چهارشنبه 27 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه‌ها: صدا کردن مذاکره کنندگان ايران و آمريکا به اسم کوچک مسئله بسيار نگران کننده ای است

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اهل جهاد، نگران ملامت‌ها و اتهامات نيست، ممکن است شما را به افراطی‌گری متهم کنند.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام محمد محمديان به ابلاغ سياست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و بيان داشت: ايشان سياست‌ها را ابلاغ و با مسئولان اتمام حجت و ابعاد اقتصاد مقاومتی را تشريح کردند، اين وظيفه دانشجوست که در فرصت‌های به دست آمده به فرمان رهبر خود لبيک بگويد.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور ادامه داد: ويژگی يک دانشجو اين است که زودتر از ديگران متوجه می‌شود و نسبت به ديگران نيز سريعتر اقدام می‌کند ؛ اگر اين ويژگی از دانشجويی گرفته شود ديگر تأثيرگذار نخواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمديان به توجه رهبری به بحث اقتصاد در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: اين توجه نشان می‌دهد که ما در اين حوزه مشکل داريم؛ اما از لحاظ آرمانی مردم نشان دادند که پای آرمان‌های خود ايستاده اند. نقطه آسيب پذير بر ما خصوصاً اقشاری که بيشترين حمايت را از نظام دارند به مسائل اقتصادی بر می‌گردد.

به نوشته ی خبرگزاری دانشجو، وی ادامه داد: مقام معظم رهبری طی اين چند سال تلاش کرده‌اند که مسئولان توجه ويژه به بحث اقتصادی کنند؛ زيرا دشمنان ما از هر راهی وارد شدند تا بر اراده مردم تأثيربگذارند نتيجه‌ای نداشت. آنها خيال می‌کنند با استفاده از ابزار اقتصادی می‌توانند بر مردم تأثيربگذارند.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور به اعتراف سران آمريکايی نسبت به بی تأثيربودن تحريم‌ها اشاره کرد و گفت: خودشان می گويند هيچ کشوری به اندازه ايران تحريم نشده و عجيب است که آنچه در ايران نديديم رخ دهد آثار تحريم بود که مردم را مضطرب کند.

محمديان با اشاره به شعار امسال بيان داشت: بايد به اين نکته توجه داشت که اگر بخواهد در اقتصاد ما اتفاقی بيفتد بايد اين دو عنصر که عزم ملی و مديريت جهادی است محقق شود.

وی با بيان اينکه بايد به بحث مديريت جهادی توجه ويژه ای داشت، ادامه داد: معظم له فرمودند: مديريت جهادی نه کار جهادی، اين دو مقوله تفاوت زيادی با يکديگر دارند که بايد به آن توجه شود.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور به تفاوت‌های بين کار و مديريت جهادی پرداخت و تصريح کرد: تلاش و کوششی که انسان‌ها برای زندگی انجام می‌دهند به چند نوع تقسيم می‌شود که بار اول تلاش برای تأمين معيشت و زندگی متعارف است، دسته دوم برای رفاه بيشتر و دست يافتن به قدرت برتر تلاش می‌کند که مربوط به افرادی می‌شود که از دغدغه معاش عبور کرده‌اند و به وضع موجود قانع نيستند.

وی نوع ديگر فعاليت را تلاش در راستای اعتقاد دانست و گفت: اينگونه تلاش ها می تواند در مسير رشد و هدفی صحيح يا در راه غلط نيز باشد، در واقع اعتقاد ملاک اين گونه تلاش هاست و درستی و نادرستی آن ملاک نيست.

محمديان با بيان اينکه عامل حرکت انسان‌ها بحث اعتقادی است، بيان داشت: اين گونه حرکت که به عنوان جهاد شناخته می‌شود در قرآن به چند دسته تقسيم شده، جهاد اصغر که همان موضوع جنگ و نوع ملموس جهاد است، جهاد کبير که به کارهای فرهنگی مربوط می‌شود.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در خصوص فضيلت جهاد بيان داشت: خداوند به کسانی که در راه خدا با مال و جان‌شان جهاد می‌کنند برتری داده است و اين به معنای کار بزرگی است که آنان انجام می‌دهند.

