دوشنبه 26 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برکناری و معرفی چند فرمانده خطاکار حادثه ربودن مرزبان ايرانی به مرجع قضايی

مهر ـ فرمانده مرزبانی کشور گفت: چند فرمانده خطاکار در حادثه ربوده شدن پنج سرباز وطن از خدمت برکنار و تعدادی از آنها که قصورشان زياد بود به مرجع قضايی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسين ذوالفقاری روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: بررسی دقيق هر حادثه ای نشان می دهد که وقوع آن تک علتی نيست. اگر چه در حادثه ربودن ۵ مرزبان ايرانی اين افراد غفلت کردند اما مسئولان مستقيم اين افراد نيز قصور داشتند و در سه روز اول حادثه پس از بررسی موضوع عده ای از فرماندهان از خدمت برکنار و عده ای منتظر خدمت شدند. ضمن اينکه قصور برخی از فرماندهان در حدی بود که به مرجع قضايی معرفی شدند.

وی در پاسخ به سئوال مهر در خصوص آخرين وضعيت سربازان ربوده شده، گفت: بر اساس آخرين آمار و اطلاعات ما اين سربازان سالم هستند. البته اخبار ضد و نقيضی در خصوص کشته شدن يکی از سربازان منتشر شده بود که شب گذشته آخرين اطلاعات حکايت از سالم بودن ۵ مرزبان ربوده شده داشت.

به گفته فرمانده مرزبانی اقدامات گسترده و وسيع برای آزادی سربازان در حال انجام است که بخشی از آن کار ديپلماتيک و ديپلماسی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرمانده مرزبانی کشور با انتقاد از دولت و سرويس های اطلاعاتی پاکستان تاکيد کرد: از دولت و سرويس اطلاعاتی اين کشور درخواست می کنيم نيروهای مرزبانی را تقويت کنند چرا که هنوز مناطقی در اين کشور وجود دارد که مرزبانان حضور فيزيکی چندانی ندارند. ما انتظار اهتمام بيشتری را از دولت پاکستان برای جلوگيری از استقرار اشرار در خاک آن کشور داريم.

ذوالفقاری با اشاره به خبر چندی پيش مبنی بر آزادی ۵ مرزبان از سوی پاکستان در تشريح جزئيات آن، افزود: نيروهای مرزبانی پاکستان اقدامی را در يک نقطه مرزی انجام دادند که ۸ تا ۱۱ نفر در آن عمليات آزاد شدند، خودشان اعلام کردند ممکن است مرزبانان کشور شما در ميان آزادشدگان باشند که بلافاصله مرزبان ما با طرف پاکستانی ملاقات کرد و پس از دو ساعت پاکستان اعلام کرد افراد آزاد شده افغانی و بنگلادشی هستند که برای تجارت مواد مخدر گروگان گرفته شده اند.

فرمانده مرزبانی در پاسخ به مهر در خصوص اين که آيا فيلم منتشر شده از حادثه گروگانگيری ۵ مرزبان را تاييد می کنيد؟ گفت: بررسی فنی اين فيلم از نظر صدا و تکرار لحن از سوی کارشناسان پليس فتا بررسی شد. برخی از افراد گروگانگير به صورت فارسی بلوچی صحبت می کردند و عده ای ديگر نيز در آن سوی فيلم به زبان عربی در حال صحبت بودند اين در حالی است که در خصوص محل گروگانگيری نيز کارشناسان چندين بار آن محل را پياده بررسی کردند و به نکاتی رسيده ايم که بايد محفوظ بماند. بخشی از آن که در اين فيلم نشان داده می شود غيرطبيعی است و چند فرضيه در مورد فيلم وجود دارد.

وی با اعلام اينکه چرا نيروهای مرزبانی در چنين جايی مستقر شده اند افزود: از زمان جنگ تحميلی تا دو سال قبل از چنين سنگرهايی در کردستان استفاده می شد و در زمانی هم که با گروهک پژاک درگير بوديم برای ما مشکلاتی پديد آمد اما با اختصاص اعتبار موضوع سنگرهای ناامن را رفع کرديم. کار اصلاح سنگرهای جنوب شرق کشور از سه سال قبل آغاز شده است تا امنيت اين مقرها تامين شود، دو سال قبل که مسير نيروهای گروگان گرفته شده را بررسی می کرديم آنها بايد از جکی پور تا نقطه ای را با خودرو می آمدند و از آنجا به بعد با جيره ۴۸ ساعته غذايی ۱۲ کيلومتر پياده راه بروند تا به مقرهايشان برسند. چندی قبل که به سيستان و بلوچستان سفر کردم دستور دادم مقرها را جمع آوری کند و هر کس در برابر اين دستور تمکين نکند دادگاهی شود اما نيروهای مرزبانی اعلام کردند تا زمانی که مقرهای امن ساخته شود در اين مقرهای چادری می مانند چرا که ممکن است اشرار از اين فرصت استفاده کرده و به داخل عمق کشور نفوذ کنند. البته در حال حاضر ۱۱۵ پايگاه ساخته شده است.

