شنبه 12 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فريد زکريا: روحانی به من گفت که طی چندين ماه آينده، افراد در حصر آزاد می شوند

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - فريد زکريا در واشنگتن پست نوشت: پس از آنکه ايران و قدرت های جهانی توافق موقت هسته ای را امضا کردند، انتظارها زياد بود. در طول چند هفته گذشته، اين انتظارات به طرز چشميگری کاهش يافت چراکه مقامات ايران سخنان سرسختانه ای به زبان آورده اند و نخست وزير اسرائيل مخالفت خود را با هرگونه توافق قابل تصوری ابراز کرده است. البته اين به معنای آن نيست که توافق نهايی با ايران امکان پذير نيست اما بدين معناست که طرفين (تهران و غرب) بايد به فکر پر کردن شکاف ها و برداشتن موانع روبرو باشند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب»، سخنانی که از سوی ايرانی ها توجهات زيادی را جلب کرده از سوی رئيس جمهور و وزير خارجه بيان شده است.محمد جواد ظريف به سی ان ان گفت که برخلاف آنچه واشنگتن ادعا می کند ايران توافق نکرده است که همه چيز را از بين ببرد.

پس از آن، پرزيدنت روحانی طی گفتگويی با سی ان ان بيان داشت که ايران هيچ يک از سانترفيوژهای خود را از بين نمی برد. او همچنين به من اشاره کرد که ايران راکتور آب سنگين اراک را تعطيل نمی کند که از مسائل مورد مشاجره طرفين است.

ايران و امريکا ديدگاه های اساسا متفاوتی در مورد توافق نهايی دارند. براساس مصاحبه من با روحانی و گفتگو با ديگر مقامات ايرانی، نظر من اين است که انديشه ايران اينگونه است: ايران برای دنيا شواهد و تضمين هايی ارائه می کند که براساس آن، برنامه هسته ای اش صلح اميز است، نه نظامی. اين بدين معناست که اين کشور بازرسی های سرزده را در سطحی بی سابقه می پذيرد. اين پروسه هم اکنون آغاز شده است.اما مقامات ايرانی مصمم به عدم پذيرش هرگونه محدوديت بر برنامه هسته ای خود هستند.

تصور امريکا نسبت به توافق نهايی کاملا متقاوت است و می گويد که ايران بايد گام های ويژه ای برای ايجاد اعتماد در مورد برنامه صلح اميز خود بردارد. در واقع به ايران اجازه غنی سازی ۵ درصد داده می شود اما تهران بايد هزاران سانتريفيوژ خود را از بين ببرد و راکتور آب سنگين را تعطيل کند.

من پس از ديدار با روحانی و ظريف متقاعد شدم که آنها ميانه رو هستند و به دنبال تعامل گسترده تر ايران با جهان هستند. روحانی به من اشاره کرد که در چندين ماه آينده افراد در حصر آزاد می شوند.

زکريا در پايان نوشت: بهتر است که طرفين فضا را در داخل کشورهايشان برای توافقی نهايی آماده کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016