چهارشنبه 13 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خط نشان مخالفان دولت ترکیه برای اردوغان

تدبیر - کمال کلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق بعد از اعلام نتایج انتخابات به ارزیابی نتایج انتخابات پرداخت و گفت نتیجه کسب شده را نباید ناموفق دانست.

به گزارش تدبیر به نقل از روزنامه حریت وی گفت:"مشکل اساسی این است که به حرف‌های یکدیگر گوش نمی‌دهیم. اعضای حزب عدالت و توسعه به حرف‌های ما گوش نمی‌دهند. لذا با یک بحران دموکراسی مواجه هستیم. میزان آراء حزب در استانبول، آنکارا و ازمیر افزایش زیادی داشته است. در این انتخابات روستاییان هم به ما رای دادند. ما همواره به دلیل روستاها در انتخابات شکست می‌خوردیم. برای اولین بار در این مناطق نیز حزب جمهوری خلق حضور خود را نشان داده است. همه در کنار هم برای آرامش در ترکیه تلاش خواهیم کرد. دموکراسی تقویت شده است. شخصی که در پست نخست وزیری قرار دارد، به صراحت دموکراسی و قانون را تهدید کرده است. تو کی هستی که تهدید می‌کنی؟ در گذشته با چنین وضعیتی روبرو نشده بودیم. به صراحت می‌توانم بگویم که تا زمانی که حزب جمهوری خلق وجود دارد، او نمی‌تواند هیچ شهروندی را تهدید کند. سعی دارد جناح مخالف را طراحی کند. تو کی هستی که مخالفت را طراحی می‌کنی؟ او خواستار مخالفتی است که هر چیزی که گفت را بپذیرد. برای ما مشارکت بالای مردم اولویت دارد. برای هر یک رای احترام قائلیم."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به سوالی درباره شنود صورت گرفته در وزارت امور خارجه و بحث مقبره سلیمان شاه، گفت:"فکر می‌کنم که دوستان روزنامه نگار متوجه تاکتیک حزب عدالت و توسعه نشدند. حزب عدالت و توسعه ابتدا در رسانه های طرفدار خبری را آماده می‌کند. این اخبار در این رسانه ها منتشر شدند. بعد از این اخبار نگران شدم که به بهانه این مرقد ارتش را وارد سوریه کند. بعدا هم جلسه چهار نفری منتشر شد. با دو تن از دوستان روزنامه نگار بودیم. باورمان نشد. فکر کردیم که حزب عدالت و توسعه آن را رد خواهد کرد. بعد از اینکه وزیر امور خارجه آن را پذیرفت، صحبت کردیم. داوداوغلو گفت علیه ما جنگ راه اندازی کرده اند. سؤال کردم چه کسی جنگ راه انداخته است؟ تا کنون هیچ جوابی داده نشده است. نکته حساس دوم اینکه متوجه شدم با حکومتی روبرو هستیم که حاضر است برای اینکه کشورش را وارد جنگ کند توطئه بچیند. به مقبره حمله ای ترتیب داده خواهد شد و بعدا ارتش ترکیه وارد سوریه خواهد شد. باید در این ارتباط حساب پس دهند. ممکن است حزب عدالت و توسعه تصمیم بگیرد که انتخابات زود هنگام برگزار شود. آیا کسی که اختلاس می کند،می‌تواند مقامی را تصدی کند؟ خیر."

وی افزود:"ما در شهرهای بزرگ میزان آراء خود را افزایش دادیم. درباره اینکه چرا نتوانستیم پیروز شویم، به تحلیل خواهیم پرداخت."

از سوی دیگرصلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب صلح و دموکراسی نزدیک به گروه پ.ک.ک بعد از اعلام نتایج انتخابات گفت:"نتایج نشان می‌دهد که جناح بندی بسیار زیادی در ترکیه ایجاد شده است. در این دوره انتخاباتی باید بیشتر درباره شهرداری‌ها صحبت می‌شد. ولی جوی نظیر انتخابات عمومی حاکم شد. حوادثی نظیر پارک گزی، 17 دسامبر و کاست ها روی کمپین های انتخاباتی تاثیر گذاشتند. توده رای دهنده اکثراً دیدگاه خود را تغییر نمی‌دهد. حزب صلح و دموکراسی می‌توانست موفقیت بیشتری کسب کند ولی هیچ‌گاه از حمایت رسانه ای برخوردار نشدیم. با تبعیض صریحی مواجه شدیم. مخصوصاً آژانس خبری آناتولی و شبکه تلویزیونی دولتی تی.آر.تی ما را تحریم کردند. برای حزب صلح و دموکراسی هیچ‌گونه تبلیغاتی نکردند. رسانه های اجتماعی ضربه سنگینی خورد و تعداد زیادی از دوستان ما نیز دستگیر شدند."

وی افزود:حزب صلح و دموکراسی موفقیت بزرگی کسب کرده است. شاید تنها پیروز این انتخابات زنان باشند. افزایش میزان آراء حزب عدالت و توسعه به این معنی نیست که جرائم و گناه‌های آنها پاک شده است. برای مبارزه با دزدی باید تلاش کرد. علت افزایش میزان آراء حزب عدالت و توسعه، جناحی است که غیر از مخالفت با حزب عدالت و توسعه ویژگی دیگری ندارد. اگر به جای توسل به کاست ها به مردم متوسل شده بودند، نتایج بهتری می‌گرفتند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016