فرمانده مرزبانی با انتقاد از برخی اظهار نظرهای افراد در خصوص نيروهای مرزبان تاکيد کرد: افرادی که در مورد مرزبان اظهارنظر می کنند آيا خودشان يا فرزندشان يک شب می توانند در اين مناطق بمانند؟ ما مقرها و نيروهايی داريم حتی دسترسی به آنها غيرممکن است و در صورتی که سيل در آن مناطق جاری شود امکان امدادرسانی را نيز نداريم اما اين سربازان با جان و دل از مرز و وطن شان دفاع می کنند.

واگذاری تنها ۲۰ درصد اعتبار انسداد مرز

وی با بيان اينکه در سال جاری تنها ۱۰ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان بودجه به انسداد مرز اختصاص يافته است افزود: چطور می توان با اين پول ۸ هزار کيلومتر مرز کشور را کنترل کرد و با اين بودجه کدام شکل را حل کنيم البته ما نمی خواهيم فرد يا دستگاهی را مقصر جلوه دهيم.

ساماندهی مرزهای شرقی تا ۴ ماه آينده

ذوالفقاری با اعلام اينکه قول می دهم تا ۴ ماه آينده وضعيت مرزهای شرق کشور ساماندهی شود افزود: امکانات خوبی از جمله سلاح های دوش پرتاب را در مرز مستقر کرده ايم. البته تا زمانی که تروريست ها در مناطق کمتر کنترل شده همسايگان ما حضور داشته باشند ما هوشياری خود را حفظ می کنيم. بعد از حادثه گروگان گرفتن ۵ مرزبان چند درگيری مسلحانه با اشرار داشتيم و تعدادی تله های انفجاری آنها کشف و خنثی شد.

وی با بيان اينکه حادثه سراوان و ربودن ۵ سرباز دو حادثه تلخ سال ۹۲ بود ادامه داد: اگر حوادث گذشته سيستان را بررسی کنيم می بينيم که اين حوادث بسيار وسيع تر بود اما شهادت تعدادی از مرزبانان در سراوان و گروگان گرفته شدن ۵ نيروی مرزبانی جزو تلخ ترين حادثه های سال ۹۲ است.

فرمانده مرزبانی در بخش ديگری از سخنانش با اعلام اينکه در سال جاری مرزبانان ۷۲ تن انواع مواد مخدر را کشف کرده اند افزود: ميزان کشفيات سلاح در مرزها ۵۳ درصد افزايش يافته است که اين امر موجب شده است کشفيات در داخل کشور کاهش يابد. ۲۳ درصد سلاح های کشف شده جنگی و ۷ درصد شکاری است.

وقوع ۳۹۴ درگيری مسلحانه در مرزهای شرقی

وی با اعلام اينکه در سال جاری ۳۹۴ درگيری مسلحانه با اشرار و قاچاقچيان در مرز انجام شده است، افزود: مرزبانان کشورمان در سال جاری ۳۹۴ بار با اشرار، قاچاقچيان و گروهک های تروريستی درگيری مسلحانه داشتند که دو برابر نيروهای خودی از آنها کشته و زخمی شدند.

ذوالفقاری از کشف ۳۶ ميليون ليتر سوخت قاچاق خبر داد و گفت: ميزان کشفيات سوخت ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته است. يکی از مواردی که باعث می شود قاچاق سوخت انجام شود تفاوت فاحش قيمت سوخت در داخل و خارج از کشور و همچنين سهميه کاميون ها، شناورها و وسايل نقليه کشاورزی است که اين افرا اين سوخت را به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: برخی از شناورها در خليج فارس ۵۰۰ تا ۷۰ هزار ليتر سوخت قاچاق می کند و وقتی می فهمند نيروهای مرزبانی به دنبال آنها هستند سوخت را در دريا رها می کنند.

افزايش درگيری مسلحانه با قاچاقچيان سوخت

فرمانده مرزبانی از افزايش درگيری مسلحانه مرزبانان با قاچاقچيان سوخت خبر داد و افزود: درگيری های روزانه با قاچاقچيان سوخت در دريا و خشکی رو به افزايش است و برخی از قاچاقچيان جانشان را در اين درگيری ها از دست می دهند.

