سه شنبه 13 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: دولت از خط قرمزها عبور نخواهد کرد

ايسنا ـ رئيس جمهور تأکيد کرد: دولت در هيچ شرايطی از خط قرمزها عبور نخواهد کرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين روحانی در حاشيه پانزدهمين اجلاس مجلس خبرگان با اشاره به مطرح بودن موضوع هسته‌ای در اين اجلاس و همچنين اهميت آن برای مردم گفت: حقوق ملت ما محفوظ می ماند و تأکيد می کنم که هيچ گونه نگرانی در کشور در اين باره نبايد وجود داشته باشد چرا که به هيچ عنوان اين دولت در هيچ شرايطی از خط قرمزها عبور نخواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی اضافه کرد: حقوق مردم محفوظ باقی می ماند همانطور که در توافق کوتاه مدت شش ماهه نيز به صراحت آمده، يعنی خود طرف مقابل گفته است مثلاً در فردو يا نطنز غنی‌سازی در اين سطح باشد.

رئيس جمهور گفت: روشن است که با اين گفته غنی سازی را پذيرفته اند اما بحث در اين است که در يک دوره‌ای، سطح و حد غنی سازی ما به تعبير آنها به گونه ای باشد که بيشتر اعتماد آفرين باشد.

وی افزود: در کنار تثبيت حقوق ملت ايران، ظلم‌هايی که به مردم روا داشته شده و تحريم‌هايی که به زندگی مردم فشار وارد کرده که همه اين تحريم‌ها ناروا و غلط بوده است، بايد برطرف شود.

رئيس جمهور گفت: برخی از اين تحريم‌ها از طريق شورای امنيت، بخش بزرگی از طريق دولت و کنگره امريکا و بخشی نيز از طريق اتحاديه اروپا اعمال شده که تلاش ما بر اين است که در قدم نهايی هم تحريم‌ها برداشته شود و هم حقوق هسته‌ای ايران محفوظ بماند.

وی افزود: يعنی ما به غنی سازی ادامه می دهيم در چارچوبی که اعتمادآفرين باشد، به اين معنا که بهانه‌ها را از دست ديگران سلب کنيم و آنها نتوانند در سايه آن بهانه‌ها، افکار عمومی و مجامع عمومی، حقوقی و سياسی را تحريک کنند و بخواهند عليه ملت ايران اقدامی صورت دهند.

روحانی گفت: من به آينده اين حرکت اميدوارم البته در مذاکرات سياسی کسی نمی تواند بگويد پايان آن چه خواهد بود اما در قدم اول ما موفق بوديم، اين موفقيت را نه اينکه ما بگوييم بلکه همه دنيا می گويند.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: اينکه امريکايی‌ها چيزهايی می‌گويند به خاطر فشار افکار عمومی خودشان، تندروها و صهيونيست‌هاست و البته کشورهايی نيز هستند که در اين داستان به امريکايی‌ها فشار می آورند.

وی افزود: البته پيداست که گفته‌های امريکايی‌ها و صهيونيست‌ها با واقعيات بسيار فاصله دارد.

رئيس جمهور گفت: ما نيز بايد افکار عمومی دنيا را نگاه کنيم و به نظرهای عمومی همه کشورها بنگريم چرا که غير از صهيونيست‌ها و برخی مقامات امريکايی که حرف‌هايی می زنند که با واقعيت فاصله دارد، سراسر دنيا از جمله اروپا، چين، سايرکشورها، آسيا و افريقا سخن از موفقيت ايران می گويند و معتقدند در اين صحنه ايران در برابر فشارهای غلط موفق بود.

وی در ادامه با بيان اينکه عده‌ای می گفتند تحريم و فشار راه حل مسئله هسته‌ای ايران است اما ما مذاکره را راه حل می‌دانستيم افزود: تاکنون راه حل مذاکره و تفاهم پيروز و موفق بوده است و ادامه آن هم به نظر ما موفق خواهد بود.

روحانی در عين حال گفت: البته قدم بعدی بسيار پيچيده و سخت است، ولی ما به قدرت مذاکره‌کنندگانمان اطمينان داريم و همه دنيا نيز بايد به حسن نيت ايران برای حل مسئله اطمينان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر طرف مقابل ما هم در حل مسئله حسن نيت و اراده سياسی را در عمل نشان دهد، معتقدم در زمان کوتاه حتی ممکن است در شش ماه اول بتوانيم به توافق نهايی برسيم.

رئيس جمهور در حاشيه پانزدهمين اجلاس خبرگان رهبری گفت: اقتصاد مقاومتی جهت دهنده اقتصاد ايران در سالهای آينده است.

روحانی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی به عنوان يکی از مباحث مطرح در اين اجلاس افزود: در چارچوب سياست های کلی اقتصاد مقاومتی بايد حرکت و تلاش جديدی را آغاز کنيم چرا که اقتصاد مقاومتی پايه های اقتصاد کشور را آن چنان قوی می کند که در شرايط مختلف ، کشور بتواند راه خود را ادامه دهد و بدخواهان نتوانند معضل و مشکلی ايجاد کنند.

وی افزود: اجلاس خبرگان همواره اجلاس مبارکی است که در آن جمعی از علما ، بزرگان ، فرهيختگان و نمايندگان مختلف کشور از استانها حضور و نظراتی درباره مسائل اجتماعی ، فرهنگی ، سياسی و اقتصادی دارند.

رئيس جمهور تأکيد کرد: دولت نيز بر همين اساس اين اجلاس را مغتنم می شمارد تا نظرات را بشنود و در برخی موارد که بايد اصلاحات و تأکيدات صورت بگيرد آن را پيگيری کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016