یکشنبه 25 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همه‌پرسی کریمه برای پیوستن به روسیه صبح یک‌شنبه آغاز می‌شود

راديو فردا ـ شبه‌جزیره کریمه اوکراین روز یک‌شنبه ۲۵ اسفند ماه، پس از اعلام پارلمان این منطقه خودمختار در مورد رای‌گیری جهت پیوستن به فدراسیون روسیه، همه‌پرسی برگزار می‌کند.

این همه‌پرسی از ساعت هشت صبح به وقت محلی، یک روز پس از آن برگزار می‌شود که روسیه، عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطع‌نامه آن شورا را در محکومیت این همه پرسی، وتو کرد.

۱۵ اسفند ماه، پارلمان جمهوری خودمختار کریمه در اوکراین با تعیین تاریخ برای برگزاری همه‌پرسی اعلام کرده بود از ساکنان آن خواهد پرسید آیا می‌خواهند که این منطقه به بخشی از فدراسیون روسیه بدل شود یا نه. به گزارش خبرگزاری «ایتار-تاس» پرسش دوم در این همه‌پرسی نیز این است که آيا اهالی کريمه از قانون مصوب سال ۱۹۹۲ در مورد کریمه و وضعیت آن به عنوان بخشی از اوکراین حمایت می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اکثریت ساکنان کریمه را روس‌زبان‌ها و سپس اوکراینی زبان‌ها و تاتارها تشکیل می‌دهند.

علاوه بر مخالفت شدید دولت اوکراین با برگزاری این همه‌پرسی غرب و دیگر کشورها نیز آن را رد کرده و بر حق حاکمیت اوکراین و نیز حفظ تمامیت ارضی آن تاکید کرده بودند.

قطع‌نامه‌ای که در محکومیت این همه‌پرسی در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شد، به جز وتوی روسیه با رای مخالف هیچ یک از دیگر اعضا روبه‌رو نشد. چین به این قطع‌نامه رای ممتنع داد و ۱۳ عضو دیگر شورای امنیت نیز از آن حمایت کردند.

مقام‌های دولت اوکراین نیز اعلام کرده‌اند که طی این زمان و ساعاتی پیش از برگزاری این همه‌پرسی، نیروهای روسیه تحت حمایت هلیکوپترها و خودروهای مسلح، در روستایی در نزدیکی مرز دو کشور موضع گرفته‌اند.

شبکه خبری فاکس نیز می‌گوید ارتش روسیه کنترل یک تاسیسات گازی در منطقه «خرسون» را در دست گرفته است. این منطقه بین شبه‌جزیره کریمه و روسیه قرار دارد.

روز شنبه اعتراضات هواداران روسیه و مخالفان آن در شهر کیف اوکراین نیز دست‌کم دو قربانی برجای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از سیمفروپول، مرکز این منطقه خودمختار، می‌گوید در شهر به‌طور عمده پرچم‌های روسیه افراشته شده است.

این خبرگزاری از قول یکی از اعضای کمیسیون برگزاری این همه‌پرسی نوشته که صندوق‌های رای‌گیری برای کسانی که قادر نیستند از خانه خارج شوند، به محل سکونت آنها فرستاده می‌شود.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید رهبران هوادار روسیه در کریمه، با وجود محکومیت‌ آن و تهدید‌های غرب به تحریم، آخرین مراحل برگزاری آن را نیز آماده کرده‌اند.

رویترز از قول سرگئی آکسیونوف، گفته است که «به اندازه کافی نیرو برای حفظ امنیت همه‌پرسی وجود دارد».

آقای آکسیونوف گقته است بیش از ۱۰ هزار نیروی «دفاعی» کریمه حفاظت این همه‌پرسی را برعهده دارند.

«نیروهای دفاعی» کریمه، افرادی کاملا مسلح هستند که پس از سرنگونی دولت ویکتور یانوکوویچ در پی اعتراضات مرگبار ماه‌های گذشته در اوکراین، ناگهان کنترل این شبه‌جزیره را در دست گرفتند.

مقام‌های شبه‌جزیره کریمه و نیز مسکو، کنترل نیروهای روسی بر این شبه‌جزیره را به طور رسمی تائید نمی‌کنند. اما غرب بارها از روسیه خواسته است نیروهای خود را از منطقه خارج کرده و به پایگاه‌های خود بازگرداند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016