وزن مرزبانان ۹۰ تن کاهش يافت

وی با اعلام اين که نيروهای مرزبانی در طرح پايش جسمی ۹۰ تن وزن کم کردند افزود: همزمان با اجرای علمی پايش جسمانی نيروهای مرزبانی، مرزبانان موفق شدند حدود ۹۰ تن وزنشان را کاهش دهيم.

کشف يک ميليون بطر مشروب

ذوالفقاری با اعلام کشف يک ميليون بطر مشروب و انهدام آنها گفت: ميزان کشف مشروبات خارجی ۴۰ درصد کاهش يافته است. در همين حال کشف تجهيزات ماهواره نيز ۱۸ درصد کاهش نشان می دهد.

به گفته وی، کشف برخی از کالاهای قاچاق از جمله پارچه، کيف، کفش، طلا و ارز از ۲۷ درصد تا چند برابر افزايش يافته است و در همين حال کشفيات البسه، لوازم آرايشی، احشام، شکر، برنج، لوازم صوتی و تصويری و دارو ۱۲ تا ۸۹ درصد کاهش يافته است.

فعاليت ۲۰ پايگاه اطلاعاتی در جدار مرز

فرمانده مرزبانی با اشاره به اينکه ۲۰ پايگاه اطلاعاتی در جدار مرز راه اندازی شده است، افزود: در سال جاری از پهپاد و جايروپلن در جنوب شرق کشور استفاده کرديم.

وی با اعلام اين که ديپلماسی مرزبانی در سال جاری بسيار فعال بود افزود: ۹۲۳ ملاقات مرزی با کشورهای همسايه انجام شده و ۷ اجلاس رفت و برگشت نيز با کشورهای همجوار داشتيم. ضمن اينکه در اين مدت ۱۱ مورد ملاقات مرزی با ساير کشورها انجام شد.

الحاق ۴۴ متر به خاک کشورمان با رفع اختلافات مرزی نخجوان

ذوالفقاری با اعلام اينکه اختلافات مرزی حوزه نخجوان با آذربايجان به پايان رسيد تاکيد کرد: اختلافاتی در نقطه صفر مرزی روی پل جلفا- نخجوان با آذربايجان داشتيم که پس از پيگيری های يکساله اين موضع به نتيجه رسيد و با مشخص کردن خط مرزی و اصلاح آن ۴۴ متر به خاک ايران افزوده شد. در سال جاری مرزبانان هزار و ۴۱۱ ميله مرزی را مرمت کردند.

وی ادامه داد: در سال جاری ۶۰ کيلومتر جاده، ۱۷ کيلومتر کانال و ۵۲ کيلومتر سيم خاردار احداث شد. همچنين ۲ هزار و ۲۷۲ کيلومتر راه مرزی مرمت و آب و برق رسانی به اماکن مرزی انجام شد. در سال جاری ۵۰ واحد مرزبانی بنز به بهره برداری رسيد.

راه اندازی ۱۳ تعميرگاه تجهيزات الکترونيکی

به گفته فرمانده مرزبانی ۱۶ شناور سنگين از سوی مهندسان مرزبانی بازسازی شده و ۸ فروند آنها عملياتی شده ضمن اينکه ۳ فروند شناور خليج فارس نيز در مرزبانی طراحی و توليد شد. طراحی و ساخت اين شناورها يک سوم قيمت بازار برای ما درآمد ضمن اينکه در خصوص ژانراتورها نيز ۸۰ ميليون تومان صرفه جويی انجام شد.

ذوالفقاری افزود: با اقدامات فاوا مرزبانی ۱۳ تعميرگاه تجهيزات الکترونيکی اپتيکی راه اندازی شد اين در حالی است که در گذشته وقتی دستگاهی دچار نقص می شد از رده خارج می شد اما امروز با راه اندازی اين تعميرگاه ها تجهيزات مرزبانی با قيمت يک پنجم بازسازی می شود.

فعاليت ۱۲۷ تيم بازرسی مرزبانی در نوروز

وی در مورد اقدامات نوروزی مرزبانی نيز گفت: قرارگاه مرزبانی د ر مرکز و استان ها راه اندازی شده و با توجه به اطلاعات به دست آمده و تهديدات کنترل مرزها تشديد می شود ضمن اينکه امنيت کاروان های راهيان نور نيز تامين خواهد شد. در همين حال ۱۲۷ تيم بازرسی در ايام نوروز به عملکرد مرزبانان نظارت دارند.

نامه به رئيس جمهور برای پيگيری خط مرزی اروند

فرمانده مرزبانی در مورد مرز اروند نيز گفت: مدرنيزاسيون مرز در حال انجام است و ميله های مرزی تهيه و نصب شده است. در نامه ای که از طرف وزير کشور برای رئيس جمهور ارسال کرديم از ايشان خواستيم پيگير خط مرزی باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016