين ۹۳) به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار، قسط پنجم ۱۵ آوريل (۲۶ فروردين)۴۵۰ ميليون دلار و قسط های ششم، هفتم و هشتم به ترتيب در تاريخ های ۱۴ می (۲۴ ارديبهشت)، ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد ) و ۲۰ جولای - ژوئيه (۲۰ تير ۹۳) هر يک به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار پرداخت خواهد شد که در مجموع ۴.۲ ميليارد دلار از اموال بلوکه شده ايران آزاد می شود.

*** آزاد سازی يک ميليارد و ۵۵۰ ميليون دلار تا ۱۵ اسفند

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران گفت: در واقع، تا پايان امسال يعنی ۱۵ اسفند، يک ميليارد و ۵۵۰ ميليون دلار از مبالغ بلوکه شده ايران آزاد و به حساب بانک مرکزی واريز خواهد شد که بانک مرکزی هر خريدی را می تواند با آن انجام دهد.

*** تسهيل کانال خريد اقلام دارويی و غذايی

عراقچی اظهار داشت: در کنار اين مبلغ، ايران ۹ تا ۱۰ ميليارد دلار می تواند دست به خريد اقلام دارويی و غذايی بزند که کانال آن ايجاد شده است و به اميد خدا به راحتی انجام خواهد شد.

معاون وزير امور خارجه گفت: البته علاوه براين مبالغ، موارد ديگری چون ۴۰۰ ميليون دلار برای دانشجويان ايرانی خارج از کشور، هزينه های درمان و سهم ايران از سازمان های بين المللی نيز پرداخت خواهد شد.

*** فدراسيون فوتبال پيگير آزادسازی اموال بلوکه شده در اين زمينه باشد

عراقچی در پاسخ به اين سوال که آيا آزاد سازی اموال بلوکه شده ايران شامل پول های بلوکه شده در زمينه فوتبال نيز می شود، اظهار داشت: به محض اينکه اين کانال پرداختی راه اندازی شد، فدراسيون فوتبال بايد پيگيری و تلاش کند که از اين مسير درآمدها را آزاد کند.

*** کارخانه سوخت ۳ و نيم درصد تکميل نشده است

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اکسيد کردن مواد يو اف ۶ جديدا غنی شده تا سطح ۵ درصد نيز طی ۶ ماه گفت: ما پيش از اين حتی مدتی قبل از توافق ژنو به آژانس اعلام کرديم که يک کارخانه توليد سوخت ۳ و نيم درصد راه اندازی می کنيم که مواد غنی شده ۳ و نيم درصدی آن را به اکسيد تبديل می کنيم.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به اينکه آيا اين کارخانه تکميل شده است، گفت: اين کارخانه هنوز تکميل نشده است و يکی از بندهای توافق ژنو اين است که وقتی کارخانه شروع به کار کرد ايران طبق برنامه ۳ و نيم درصد جديدا غنی شده خود را به اکسيد می تواند تبديل کند و همه مواد توليد شده اين مدت می تواند براساس برنامه ايران ادامه پيدا کند.

وی درباره دلايل ايران برای تبديل اکسيد کردن مواد ۳ و نيم درصد غنی سازی شده اين کارخانه اظهار داشت: به خاطر اينکه ما چرخه سوخت را کامل کرديم و می خواهيم از مواد ۳ ونيم درصد سوخت بگيريم.

عراقچی در عين حال گفت: به طور کلی مواد ۳و نيم درصد يا ۲۰ درصد و بيشتر به صورت اورانيوم خالص برای ما کارايی ندارد. بنابراين يا بايد تبديل به سوخت هسته ای يا بمب اتم شود که برای توليد و استفاده از بمب ما فتوا داريم و نمی خواهيم هم که سلاح هسته ای داشته باشيم اما خواهان دست يابی به چرخه سوخت بوديم که به آن رسيده ايم و امروز با افتخار اعلام می کنيم که چرخه سوخت هسته ای ايران کامل شده است .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: درواقع ايران هم به لحاظ دانش و مواد اوليه و هم به لحاظ تجهيزات توانسته است به اين دانش دست يابد و اين دستاورد دانشمندان و خون شهدای عزيزی است که دراين زمينه ريخته شده است.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اضافه کرد: عوامل موفقيت ايران در توافقات هسته ای، حاصل دست پر بودن ما در زمينه تخصص و دانش هسته ای است، برخلاف اينکه آمريکا ادعا می کند ايران به خاطر فشار تحريم ها وارد مذاکره شده است.دقيقا دست ما در برنامه هسته ای پربود. ما به آنچه که می خواستيم رسيديم.

