چهارشنبه 25 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: شبکه ملی اطلاعات با پهنای باند مطلوب در راه است

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه "سياست خارجی بر عهده دولت است"، بر لزوم رعايت چارچوب‌های مورد نظر رهبری تاکيد کرد و يادآور شد: کسی نمی‌تواند دخالتی در اين زمينه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی در نشست ظرفيت‌های توسعه خوزستان تاکيد کرد: سياست خارجی بر عهده دولت است و اين دولت است که در چارچوب سياست‌های مقام معظم رهبری در اين حوزه تصميم می‌گيرد و کسی نمی‌تواند در اين زمينه دخالت کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تبريک اعياد پيش‌رو، گفت: اساس فعاليت‌های اقتصادی بر عهده مردم است. دولت امنيت و سرمايه‌گذاری و شرايط را برای واردات و صادرات، محيط سياسی و اجتماعی و اقدامات زيربنايی انجام می‌دهد اما ساير کارها بر عهده مردم است.

روحانی با بيان اينکه "امروز خداوند شرايطی برای مردم فراهم کرده که نزد خدا و مردم بهانه‌ای ديگر برای ما باقی نماند"، افزود: زمانی می‌گفتند در داخل تنش‌های داخلی و بی‌ثباتی‌های فراوانی وجود دارد. نمی‌گويم ما توانستيم آرامش و ثبات کامل در زمينه بازار پول و سرمايه بوجود آوريم، اما شرايط به صورت نسبی مناسب است.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه "اولين مساله اين بود که جامعه احساس آرامش کند"، بر اين نکته که دعواهای سياسی نبايد وجود داشته باشد، تاکيد کرد و گفت: رقابت سياسی خوب است اما برخوردها و نزاع‌های سياسی که جامعه را به تنش می‌کشاند و بر فعاليت‌های اقتصادی تاثير بگذارد، قابل قبول نيست.

روحانی با تاکيد بر اينکه "تنش‌های سياسی جامعه بسيار کاهش پيدا کرده است"، تصريح کرد: انتقاد و نقد بايد باشد. نبايد نگران باشيم. انتقاد جزو لوازم نشاط سياسی و مردم‌سالاری دينی است. مردم بايد عقايد و نظرات خود را بگويند. ما دلمان می‌خواهد همه بخش‌های جامعه پرنشاط باشد و نقد کنند.

وی با تاکيد بر اينکه "دولت می‌خواهد اين راه را ادامه دهد تا آرامش سياسی برقرار شود"، تاکيد کرد: در اين راه نه تنها همه قوا، بلکه همه مردم و تشکل‌های سياسی بايد کمک کنند. بايد همراهی مسالمت‌آميز سياسی را بياموزيم.

روحانی در ادامه با يادآوری اقدامات دولت در حوزه برقراری آرامش در حوزه سياست خارجی و اقتصاد، گفت: بايد شرايطی را فراهم کنيم که همه، ثبات را احساس کنند.

رييس‌جمهور با اشاره به بحث‌هايی که در حوزه فعاليت‌های سياست خارجی دولت مطرح می‌شود و بر مبنای آن عنوان می‌کنند که چرا دولت با خارجی‌ها در حال مذاکره است، تصريح کرد: برخی می‌گويند درون‌نگر باشيد و به مردم خود نگاه کنيد. ما بر اصول خود محکم ايستاده‌ايم. دولت يک ذره از مواضع اصولی اين کشور و ملت کوتاه نمی‌آيد.

وی با تاکيد بر اينکه "لازمه ايستادگی،‌ درگير شدن با اين و آن نيست"، گفت: کاهش تنش بسيار سخت و دعوا و تنش خيلی زود ايجاد می‌شود. وقتی می‌خواهيم تنش را کاهش دهيم، در حدی بايد اعتمادسازی کنيم.

روحانی با بيان اينکه "ما با دنيا در حال جنگ و ستيز نيستيم و روی منافع ملی خود محکم ايستاده‌ايم"، اظهار کرد: ما می‌خواهيم با دنيا تعامل سازنده و موثر داشته باشيم.

رييس‌جمهور ادامه داد: برخی فکر می‌کنند ما خوشمان می‌آيد با خارجی‌ها بنشينيم و لبخند بزنيم و قهوه بخوريم و می‌گويند لبخند اعتمادسازی و تعامل سازنده برای چيست. برای اين است که کشور پيشرفت کند. تمام تلاش برای اين است که کارآفرينان اگر چيزی می‌خواهند تهيه کنند، آسان‌تر، ارزان‌تر و در شرايط رقابتی آن را تهيه کنند.

وی در بخش ديگری از سخنانش با طرح اين پرسش که "عزت يعنی چه؟" پاسخ داد: فراهم شدن امکان خريد آزادانه برای ايرانی از بازارهای جهانی را يکی از موارد عزت می‌دانم.

رييس‌جمهور در عين حال تاکيد کرد: ما می‌خواهيم نه تنها برای خريد و تأمين نيازهای مالی بلکه جهت تسهيل در همه موارد با دنيا تعامل کنيم. تمام تلاش اين است که شرايط آرام‌تر و پرمنفعت‌تر برای مردم ايجاد کنيم.

به گزارش ايسنا، روحانی در ادامه با اشاره به انتقادهايی که درباره اهميت سياست خارجی در برنامه‌های دولت تدبير و اميد مطرح می‌شود، گفت: می‌گويند چرا به سياست خارجی اهميت می‌دهيد؟ ما به سياست خارجی اهميت نمی‌دهيم بلکه ما به منافع ملی اهميت می‌دهيم که گاهی فعال شدن سياست خارجی، گاهی فعال شدن سياست داخلی و گاهی فعال شدن حوزه فرهنگی و ... است.

