پنجشنبه 26 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: برخی نمی‌خواهند روابط ما با دنيا عادی شود

ايسنا ـ رييس‌جمهور اظهار کرد: عده‌ای به خاطر منافع شخصی خود نمی‌خواهند روابط کشور با دنيا عادی شود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، در آستانه اجرايی شدن مفاد توافق‌نامه ژنو، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی پيش از ظهر امروز در جمع کارکنان شرکت کارکنان مجتمع نفتی اروندان در دارخوين، با اشاره به اظهارنظرهايی که درباره مذاکره ايران با شش قدرت دنيا مطرح می‌شود، بر اين نکته که "در اين زمينه حرف زياد دارم"، تاکيد کرد.

وی افزود: حرف‌هايم را خواهم گفت. من خواهم گفت که يک عده نمی‌خواهند تحريم برداشته شود و به خاطر منافع‌ شخصی‌شان مخالف هستند شرايط عادی با دنيا داشته باشيم و خودمان را برای ملت فدا کنيم.

هر شرکتی نفت را ارزان‌تر توليد کرد، حق با اوست

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌هايش خطاب به کارکنان مجمتع صنعتی اروندان دارخوين گفت: کاری کنيد که نفت را ارزان‌تر توليد کنيم. نترسيد؛ من بر عهده می‌گيرم. ما از فشار اين و آن نمی‌ترسيم. اگر شرکتی، نفتی را ارزان‌تر توليد کرد، حق با اوست.

افرادی که برای مذاکرات انتخاب کردم، قوی‌ترين افرادی هستند که می‌شناختم

روحانی همچنين با حمايت از تيم ايرانی در مذاکره با ۱+۵ تاکيد کرد: افرادی که برای مسئوليت ديپلماسی انتخاب کردم، قوی‌ترين افرادی بودند که در اين حوزه می‌شناختم؛ افرادی توانمند و صاحب نظر.

وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع کارکنان مجمتع نفتی حاضر در مراسم گفت: اين ديدار به معنای احترام دستگاه اجرايی کشور و دولت به کارکنان غيور صنعت نفت ايران است.

رييس‌جمهور با يادآوری اهميت مسأله نفت در ايران و جهان، خطاب به حاضران اظهار کرد: شما می‌دانيد که نقش نفت در اقتصاد در جهان چقدر بالا بوده است. نفت نقش استراتژيک دارد و در روابط منطقه‌ای و جهان تاثيرگذار است.

وی با اشاره به جنگ‌هايی که بر سر موضوع نفت در سطح جهان اتفاق افتاده است، خاطرنشان کرد: اين هم از واقعيت دور نيست که خيلی از جنگ‌های دنيا بر مبنای نفت بوده است.

روحانی در عين حال، بزرگترين حرکت ايران در برابر اجتماع را حرکتی برشمرد که از صنعت نفت شروع شد و افزود: نهضت ملی نفت که اولين حرکت در مقابل استعمار خارجی بود، در منطقه ما از ايران شروع شد.

رييس‌جمهور با مرور سهم صنعت نفت در پيروزی انقلاب، گفت: در انقلاب اسلامی ايران اگر تعبير کنيم آن ضربه آخر را به رژيم طاغوت کارکنان صنعت نفت زدند، با واقعيت منطبق است.

وی به مرور تاريخ انقلاب و موضوع پيوستن نيروهای مسلح و کارکنان صنعت نفت به صف انقلابيون پرداخت و از آن به عنوان حرکتی ياد کرد که موجب شد دنيا در برابر ملت ايران و انقلابشان تسليم شود.

روحانی در ادامه، نقش نفت در حرکت‌های منطقه‌ای و بين‌المللی را يادآور شد و گفت: اگر يکی از پايه‌های قدرت، اقتصاد است، انرژی و نفت در اقتصاد حرف اول را می‌زند.

رييس‌جمهور با طرح اين پرسش که چقدر نفت توليد می‌کنيم؟ آن را مرتبط با قدرت ملی برشمرد و اظهار کرد: اينکه ما در صنعت نفت چقدر توانمنديم، چقدر می‌توانيم استخراج و توليد کنيم و اين امر صيانتی باشد، قدرت ملی و مديريتی کشور را نشان می‌دهد.

وقتی توانمندی افزايش يابد، لازم نيست داد بزنيد چون دنيا متوجه قدرتتان می‌شود



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اگر امروز می‌خواهيم با دنيا از منافع ملی سخن بگوييم، سخن گفتن بدون قدرت بی‌معناست. شما توانمندی خود را افزايش دهيد؛ لازم نيست داد بزنيد، دنيا خودش متوجه قدرتتان می‌شود.