عضو تيم مذاکره کننده هسته ای ايران اظهار داشت: حماسه سياسی ۲۴ خرداد نيز باعث شد، آن انرژی عظيمی براثر مشارکت مردم در انتخابات آزاد شود و همه اينها آن نيرويی بود پشت سر تيم مذاکره کننده بود که ما را قادر به مذاکره کرد.

*** با بازرسی مشکل نداريم/ با سوء استفاده از بازرسی ها مشکل داريم

عراقچی در پاسخ به سوال ديگر ايرنا درباره احتمال سوء استفاده از توصيف ساختمانهای تاسيسات و اطلاعات هسته ای ايران نيز اظهار داشت: ما بايد ظرف سه ماه اين کار را انجام دهيم و آن اطلاعاتی است که بايد جمع آوری شود.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران افزود: بخشی از توافقات ژنو اين است که جمهوری اسلامی ايران نظارت بيشتری بر برنامه خودش را می پذيرد که اين نظارت بيشتر هم در آنجا تعريف شده است.

معاون وزير امور خارجه يادآور شد: من بارها توضيح داده ام که با نظارت بيشتر در برنامه هسته ای مان مشکلی نداريم چرا که ما می دانيم دنبال بمب و سلاح هسته ای نيستيم و هيچ چيز مخفی هم در برنامه هسته ای خود نداريم؛ بنابراين هرچقدر که می خواهند بيايند نظارت و بازرسی کنند ولی با سوء استفاده از بازرسی مشکل داريم يعنی اينکه به اسم بازرسی کار ديگری بکنند که مشکل ما اين است.

وی ادامه داد: اگر مطمئن شويم که در بازرسی ها هدف جاسوسی و شناسايی دانشمندان ما وجود ندارد با نفس بازرسی هيچ مشکلی نداريم و در مواردی هم که در توافقنامه ژنو قبول کرديم که اينها نظارت بيشتری داشته باشند همه اين موارد را با نهادهای مربوطه کنترل و هماهنگ کرديم که هيچ ضرری برای ما نداشته باشد و نخواهد هم داشت.

عراقچی تصريح کرد: بعضی از دسترسی هايی هم که آنجا پيش بينی شده که داده شود مثلا دسترسی به کارخانه توليد سانتريفيوژ است که اگر دقت کرده باشيد اصطلاح فنی که آنجا به کار برده شده managed access يعنی «دسترسی مديريت شده» است.

وی ادامه داد: دسترسی مديريت شده يعنی شما می توانيد به نحوی دسترسی بدهيد که همه نگرانی ها رفع شده باشد مثلا می توانيد همه افراد و دانشمندان را در موقع بازرسی ها خارج کنيد که آنها را نبينند و يا چيزهايی را که مربوط به بازرسی نيست بپوشانيد.

*** گام نهايی بر بحران، نقطه پايان می گذارد

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه مذاکرات برای توافق نهايی ميان ايران و ۱+۵ دقيقا از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ گفت: قرار بر اين بود که وقتی گام اول اجرايی شد (۲۰ ژانويه) در فاصله کوتاهی که تقريبا دو يا سه هفته است مذاکرات مربوط به گام نهايی را شروع کنيم.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای تصريح کرد: گام نهايی که در توافق ژنو آمده، راه حلی است که تمام مسايل را روشن می کند و بر موضوع هسته ای يا همان بحران، نقطه پايان می گذارد.

معاون وزير امور خارجه يادآور شد: مشخصه های اين گام نهايی در توافقنامه ژنو آمده است و اصرار ما هم بود چون برای ما خيلی مهم بود که تا وقتی ندانيم آخر کار به چه شکلی است، هيچ گامی برنداريم.

