پنجشنبه 24 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنرانی جنجال‌آفرين رئيس پارلمان اروپا در پارلمان اسرائيل

• سخنرانی انتقادی مارتين شولتس، رئيس آلمانی پارلمان اروپا در برابر نمايندگان پارلمان اسرائيل (کنست) جنجال آفريد. شماری از نمايندگان پارلمان اسرائيل به عنوان اعتراض صحن پارلمان را ترک کردند.

دويچه وله ـ مارتين شولتس از حزب سوسيال دمکرات آلمان که رياست پارلمان اروپا را برعهده دارد، در آغاز سخنرانی خود در روز چهارشنبه (۱۲ فوريه) در برابر نمايندگان مردم اسرائيل در پارلمان اين کشور گفت، او آگاه است که ايراد سخنرانی در چنين محلی آن هم به زبان آلمانی امری بديهی نيست.

وی در سخنرانی خود همچنين تصريح کرد که فلسطينيان هم می‌خواهند "در صلح زندگی کنند و آزادی حرکت نامحدود داشته باشند"، امری که از آنان در باريکه غزه سلب شده است.

هنگامی که رئيس پارلمان اروپا در بخش ديگری از سخنرانی خود گفت که در آغاز اين هفته به هنگام ديدار او از رام‌الله جوانی فلسطينی از او پرسيده است چرا يک اسرائيلی روزانه می‌تواند چهار برابر يک فلسطينی آب مصرف کند، در پارلمان اسرائيل همهمه اعتراضی برخاست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اينکه شولتس تصريح کرد که شخصا اين آمار را بررسی نکرده و پرسيد "آيا اين آمار درست است يا نه"، يکی از نمايندگان پارلمان اسرائيل به نام موتی يوگف فرياد زد: «شما بايد شرم کنيد. شما از کسی پشتيبانی می‌کنيد که عليه يهوديان تحريک می‌کند».

"موعظه اخلاقی کاذب"

در پی آن بانگ اعتراضی، موتی يوگف و هم حزبی او نفتالی بنت که به فراکسيون حزب مذهبی "خانه يهودی" تعلق دارند و جزو جناح راست کابينه نتانياهو به‌شمار می‌روند، به همراه کل نمايندگان اين حزب در پارلمان، صحن مجلس را ترک کردند.

نفتالی بنت، رئيس حزب ياد شده بعدا در فيسبوک خود نوشت: «من هيچ موعظه اخلاقی کاذبی را در کنست بر ضد اسرائيل تحمل نمی‌کنم. به‌ويژه اگر به زبان آلمانی باشد».

يک همکار نزديک بنت به خبرگزاری فرانسه گفته است که برای رئيس حزب "خانه يهودی" مهم است روشن شود که او به دليل انتقاد از سياست اسرائيل صحن پارلمان را ترک نکرده است، زيرا اين کار امری مشروع است، حتی اگر او با نظرات شولتس کاملا مخالف باشد.

به گفته‌ی اين مقام اسرائيلی، بنت به دليل دو اظهارنظر "کاملا دروغ" شولتس صحن پارلمان را ترک کرده است: يکی اين‌که شولتس ارقام مربوط به مصرف آب را نادرست بيان کرده است و ديگر اين‌که رئيس پارلمان اروپا به محدوديت‌ها در باريکه غزه اشاره کرده بدون آن‌که به حملات موشکی بی‌وقفه از اين منطقه به خاک اسرائيل اشاره‌ای بکند.

برخلاف بنت و همفکران او، اسحاق هرتسوگ از حزب کارگر اسرائيل در راديوی دولتی اسرائيل از رفتار فراکسيون حزب "خانه يهودی" انتقاد کرد و آن را "شرم‌آور و رسوايی‌برانگيز" خواند. وی گفت: «ما مارتين شولتس را به عنوان يکی از مدافعان موضع اسرائيل حتی در پارلمان اروپا می‌شناسيم».

به گزارش سازمان امور انسانی سازمان ملل (OCHA)، اسرائيلی‌ها در اين کشور و در شهرک‌های يهودی‌نشين روزانه بطور متوسط ۳۰۰ ليتر آب مصرف می‌کنند. اين رقم در مورد مصرف فلسطينيان روزانه ۷۰ ليتر است. اين ارقام در گزارش سازمان يادشده در مارس ۲۰۱۲ قيد شده است.

واکنش نتانياهو

جنجال در پارلمان اسرائيل، واکنش بنيامين نتانياهو را نيز در پی داشت. نخست وزير اسرائيل مارتين شولتس را در ماجرای منازعه خاورميانه به داشتن "نگاهی يک‌جانبه" متهم کرد.

نتانياهو روز چهارشنبه در اورشليم گفت که شولتس تهديدی را که اسرائيل با آن روبروست کم‌اهميت جلوه می‌دهد و مانند بسياری ديگر از اروپايی‌ها "درکی گزينشی" دارد.

انتقاد از شولتس به سياستمداران اسرائيل محدود نبود. آلکساندر گراف لامبسدورف، نماينده حزب ليبرال آلمان در پارلمان اروپا، سخنرانی شولتس را "ناموفق" خواند و او را به "فيلی در مغازه چينی‌فروشی" تشبيه کرد.

المار بروک نماينده حزب دمکرات مسيحی آلمان در پارلمان اروپا نيز به خبرگزاری فرانسه گفت، اگر شولتس به حملات موشکی حماس به خاک اسرائيل در سخنرانی خود اشاره نکرده باشد، مرتکب اشتباه شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016