چهارشنبه 21 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: روحانی‌گفت به مراسم‌ ماندلا برو اما نگذاشتند

فرارو ـ محمد خاتمی رييس جمهوری اسبق با تاکيد بر اين که افراط و افراطی گری کاری جز تخريب ندارد، گفت: افراطيون حتی خود را نيز تخريب می کنند و هنر دولت جديد بايد اين باشد که با وجود مشکلات، کار خود را پيش ببرد.

خاتمی در گفت و گويی با سالنامه روزنامه شرق به بيان ديدگاه های خود درباره دولت روحانی و موضوع گفت و گوی تمدن ها و مسايل سياسی کشور پرداخته است.

وی در پاسخ به اين سوال که سيدمحمدخاتمی تا چه اندازه در انتخاب وزرا (دولت روحانی) تاثيرگذار بود و طرف مشورت قرار گرفت؟ اظهار داشت: اين بنده خدا هيچ دخالتی در کار دولت نداشته است. البته اگر نظری داشتم منتقل می کردم و اگر از من در امری سوالی می شد با کمال ميل و نهايت صداقت و تواضع پاسخ می دادم ولی تصميم گير اصلی جناب آقای رييس جمهوری بودند و هستند و همين هم درست است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خاتمی در پاسخ به اين سوال که بسياری از سخنان آقای روحانی در سازمان ملل را می توان ادامه سخنان شما در سازمان ملل در زمان رياست جمهوری تان دانست؛ آيا روحانی ادامه دهنده راه خاتمی است؟ گفت: جناب آقای دکتر روحانی، جناب آقای دکتر روحانی است. شخصيتی مستقل، با فرهنگ، مجرب و توانا. نزديکی نظرات و رويکردهای ما امری است که از قديم وجود داشته است و طبعا راه هايمان نيز می تواند يکی يا نزديک به هم باشد ولی تعبير اين که ايشان ادامه دهنده راه من هستند درست نيست، ما هر دو راه انقلاب با آرمان های والايش و راه اصلاح امور بر اساس آن آرمان ها را طی می کنيم.

رييس بنياد باران در پاسخ به اين سوال که برخی دوگانه خاتمی - هاشمی را از برندگان انتخابات رياست جمهوری می دانند، آيا احساس پيروز بودن داريد؟ گفت: برنده اصلی، انقلاب و ملت ايران هستند، بنده رهبری را هم برنده می دانم. جناب آقای دکتر روحانی هم با رويکردهای مناسبی که داشتند و شعارهايی که متناسب با وضعيت کشور و مورد خواست مردم بود، توانستند دل اکثريت را به دست آورند و واقعا رييس جمهوری منتخب ملت شوند و آنچه مهم است، پافشاری اين عزيز بر آن رويکردها و تعهدی است که کرده اند و عهدی است که با ملت بسته اند و بحمدالله با وجود همه مشکلات و موانع نسبت به آن پايبند بوده اند.

خاتمی در پاسخ به اين پرسش که نظر شما در خصوص عملکرد دولت روحانی چيست؟ آيا تاکنون دولت توانسته رضايت عمومی بويژه اصلاح طلبان را جلب کند؟ گفت: هنوز زود است که نسبت به عملکرد دولت قضاوت نهايی کنيم ولی رويکرد دولت، برنامه هايی که دارند همگی خوب است و اين دولت است که با وجود شرايط، اولويت ها را مشخص می کند.

وی افزود: در عمل نيز چه در عرصه اقتصادی و به خصوص در عرصه سياست خارجی و کاهش مشکلات و دورتر کردن خطرات از کشور و ملت و گشودن درها به روی کشور و ساختن و آباد کردن آن در رفع مشکلات معيشتی، گام های خوبی برداشته شده است، منتها راه دراز و ناهموار است و بايد شکيبا باشيم.

از خاتمی سوال شد: برخی معتقدند که خط تخريبی دولت و نا اميدی از روحانی و تيمش سرلوحه افراطيون قرار گرفته است. برخی ديگر نيز اعتقاد دارند اساسا نمی توان اميدی به روحانی برای بهبود وضعيت داخلی داشت، نظر شما در اين باره چيست؟

وی در پاسخ گفت: افراط و افراطی گری مگر کاری جز تخريب دارد؟ افراطيون حتی خود را نيز تخريب می کنند مگر خودزنی آنها را از هر طرف که باشند نمی بينيم؟ هنر دولت جديد بايد اين باشد که با وجود مشکلات، کار خود را پيش ببرد.