*** تجربه سال ۹۱ اين بود که صحبت درباره گام اول فقط کفايت نمی کند

عضو تيم مذاکره کننده هسته ای با بيان اين که اولين بار سياست گام به گام در مذاکرات استانبول در فروردين سال ۱۳۹۱ مطرح شد، گفت: اين سياست مورد پذيرش طرفين هم قرار گرفت؛ بعد در مورد گام اول دوباره اختلاف پيش آمد و نتوانستيم گام اول را تعريف کنيم و برداريم.

وی يادآور شد: يکی از تجربياتی که در سال ۹۱ بدست آورديم اين است که فقط صحبت و تصميم در مورد گام اول کفايت نمی کند و حتی گام آخر هم بايد مشخص شود. شايد گام های ميانی را بتوانيم صحبت کنيم.

*** گام آخر دوره زمانی دارد/درباره دوره زمانی آن مذاکره می کنيم

عراقچی با بيان اينکه شما وقتی می توانيد گام اول را برداريد که مطمئن باشيد گام آخر کجاست، گفت: به تعبير من اگر آن طرف در ذهنش در گام آخر قرار است برود به يک نقطه و ما در ذهنمان اين است که برويم به نقطه ای ديگر، بهتر است که گام اول را اصلا بر نداريم چرا که اول بايد مطمئن شويم که هدف و مسير يکی است.

وی تصريح کرد: بنابراين ما اصرار کرديم که تکليف گام آخر و مشخصه هايش بايد از همين الان روشن باشد.

اين عضو ارشد مذاکره کننده تيم هسته ای کشورمان ادامه داد: همان طور که می دانيد در متن توافقنامه آمده است که مثلا در گام آخر غنی سازی هست و اين هم مورد تاکيد ما بوده است.

وی يادآور شد: در گام اول غنی سازی هست و ايران غنی سازی خودش را ادامه می دهد و درگام آخر هم گفته ايم که از همين الان بايد بگوييد که وقتی به آخر مسير هم می رسيم، غنی سازی ايران کماکان هست و اين را هم گفته اند. اينکه وقتی به گام آخر می رسيم، تحريمی نيست و تحريم ها برداشته می شود و بعد شروع به طی اين مسير تا گام آخر کنيم.

عراقچی اضافه کرد: از الان بايد بگوييد که گام آخر اگر هر شکلی هم دارد، محدود است و دوره زمانی دارد و هيچ چيزی ابدی نيست که گفته شده است گام آخر دوره زمانی خواهد داشت. البته اينکه دوره اش چقدر است را بايد در مذاکرات گام آخر مشخص کنيم و اين طور نيست که تصميم بگيريم برای چيزی تا ابد.

*** پروتکل الحاقی منوط به تصميم مجلس است

اين عضو ارشد مذاکره کننده تيم هسته ای گفت: از طرف مقابل هم يک سری اعتماد سازی هايی بايد صورت بگيرد مثلا پروتکل الحاقی بايد تصويب شود که گفتيم در گام آخر پروتکل الحاقی هست يعنی طرف مقابل هم خيالش برای ادامه مسير راحت باشد؛ البته تاکيد شده و در توافق هم آمده که در گام آخر پروتکل الحاقی خواهد بود ولی منوط به تصميم مجلس است.

*** منافع ملی حفظ شود، مجلس هم پروتکل الحاقی را تصويب می کند

عراقچی تاکيد کرد: دولت نمی تواند از طرف مجلس قول دهد که مجلس يک چيزی را تصويب می کند يا نه؟ منوط به تصميم مجلس است. اگر در گام آخر که رسيديم نظر مجلس تامين شده بود که منافع ملی کشور حفظ شده، پروتکل الحاقی را هم تصويب می کند.

*** مذاکرات برای گام آخر از يک تا يک و نيم ماه ديگر آغاز می شود

عراقچی با بيان اين که گام آخر کليات و اصولش از الان مشخص شده است، گفت: جزييات و توافقش بستگی به مذاکرات است مذاکراتی که احتمالا از حدود يک ماه تا يکماه و نيم ديگر آغاز شود چرا که قرارمان اين بود که وقتی گام اول اجرايی شد، چند هفته بعد از آن مذاکرات گام آخر را شروع کنيم.

