جمعه 9 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افراد مسلح ناشناس فرودگاه کریمه در اوکراین را محاصره کرده‌اند

این افراد در اطراف فرودگاه شبه جزیره کریمه در اوکراین مستقر شده اند اما از فعالیت عادی فرودگاه جلوگیری نمی‌کنند



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی - از ساعات اولیه روز جمعه، ۹ اسفند (۲۸ فوریه)، تعدادی مرد مسلح در اطراف فرودگاه اصلی جمهوری خودمختار کریمه در جنوب اوکراین، مستقر شده اند. این افراد اونیفورم بر تن دارند اما روی اونیفورم هایشان علایم نظامی مشخصی دیده نمی‌شود.

RusUkrPennsFlag2.jpg
پیشتر اعلام شده بود که مهاجمان مسلح وارد فرودگاه سواستوپل، مرکز کریمه شده و ساختمان فرودگاه را به اشغال درآورده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که تعدادی فرد مسلح به تفنگ جنگی در خارج از فرودگاه حضور دارند اما مشخص نیست به چه نهادی وابسته هستند. آنان از پاسخ دادن به سئوالات خبرنگاران خودداری می‌کنند.

RusUkrPennsFlag3.jpg
بیش از نیمی از ساکنان جمهوری خودمختار کریمه را روس‌تباران تشکیل می‌دهند و پس از اقدام پارلمان مرکزی اوکراین در برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق که به روسیه گرایش‌ داشت، در این شبه جزیره تظاهراتی در حمایت از ادامه روابط نزدیک با روسیه برگزار شده است.

روز چهارشنبه، روس‌تباران برای ابراز مخالفت و تاتارهای کریمه به منظور حمایت از دولت جدید اوکراین در برابر پارلمان محلی این جمهوری خودمختار تجمع کردند و بین دو طرف درگیری روی داد.

بامداد روز پنجشنبه نیز گزارش شد که مردان مسلح به تفنگ و آر‌پی‌جی، ساختمان‌ پارلمان و دفتر هیات دولتی محلی کریمه را تصرف و ماموران پلیس را از این محل اخراج کرده‌و پرچم روسیه را بر فراز ساختمان‌ پارلمان بر افراشته‌اند. این افراد هم اونیفورم بدون علایم نظامی بر تن داشتند.
ساختمان پارلمان کریمه

RusUkrPennsFlag.jpg
پرچم روسیه بر فراز و در اطراف پارلمان کریمه بر افراشته شده است

ساعاتی بعد، اعلام شد که مهاجمان خواستار برکناری دولت محلی و افزایش اختیارات پارلمان جمهوری خودمختار کریمه شده‌اند.

مشخص نیست که مهاجمان به دفاتر دولتی و افراد مستقر در فرودگاه سواستپوپل چه هدفی دارند و به کدام گروه یا نهادی وابسته هستند.

طرفداران روسیه گفته‌اند که دولت موقتی که پس از برکناری ویکتور یانوکوویچ زمام امور را در دست گرفته مشروعیت ندارد و این دولت و طرفداران آن را "تروریست" و "فاشیست" توصیف کرده‌اند.
بحران اوکراین و روابط شرق و غرب

مالکیت شبه جزیره کریمه، با حدود دو میلیون نفر جمعیت، در زمان شوروی سابق به اوکراین، که یکی از جمهوری های تشکیل دهنده اتحاد شوروی بود، واگذار شد و پس از فروپاشی شوروی و استقلال اوکراین، این منطقه، موقعیت یک جمهوری خودمختار متعلق به اوکراین را یافته است.

پس از استقلال اوکراین، این کشور موافقت کرد نیروی دریایی روسیه به استفاده از پایگاه دریایی شوروی سابق در کریمه ادامه دهد و در حال حاضر، این پایگاه مقر ناوگان روسیه در دریای سیاه است.

پس از خلع ویکتور یانوکوویچ از ریاست جمهوری، برخی نقاط اوکراین شاهد تظاهرات پراکنده‌ای در حمایت از او و ارتباط نزدیک با روسیه بود اما مهمترین واکنش به برکناری آقای یانوکوویچ در کریمه بروز کرده است.

با حمله افراد مسلح به ساختمان‌های دولتی کریمه در روز پنجشنبه، این نگرانی ایجاد شد که ممکن است نفرات ارتش روسیه مستقر در این منطقه در صدد مداخله نظامی برآیند به خصوص اینکه در روزهای اخیر، واحدهای ارتش روسیه در غرب آن کشور به حالت آماده باش درآمده‌ و یک مانوور گسترده زمینی-هوایی-دریایی را به اجرا گذاشته‌اند.

به همین دلیل، روز گذشته مقامات اوکراینی رسما به روسیه اطلاع دادند که هرگونه اقدام غیرمتعارف واحدهای روسی مستقر در کریمه را اقدام تجاوزکارانه محسوب می کنند و نسبت به آن واکنش نشان خواهند داد. آنان گفتند که نیروهای ارتش و پلیس اوکراین قادر به حفظ امنیت و تمامیت ارضی این کشور هستند و به دخالت بیگانگان نیازی ندارند.
تجمع مخالفان یاکونوویچ

در واکنش به تحولات اخیر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به او اطمینان داده که روسیه در صدد مداخله نظامی در اوکراین نیست و آماده باش واحدهای ارتش و مانوور نظامی روزهای اخیر طبق برنامه از پیش تعیین شده به اجرا درآمده و ارتباطی به تحولات اخیر اوکراین ندارد.

روز گذشته، اعلام شد که ویکتور یانوکوویچ پس از خلع از قدرت، به روسیه رفته و در حالیکه خود را همچنان رئیس جمهوری قانونی اوکراین می داند، از روسیه خواسته است امنیت او را در برابر "افراط‌گرایان" حفظ کند. احتمال دارد وی روز جمعه در یک نشست خبری در روسیه حضور یابد.

پارلمان اوکراین آقای یانوکوویچ را به مسئولیت کشتار تظاهرکنندگان مخالف دولت در روز پنجشنبه گذشته متهم کرده و گفته است پرونده او را برای پیگیری به اتهام جنایت علیه بشریت به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع خواهد داد. مخالفان رئیس جمهوری سابق اوکراین همچنین او و شماری از همکارانش را به فساد گسترده مالی متهم کرده‌اند و در روزهای اخیر، تصاویری از خانه‌های مجلل این افراد در رسانه‌های گروهی انتشار یافته است.

مخالفان رئیس جمهوری سابق اوکراین، او و مقامات دولتش را متهم کرده اند که با مراکز مالی روسیه ارتباط داشته و با سوء استفاده از مقام خود، به ثروت اندوزی مبادرت کرده بودند. آنان انتظار دارند نزدیکی روابط اوکراین با غرب باعث نظارت موثرتر بر اقدامات دولت و در نتیجه، مبارزه جدی با فساد و بهبود شرایط اقتصادی کشورشان شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016