دوشنبه 19 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفر روحانی به عمان، همزمان با تنش در خليج‌ فارس

راديو بين المللی فرانسه ـ حسن روحانی- رييس جمهوری ايران، برای سفری دو روزه به عمان، روز چهارشنبه وارد مسقط پايتخت اين کشور می‌شود. علی‌اکبر سيبويه- سفير ايران در عمان، در يک نشست خبری در مسقط اعلام کرده که هدف از اين سفر گسترش همکاری‌های دوجانبه و کاهش تنش‌های منطقه است.

خبرگزاری فرانسه از مسقط گزارش داده که ايران با کشور عمان، برخلاف ديگر کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس به ويژه عربستان سعودی رقيب ديرينه ايران، روابط خوبی دارد.

بر اساس اين گزارش، کشورهای عربی سنی‌مذهب حاشيه خليج فارس، به جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای همسايه شيعه خود يعنی ايران، مشکوک هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به همين دليل، حسن روحانی در ديدارش با سلطان قابوس- پادشاه عمان، بايد علاوه بر بررسی ابزارهای گسترش روابط دوجانبه، مسئله امنيت و ثبات در منطقه خليج فارس و همچنين بحران سوريه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهد.

سفر رييس جمهور ايران به عمان درحالی انجام می شود که سلطان قابوس در ماه اوت گذشته به تهران سفر کرده بود.

همچنين سفر روحانی به عمان، دومين سفر يک رييس دولت جمهوری اسلامی ايران به عمان از سال ۱۹۷۹، يعنی پس از انقلاب ايران است. پيشتر محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۷ به عمان سفر کرده بود.

طی سال‌های گذشته، عمان در بهبود روابط ايران با غرب و همچنين مشکلات به وجود آمده ميان ايران و بريتانيا و همچنين برخی مسائل ميان ايران و آمريکا، نقش ويژه‌ای داشته است.

پيش از انتخابات رياست جمهوری سال ۹۲، عمان ميزبان مذاکرات ميان مقام‌های ايرانی و آمريکايی بود.

به غير از اين روابط سياسی مستحکم، آن طور که سفير ايران در مسقط گفته، دو کشور ايران و عمان به دنبال آن هستند که ارزش روابط اقتصادی خود را در سال ۲۰۱۴، به ده ميليارد دلار افزايش دهند.

تنش در شورای همکاری خليج فارس

اما سفر حسن روحانی به عمان در زمانی انجام می‌شود که تنش‌ها در شورای همکاری خليج فارس به دنبال تصميم سه کشور عربستان سعودی، بحرين و امارات عربی متحده در هفته گذشته مبنی بر فراخواندن سفرای خود از قطر بالا گرفته است.

اين سه کشور قطر را متهم می کنند که با سياست‌های خود از اسلامگرايان تندرو در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا حمايت می کند.

سفير ايران در عمان در اين باره گفته که بحران پيش آمده در شورای همکاری خليج فارس، يک موضوع داخلی اين شوراست.

وی ابراز اميدواری کرد که کشورهای عضو اين شورا و همچنين مردم منطقه همزيستی مسالمت‌آميز داشته باشند.

شورای همکاری خليج فارس، در سال ۱۹۸۱ ميلادی يعنی دو سال پس از انقلاب ايران و در اوايل جنگ ايران و عراق شکل گرفت.

بر اساس آمار، جمعيت ‌ شش کشور عربی عضو اين شورا مجموعاً ۴۷ ميليون نفر است که بخش زيادی از آن را اتباع خارجی تشکيل می دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016