*** گام آخر کار بسيار سختی است

وی يادآور شد: البته کار بسيار سختی خواهد بود چرا که در گام نهايی با موضوعاتی مواجه هستيم که تصميم گيری درباره آنها بشدت سخت است و نيم شود درباره رسيدن به توافق از الان حسابی باز کرد.

اين عضو تيم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با بيان اين که آقای اوباما پيش بينی کرده که احتمال توافق در مذاکرات گام نهايی پنجاه پنجاه است و ممکن است برسيم و ممکن است نرسيم، اظهار داشت: به نظر من پنجاه پنجاه هم يک مقدار اميدوارانه است چون گام آخر، کار بسيار سختی است.

*** اولين موضوع مشکل در گام آخر، چند سال بودن توافق است

عراقچی با بيان اين که در مذاکرات گام آخر موضوعاتی مطرح می شود که تصميم گيری درباره آن مشکل است، گفت: اولين موضوع همين است که زمان توافق چند سال باشد. ممکن است آنها يک تعداد سال در ذهنشان باشد و ما يک مقدار کمتر يا بيشتر باشد.

*** مذاکرات گام نهايی نبايد بيشتر از يکسال طول بکشد

وی ادامه داد: ولی قرار ما بر اين است که مذاکرات گام نهايی بيشتر از يک سال طول نکشد يعنی وارد مذاکراتی که بخواهد کش دار و طولانی باشد نخواهيم شد و در سند ژنو هم آمده که مذاکرت گام نهايی حداکثر برای يکسال است.

*** برای آغاز مذاکرات گام نهايی، ظريف و اشتون ديدار می کنند

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای يادآور شد: برای اين که مذاکرات گام نهايی شروع شود که عرض کردم احتمالا در فوريه خواهد بود يک ملاقات اوليه بين آقای ظريف و خانم اشتون لازم است که هماهنگی های اوليه صورت بگيرد.

** احتمال تصميم گيری در حاشيه مونيخ يا داووس يا در سفر اشتون به تهران

عراقچی ادامه داد: پيگير هستيم که اين ملاقات بين خانم اشتون و آقای ظريف تنظيم شود که هنوز شکل آن مشخص نيست البته ممکن است اين ملاقات در حاشيه جلسه بين المللی کنفرانس امنيتی مونيخ يا اجلاس داووس باشد شايد هم خانم اشتون تصميم بگيرند به تهران بيايند.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران اضافه کرد: يک دعوت باز از خانم اشتون وجود دارد و ايشان هم با علاقه نسبت به اين دعوت برخورد کرده اگر برنامه هايشان تنظيم شو، قصدشان اين است که به تهران بيايند و ما استقبال می کنيم.

اين عضو تيم مذاکره کننده هسته ای کشورمان يادآور شد: به هر صورت حدس بنده اين است که ظرف چند هفته آينده ملاقاتی با خانم اشتون خواهيم داشت و بعد از آن مذاکرات شروع خواهد شد.

عراقچی درباره اينکه خانم اشتون اعلام کرده که به تهران خواهد آمد؟ گفت: در آخرين صحبتی که ايشان در کويت کرده ابراز علاقه اش رانسبت به گذشته بيشتر نشان داده است و به هر صورت ما استقبال می کنيم که ايشان به تهران بيايند و اگر برنامه اش تنظيم نشد به هر حال در حاشيه کنفرانس مونيخ يا داووس اين کار صورت بگيرد.

*** هيچ مذاکره ای جز هسته ای با آمريکا نداشته ايم

عراقچی در پاسخ به سوال ديگر ايرنا مبنی بر اينکه آيا در نشست های دو جانبه ايران و آمريکا در حاشيه مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ درباره موضوعاتی غير از هسته ای مذاکره شده است؟ گفت: با همه اعضای ۱+۵ و حتی با آمريکايی ها در حاشيه نشست ژنو، مذاکرات دو جانبه مفصلی داشته ايم اما هيچ موضوعی غير از هسته ای چه در نشست های چند جانبه و چه در نشست های دو جانبه مطرح نشده است؛ نه ما علاقه و اجازه داشتيم و نه صلاح می دانستيم و اين موضع کماکان ادامه دارد.

