چهارشنبه 7 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توافق ايران و عراق برای اجرای قرارداد الجزاير

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان گفت: درباره اجرای موافقت نامه ۱۹۷۵ در زمينه اروندرود با عراق به تفاهم رسيديم و به زودی اين توافق‌نامه پس از طی مراحل قانونی در عراق به امضای دو وزير خواهد رسيد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان که بعدازظهر چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با هوشيار زيباری، وزير خارجه عراق سخن می‌گفت با اعلام اين مطلب خاطرنشان کرد: روابط ايران و عراق بسيار مستحکم، تاريخی و مبتنی بر علائق مشترک دينی،‌ سياسی، جغرافيايی و فرهنگی است و بسيار خوشحاليم که يک صفحه کوتاه اما دردناک از روابط را پشت سر گذاشتيم و امروز دو ملت ايران و عراق به عنوان دو ملت دوست و برادر از دولت‌هايی برخوردارند که آن‌ها هم روابط دوستانه و برادرانه‌ای دارند.

او با بيان اين که اولين سفر خارجی‌ام را با عراق شروع کردم و عراق تنها کشوری است که در شش ماه گذشته دو بار سفر رسمی به آ‌ن داشتم، ابزار اميدواری کرد که وزير خارجه عراق بازديد بار دوم را به‌زودی از ايران انجام دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ظريف گفت: بايد خبر خوشحال‌کننده‌ای را مطرح کنم که ما در گفت‌وگوهايی که انجام شد توانستيم در مورد کار در اروندرود و اجرای موافقت‌نامه ۱۹۷۵ به توافق برسيم و به زودی منتظر هستيم آقای زيباری که برای امضای اين توافق که بين کارشناسان صورت گرفته است پس از طی مراحل قانونی در عراق به تهران بيايند و بازديد سفر دوم را هم انجام داده باشند.

ظريف با بيان اين که اين حرکت به نفع مردم دو کشور و صلح وا منيت در منطقه و پيشرفت آن است ادامه داد: هيات‌های حقوقی دو طرف تلاش بسياری در ماه‌های گذشته انجام داده‌اند اميدواريم اين حرکت بسيار مثبتی برای مردم دو کشور و پيشرفت آن‌ها باشد.

وزير امور خارجه با اشاره به موضوع مذاکراتش با همتای عراقی‌اش اضافه کرد: ما همواره خواهان ثبات و آرامش و همراهی و همدلی همه گروه‌ها در عراق بوده و هستيم و بسيار خوشحاليم که دولت عراق با درايت اين سياست را در پيش برده و در مبارزه با افراط و ترور که مبارزه جمعی است ما خود را در کنار برادران در عراق و ساير کشورهای منطقه احساس می‌کنيم و مقامات عراقی اين حرکت را با درايت و حکمت به پيش برده‌اند و اميدواريم شاهد ادامه آرامش و توسعه بيش‌تر مردم عراق باشيم و بتوانيم در زمينه رسيدن به راه‌حل صلح آميز وسياسی در سوريه در حد خود کمک کنيم.

ظريف، زيباری را مخاطب قرار داد و گفت به خانه دوم خود خوش آمديد و اميدواريم بارها شما را در ايران و در شرايط خوب و بهتر ببينم و ادامه داد: ما در زمينه‌های مشترک همواره با عراق گفت‌وگو کرديم و آن را ادامه خواهيم داد.

وزير امور خارجه کشورمان در ادامه اين کنفرانس مطبوعاتی هم‌چنين درباره نقش عراق جديد و احيای قدرت آن در منطقه گفت: منطقه ما نياز به همکاری در حوزه‌های مختلف مبارزه با تروريسم دارد و بايد در اين زمينه با هم گفت‌وگو کنيم. عراق به عنوان کشور مهم و محوری در اين منطقه حتما نقش بسيار مهمی بايد ايفا کند. ما در اين منطقه با مشکلات مشابهی در زمينه افراط و تروريسم مواجهيم و عراق حتما در تمام گفت‌وگوهای کشورهای منطقه در موضوع امنيت و همکاری و ثبات نقش اساسی دارد. عراق از جريان‌های افراطی و ارعابی که در اين منطقه رخ می‌دهند بيش‌ترين رنج را برده است و امروز مردم عراق قربانيان اين موضوع هستند و ما و تمام کشورهای منطقه وظيفه داريم که با همکاری مشترکی مانع پيشرفت اين حرکت بسيار خطرناک در منطقه شويم و آن را متوقف کنيم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اين که با توجه به بيانات رهبر ايران درباره اين که نسبت به مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵ خوش‌بين نيستند ايران چگونه می‌تواند اين گفت‌وگوها را ادامه دهد؟ گفت:‌ در آن چه که مقام معظم رهبری فرمودند ديدگاه مردم ايران و مشکل آن‌ها با روش برخورد آمريکا و کشورهای غربی با موضوع هسته‌ای و اصولا نحوه برخورد آن‌ها با ايران در چند دهه گذشته نشان داده می‌شود که بی‌اعتمادی شديدی نسبت به غرب و به ويژه ايالات متحده آمريکا در ميان مردم ما ايجاد کرده است. متاسفانه اقداماتی که آمريکا در طول چند ماه گذشته انجام داده و بيانيه‌ها و گفتارهای که از مقامات آمريکايی شنيديم هيچ کمکی به رفع اين سو تفاهم‌ها و بدبينی و سو ظن نسبت به نيات آمريکايی‌ها نکرده است و بيش‌تر اين نگرانی‌ها را در بين مردم ما تقويت کرده است.

