سه شنبه 1 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ پس گرفته شد

به دلیل نپذیرفتن توافقات ژنو 1 از سوی ایران و فشار آمریکا و ائتلاف ملی سوریه

کلمه – دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو ۲، در کمتر از ۲۴ ساعت باز پس گرفته شد. دبیرکل سازمان ملل در این ارتباط با اظهار تاسف از اینکه ایران مبنا و هدف این کنفرانس را نپذیرفته، این دعوت را پس گرفت. نکاتی که ایران آنها را پیش شرط خوانده بود و تاکید داشت آنها را نمی پذیرد.

به گزارش کلمه، دیروز دوشنبه در تحولی نسبت به سیاست های پیشین سازمان ملل و قدرت های جهانی، بان کی مون در بیانیه ای از ایران و تعدادی کشورهای دیگر برای پیوستن به کنفرانس ژنو ۲ که مربوط به بحران سوریه است، خبر داد. این در حالی بود که پیش از آن دبیرکل سازمان ملل دعوت ایران را منوط به توافق وزاری خارجه آمریکا و روسیه عنوان کرده بود.

در پی این دعوت، ائتلاف ملی سوریه که مورد حمایت آمریکا و برخی کشورهای عربی است، اعلام کرد که حضورش در این کنفرانس منوط به عدم حضور ایران است.

آمریکا نیز با تاکید بر اینکه ژنو ۲ کنفرانسی برای پی گیری عملی دستاوردهای ژنو ۱، از جمله مساله پی گیری تشکیل دولت انتقالی و در نتیجه گرفتن قدرت از بشار اسد است، ایران را گزینه مناسبی برای مشارکت در این راه حل ندانست.

از سوی دیگر در ایران نیز که به نظر می رسید بسیاری از مقامات خوشحال از دعوت صورت گرفته و قطعی دانستن حضور ایران در کنفرانس بودند، مرتبا اعلام شد که ایران پیش شرط برای حضور در این کنفرانس را نمی پذیرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منظور از پیش شرط در این موضع گیری ها، رد دستور کار ژنو ۲ مبنی بر اجرایی کردن توافقات قبلی ژنو است.

به این ترتیب بان کی مون که تحت فشار زیادی بابت این دعوت از سوی آمریکا و ائتلاف ملی سوریه بود، دعوت چند ساعته خود از ایران را پس گرفت.

سایت بی بی سی فارسی در این باره گزارش داد که در بیانیه سخنگوی دبیرکل سازمان ملل آمده است: “از آنجا که ایران تصمیم گرفته آن تفاهم را نپذیرد، دبیر کل تصمیم گرفته که نشست یک روزه مونترو بدون مشارکت ایران برگزار خواهد شد.”

براساس این بیانیه اما آقای بان همچنان ایران را ترغیب کرد به اجماع بین المللی در مورد “اعلامیه ژنو” بپیوندد.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه ای نوشت: “همانطور که قبلا بارها گفته ایم، هدف کنفرانس اجرای کامل اعلامیه ژنو است، از جمله تشکیل یک دولت انتقالی با تفاهم طرفین که قدرت کامل اجرایی داشته باشد. ما امیدواریم که در پی اعلامیه امروز، همه طرف ها اکنون بتوانند بار دیگر بر هدف اصلی تمرکز کنند، یعنی به پایان آوردن رنج مردم سوریه و شروع فرآیندی در جهت انتقال سیاسی که خیلی عقب افتاده است.”

محمد خزایی نماینده ایران در سازمان ملل متحد هم دقایقی پیش از انتشار بیانیه سخنگوی آقای بان نوشت: “جمهوری اسلامی ایران تلاش های دبیر کل سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه او آقای ابراهیمی برای یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه را قدر می داند. ایران همواره از یافتن راه حلی سیاسی برای این بحران حمایت کرده است. با این حال جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه پیش شرطی برای شرکت در کنفرانس ژنو دو را نمی پذیرد. اگر شرط شرکت ایران پذیرش اعلامیه ژنو یک است، ایران در کنفرانس ژنو دو شرکت نمی کند.”

پیشتر در روز دوشنبه حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران گفته بود که کشورش بیانیه “ژنو ۱” درباره سوریه را نمی‌پذیرد.

آقای عبداللهیان گفته بود: “ما در ژنو ۱ حضور نداشته‌ایم و ایران نقشی در تنظیم بیانیه آن نداشته است و اصرار برای اعلام پذیرش بیانیه ژنو ۱، غیرقابل قبول و مردود است.”

همچنین منصور حقیقت پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیروز با تاکید بر عدم پذیرش پیش شرط گفته بود: برگزار کنندگان اجلاس ژنو۲ پی بردند که بدون حضور ایران امکان تصمیم گیری منطقی و عملیاتی برای حل بحران سوریه را ندارند و دعوت از ایران با توجه به وزن سیاسی کشورمان قابل پیش بینی بود.

وی که پیش بینی نمی کرد این دعوت لغو شود، به ایرنا درباره طرح پیش شرط لزوم پذیرش مصوبات ژنو ۱ گفت: خودشان هم می دانستند که این پیش شرط ها غیرمنطقی و غیر کارشناسی است و جمهوری اسلامی ایران هم نیازی به حضور در این کنفرانس نداشت و آنها نیازمند حضور ایران بودند.

همچنین دیروز رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: نکته بسیار مهم منفی مصوبه اجلاس ژنو ۱ این است که اگر آن پذیرفته شود، باید دولت قانونی سوریه که عضو رسمی سازمان ملل بوده و سابقه بسیار ارزشمندی در پایبندی به مقررات بین المللی دارد، باید یک طرف میز مذاکره بنشیند حال آنکه در طرف مقابل میز مذاکره تروریست هایی حضور دارند که برخی سوری هستند و البته برخی دیگر نیز از کشورهای دیگر با حمایت کشورهای مستکبر و استعماری و مرتجع به سوریه گسیل شده اند.

ولایتی در گفت و گویی افزود: انسان نمی داند به چه دلیلی بیانیه ژنو۱ به تروریست هایی که از کشورهای دیگر تفنگ به دست گرفته و توسط رژیم صهیونیستی و برخی کشورهایی که سابقه استعماری در منطقه دارند، از برخی کشورهای اروپایی گرفته تا آمریکا، حمایت های مالی و تسلیحاتی می شوند، این حق را می دهد که یک طرف مذاکره باشند و با دولت رسمی و قانونی سوریه، دولتی انتقالی تشکیل دهند که در این صورت حداقل ۵۰ درصد از این دولت باید جزو حامیان تروریست ها باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016