پنجشنبه 21 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشگران بدون مرز از قطعنامه راهبردی اتحاديه اروپا حمايت می‌کند و خواهان آزادی ٥٢ گزارشگر زندانی است

پارلمان اروپا در تاريخ ٣ اوريل ٢٠١٤ قعطنامه‌ای راهبردی در باره‌ی مناسبات با ايران تصويب کرد. برای نخستين بار اتحاديه اروپا در اين قطعنامه به شکلی روشن بر خواست رعايت حقوق بشر در مناسبات ميان ٢٨ کشور اروپايی و ايران تأکيد کرده است.

اين قطعنامه تأکيد دارد که مناسبات با ايران در همه ی عرصه‌های بايد با نظرداشت حقوق بشر باشد و از ايران خواسته شده است: با نهادهای جهانی و انجمن‌های ملی مدافع حقوق بشر و با احمد شهيد گزارشگر ويژه شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری کامل کند و با درخواست وی و ديگر گزارش‌گران برای حضور در کشور موافقت کند. از رئيس جمهور ايران خواسته است، وعده انتخاباتی خود را محقق و با درخواست ۷۷۲ روزنامه‌نگار ايرانی برای بازگشايی انجمن صنفی روزنامه نگاران ايران موافقت کند.

کريستف دولوار دبير اول گزارش‌گران بدون مرز در اين باره اعلام کرد " ما به تأکيد بر محترم شمردن حقوق بشر در راهبرد اتحاديه اروپا با ايران درود می فرستيم. موارد طرح شده در اين قطعنامه نقطه اغازی است برای ايجاد تعادل ميان مذاکرات در باره‌ی انرژی هسته‌ای و منافع اقتصادی اروپايی‌ها. اين قعطنامه کارپايه‌ای برای به حساب آوردن آزادی‌های بنيادين در گفتگوهای دوجانبه هستند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از تاريخ انتشار پيش نويس قطعنامه مسئولان حکومتی و به ويژه نزديکان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی،حمله به جامعه جهانی و اتحاديه اروپا را شدت بخشيده‌اند. ملاهای حاکم بر ايران به ويژه از ماده ١٧ اين قطعنامه عصبانی هستند که خواسته است تا " هيات‌های پارلمان اروپا به هنگام سفر به ايران متعهد به ديدار با منتقدان و مخالفان، نمايندگان جامعه مدنی و خانواده‌‌ها و زندانيان سياسی، شوند. "

رضا معينی مسوول دفتر ايران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در اين باره اعلام کرد : « حمله و تهديد‌های مسوولان سياسی و مذهبی جمهوری اسلامی عليه جامعه جهانی و اتحاديه اروپا اعتباری ندارد. اين حمله‌ها از سوی کسانی است که هيچ احترامی برای حقوق بين‌المللی ناظر بر حقوق بشر قائل نيستند. با درخواست اجرای مفاد قرارداد هلسينکی عليه رژيمی اقتدارگرا، اتحاديه اروپا خواست‌های جامعه مدنی برای رعايت حقوق ‌انسانی را تشويق و به انها مشروعيت می‌بخشد.

"به نظر می‌رسد، اتحاديه اروپا بالاخره موضعی منطبق باوضعيت يکی از سرکوبگرترين کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع رسانی اتحاذ کرده است. کشوری که با ٥٢ زندانی يکی از بزرگترين زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران است. و ما خواهان آزادی بدون قيد و شرط آن‌ها هستيم."

در تاريخ ۱۳ فروردين ۱۳۹۳ چند رسانه‌ی بريتانيايی از بازداشت يک شهروند بريتانيايی ايرانی‌تبار خبر دادند. رؤيا صابری‌نژاد نوبخت که برای ديدار با خانواده‌اش به ايران سفر کرده بود، پنج ماه پيش بازداشت و در زندان بسر می‌برد. همسر وی داريوش تقی‌پور، گفته است « همسرش چهل و هفت ساله است و در مهرماه ١٣٩٢ در شيراز به اتهام « اقدام عليه امنيت ملی و توهين به مقدسات اسلامی» بازداشت و به زندان اوين منتقل شده است.» داريوش تقی‌پور که نگران سلامت رؤيا صابری‌نژاد نوبخت است و احتمال می‌دهد همسرش برای «اعتراف اجباری» تحت فشار قرار گرفته است، تأکيد دارد « همسرش زندگی عادی داشته است و فعال سياسی نيست و تنها به خاطر نوشتن يک جمله « همه چيز اينجا مذهبی است» در فيس بوک بازداشت شده است.»

دولت‌های بريتانيا و ايران تا اين تاريخ در باره بازداشت اين شهروند وب‌نگار سکوت اختيار کرده‌اند. آندرو استانول، نماينده هيزل‌گُرو (شهر محل اقامت زوج ايرانی) در مجلس بريتانيا که از سوی دوستان رؤيا از وضعيت آن‌ها مطلع شده است، " با ابراز نگرانی از بازداشت رؤيا صابری‌نژاد نوبخت از وزارت خارجه خواسته اين موضوع را پيگيری کند."

رؤيا صابری‌نژاد نوبخت به ٢٠ شهروند وب‌نگاری ايرانی پيوسته است که هم‌ اکنون در زندان بسر می‌برند. قربانيانی که برای وادار شدن به «اعتراف» ماه‌ها در سلول انفرادی نگاهداری و شکنجه شده‌اند و سپس «اعتراف‌هايشان» در دادگاهی ناعادلانه عليه آن‌ها بکار گرفته شده است. مردان و زنانی که برای ابراز آزادنه نظر خود هزينه‌ای سنگين پرداخت کرده‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز بار ديگر نگرانی عميق خود را از وضعيت سلامت بسياری از فعالان رسانه‌ای که به شدت بيمار و در وضعيت خطرناکی بسر می‌برند، اعلام می‌کند.

عناد مقامات حکومتی عليه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران بيمار از اين ميان حسين رونقی ملکی، محمدرضا پورشجری، مصطفی دانشجو، آرش هنرور شجاعی، حميدرضا مرادی، محمد داوری، محمد صديق کبودوند، سعيد متين پور، افسين کرم پور، ادامه دارد. اين بيماران نياز فوری به درمان ضروری در خارج از زندان دارند و مسوولان دستگاه قضايی و زندان، از اعزام آن‌ها برای درمان جدی خودداری می‌کنند. امری که مغاير با آيين نامه اجرايی سازمان زندان‌های کشور است.

نويسندگان و اعضای کادر فنی سايت نارنجی، علی‌اصغر هنرمند، عباس واحدی، عليرضا وزيری، نسيم نيک‌مهر، مليحه نخعی، محمدحسين موسی‌زاده و سارا سجادپور، که ۱۲ آذر ماه ١٣٩٢ از سوی سپاه پاسداران بازداشت شده بودند، همچنين در زندان بسر می‌برند. هنوز اتهام و تاريخ برگزاری دادگاه اين شهروند وب‌نگاران مشخص نشده است.

در چهارم فروردين ماه شورای حقوق بشر سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای نقض مداوم حقوق بشر در جمهوری اسلامی را محکوم کرد. عالی‌ترين نهاد مدافع حقوق بشر سازمان ملل برای يک سال ماموريت احمد شهيد گزارش‌گر ويژه را نيز تمديد کرد.

ايران يکی از سرکوبگرترين کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی است. در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٤اين کشور ، از ميان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016