معاون وزير امور خارجه در باره رفت و آمد هيات های پارلمانی و ارتباط آن با مذاکرات هسته ای نيز افزود: اين که هيات های پارلمانی بيايند يا نيايند اينها در موضوعات روابط دو جانبه ما با کشورهای اروپايی هست و بعضی هيات ها آمده اند و بعضی ها هم ممکن است در آينده بيايند که به مذاکرات هسته ای ما با گروه ۱+۵ ارتباطی ندارد.

***از تشکيل هيات نظارت استقبال می کنيم

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوال ديگر ايرنا درباره موضوع هيات نظارت بر تيم مذاکره کننده هسته ای گفت: از تشکيل هيات نظارت استقبال می کنيم. اگر هر نهادی که اين اختيار را دارد يا اين اختيار به آن داده می شود بيايد بر کار ما نظارت کند، از آن استقبال می کنيم.

ديپلمات کهنه کار جمهوری اسلامی ايران ادامه داد: بنده شخصا خيلی هم مشتاق هستم که اين کار انجام شود که از نزديک ببيند که چه می گذرد چرا که ما خودمان نمی توانيم بياييم مثلا در اين سفر اخير به ژنو و مذاکره با خانم اشميت بگوييم که چند ساعت و چگونه مذاکره کرديم. ای کاش همه اينها نظارت که هيچ،همه اش فيلمبرداری شود و روزی هم پخش شود که مردم ببينند چگونه مذاکره شده و چه سختی و زحمتی دارد.

عراقچی گفت: ما از نظارت هيچ نگرانی نداريم، خودم استقبال می کنم برای اين که کار ما را روشن می کند ولی اين که تيمی به نام نظارت بر مذاکرات هسته ای تشکيل شده باشد اطلاعی ندارم. از نظر ما همان روالی که بوده کماکان ادامه دارد.

*** شورای عالی امنيت ملی مسوول پرونده هسته ای است و خودش هم نظارت می کند

عضو تيم مذاکره کننده هسته ای تصريح کرد: شورای عالی امنيت ملی مسول پرونده هسته ای است. بحث ها و تصميم گيری ها آنجا انجام می شود و خود آنها نيز نظارت می کنند.

*** نمی شد ضعيف تر از اين با قطعنامه ها برخورد کرد

عراقچی در پاسخ به سوال ديگری گفت: بالاخره غرب خواست خود را کنار گذاشته و حق غنی سازی را برای ايران به رسميت می شناسد و در مقابل از ايران می خواهد که غنی سازی ۲۰ درصد را تعليق کند و اطمينان می دهد که به هر راه حلی که رسيديم ،غنی سازی ايران در آن لحاظ می شود.

معاون وزير امور خارجه افزود: اين به معنی اين است که قطعنامه های آنها شکست خورده است؛ يعنی سياست غنی سازی صفر درصد آنها شکست خورد اما عده ای انتقاد می کنند که چرا از عبارت «بررسی کردن تحريم ها» استفاده شده است.در حاليکه ضعيف تر از اين موارد نمی شد انتظار داشت که با قطعنامه ها برخورد شود.

*** از مذاکره با ۳۱ کشور سربلند بيرون آمديم

وی تصريح کرد: در حاليکه اين گفته که در گام های بعدی به قطعنامه ها رسيدگی می کنيم به معنی برخورد ضعيف و سست با قطعنامه های پيشين است. اين نشان دهنده اراده ملت است؛ نتيجه اين اقدام قدرت منطقه ای و شايد فرامنطقه ای شدن است. چرا که از يک بحران با ۶ کشور قدرتمند دنيا سربلند بيرون آمديم . عراقچی اضافه کرد: البته تنها ۶ کشور نبودند وقتی اشتون به نمايندگی از اتحاديه اروپا در مذاکره حضور دارد به معنی اين است که طرف مذاکره کننده ايران ۲۸ کشور اروپايی ،آمريکا و چين و روسيه طرف مذاکره بوديم.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران اظهار داشت: قدرت ايران به اين اراده اش است، که می تواند درمقابل قدرت های خارجی بايستد و حرف خود را تحميل کند.به هر حال روشن است که برای رسيدن به دستاوردهای مورد نظر خود بايد امتيازاتی هم بدهيم که اين ايراد نيست،اصل مذاکره است.

