سه شنبه 13 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک نوجوان بزهکار در شهرستان جويبار اعدام شد

خبرگزاری هرانا – يک نوجوان بزهکار که در سن ۱۷ سالگی پسر عموی خود را به قتل رسانده بود با عدم رضايت پدر بزرگ خود اعدام شد.

به گزارش بلاغ نيوز، چهار سال پيش دو پسرعمو به نام رامين و مهراس رضايی بخاطر ابراز علاقه شديد پدربرزگ به يکی از آنها که منجر به بروز حسادت می شود باهم مشاجره لفظی می کنند، درگيری لفظی دقايقی بعد به درگيری فيزيکی می انجامد و مهراس ۱۷ ساله با چاقو رامين را به قتل می رساند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين وب سايت خبری در ادامه خبر نوشت: يک روز قبل از اجرای حکم اعدام، امام جمعه جويبار، فرماندار و رضا يزدانی قهرمان کشتی جهان برای جلب رضايت پدربزرگ به خانه وی می روند اما پادرميانی بزرگان شهر نمی تواند يخ انتقام را در دل اين پدربزرگ بشکند و سحرگاه روز سه شنبه ۶ اسفند ماه تن به اعدام نوه ۲۱ ساله خود می دهد.

ماده‌ی ۳۷ کنوانسيون حقوق کودک، مجازات اعدام برای افراد زير ۱۸ سال را منع کرده وايران نيز اين کنوانسيون را به رسميت شناخته است. به‌رغم اين، سالانه چند مجرم نوجوان ايرانی به پای چوبه دار می‌روند.

بر اساس ماده ۹۰ قانون مجازات اسلامی که درباره جرائم موجب حد يا قصاص است، وضعيت سنی و رشد فکری و شعور و آگاهی نوجوانان در زمان ارتکاب جرم، مطرح شده و آمده که هرگاه افراد بالغِ کمتر از ۱۸ سال، ماهيت جرم انجام شده يا حرمت آن را درک نکنند يا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، حسب مورد با توجه به سن آنها به مجازات‌های پيش‌بينی شده در اين فصل محکوم می‌شوند که شديدترين مجازات پيش‌بينی شده نيز نگهداری در کانون اصلاح و تربيت به مدت ۵ سال است.

بر اساس قانون فوق قاضی با تکيه بر علم خود عمل می کند و می تواند تشخيص دهد که آيا نوجوان مذکور به رشد و کمال رسيده است يا خير و بر همين مبنا حکم اعدام را صادر ميکند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016