یکشنبه 24 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در حال بازگشت به عرصه سياست ايران

محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور سابق و اطرافيانش چند ماه پس از واگذاری قوه مجريه، درحال بازگشت به عرصه سياست هستند. رسانه‌های ايران از تشديد فعاليت‌های رسانه‌های آنها و راه‌اندازی مجتمعی رسانه‌ای به نام "هما" خبر داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ روزنامه شرق روز شنبه (۲۳ فروردين /۱۲ آوريل) در گزارشی نوشت که احمدی‌نژاد و اطرافيان او به تدريج در حال بازگشت به عرصه عمومی و فضای سياسی کشور هستند و بر خلاف رفتار گذشته‌شان که بسيار پرهياهو بودند، اکنون آرام و بی‌سروصدا کار می‌کنند.

هفته گذشته غلامحسين الهام، يکی از نزديکان و همکاران احمدی‌نژاد در هشت سال رياست جمهوری او، اطرافيان و هواداران احمدی‌نژاد را به اتحاد فراخواند. اين فراخوان در محافل سياسی ايران به اين تعبير شده که "احمدی‌نژادی‌ها" در حال تشکيل حزب هستند.

شرق نوشته است پس از اين فراخوان "احمدی‌نژادی‌ها" گامی فراتر برای بازگشت به عرصه سياست برداشته‌اند. بنابراين گزارش سايت‌هايی مانند "دولت بهار"، "آيين"، "رييس‌جمهور ما" و "مهر ماندگار" در کنار چند وبلاگ و نشريه مکتوب، از جمله رسانه‌هايی هستند که در دفاع از سياست‌های احمدی‌نژاد فعال‌اند.

به گزارش روزنامه شرق، راه‌اندازی مجتمع رسانه‌ای هما (هواداران محمود احمدی‌نژاد) گام جديد تيم احمدی‌نژاد برای ورود دوباره به عرصه سياست و نقش‌آفرينی است. يک منبع آگاه به اين روزنامه گفته است: «مجتمع رسانه‌ای هما مخفف "هواداران محمود احمدی‌نژاد" برای سازماندهی فعالان رسانه‌ای حامی احمدی‌نژاد راه‌اندازی می‌شود. اين مجتمع، يک مجتمع مردمی است که ساماندهی وبلاگ‌نويسان، شبکه‌های اجتماعی و راه‌اندازی رسانه‌های جديد را به همراه توليد محتوا در فضای مکتوب و سايبر در دستور کار دارد. مديريت اين مجتمع با يک هيات ‌مديره پنج نفری است.»

منبع آگاه روزنامه شرق درباره منابع مالی فعاليت اين مجتمع گفته است: «مجتمع هما بودجه مشخصی ندارد و عمدتا از محل کمک‌های حاميان دکتر احمدی‌نژاد مديريت می‌شود. اين کمک‌ها شامل پرداخت مالی مستقيم و ارايه خدمات است و اين مجتمع مجموعه اين خدمات را ساماندهی می‌کند. در حال حاضر حدود ۱۵۰ وبلاگ‌نويس در سطح کشور به‌صورت افتخاری با اين مجتمع همکاری دارند.»

دو مرکز فعاليت در تهران

او درباره سازماندهی نيروهای هوادار احمدی‌نژاد گفته است، فعاليت اطرافيان و حاميان فعلا در دو محل متمرکز است: جلسات عمومی با ظرفيت ۱۵۰ نفر و جلسات "هيات منتظران بهار" که در دفتر آقای رحيمی يگانه در ميدان بهارستان تشکيل می‌شود. جلسات هيات ‌مديره مجتمع هما و فعاليت‌های رسانه‌ای هم در دفتری در خيابان انقلاب برگزار می‌شود.

منبع روزنامه شرق که فردی نزديک به احمدی‌نژاد معرفی شده، درباره برنامه‌های مجتمع "هما" به اين روزنامه گفته: «چند نوع برنامه از جمله حلقه‌های مطالعاتی و هيات مذهبی برگزار می‌شود. برنامه هيات مذهبی از طريق سايت "دولت بهار" اطلاع‌رسانی می‌شود و حلقه‌های مطالعاتی نيز در سال جديد از ارديبهشت آغاز به‌کار می‌کنند که معمولا دو جلسه در هفته هستند.»

درباره اهداف مجتمع "هما" نيز اين فرد گفته است: «تبيين مبانی نظری و رويکردهای دولت نهم و دهم در عرصه‌های مختلف، توضيح نتايج عملکردی و کارکردی دولت‌های مزبور، نقد تخصصی دولت حاکم به‌ويژه در عرصه اقتصادی و سياست خارجی، انسجام فعالان رسانه‌ای حامی دکتر احمدی‌نژاد، ايجاد ارتباط گسترده‌تر با نخبگان دانشگاهی و روشنفکران و گروه‌های مرجع مورد نظر طبقه متوسط از عمده اهداف ماست. در عرصه فرهنگی انتقاد موثری نداريم و به همين دليل انتقادها به دولت کنونی را به حوزه اقتصاد و سياست خارجی تعميم می‌دهيم.»

دوره هشت ساله رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد که از سوی راس هرم قدرت در ايران‌ يعنی آيت‌الله خامنه‌ای نيز پشتيبانی می‌شد، علاوه بر انزوای سياسی ايران در جهان، خسارات هنگفت اقتصادی نيز به بار آورد. در اين دوره هشت ساله‌ ايران بالغ بر ۸۰۰ ميليارد دلار درآمد نفتی داشت، اما احمدی‌نژاد دولت را با خزانه خالی تحويل حسن روحانی داد. در روزهای پايانی دولت احمدی‌نژاد تورم در ايران به ۴۵ درصد رسيده بود.

در دوره احمدی‌نژاد پرونده هسته‌ای ايران به شورای امنيت رفت و تحريم‌های بين‌المللی يکی پس از ديگری اقتصاد ايران را زير فشار قرار داد. "بنياد کارنگی برای صلح" و "فدراسيون دانشوران آمريکا"، دو مؤسسه تحقيقاتی آمريکا در گزارشی که در فروردين‌ ۹۲ منتشر شد، اعلام کردند تا پايان سال ۱۳۹۱ تحريم‌های بين‌المللی بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار به ايران ضرر زده است. اين ضرر تنها در دو بخش درآمد نفت و سرمايه‌گذاری خارجی بود. مجموع زيان‌های ناشی از برنامه‌ی هسته‌ای و سياست خارجی ستيزه‌جويانه دوره هشت ساله احمدی‌نژاد بيش از ۱۷۰ ميليارد دلار برآورد ‌شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016