پنجشنبه 21 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پايان دور سوم مذاکرات کارشناسی هسته‌ای در وين

• دور سوم مذاکرات ايران و کشورهای ۱+۵ در وين پس از دو روز به پايان رسيد. طرفين توافق کرده‌اند مرحله بعدی مذاکرات را که هدف آن دست يافتن به يک توافق جامع و نهايی عنوان شده ۲۳ ارديبهشت آغاز کنند.

دویچه وله ـ دفتر سازمان ملل در وين روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۹ و ۲۰ فروردين) ميزبان دور سوم مذاکرات کارشناسی بر سر مسائلی بود که قرار است زمينه‌ساز تلاش‌های آينده برای حل مناقشه هسته‌ای ميان ايران و پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان باشد.

سرپرستی اين دوره از مذاکرات را عباس عراقچی، معاون وزير خارجه ايران و هلگا اشميد، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا بر عهده داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کاترين اشتون و محمد جواد ظريف عصر چهارشنبه، ۲۰ فروردين/ ۹ آوريل پس از خاتمه رايزنی‌های کارشناسی در وين در برابر خبرنگاران حاضر شدند و از آغاز مرحله‌ی جديد مذاکرات هسته‌ای در هفته پايانی ارديبهشت خبر دادند.

«کار سختی در پيش است»

به گزارش خبرگزاری فرانسه اشتون در جمع خبرنگاران تاکيد کرد که هدف مرحله بعدی کار بر روی جزييات مشخص توافق‌نامه‌ای است که بايد به سال‌ها مناقشه بر سر فعاليت‌های هسته‌ای ايران پايان دهد.

مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در عين حال هشدار داد که "کارهای سخت و فشرده‌ای لازم است انجام شود تا بتوان اختلاف نظرهايی را که در اين مرحله از مذاکرات وجود دارد بر طرف کرد."

کاترين اشتون به موارد اختلاف اشاره‌ای نکرد. يکی از اختلاف‌ها بر سر چگونگی ادامه کار تاسيسات آب سنگين اراک است که عراقچی تصريح کرده به رآکتور آب سبک تبديل نمی‌شود.

يکی از محصولات فرعی تاسيسات آب سنگين پلوتونيوم است که می‌توان از آن بمب اتمی ساخت. تعدادی از کشورهای جهان از جمله آمريکا، هند و پاکستان از همين راه به سلاح هسته‌ای دست پيدا کرده‌اند. جمهوری اسلامی اعلام کرده حاضر است بدون تعطيلی تاسيسات اراک در آن تغييراتی دهد تا نگرانی‌های غرب برطرف شود.

خوش‌بينی ظريف به دور بعدی

محمد جواد ظريف در نشست خبری مشترک با اشتون خاطرنشان کرد که دو طرف توافق کرده‌اند در مرحله بعد نگارش پيش‌نويس توافق جامع را آغاز کنند. او از وجود اختلاف در جزئيات خبر داد اما نسبت به رسيدن به توافق ابراز خوش‌بينی کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان يک ديپلمات ارشد آمريکايی پس از پايان مذاکرات وين گفت: «من فقط می‌توانم هشدار بدهم که خيال نکنيد توافق نهايی نزديک يا دست يافتن به آن آسان است.»

وزير خارجه دولت يازدهم در جمع خبرنگاران ايرانی در وين گفته است: «همکاران ما توانستند تصوير روشنی از فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌ای خود ارايه دهند. البته مرحله دشوار هنوز مقابل ماست و تصميم گرفتيم با جديت و به طور مشترک از ۲۳ ارديبهشت کار را شروع کنيم.»

به نوشته خبرگزاری ايسنا ظريف درباره موضوع‌های مورد اختلاف از جمله تاسيسات زيرزمينی فردو و راکتور آب سنگين اراک خاطرنشان کرد: «ديدگاه‌ها مطرح شده اما تا زمانی که به مرحله نگارش [متن توافق‌نامه نهايی] نرسيديم نمی‌توانيم بگوييم چقدر ديدگاه‌ها در اين زمينه‌ها به هم نزديک شده است.»

سابقه موافقت خامنه‌ای با انجام مذاکرات

وزير خارجه در بخش ديگری از گفتگو با خبرنگاران ايرانی در وين با بيان اين که ايران و کشورهای ۱+۵ روی ۵۰ تا ۶۰ درصد مسائل به تفاهم رسيده‌اند تصريح کرد که موضوع‌های باقی‌مانده "موضوعات مهم و متنوعی" هستند.

کشورهای ۱+۵ معتقدند توافق نهايی بايد به گونه‌ای پايدار و برگشت‌ناپذير جلوی تلاش‌های احتمالی جمهوری اسلامی برای توليد سلاح اتمی را بگيرد.

ايران هدف برنامه‌های اتمی خود را صلح‌آميز می‌خواند. کشورهای طرف مذاکره ايران با استفاده صلح‌آميز اين کشور از انرژی اتمی مخالفتی ندارند و حساسيت خود را متوجه برنامه‌های غيرشفاف و فعاليت‌هايی می‌دانند که امکان انحرافشان وجود دارد.

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای روز چهارشنبه و همزمان با مذاکرات کارشناسی در وين گفت علت موافقت او با اين مذاکرات "برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ايران بود و اين مذاکرات بايد ادامه يابد."

آيت‌الله خامنه‌ای برخلاف ماه‌های گذشته که همواره بر بدبينی به نتيجه مذاکرات و ضرورت رعايت "خطوط قرمز نظام" تاکيد داشت در ديدار با مسئولان سازمان انرژی اتمی از ادامه "فعاليت‌های جمهوری اسلامی ايران در زمينه تحقيق و توسعه هسته‌ای" سخن گفت.

او ادعا می‌کند برای شکستن فضای بين‌المللی که بر ضد ايران درست کرده بودند "با طراحی جديد دولت برای مذاکره در خصوص موضوع هسته‌ای" موافقت کرده است.

علی‌اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی ۱۵ فروردين در يک برنامه تلويزيونی گفته بود آيت‌الله خامنه‌ای موافقت خود با مذاکره هسته‌ای با آمريکا نوروز ۹۲ (۱۵ ماه پيش از تشکيل دولت حسن روحانی) اعلام کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016