*** توافق ژنو به ثبات و آرامش منطقه کمک می کند

عراقچی درباره نقش عربستان بعد از فروپاشی مصر و ليبی در منطقه گفت: واقعيت اين است که توافق ژنو به ثبات و آرامش منطقه کمک می کند و ما انتظار داريم که کشورهای منطقه اين نکته را به خوبی درک کنند. وی افزود: توافق ژنو در جهت صلح و ثبات منطقه است و يکی ازموضوع تنش زا در منطقه را به سمت حل وفصل می برد و قطعا به نفع آرامش منطقه خواهد بود.

معاون وزير امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ايران همواره خواهان روابط دوستانه با کشورهای منطقه بوده و سياست ما کماکان همين هم است.دکتر ظريف هم همواره اعلام آمادگی کرده که با عربستان در جهت حل سوتفاهم ها و سوبرداشت ها حرکت کنند.

وی ايران و عربستان را دو کشور مهم جهان اسلام و منطقه توصيف کرد و افزود: البته نبايد اين واقعيت را ناديده گرفت که اختلاف نظرهايی در خصوص مسائل منطقه وجود دارد اما به طور قطع رسيدن به توافق و همکاری برای برقراری صلح و ثبات منطقه به نفع هر دو کشور است.

*** قطعا اجماع داخلی وجود دارد

عراقچی در پاسخ به سوال ديگر ايرنا درخصوص وجود اجماع در داخل ايران برای رسيدن به توافق نهايی با گروه ۱+۵ گفت: به طور قطع جمهوری اسلامی ايران به دنبال حل و فصل مسالمت آميز موضوع هسته ای است ما کاملا جدی و با عزم راسخ در مذاکرات حاضر می شويم.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای افزود: اينکه موضوعات دشوار و حساس است، روند آن را طولانی و سخت می کند و طبيعی است که دشمنان و مخالفانی در داخل و خارج از منطقه نيز داشته باشد.

*** کنگره بازی را به هم بزند ما ضرر نکرده ايم بلکه ۱+۵ شکست می خورد

اين عضو تيم مذاکره کننده هسته ای ايران در مورد طرح مجلس سنای آمريکا گفت: اگر کنگره بازی را به هم بزند ما ضرر نکرده ايم چرا که به موضع اولمان برمی گرديم و تقصير شکست مذاکرات بر گردن کنگره می افتد.

وی ادامه داد: آقای اوباما به آنها هشدار داده است که در اين صورت ما متحدان خود را از دست می دهيم و در اصل گروه ۱+۵ شکست می خورد. آنها می گويند که ايران پای ميزه مذاکره آمد و حسن نيت نشان داد و توافق هم کرد و اين کنگره بود که بازی را بهم زد و تقصير گردن ايران نيست.

عراقچی يادآور شد: آنها با اين کار نمی توانند تحريم ها را بيش از اين افزايش دهند و اجماع آنها شکست می خورد و در مجموع جمهوری اسلامی ايران ضرر که نمی کند نفع هم می برد و صداقت جمهوری اسلامی ايران و عدم صداقت طرف آمريکايی مشخص می شود. اگر هم کنگره با اين اقدام خود در صدد فراهم کردن زمينه فشار به ايران در طول مذاکرات گام نهايی است بنده با قاطعيت عرض می کنم که جمهوری اسلامی ايران هرگز تحت فشار مذاکره نخواهد کرد. اين سياستی شکست خورده است که قبلا هم امتحان کرده و با پاسخ محکم مردم ايران مواجه شده اند.

*** در گذشته موعد توافق فرا نرسيده بود

معاون امور حقوقی و بين المللی وزير امور خارجه در پاسخ به اين سوال که چرا تيم مذاکره کننده هسته ای در دولت قبلی در مذاکرات نتوانست به توافق دست يابد گفت: به اين سوال می توان اينگونه جواب داد که در آن زمان هنوز موعد توافق فرا نرسيده بود. در واقع می توان گفت شرايط پخته تر شد تا زمينه برای انجام مذاکره فراهم شد.