روحانی همچنين با تاکيد بر لزوم افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز کشور در مرحله اول و صادرات آب در گام بعدی، تاکيد کرد: هر مقدار صادرات ما بيشتر شود قدرت ملی ما بيشتر می‌شود.

وی بار ديگر يادآور شد: نفت تنها مسأله انرژی و اقتصادی نيست بلکه يک سرمايه استراتژيک تأثيرگذار برای کشور است.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: در بحث ديپلماسی و زمانی که با دنيا حرف می‌زنيم، اگر ايران می‌توانست بخش بزرگی از گاز اروپا را تأمين کند، آيا آنها می‌توانستند هر روز بازی در بياورند و ما را تحريم کنند؟

روحانی خطاب به جمع حاضر گفت: بگذاريد توانمندی ما به رخ دنيا کشيده شود و با قدرت بيشتر مقابل دنيا بايستيم.

خواهم گفت که برخی بخاطر منافع شخصی نمی‌خواهند تحريم برداشته شود

وی در ادامه با بيان اينکه "در انتخاب وزير، فهميدم در دنيا چه خبر است"، به مسأله مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ و در بحث‌های پيرامونی آن اشاره کرد، گفت: حرف زياد دارم و خواهم گفت ولی الان موقع آن نيست. من خواهم گفت که يک عده نمی‌خواهند تحريم برداشته شود و به خاطر منافع شخصی خود مخالف اين هستند که شرايط کشور با دنيا عادی شود. ما بايد به فکر ملت باشيم و خودمان را برای ملت فدا کنيم.

اگر با هم باشيم، راه را تا پايان طی می‌کنيم

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به نتيجه انتخابات ۲۴ خرداد امسال گفت: اين راه را با هم شروع کرديم. مردم، خادمانی را برای خود برگزيدند و اين خادم به همه عهد خود با هر قيمتی باشد وفادار خواهد ماند. با هم بايد راه ادامه دهيم. اگر با هم باشيم، راه را تا پايان به حول قوه الهی طی می‌کنيم.

روحانی با تاکيد بر نقش وحدت‌، انسجام و مشارکت مردم در همه صحنه‌ها بويژه در موفقيت دولت، تاکيد کرد: از همين‌جا از مقام معظم رهبری و حمايت‌های ايشان سپاسگزاری می‌کنيم که قدم به قدم دولت را در راه دشوارش حمايت کردند و من در اينکه ما در اين راه موفق و پيروز خواهيم شد، ترديد ندارم.

رييس‌جمهور بار ديگر به خطاب به جمع حاضر گفت: کاری کنيد که نفت ارزان توليد شود. از چيزی نترسيد؛ من برعهده می‌گيرم. ما از فشار اين و آن نمی‌ترسيم. اگر شرکتی نفت ارزان‌تر توليد می‌کند، حق با اوست.

وی يکی از اولويت‌های دولت را کار بر روی ميادين مشترک نفت و گاز اعلام کرد و افزود: دولت و رييس‌جمهور با تمام توان از اين مسأله حمايت خواهند کرد که بهترين شرکت‌ها و توانمندترين شرکت‌ها با فناوری بهتر و مدرن‌تر وارد کار شوند. ما با کسی قوم و خويش نيستيم. با هيچ کشوری،‌ شرکت و فردی چه در داخل و چه در خارج عهد اخوت نبسته‌ايم. هرکس بهتر و ارزان‌تر برای سرمايه ملی ما کار کند، ما دست ياری به سوی او دراز می‌کنيم.

روحانی اضافه کرد: از حرف‌های که می‌زنم، نهراسيد. کارهای بزرگی را شروع کرديم. من می‌دانم بار حرف چقدر سنگين است و آماج نيزه‌ها را می‌گيريم اما نترسيد، اتکای شما به خداوند باشد و بدانيد که در مسير حق گام برمی‌داريد. خداوند شما را کمک می‌کند و ملت غيور ايران نيز پشتيبان شما خواهند بود.

رييس‌جمهور بار ديگر بر عزم دولت در خصوص کار بر روی مخازن مشترک گازی و نفتی تاکيد و از آن به عنوان اولويت ياد کرد و گفت: بايد هر کاری که عقب افتاده، حتی يک ساعت و يک روز زودتر انجام دهيم.

با اجرای توافق ژنو، گشايش‌هايی در پتروشيمی، بيمه‌،‌ خودرو و بانک ايجاد می‌شود

وی خطاب به حاضران با بيان اينکه "می‌دانم مشکل منابع خواهيد داشت"، از ايجاد فضای جديد همزمان با اجرايی شدن اولين مرحله توافق ژنو خبر داد.

