شنبه 9 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی اکبر صالحی: منتقدان محل مصرف سوخت ۲۰درصد را پيدا کنند تا ما توليد کنيم

• رآکتور اراک هنوز راه اندازی نشده که متوقف شود

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : علی اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه ای، ناگفته هايی از پرونده هسته ای ايران را از نگاه فنی مطرح کرده است.

به گزارش «انتخاب»، مهمترين محورهای سخنان صالحی در مصاحبه با نشريه مثلت در زير می آيد:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


*ما ۱۹ هزار ماشين سانتريفيوژداريم که از اين تعداد ۹ هزار ماشين فعال است

* بعد از ۸ سال قرارداد ما با روس ها تمام می شود و بايد آمادگی داشته باشيم که بتوانيم سوخت خودمان را تامين کنيم

* در خصوص ۴ راکتور ديگر با روس ها در حال مذاکره هستيم

* ما در هر سال به ۲۷ تن اکسيد اورانيوم ۴/۱ درصد برای راکتور بوشهر نياز داريم

* فعاليت های غنی سازی متوقف نشده است

* انتقادی که عزيزان منتقد بر اين تفاهمنامه وارد می‌کنند، اين نيست که آنها غنی‌سازی ما را به‌طور عملی و دوفاکتو نپذيرفته‌اند بلکه می‌گويند در تفاهم‌نامه گفته شده است که ظرفیّت و حجم غنی‌سازی شما در ايستگاه نهايی، بايد مورد توافق طرفين قرار گيرد.

*می‌گويند راکتور آب سنگين اراک، عنصر پلوتونيوم توليد می‌کند که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای به کار گرفته شود. چرا اينها نسبت به غنی‌سازی و پلوتونيوم حساسيت دارند؟ چون هم اورانيوم غنی‌شده بالای ۹۰ درصد می‌تواند در ساخت سلاح به کار گرفته شود و هم عنصر ايجاد شده در رآکتورهای آب سنگين به نام پلوتونيوم.

* ما اگر می‌خواستيم اراک را با شرايط عادی و با اطمينان‌خاطر پيش ببريم، حداقل به دو تا سه سال زمان نياز داشتيم

* در توافقنامه ژنو پذيرفته‌ايم که در اين شش ماه، برخی تجهيزات عمده را نصب نکنيم. در عوض روی کيفيت و بازنگری تجهيزات کار می‌کنيم.

* برخی می‌گويند که فعاليت رآکتور اراک هم متوقف شده است، در حالی که رآکتور اراک هنوز راه¬اندازی نشده است که متوقف شود.

* در توافقنامۀ ژنو به هيچ‌وجه حرفی از توقّف فعالیّت‌های آب سنگين به ميان نيامده اما در سطح افکار عمومی ‌اين‌گونه القا کرده‌اند که بايد فعاليت‌های آب سنگين متوقف شود.

* فعلاً داوطلبانه به‌دنبال ايجاد تأسيسات بازفرآوری نيستيم. البته اين به معنای آن نيست که برای هميشه از اين حق عدول کنيم. نکته ديگر اين است که دوربين‌های آژانس دائماً در حال بازديد از تأسيسات هسته‌ای ما هستند و زمانی که سوخت جابه‌جا می‌شود، دوربين‌ها ثبت می‌کنند.

* اعلام کرديم که آماده «باز طراحی» هستيم. ما اين طراحی مجدد را به گونه‌ای انجام می‌دهيم که ميزان توليد پلوتونيوم را کاهش دهيم و به جای ۱۰ کيلوگرم به حداقل برسانيم. اين پيشنهاد مورد استقبال آنها قرار گرفت. ما از فرصت استفاده می‌کنيم و رآکتور را برای توسعۀ دامنۀ تحقيقات ارتقا می‌دهيم؛ چراکه طراحی فعلی مربوط به سال‌های قبل است و اطلاعات ما به‌روز شده است.

* ما ماهیّت رآکتور را به‌عنوان آب سنگين حفظ می‌کنيم ولی به‌گونه‌ای طراحی می‌کنيم که نگرانی‌های کاذبی را که از نظر فنی ايجاد کرده‌اند، برطرف کنيم.

*توصیۀ ما اين است که اصلاً پيرامون تعداد سانتريفيوژها صحبت نکنيم، بلکه روی واحد قدرت جداسازی صحبت کنيم. ممکن است بخشی از آن، از يک نوع سانتريفيوژ باشد و بخشی از نوعی ديگر از سانتريفيوژ

*من به کسانی که انتقاد دارند می‌گويم شما محل مصرف سوخت بيست درصد را پيدا کنيد تا ما هم توليد کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016