عراقچی افزود: در عين حال تغيير رويکرد هم مهم بود.در واقع ما رويکرد را از بازی برد –باخت به بازی برد- برد تبديل کرديم.

***وقتی قبول کرديم وارد بده بستان سياسی شويم، قواعد بازی تغيير کرد

عراقچی يادآور شد: وقتی قبول کرديم که وارد بازی «برد-برد» و بده بستان سياسی شويم تا به هدف اصلی که حق غنی سازی است دست يابيم و در مقابل هم اعتماد سازی کنيم، دراين زمان بود که قواعد بازی تغيير کرد و به سمت موفق شدن و به نتيجه رسيدن رفت.

وی همچنين چگونگی دست يابی به بازی «برد- برد» در مذاکرات هسته ای ايران را تشريح کرد وگفت: برخی انتقاداتی به اين اصطلاح وارد کرده اند،مثلا اينکه برای بردن بايد به طرف مقابل امتياز داد و ايران چگونه اين کار را کرده است.

عضو تيم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اضافه کرد: در واقع آنچه که به عنوان امتياز به طرف مقابل داده شد، نمی توان از آن با عنوان امتياز ياد کرد.برای رسيدن به اين موضوع بايد دانست که ايران زمانی برنده باز ی خواهد بود که برنامه هسته ای خود را داشته باشد و تحريم هم نباشد، ما بيشتر از اين چيزی نمی خواستيم.

وی افزود: داشتن برنامه هسته ای ايران بدون تحريم و بدون هيچ دردسر برای ما کافی بود چرا ما که قصد دست يابی به بمب اتم را نداشتيم.اين برای ما برد بود.

عراقچی رفع نگرانی های طرف غربی در زمينه دسترسی ايران به سلاح های هسته ای را مهمترين دغدغه آنها دانست و گفت:ما به آنها گفتيم که در صورتی که ايران ثابت نمايد که هيچ برنامه يا قصدی برای دست يابی به بمب اتم ندارد، شما به خواسته خود رسيده ايد.چرا که شما ادعا می کنيد که قصد مقابله با بمب اتم ايران را داريد، حالا اگر ما شرايطی فراهم کنيم که شما از اين بابت مطمئن باشيد،با غنی سازی ما نبايد مشکلی داشته باشيد.

*** «نداشته» خود را به عنوان امتياز به طرف مقابل داديم

معاون امور حقوقی و بين المللی وزيرامورخارجه اضافه کرد: بنابراين ما بمب اتم نداشته خود را به عنوان امتياز به طرف مذاکره کننده داديم و در مقابل حق غنی سازی را گرفتيم. بنابراين بازی برد-برد يعنی اينکه ايران غنی سازی را داشته باشد و تحريمی هم نداشته باشد در مقابل سلاحی هم نداشته باشد.

عراقچی ادامه داد: برای اينکه به اين بازی برد-برد برسيم يعنی هر دوطرف به خواسته های خود برسند،بايد گام به گام برای رسيدن به هدف حرکت کنيم.در اين مسير طرف مقابل گام به گام تحريم ها را برمی دارد ما گام به گام اعتمادسازی می کنيم يعنی تضمين می دهيم که قصدمان دسترسی به بمب اتم نيست.

*** حق وتوی مجلس شورای اسلامی

معاون وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ديگر ايرنا درباره پروتکل الحاقی گفت: پروتکل الحاقی جز گام آخر است.به اين معنی که اگرتحريم ها همه برداشته شد،آخرين مرحله پروتکل الحاقی است که تصميم گيری در آن مورد با مجلس است.يعنی مجلس اگر در آخرين گام به اين نتيجه رسيد که منافع کشور به طور کامل تامين شده است، پروتکل را تصويب می کند.

عراقچی افزود: اگر هم مجلس احساس کرد که اقدامات انجام شده به ضرر کشور است، با عدم تصويب پروتکل الحاقی از اجرای تمام بندهای توافق جلوگيری می کند.چرا که ما بندی در توافقنامه قرار می دهيم که به معنی همه يا هيچ است.

