شنبه 5 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نماینده سازمان ملل: بدلیل پذیرفتن اصول قطعنامه "ژنو یک" توسط دولت سوریه ، فردا مذاکرات دو طرف بطور مستقیم خواهد بود

رادیو فرانسه - لحظاتی قبل، اخضر ابراهیمی نوید داد که مذاکرات فردا بطور رو در رو انجام خواهد گرفت ، چرا که دولت سوریه اصول مربوط به بیانیه کنفرانس قبلی ژنو را پذیرفت.این در حالی است که فرانسه در واکنش به تهدیدات امروز سوریه مبنی بر بازگشت به کشور، هشدار داد که در صورت ترک کنفرانس دولت سوریه مسئولیت شکست مذاکرات را به عهده میگیرد.

در حالیکه صبح امروز اخضر ابراهیمی گفتگو با هیات نمایندگی دولت سوریه را به سرپرستی ولید معلم وزیر خارجه این کشور آغاز کرد، و عصر امروز نیز مذاکراتش را با اپوزیسیون ادامه داد، ناظران سیاسی در جوی از ابهام و بدبینی نسبت به اینده مذاکرات قادر به اظهار نظر نیستند

با این حال در آخرین ساعات غروب امروز خبرگزاری فرانسه از احتمال مذاکرات مستقیم میان دو طرف خبر می دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صبح امروزنماینده سازمان ملل، تحت فشار اپوزیسیون مجبور شد اعلام کند که مذاکرات امروز در سالن های جداگانه و بطور غیر مستقیم انجام خواهد گرفت.

الساندرا ولوچی، سخنگوی سازمان ملل متحد امروز به خبرنگاران گفت هیچ گفتگوی مستقیمی میان دو طرف انجام نمی شود و من درباره آنچه که در روزهای آینده پیش خواهد آمد "هیچ چیز برای گفتن ندارم"

اپوزیسیون سوریه تاکید دارد تا زمانی که هیات نمایندگی حکومت دمشق بیانیه کنفرانس ژنو 1 را مبنای مذاکرات قرار ندهد، هیات نمایندگی اپوزیسیون هیچ مذاکره مستقیمی را با آنها انجام نخواهد داد.

یکی از اعضای مذاکره کننده اپوزیسیون به خبرنگاران گفت که ما بارها تاکید کردیم که طرف مقابل با یک سند کتبی مبنی بر پذیرش کنفرانس ژنو یک به اینجا بیاید، چرا که بدون چنین توافقی مذاکره مستقیم ناممکن خواهد بود.

این در حالی است که وزیر اطلاعات سوریه عمران زوابی بارها تکرار کرده است که تسلیم مطالبات اپوزیسیون نخواهد شد.

این مذاکرات قرار است تا چمعه آینده ادمه یابند. با این حال یک دیپلمات غربی به خبرگزاری رویترز گفته است میزان تفاهم میان دو طرف آنچنان ناچیز است که انتظارات را باید بطور روزانه تعریف کرد.

به روایت رویترز، علیرغم جو نامساعد اولین روز کنفرانس – که طرفین بد ترین دشنام ها را نثار یکدیگر کردند- شرکت کنندگان انتظار دارند که – در غیاب شانس مذاکره بر سر رژیم سیاسی آینده - دو طرف لااقل بتوانند بر سر نکات مشخصی بقصد بهبود زندگی مردم سوریه به توافق برسند.

اخضر ابراهیمی خبر داد که هر دو طرف مذاکره گفته اند که برای مسائلی نظیر تعویض زندانیان دو طرف، ایجاد یک راهروی کمک های انسان دوستانه و برقراری آتش بس در مناطق مختلف می توانند گفتگو کنند.

اپوزیسیون سوریه شب گذشته بار دیگر تاکید کرد که به هیچ وجه نمی پذیرد که بشار اسد در پروسه انتقال قدرت هیچ نقشی بعهده گیرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016