شنبه 10 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پارلمان روسیه با دخالت نظامی در اوکراین موافقت کرد

تحولات سیاسی اوکراین و شبه‌جزیره کریمه همچنان پرشتاب است. پس از درخواست ولادیمیر پوتین از پارلمان روسیه برای دخالت نظامی در اوکراین پارلمان با آن موافقت کرد. مقام‌های اوکراین از “تهاجم نظامی روسیه” نگرانند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو زمانه ـ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه عصر امروز، شنبه ۱۰ اسفندماه (یکم مارس) از پارلمان روسیه خواست برای بازگرداندن آرامش به خاک اوکراین مجوز اعزام نیروهای نظامی روس به این کشور را صادر کند. پارلمان روسیه در نشست خود با این درخواست موافقت کرد.

پیش از این دولت جدید شبه‌جزیره کریمه نیز به‌طور رسمی از ولادیمیر پوتین برای برقراری صلح و ثبات در این منطقه درخواست کمک کرده بود.

سرگئی آکسیونوف، نخست‌وزیر کریمه و از طرفداران کرملین، گفت: “برپایه مسئولیت خود در قبال زندگی و امنیت مردم این منطقه،از رئیس‌جمهور روسیه می‌خواهم که در برقراری صلح و ثبات در جمهوری خودمختار کریمه به ما کمک کند.”

آکسیونوف همچنین اعلام کرد که همه‌پرسی در مورد موقعیت حقوقی کریمه ۳۰ مارس برگزار می‌شود.

مجلس نمایندگان پارلمان روسیه (دوما) نیز امروز پیامی خطاب به پوتین منتشر کرد و از وی خواست تا تدابیری برای برقراری ثبات در کریمه اتخاذ کند.

پیش از این دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو به درخواست سرگئی آکسیونوف در مورد یاری در تأمین صلح و آرامش در کریمه توجه نشان خواهد داد.

از سوی دیگر ویتالی کلیچکو، از رهبران سیاسی اوکراین در رویارویی با “تهاجم روسیه”، از پارلمان این کشور خواست اعلام “بسیج عمومی” کند.

با درخواست روز گذشته رهبران جدید اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت تمامیت ارضی اوکراین نشستی اضطراری تشکیل داد.

اُلکساندرتورچینوف، رئیس‌جمهور جدید اوکراین گفته است که نمی‌خواهد اقدام “تحریک‌آمیزی” انجام دهد.

آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر جدید اوکراین نیز امروز گفت: “قابل قبول نیست که خودروهای زرهی و نظامی روسیه در شهرهای اوکراین مستقر شوند.”

وزارت دفاع اوکراین هم گفته است شش هزار سرباز روسی به اوکراین اعزام شده‌اند.

الکساندر تورچینوف روسیه را به تجاوز متهم کرد و گفت مسکو سناریوی جنگی شبیه آن‌چه پیش از این در سال ۲۰۰۸ در گرجستان، یکی از جمهوری‌های سابق شوروی، پیش برد را دنبال می‌کند.

یک روز پس از آن‌که افراد مسلح پارلمان اوکراین را تصرف کردند و پرچم روسیه را بر فراز آن برافراشتند، نماینده تورچینوف در کریمه گفته بود که ۱۳هواپیمای جنگی روسی در این شبه‌جزیره دریای سیاه فرود آمدند که هر کدام ۱۵۰ خدمه داشتند.

یک مرزبان اوکراینی به رویترز گفت بیش از ۱۰ هلیکوپتر نظامی روسیه بر فراز کریمه در حال پرواز بودند و نیروهای ناوگان دریایی روسیه یک واحد از مرزبانان اوکراینی را در شهر بندری سیمفروپول محاصره کردند.

کریمه، یک جمهوری خودمختار و تنها منطقه‌ای از اوکراین است که روس‌ها اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. این منطقه آخرین مرکز مخالفان دولت جدید است که پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور طرفدار روسیه در روز شنبه، در کیف شکل گرفت.

کریمه تا سال ۱۹۵۴ که از لحاظ اداری به اوکراین منتقل شد، بخشی از اتحاد جماهیر شوروی به‌شمار می‌رفت.

برخی شاهدان همچنین گزارش دادند که زره‌پوش‌های روسی و دست‌کم یک ناوجنگی در حال گشت را دیده‌اند.

این ناوگان حضور نیروهای خود در تصرف فرودگاه نظامی سیمفروپول را تکذیب کرده است. در این فرودگاه مردان مسلح باند حرکت را به تصرف درآوردند. یکی از حامیان این گروه مسلح گفت که آن‌ها شبه‌نظامیان اهل کریمه هستند.

با این حال خطوط هوایی اوکراین بعد از این حادثه گفتند که آن‌ها اجازه ورود به حریم هوایی فرودگاه را نداشتند.

مسکو قول داده است تا از منافع شهروندان خود در اوکراین دفاع کند. روسیه همچنین گفته است این به معنای دخالت نظامی نیست. این گفته اما به نظر می‌رسد تنها توجیه دخالت روسیه پس از برکناری یانوکوویچ است که پیش از این در گرجستان نیز تکرار شده بود.

با توجه به مسائل سوریه و حمایت غرب از اپوزیسیون سوریه هرگونه درگیری مسلحانه در کریمه پیامد‌های کلان جهانی بین روسیه و غرب را در پی خواهد داشت. هرچند آن‌ها برای بازسازی مجدد اقتصاد اوکراین توافق کرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016