وی اين بند را به معنی حق وتوی مجلس دانست و عنوان کرد: اين اصل در گام نهايی به معنی اين است که اگر مجلس موافق نباشد می تواند با عدم تصويب پروتکل الحاقی جلوی کل توافق را بگيرد.

عراقچی با بيان اينکه ما نگران سوء استفاده از بازديد های سرزده هستيم نه خود اين بازديدها تصريح کرد: اين طور نيست که بازديدهای سرزده قابل مديريت نباشد. بيش از ۷۰-۸۰ کشور دنيا آن را پذيرفته اند.اين گونه نيست که اسرار نظامی يا هسته ای آنها برملا شده باشد.

وی اين بازديدها را قابل مديريت دانست و گفت: نگرانی هايی که در زمينه پروتکل وجود دارد، واقعی ولی تا حد زيادی قابل کنترل است. با اين وجود اگر مجلس موافق نبود، آن را تصويب نخواهد کرد.

*** نهاد ديگری جز آژانس را برای نظارت نمی پذيريم

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره نظارت آژانس بين المللی انرژی اتمی بر اجرای برنامه اقدام مشترک نيز توضيح داد: در مواردی که اجرای اين برنامه مشترک مربوط به فعاليت های هسته ای است ،آژانس بين المللی انرژی اتمی به عنوان بک نهاد بين المللی بر اين بخش نظارت کند.در واقع ما اجازه نمی دهيم که کارشناسان ۱+۵ برفعاليت های ما نظارت داشته باشند.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران افزود: مثلا در بخشی که ما بايد ۲۰ درصد را تعليق کنيم ،اينکه چه کسی بايد براين امرنظارت کند، تنها می تواند بازرسان و ناظران آژانس باشد.ما هيچ نهاد ديگری جز آژانس را برای نظارت راه نمی دهيم.

وی گفت: اما اينکه چگونه از صحت اقدامات طرف های غربی مطلع شويم به اين باز می گردد که سير تعليق تحريمها بدون هيچ مشکل و مانعی انجام شود.به عنوان مثال وقتی محصولات پتروشيمی ما به آسانی صادر شود، مشخص است که به تعهداتشان عمل کرده اند.

*** در non paper نکته تاريک و پنهانی وجود ندارد

معاون وزير خارجه در پاسخ به سوال ديگری درباره «non-paper» توضيح داد: اين واژه، اصطلاحی در روابط ديپلماتيک و به معنی غيررسمی و يا شفاهی بودن يک مطلب است.

عراقچی گفت: توافقنامه ژنو متن مشخصی دارد که منتشر و در دسترس عموم قراردارد اما اينکه اين توافق چگونه اجرا شود، نيازمند مذاکرات ديگری بود.به عنوان مثال بحث رقيق شدن ۲۰ درصد و يا پرداخت درآمدهای ايران نيازمند بررسی های کارشناسی بعدی بود، اين موارد در توافقنامه قيد نشده است.

وی اظهار داشت: درمذاکرات فنی واجرايی برای نحوه اجرايی توافقنامه، کارشناسان به برداشت های مشترکی رسيدند که از نظر ما غيررسمی است يعنی توافقات شفاهی است چرا که اگر قرار باشد کتبی باشد بايد بر سر تمام واژه ها، اصطلاحات و مسائل بحث و مذاکره کرد. بنابراين؛ اين توافقات را شفاهی می دانيم اما بر روی کاغذ با قيد « non-paper» آورده می شود.

عراقچی ادامه داد: حال اگر ما بخواهيم آن را منتشر کنيم اين به معنی اين است که به آن رسميت داده ايم.

وی تصريح کرد: اما موارد قيد شده دراين بخش محرمانه و پنهان نيست و در اختيار نهادهای ذيربط از جمله مجلس محترم شورای اسلامی قرار داده می شود. وی اضافه کرد: جزئيات و شيوه اجرای آن را همه می دانند و از اين جهت هيچ نکته تاريک و مبهمی وجود ندارد. بنابراين به صورت رسمی امکان انتشار ندارد اما غيررسمی محتوای آن روشن است چرا که بايد اجرا شود و همه در اجرا نحوه آن را خواهند ديد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016