سه شنبه 19 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۲۵۸ نماينده مجلس قطعنامه پارلمان اروپا را محکوم کردند


۲۵۸ نفر از نمايندگان مردم در خانه ملت با صدور بيانيه‌ای قطعنامه پارلمان اروپا عليه ايران را محکوم کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، شاهين محمدصادقی عضو هيات رئيسه مجلس در نشست علنی امروز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بيانيه ‌ای را که به امضای ۲۵۸ نفر از نمايندگان مجلس در واکنش به قطعنامه اخير اتحاديه اروپا صورت گرفت را قرائت کرد.

متن بيانيه بدين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



بسم‌الله الرحمن الرحيم

پارلمان اروپا درخصوص ارتباط با ايران اخيراً اقدام به صدور بيانيه‌ای نمود که با وجود نکات مثبت روح کلی آن مغاير با روند رو به رشد روابط ايران و اتحاديه اروپا است و نوعی مداخله آشکار در امور داخلی ايران تلقی می‌گردد، لذا نمايندگان ملت بزرگ ايران با عنايت به مفاد قطعنامه يادشده بر نکات زير تاکيد می‌نمايند:

۱- مجلس شورای اسلامی از اظهارنظر پارلمان اروپا بر استمرار تعامل با ايران درخصوص حل مسالمت‌آميز مسئله هسته‌ای استقبال می‌نمايد و فضاسازی سياسی در مورد فعاليت‌های هسته‌ای ايران را که در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی و بدون انحراف از مصارف صلح‌آميز انجام گرفته غيرمنصفانه قلمداد نموده، تاکيد می‌گردد جمهوری اسلامی ايران با الهام از فتوای رهبری معظم عاليقدر انقلاب اسلامی برخورداری و بکارگيری از تسليحات هسته‌ای را حرام و برخلاف موازين شرعی می‌داند.

۲- ضمن تاييد بخشی از قطع‌نامه در مورد ضرورت تلاش برای رفع تحريم‌های غيرقانونی و ظالمانه مالی و بين‌المللی عليه ايران نگاه قطعنامه مبنی بر مغاير دانستن فعاليت‌های هسته‌ای ايران با قطعنامه شورای امنيت را غيراصولی می‌دانند و اعتقاد داريم قطعنامه‌های شورای امنيت عليه فعاليت‌های هسته‌ای ايران اساساً مغاير روح کلی پيمان منع تکثير و معاهده ان‌پی‌تی و منشور سازمان ملل متحد می‌باشد.

۳- اظهارات پارلمان اروپا در غيردموکراتيک خواندن انتخابات اخير رياست جمهور ايران تعجب‌آور و مداخله آشکار در امور داخلی ايران قلمداد و محکوم می‌گردد و نگاه دوگانه غرب به نظام‌های سياسی و چشم‌پوشی از کشورهای ديکتاتور و فاقد دموکراسی بر هيچ سياستمداری پوشيده نيست.

۴- اظهارنظر پارلمان اروپا درخصوص نقض حقوق بشر در ايران را محکوم نموده، اعلام می‌دارد اولا پارلمان اروپا از وزانت سياسی برای اظهارنظر در اين حوزه برخوردار نيست، ثانياً کارنامه سياه غرب و بعضی از کشورهای اروپايی در تحميل جنگ جهانی اول و دوم بر جامعه جهانی نسل‌کشی و اعمال آپارتايد استعمار و استثمار بسياری از ملل آسيا و آفريقا و تاراج منابع کشورهای مختلف جهان، حمايت از ديکتاتورهای حامی منافع نامشروع غرب و چشم‌پوشی از فجايع بحرين و رفتارهای وحشيانه تروريست‌ها در سوريه و مداخله نظامی در آفريقا به پارلمان اروپا اجازه نمی‌دهد درباره حقوق بشر قلم‌فرسايی نموده، ايران اسلامی را که مهمترين رسالت خود را دفاع از حقوق انسان در چارچوب مبانی حياتبخش اسلام می‌داند مورد نقض قرار دهند. ثالثاً پارلمان اروپا بايد براساس موازين بين‌المللی و اصل تعيين حق سرنوشت ساختار اعتقادی،‌ اخلاقی و فرهنگی کشورها را در نگاه به مسئله حقوق بشر مدنظر قرار دهد و توجه داشته باشد امت اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران بر اجرای احکام و مقررات اسلام تاکيد داشته و بر انجام شايسته اين تکليف الهی اصرار دارد.

۵- با تاييد اظهارات پارلمان اروپا در مقابله با تروريسم و خاستگاه آن و پايان دادن به جنگ در کشور اسلامی سوريه از طريق مسالمت‌آميز بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ايران بر مبارزه بی‌امان با پديده شوم تروريسم و پايان دادن به جنگ خانمانسوز در کشور سوريه از طريق گفت‌وگوی مسالمت‌آميز از کشورهای غربی انتظار دارد در مقام عمل به مقابله‌جويی با گروه‌های تروريستی برخاسته و کشورهای حامی گروه‌های جنگ‌افروز را محکوم کند. پارلمان اروپا بايد فعاليت‌های براندازانه را از فعاليت‌های سياسی مشارکت‌جويانه تفکيک نموده و اقدامات افراد را که در انديشه براندازی نظام مردم‌سالار جمهوری اسلامی هستند فعالان سياسی قلمداد ننمايد.

در نهايت نمايندگان ملت بر اين باور می‌باشند که پارلمان اروپا با الهام از رويه استعماری قرون وسطی تمايل دارد خود را مرکز و محور قرار داده و درباره ديگران تصميم گرفته و ديگران را بر اساس ارزش‌های رنگ‌باخته غربی مورد ارزيابی قرار دهد. بدون ترديد چنين نگاهی در قرن حاضر از کمترين جايگاه اجتماعی و سياسی برخوردار نيست و اعتبار نسبی پارلمان اروپا را به‌عنوان مدعی دموکراسی و احترام به حقوق بين‌المللی و حقوق بشر در معرض آسيب جدی قرار می‌دهد. لذا پيشنهاد می‌نماييم پارلمان اروپا در اين گونه رفتارها تجديدنظر نمايد و افتتاح دفتر نمايندگی پارلمان اروپا در تهران منوط به تغيير اين رفتارها و رويه‌ها خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016