روحانی، تحريم‌های اعمال شده عليه ايران را به طناب‌هايی تشبيه کرد که دست و پای دولتمردان را بسته بود و در عين حال خاطرنشان کرد: از تحريم نمی‌ترسيم ولی با طناب‌هايی که دست و پای دولت را بسته است، نمی‌توان کار کرد. اراده دولت اين است که يکی يکی طناب‌ها را بِبُرد. اولينِ آن هم چند روز ديگر انجام می‌شود.

وی با بيان اينکه "همزمان با اجرايی شدن توافق ژنو، گشايش‌هايی در بخش پتروشيمی، بيمه‌،‌ خودرو و بانکی برای کشور ايجاد می‌شود"، گفت: البته آنها شعار می‌دهند و می‌گويند ساختمان تحريم باقی می‌ماند اما يکی - دو پايه آن را ما توانستيم پايين بياوريم. توطئه‌ای که دنيا عليه ما در اين چند سال انجام داده بود، يک روزه از بين نمی‌رود و از بين بردن آن کار سختی است.

مدعی کمال نيستيم

رييس‌جمهور با استقبال از نقد و عملکرد دولت‌ها نيز اظهار کرد: برخی نقدها خوب است اما برخی نقدها نعوذ بالله مانند نقدهايی است که در کار خلقت خدا می‌گيرند. ما مدعی کمال نيستيم. در اين توافق، طرف مقابل ما يک کشور کوچک در گوشه‌ای از دنيا نيست بلکه شش کشور بزرگ دنيا طرف مقابل ما هستند.

وی با يادآوری اينکه ما از اول گفتيم برد - برد، به سابقه آشنايی خود با حوزه سياست خارجی ايران بويژه در ۲۰ سال اخير اشاره کرد و گفت: افرادی که برای مسئوليت ديپلماسی انتخاب کردم، قوی‌ترين افرادی بودند که می‌شناختم؛ افرادی توانمند و صاحب‌نظر. البته طرف مقابل هم قوی است اما آنچه که برای ما مهم است، خطوط قرمز مربوط به منافع ملی و امنيت ملی است که به دقت آن را رعايت کرده و می‌کنيم.

روحانی در ادامه به بحث فناوری اشاره کرد و افزود: فناوری بسيار مهم است. بيش از صد سال است که با صنعت نفت کار می‌کنيم. جاهايی هست که مشکل دارند که آن را بايد از طريق داخلی يا خارجی حل کنيم.

رييس‌جمهور بر لزوم استفاده از نيروهای نخبه تاکيد کرد و با اشاره به تلاش‌های دولت در حوزه شرکت‌های دانش‌بنيان و قدم‌های برداشته شده در اين حوزه ظرف پنج ماه اخير، اين گام‌ها را مؤثر خواند و تاکيد کرد: امروز بايد از همه توان داخلی استفاده کنيم.

بايد از خام‌فروشی فاصله بگيريم

وی تاکيدات مقام معظم رهبری بر لزوم فاصله گرفتن از خام‌فروشی بويژه درباره نفت را يادآور شد و گفت: بايد قدم به قدم از اين مسأله (خام‌فروشی) فاصله بگيريم.

قول بررسی پيشنهاد اختصاص سهمی از درآمد فروش نفت به خوزستان

رسيدگی به وضعيت مردم بومی استان، ديگر مسأله‌ای بود که رييس‌جمهور در سخنان خود مورد تاکيد قرار داد و در ادامه با اشاره به پيشنهاد وزير نفت مبنی بر اختصاص مبلغی از درآمد حاصل از فروش نفت خوزستان به اين استان، گفت: اين مسأله را در دولت بررسی می‌کنيم؛ چراکه من متخصص نيستم. خدا به برخی اين امکان را داده که در همه رشته‌ها متخصص باشند ولی من اينطور نيستم و در هر مسأله‌ای بايد جلسات کارشناسی در حضورم برگزار شود تا بعد تصميم‌گيری کنيم، چراکه نه خودم شخصاً قادر به تصميم‌گيری هستم و نه شرعاً خودم را مجاز می‌دانم که تصميم‌گيری کنم.

وی در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به کرامات پيامبر اسلام(ص) يادآور شد: خداوند با پيامبر اسلام با آن کرامات نيز فرمودند "وشاورهم فی الامر". خداوند می‌خواهد به ما ياد دهد که هيچ کاری را بدون مشورت و کسب نظر کارشناسان نمی‌توان انجام داد.

رييس‌جمهور در ادامه تاکيد کرد که در بحث اشتغال در صنايع و بخش‌های مختلف استان، اولويت با نيروهای بومی است.

وی درباره بررسی اختصاص سهمی از درآمد نفتی استان خوزستان به خود اين استان در بودجه، قول بررسی اين مسأله را داد و گفت: اميدوارم اين مسأله بعد از انجام بحث‌های کارشناسی، در قالب لايحه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. اميدواريم قدم‌های بلندتری برای توسعه استان خوزستان و کشور برداريم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016