وی در ادامه با اشاره به بی‌توجهی‌هايی که طی سال‌های اخير به مساله محيط زيست شده است، تاکيد کرد: اين بی‌توجهی‌ها باعث شده امروز در شرايط ويژه در اين بُعد قرار بگيريم.

رييس‌جمهور از وضعيت رودخانه کارون و درياچه اروميه به عنوان سند اظهارات خود ياد کرد و با تاکيد بر لزوم حل مشکلات زيست‌محيطی، گفت: بهبود کيفيت زندگی مردم از نظر مالی و معنوی مهم‌ترين هدف دولت است. معتقدم در اين پنج ماه قدم‌های مهمی برداشته شده است اما قضاوت در اين خصوص با مردم است. در عرصه سياست خارجی قدم‌هايی برداشتيم و شرايط را مناسب کرديم.

روحانی با اشاره به توافق ژنو و اجرايی شدن آن ظرف چند روز آينده، اظهار کرد: از اين توافق چه کسانی ناراحت شدند و چرا رژيم صهيونيستی از اين توافق ناراحت است؟ برخی نقد می‌کنند؛ نقد سالم اشکال ندارد اما اهميت اين مساله را بايد مورد توجه قرار دهيم. تمام دوستان ما در منطقه و جهان از توافق ژنو به عنوان کاری بزرگ ياد کردند. البته دولت هر اقدامی که انجام می‌دهد، با پشتوانه مردم، هدايت رهبری و عنايت خداوند است.

وی در ادامه با اشاره به فهم آرامش در ثبات فعاليت‌های اقتصادی و بازار، به تبيين نگاه دولت در حوزه اقتصادی پرداخت و گفت: هرچه تصدی دولت کم شود به نفع مردم است. دولت بايد زمينه‌سازی کند و تسهيلات لازم را برای فعاليت اقتصادی فراهم کند، البته حوزه‌هايی نيز وجود دارد که تصدی در آن برعهده دولت است.

روحانی اضافه کرد: سياست خارجی بر عهده دولت است. اين دولت است که در چارچوب سياست‌های مقام معظم رهبری تصميم می‌گيرد و کسی نمی‌تواند در اين زمينه دخالت کند و آن به آن در اين حوزه تصميم می‌گيرد.

رييس‌جمهور از حوزه امنيت به عنوان ديگر حوزه‌ای نام برد که دولت در آن بايد تصدی داشته باشد.

وی در ادامه با بر شمردن اقدامات پنج ماه اخير دولت در حوزه‌های سياست داخلی، خارجی، ثبات اقتصادی و امور زيربنايی، اعلام کرد: شبکه ملی اطلاعات با پهنای باند بسيار مطلوب را در دستور کار داريم. فعلاً برنامه‌ريزی ما در اين حوزه برای سال آينده است.

روحانی اضافه کرد: در شبکه راه‌آهن، مصمم به فعال کردن آن هستيم. حمل و نقل نيز بخش عمده‌اش بايد به عهده شبکه ريلی باشد و يکی از اولويت‌های دولت سرمايه‌گذاری در بخش شبکه ريلی است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "در بخش بانکی بايد اقدامات فراوانی صورت بگيرد"، گفت: بانک‌های ما امروز از وظيفه اصلی خود فاصله گرفته‌اند و اصلاحات بانکی ضروری است.

وی در ادامه، وضعيت امروز خوزستان را کاملاً آماده فعاليت دانست و با مرور اقدامات در اين استان، گفت: نه از دولت و نه از کارآفرينان پذيرفتنی نيست که در اين استان کسی بيکار باشد.

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به منابع عظيمی که در استان خوزستان وجود دارد، بهره‌وری را مورد تاکيد قرار داد و با استناد به گزارشی که از مصرف گاز در کل ايران در اختيار وی قرار گرفته، افزود: در اين گزارش عنوان شده که مصرف گاز در ايران از اتحاديه اروپا بيشتر است. بايد بهره‌وری را بالا ببريم.

روحانی با اشاره به وضعيت توليدات داخلی در بازارهای جهانی نيز گفت: وقتی نمی‌توانيم در بازارهای جهانی رقابت کنيم، يعنی اينکه در توليد ايراد داريم.

وی همچنين تاکيد کرد: در کشور ما نخبه زياد است. يکی از تلاش‌های ما اين است که بنياد نخبگان را فعال کنيم.

رييس‌جمهور در ادامه به مرور سهم بودجه استان خوزستان در بودجه سال ۹۳ پرداخت و گفت: پيش از اين سفر به اين استان در تهران تصميمات مهمی برای توسعه خوزستان اتخاذ کرديم که به حول و قوه الهی عمل می‌کنيم.

وی با اشاره به برخی اقدامات اتخاذ شده در دولت برای توسعه خوزستان و رفع مشکلات اين استان از جمله تامين آب شرب اهواز تا هفته آينده گفت: ما در دولت وظايف خود را انجام داديم ولی کار اصلی بر دوش شماست. بايد با سرمايه خود، سرمايه ايرانيان خارج از کشور و سرمايه‌گذاران خارجی فعال شويد.

روحانی به قول‌هايی که در اين سفر در حوزه توسعه استان خوزستان مطرح کرده است، اشاره کرد و افزود: آنچه می‌گويم، در دولت يازدهم به آن عمل می‌شود. پول از ما، کار از مردم و وزرا و ان‌شاءالله به حول و قوه الهی خوزستان و ايران را آباد کنيم.

رييس‌جمهور در پايان با تاکيد بر لزوم وحدت و کنار گذاشتن اختلافات در مسير توسعه و آبادانی کشور تاکيد کرد: بايد با يک آشتی، انسجام و برادری مسير را پيش برد و دست به دست هم بدهيم و دست ياری خداوند هم کنار ما خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016