جمعه 15 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در هر دقیقه بیش از یک سوری به لبنان می‌گریزد

سازمان ملل متحد، در تازه‌ترین گزارش خود در ۱۴ فروردین ماه، می‌گوید شمار شهروندان سوری که به لبنان، همسایه جنوب‌غربی، پناه برده‌اند، از مرز یک میلیون نفر گذشته است.

نمایندگی عالی ملل متحد در امور پناهجویان این را نقطه‌ عطفی ویرانگر در بحران انسانی پیش‌آمده توصیف کرده؛ آنچه این کشور کوچک را منکوب کرده، بر فعالیت سازمان‌های کمکی و دولت نیز تاثیر گذاشته است.

در حال حاضر لبنان به بزرگ‌ترین نطقه تجمع پناهجویان در مقایسه با جمعیت شهروندان ساکن در آن کشور تبدیل شده است.

اکنون در کنار هر سه شهروند لبنانی، دست‌کم یک پناهجوی سوری در آن کشور حضور دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا بر گزارش ملل متحد پناهجویان همچنان در راه آن کشور کوچک هستند. این در حالی است که جنگ داخلی سوریه با گرفتن بیش از ۱۵۰ هزار قربانی، ادامه دارد و تلاش‌های بین‌المللی برای متوقف کردن آن نیز راه به جایی نبرده است.

سازمان ملل متحد، هر روز ۲۵۰۰ پناهنده تازه‌وارد را به خاک لبنان ثبت می‌کند. به این معنی که -به طور نسبی- در هر دقیقه بیش از یک نفر وارد آن کشور می‌شود.

آنتونیو گوته‌رس، نماینده عالی ملل متحد در امور پناهجویان، در بیانیه‌ای مشترک همراه وزیر امور اجتماعی لبنان، اعلام کرد «تاثیر یک میلیون پناهنده بر هر کشوری بسیار زیاد است. برای لبنان، کشوری کوچک که خود درگیر مشکلات داخلی است، این موضوع به مراتب سخت‌تر است».

وزیر امور اجتماعی آن کشور نیز خواستار ایجاد این ندای جهانی شده است که «لبنان نباید به حال خود رها شود».

سازمان ملل و دولت لبنان علاوه بر همه اینها بر این عقیده‌اند که شمار واقعی پناهجویان بیش از تعداد اعلام شده است چرا که بسیاری از پناهجویان نام و نشان خود را موقع ورود به آن کشور ثبت نکرده‌اند.

بنا بر گزارش ملل متحد نیمی از پناهجویان زیر ۱۸ سال سن دارند و تنها یک چهارم کودکان در سن آموزش، به مدرسه می‌روند.

سازمان ملل متحد در میانه سال ۱۳۹۱ شمار پناهجویانی که به لبنان می‌گریزند را از ۵۰۰ نفر در روز تا ۵ هزار نفر (در پی شدت گرفتن درگیری‌ها در شهر درعا) عنوان کرده بود.

در همان زمان نیز این سازمان در مورد افزایش شدید پناهجویان در آن کشور هشدار می‌داد.

یک سال پس از آن نیز نمایندگی عالی ملل متحد در امور پناهجویان با انتشار گزارشی، وضعیت کودکان پناهجو و آسیب‌های روحی و روانی که به آنها وارد شده را «مصیبت‌بار» عنوان کرده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016