سه شنبه 6 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوکراین؛ اشک و اندوه برای قربانیان اعتراضات یا خطر تجزیه کشور؟

يورونيوزـ پایتخت نشینان اوکراین با انبوهی از گل در میدان استقلال کی یف، یاد دهها مخالف دولت را که در جریان اعتراضات کشته شدند گرامی می دارند و این میدان را ترک نمی کنند.

تغییرات بنیادینی که خواست آنان بود شروع شده است اما همزمان تهدید جدیدی علیه تمامیت ارضی کشورشان جوانه زده است و آن امکان تجزیه و جدایی مناطقی از شرق و خصوصا شبه جزیرۀ خودمختارِ کریمه از اوکراین است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



اولکساندر تورچینوف، رئیس جمهوری موقت اوکراین نسبت به تحقق چنین تهدیدی هشدار داده است.

ناوگان روسیه در بندر سواستوپولِ شبه جزیره کریمه مستقر است، جایی که اغلب ساکنان روسی زبان آن خود را نه یک اوکراینی که روس می دانند. سواستوپول مهمترین پایگاه نظامی و دریایی روسیه در دریای سیاه شمرده می شود.

بسیاری از ساکنان سواستوپول همچون دیگر شهرهای کریمه و نیز شهرهایی در شرق اوکراین، از حامیان سرسخت روسیه و ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری برکنار شده و تحت تعقیب اوکراین هستند.

چند نماینده روسیه روز دوشنبه با سفر به سواستوپول از طرح مسکو برای اعطای گذرنامه روسیه به ساکنان کریمه خبر دادند، خبری که نشان از خشم کاخ کرملین نسبت به تغییرات جاری در اوکراین دارد، تغییراتی ژئوپولیتیکی که به احتمال زیاد روابط غرب و روسیه را در روزهای آتی پرچالش خواهد ساخت.

روسیه برغم اینکه از وقایع جاری اوکراین ناخشنود و عصبانی است اما دخالت نظامی در مناطق مرزی اوکراین را مردود دانسته است.

در پی فروپاشی دولت آقای یانوکوویچ، دولت روسیه گفته است موضوع صدور گاز طبیعی ارزان قیمت و نیز وام ۱۵میلیارد دلاری روسیه به کی یف را مورد بررسی مجدد قرار می دهد.

در فقدان حمایت مالی روسیه، اکنون بر اتحادیه اروپا و آمریکا خواهد بود تا به کمک اقتصاد نابسامان اوکراین بشتابند و از مخالفانی که به امید ادغام بیشتر در اتحادیه اروپا و غرب به خیابانها آمدند، حمایت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016