او ادامه داد: به همين دليل است ما نسبت به اين اظهارات و اقدامات اظهار بدبينی کرديم و اعلام کرديم با اين گونه اظهارات نمی‌شود اعتماد مردم ايران را جلب کرد. مردم ما در تظاهرات راهپيمايی سالگرد پيروزی انقلاب اسلامی اعلام کردند که به هيچ وجه آماده نيستند حرف زور،‌ تحميل و ادعاهای غيرمربوط را بپذيرند و در مقابل اين ادعاها و گفتمان نامناسب چه جايگاهی در قرن بيست و يکم ندارند و منفعتی برای کسانی اين سياست‌ها را دنبال کرده و می‌کنند نخواهد داشت و مردم ما همواره در برابر آن مقاومت خواهند کرد.

ظريف اضافه کرد: مقام معظم رهبری هم‌زمان هم فرمودند که مردم و دولت ما بر تعهدات و قول خود می‌ايستند؛ ما خلف وعده نمی‌کنيم و آن چه را که قبول کرديم انجام دهيم انجام داده و خواهيم داد و در مذاکره جدی هستيم. اگر طرف مقابل حسن نيست و اراده سياسی برای رسيدن به تفاهم داشته باشد تفاهم کاملا در دسترس است و می‌توانيم به آن برسيم.

وی اضافه کرد: معتقديم طرف مقابل انتخاب‌های زيادی جز رسيدن به تفاهم با ملت بزرگ ايران ندارد و ملت بزرگ ايران تنها به زبان تکريم و احترام پاسخ می‌دهد و در برابر زبان تهديد مقاومت به خرج خواهد داد. آن چه که در بيانات مقام معظم رهبری بوده راهگشای ما برای ادامه مذاکرات از موضع اقتدار و عزت خواهد بود.

وزير امور خارجه هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که حوادثی که در برابر سفارت‌های کشورمان در لبنان، يمن و پاکستان انجام شد را مرتبط با تحولات مثبت در مذاکرات ايران و ۱+۵ و دستاوردهای آن می‌دانيد؟ گفت: گروهی که مبنای رفتاری‌شان در روابط بين‌الملل بحران‌سازی و ايجاد تنش و درگيری بوده از حرکت کنونی برای رسيدن به تفاهم براساس احترام به حقوق مردم ايران و رفع مشکلات و تحريم‌ها نگران شده‌اند زيرا يک بحران ساختگی که سايه‌اش را بر اين منطقه انداخته بود در حال عبور است. بحرانی که براساس يک دروغ ايجاد شده بود و ما در ايران اعتقاد داريم برای منافع‌مان و امنيت منطقه رفع اين دروغ و ثابت کردن اين که ايران‌هراسی و دشمن انگاری ايران توسط رژيم صهيونيستی و ساير تندروها در اين منطقه کار خطرناکی بوده تلاش می‌کنيم. اين اقدام ضروری و به نفع صلح و ثبات در منطقه است. البته طبيعی است که کسانی که آينده‌شان را براساس تهديد و تنش تعريف کرده بودند از اين تحول خشنود نشوند.

او گفت: آن‌ها اقدامات ناشی از دستپاچگی صورت دادند که متاسفانه اقدامات تروريستی عليه اماکن ديپلماتيک ايران و به شهادت رساندند ايرانی‌ها و غير ايرانی‌ها را به همراه داشت.

ظريف با اشاره به کشته و زخمی شدن تعدادی از ايرانی‌ها و غيرايرانی‌ها در پيشاور،‌ لبنان و عراق اظهار کرد: اين‌ها اقدامات خطرناکی در منطقه است که همه بايد با آن مقابله کنيم. منفعت هيچکس حمايت از افراط نيست. هيچ دولتی در بين همسايگان ما از حمايت از افراط و فرقه‌گرايی نفعی نخواهد بود و به نفع همه کشورهای حوزه خليج‌فارس و به جهان اسلام است که با تمام قوا در برابر افراط که تلاش می‌کند چهره نورانی اسلام رحمانی را به گونه ديگری نشان دهند مقابله کنند. ما در اين زمينه با دوستان عراقی همواره گفت‌وگو داشته‌ايم و آن را در آينده هم ادامه خواهيم داد و معتقديم اين همراهی و ديدگاه مشترک برای ثبات و امنيت کل منطقه ضروری است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016