خاتمی اظهار داشت: توفيق دولت، توفيق انقلاب و کشور است و عدم توفيق آن مورد خواست آنان که منشا اصلی وضع ناگوار قبلی بودند و تغيير آن را نمی خواستند و انتخابات جديد آن را تغيير داد.

از رييس بنياد باران سوال شد: رای دادن شما در ۱۲ اسفند و حضور در انتخابات مجلس باعث هجمه و انتقادهای زيادی شد تا جايی که بسياری از هواداران و اطرافيان شما نسبت به اين عمل واکنش نشان دادند؛ حالا می توان بعد از گذشت ۲ سال در فضايی نسبتا آرام اين حرکت شما را تحليل کرد.تحليل شما از رای دادن چه بود؟ چه عاملی باعث آن تصميم شد؟

وی پاسخ داد: مگر ما به عنوان اصلاح طلبان که به اصل نظام پايبنديم (هرچند به رويکردها و بعضی از سياست ها و خيلی از رفتارها انتقاد داريم) راهی جز صندوق رای و ملاکی برای داوری، جز انتخاب مردم داريم؟

خاتمی افزود: اگر در ساز و کارها اشکالی هست بايد آنها اصلاح شود، نه اينکه از اصل انتخابات و ميزان بودن رای مردم روی گردان شد. ما هيچگاه انتخابات را تحريم نکرده ايم، گرچه به شيوه ها و کارکردها انتقاد داشته ايم.

وی تصريح کرد: حضور من در انتخابات ۱۲ اسفند دست کم زمينه را برای حضور بخش مهمی از جامعه باز کرد و ديديم که حتی در انتخابات اخير رياست جمهوری يا اصلا صحبتی از تحريم نبود و يا اگر بود، چنان کم طنين بود که در برابر شور فراگير لزوم شرکت در انتخابات گم شد و نتيجه هم بحمدالله خوب بود.

رييس جمهوری اسبق کشورمان در پاسخ به اين سوال که رای مردم در ۲۴ خرداد و واکنش های پس از آن را چگونه معنا می کنيد؟ اظهار داشت: مردم خواستار تغيير بوده و هستند، نه تغيير نظام که برای استقرار آن هزينه فراوان پرداخته اند بلکه تغيير در درون نظام، تغيير رويکردها و در جهت تامين منافع ملی، آزادی، پيشرفت و برخورداری بهتر و بيشتر از مزايای زندگی و ايجاد فضای امن برای همگان و نه امنيت را بهانه ای برای محدود کردن بخش های بزرگی از جامعه به نفع جريان يا جريانات خاص قرار دادن و آنچه الان وجود دارد.

وی تصريح کرد: اميد و خوش بينی ملت به دولتی است که آن را به آرمان ها، خواست ها و نيازهای خود نزديک تر می بيند و موجب عصبانيت کسانی می شود که در بيرون و درون، از نزديکی ملت و دولت خشنود نيستند و به ميزانی که دولت محترم در جهتی که اعلام شده است حرکت کند، رضايت مردم را بيشتر به دست خواهد آورد و عصبانيت ها هم هرچه بيشتر شود، در برابر رضايت مردم و پشتيبانی مردم کاری از پيش نخواهند برد، انشاءالله.

از خاتمی سوال شد: نوعی همسويی ميان ديدگاه های نفی خشونت شما و ماندلا وجود دارد، پيش بينی اين بود که در مراسم تدفين ايشان حضور يابيد اما چنين نشد، علت عدم حضور شما چه بود؟ تصميم فردی بود يا موانعی خارج از اراده تان وجود داشت؟

رييس بنياد باران پاسخ داد: ماندلا شخصيت دوست داشتنی و ماندگار در تاريخ است؛ انسانی که با زشت ترين و نفرت انگيزترين شکل ستم و خشونت (تبعيض نژادی) مقابله کرد و آن را از پای درآورد ولی هيچ گاه به فکر انتقام و خشونت متقابل نيفتاد. ما با جناب ماندلا روابط بسيار نزديک و صميمی ای داشتيم. قصد داشتم برای ادای احترام به او در مراسم تدفينش شرکت کنم که بعدا جناب آقای روحانی خواستند به نمايندگی از دولت و کشور بروم و من هم قبول کردم.

خاتمی تصريح کرد: اگر اين سفر صورت می گرفت به نفع کشور و حيثيت ملت ما بود ولی نشد. علت آن را بايد از آنها پرسيد که نگذاشتند از اين فرصت تاريخی به نفع انقلاب و کشور استفاده شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016