چهارشنبه 30 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روح الله توانا؛ در انتظار اعدام، به اتهام سب نبی و توهين به رهبری

راديو زمانه ـ شعبه پنجم دادگاه کيفری استان خراسان رضوی، جوانی به نام روح الله توانا را به اعدام محکوم کرده است. اتهام روح الله توانا، که در تاريخ ۲/۶/۱۳۹۰ دستگير شده، سب نبی (دشنام به پيغمبر) و توهين به رهبری است.

پرونده روح الله توانا برای تأييد حکم در اختيار شعبه چهاردهم ديوان عالی قرار گرفته است. وکيل متهم خواهان تجديد نظر در حکم شده و استدلال کرده است که آنچه به متهم نسبت داده شده نقل قول‌هايی از اوست که در حالت مستی بيان شده است. بنابر استدلال وکيل حکم بر اساس شبهه داده شده و بايستی طبق قوانين خود حکومت اسلامی نقض شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نامه سرگشاده مادر متهم

مادر متهم، خانم فخری جمالی، نامه‌ای خطاب به “گزارشگران و فعالان حقوق بشر” نوشته که در آن آمده است:

«اينجانبه فخری جمالی مادر متهم زندانی روح الله توانا فرزند محمود می باشم. متاسفانه مشکلات مادی و اخلاقی همسرم باعث گرديد که فرزندم روح الله دچار اختلالات روحی و روانی گرديده و از همان نوجوانی از خانواده منزوی و با فرار از منزل در شهر ديگری سکونت نمايد.متاسفانه ازدواج نافرجام وی نيز موجب شدت بيماری روحی او شده بطوريکه به مواد مخدر و مشروب الکلی روی می آورد و تنها سرگرمی او مشاهده برنامه های فارسی زبان خارجی بوده،متاسفانه اين برنامه ها و بيماری روحی او موجب می گردد که مطالب شبکه های خارجی درنزد او جلوه کرده و مطالب آنان را ضبط و گاهی گفتار آنان را در رايانه خويش نگهداری کند.متاسفانه به علت خصومت دوستش حافظه رايانه اش سرقت و تحويل مقامات امنيتی استان خراسان رضوی می گردد و او تحت تعقيب و بازداشت بصورت ممنوع الملاقات برای چندين ماه قرار می گيرد.وی در اداره اطلاعات علت تهيه و نگهداری برنامه های شبکه های خارجی را عصبانيت و مشکلات روحی و مادی خويش اعلام می دارد، از جمله مطالبی که در حافظه رايانه او بوده است مراسم جشن تولدی است که برای خودش و در تنهايی گرفته و در حالی که با چاقو کيک تولدش را ميبرد و مشروب صرف می کند اظهاراتی کرده که مامورين تحقيق از آن به توهين به پيامبر تعبير نموده اند”.

در ادامه نامه آمده است که پزشکی قانونی خراسان نيز تأييد کرده که متهم به دليل مشکلات زندگی نياز به درمان دارد و آن‌چه را که به وی نسبت داده می‌شود، بايستی با نظر به وضع روحی متهم مورد بررسی قرار گيرد.

خانم فخری جمالی در اين نامه سرگشاده نکاتی از دفاعيات وکلای فرزند خود را بيان کرده و در اعتراض به حکم صادر شده نوشته: “دادگاه محترم در استدلالی عجيب و بدون توجه به مدافعات صورت گرفته اعلام می نمايد که مقدار مشروبی که فرزندم خورده او را مسلوب الاراده نکرده تا از اتهام سبّ النبی مبرا شود لذا هم وی را به مجازات شرب خمر و هم حد سبّ النبی يعنی اعدام محکوم نموده است. متاسفانه دادگاه محترم هيچ توجهی به صراحت ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی که می گويد :هرگاه متهم به سبّ ادعا نمايد که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو يا درحالت مستی يا غضب يا سبق لسان يا بدون توجه به معانی کلمات و يا نقل قول از ديگری بوده سبّ النبی محسوب نمی شود، اما دادگاه محترم هيچ توجهی به قانون نداشته و بر خلاف آن رأی می دهد.”

تقاضا از فعالان حقوق بشر
در پايان اين نامه خطاب به “گزارشگران و فعالان حقوق بشر” آمده است:

“ازشما فعالان حقوق بشر به عنوان شخصيت های حقوق دان و مدافعين جان افراد بی گناه مانند فرزند من تقاضا دارم به ما کمک کنيد هيچ کس در ايران جواب گوی ما نيست جان فرزند من را نجات دهيد. باتشکر فراوان. مادر رنج کشيده فخری جمالی”


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016