سه شنبه 1 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش نیویورک تایمز از "جلسه محرمانه نهاوندیان و مدیران اجرایی نیویورک"

نیویورک تایمز با انتشار گزارشی مدعی برگزاری جلسه محرمانه میان نهاوندیان و مدیران اقتصادی نیویورک شد.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir،‌ در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: منتقدان ایران در کنگره و دیگر مکان های آمریکا که حتی برای اعمال تحریم های شدیدتر تلاش می کنند ، نگرانی خود را در باره هیئت های تجاری اروپائی ابراز کرده اند . آنها این هیئت ها را نشانه بازگشائی ایران برای تجارت می دانند که به انزوای ایران پایان خواهد داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ایتالیا گفت ، « همانطور که ما هشدار داده ایم و من این موضوع را با تاسف ابراز می دارم ، مجموعه تحریم ها شروع به تضعیف شدن کرده است و اگر به زودی گام های ملموسی در این باره برداشته نشود ، احتمال فروپاشی آنها وجود دارد و تلاش سالیان [ما ] بی آنکه چیزی در مقابل آن به دست آورده باشیم، از بین خواهد رفت ».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اما رهبران تجاری ایران به این مساله این طور نگاه نمی کنند ، آنها می گویند این توافق فقط باعث ایجاد علاقه فراوانی شده است، اما چیز دیگری در پی نداشته است . حتی هنگامی که کاهش ها آغاز شود ، قرار است امروز این کار انجام پذیرد ، انتقال پول به داخل و خارج از کشور تقریباً غیر ممکن خواهد بود .

روزبه پیروز، رئیس یکی از شرکت های سرمایه گذاری مستقر در تهران به نام « شرکای فیروزه » گفت ، « بیشتر شرکت ها خواستار آن هستند که چشم انداز آینده را ارزیابی کنند ، اما من فکر نمی کنم بسیاری از آنها در واقع قراردادهائی را امضاء یا در اینجا به سرعت سرمایه گذاری کنند » .

اما این امر باعث جلوگیری از هجوم افراد مخصوصاٌ سیاستمداران و نمایندگان تجار اروپائی برای دیدار از ایران نشده است که با 70 میلیون نفر جمعیت و یک طبقه متوسط قابل توجه آخرین بازار بزرگ در انزوا مانده در جهان محسوب می شود .

تعداد هیئت های اروپائی ای که در دوهفته اول سال جدید از ایران دیدن کردند، بیش از تعداد آنها در تمام سال 2013 میلادی بود .

البته شرکت های آمریکائی نیز از خود تمایلاتی را نشان داده اند .

نیویورک تایمز در ادامه مدعی شد: در ماه سپتامبر، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور حسن روحانی و رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران با مدیران اجرائی نیویورک جلسه ای محرمانه بر گزار کرد .

در ماه مارس ،یک شرکت سرمایه گذاری ایرانی در نظر دارد در نیویورک سمیناری در باره فرصت های تجاری در ایران برگزار کند که ورودی آن 15 هزار دلار است .

پیروز و رامین ربیعی، از فعالان اقتصادی گفتند ، انچه حقیقت دارد این است که از زمان روی کار آمدن آقای رووحانی اقتصاد ایران بهبود یافته است .

ربیعی گفت، «اما این امر فقط به این علت نیست که برخی از تحریم ها در حال لغو شدن است، بلکه به سبب انتصاب مدیران با لیاقت از سوی او که بعضی از سیاست های پولی و اقتصادی دولت قبلی را تغییر داده اند، می باشد.

پیروز گفت، « آنچه که دولت ایران باید واقعاً انجام دهد این است که اقتصاد را به بخش خصوصی بسپارد. در حالی که وضع اقتصادی از قبل بهتر شده است، اما بعضی از افراد رئیس جمهور هنوز طرفدار اقتصاد دولتی هستند، بنابر این، به نظر من حتی در صورتی که تحریم ها برداشته شوند بعضی از مشکلات به قوت خود باقی خواهند ماند ».

بسیاری از شرکت های چند ملیتی از مدت ها پیش آنچه که آنها آن را بازار بکر ایران می خوانند زیر نظر داشته اند . این بازار مصرف کنندگانی با تحصیلات بالا دارد که تشنه شغل و تولیدات غربی هستند . زیر ساخت های ایران از جمله زیر ساخت های صنایع نفت این کشور نیاز به تعمیر کلی دارند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016