وی به بيان تفاوت‌های ميان کار و مديريت جهادی پرداخت و گفت: کار جهادی دارای خصوصياتی است که تحقق آنان می‌توان مديريت جهادی را نيز شاهد بود که از جمله اين خصوصيات می‌توان به فی سبيل اللهی آن يعنی برای اعتلای کلمه الله اشاره کرد که اگر برای خدا نباشد جهاد نيست.

محمديان تلاش فراوان در کار و بهره‌مندی از ظرفيت‌های قوا و تمام زمينه‌ها را از خصوصيات مديريت جهادی عنوان کرد و افزود: اميد به خدا، توکل به او و اعتماد به وعده‌های خدا از ديگر خصوصيات مديريت جهادی محسوب می‌شود همان طور که می‌بينيد کشور ما که نقطه‌ای کوچک در دنياست چگونه ۳۶ سال در برابر دشمنان ايستادگی کرد اين امر بدون امداد خدا هرگز امکان پذير نبود.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور به سخنان برخی مبنی بر اينکه می‌گويند: امروز همه با هم تعامل دارند و دوره دو قطبی بودن و دشمن داشتن تمام شده تصريح کرد: اين گونه روحيه در بين افراد ارزشی وجود ندارد؛ اما در بين کسانی که چشم خود را به روی واقعيت می‌بندند وجود دارد.

وی به وجود اين روحيه در بين مردم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مردم ما روحيه دشمن شناسی خود را حفظ کرده‌اند همان طور که در ۲۲ بهمن امسال ديديم تا آمريکا تهديدی کرد مردم هم بيشتر به ميدان آمدند؛ اما عده‌ای عاشق آمريکا هستند و تا اسم آمريکا می‌آيد حال‌شان دگرگون می‌شود، عاشقان قابل درمان نيستند.

محمديان در خصوص ويژگی‌های مدير جهادی ادامه داد:‌ اهل جهاد نگران جوسازی‌ها ملامت‌ها و اتهامات نيست، کسی که وارد اين ميدان می‌شود برای او حرف می‌زنند و عليه او شعار می‌دهند ممکن است شما را به افراطی‌گری متهم کنند همان طور که قبل از انقلاب هم برخی انقلابيون را نيز افراطی ميخواندند.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور با بيان اينکه مدير جهادی کسی است که آرمان‌ها را فراموش نکرده باشد، بيان داشت: واقعيت‌ها هميشه وجود دارد؛ اما مهم اين است که با پذيرفتن واقعيات، ارتباطی بين آرمان‌ها و واقعيات ايجاد کنيم در واقع اين همان نکته اصلی است که دشمن تلاش می‌کند مديران ما آن را فراموش سازند.

وی برنامه‌ريزی و تلاش برای فعال کردن نيروهای مومن و انقلابی را وجهی از مديريت جهادی عنوان کرد و گفت: مدير جهادی نبايد به دشمن اعتماد کند بلکه بايد در برابر او نيز ايستادگی داشته باشد.

محمديان ادامه داد: ‌کسی که به ظالم اعتماد کند بايد برای عذاب خداوند آماده باشد، ارتباط و مذاکره يک بحث است و اعتماد و تکيه به دشمن بحث ديگری؛ چرا که اميرالمومنين (ع) هم با معاويه مذاکره می‌کردند؛ اما اين مذاکره و گفت‌وگو با اعتماد کردن قابل جمع نيست.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بيان اينکه سخنانی از مسئولان اروپايی شنيده می‌شود که جای نگرانی است، بيان داشت: خانم شرمن حرفی زد که باعث تعجب من شد او گفت: ما در مذاکرات يکديگر را به اسم کوچک صدا می‌کنيم که اگر صحيح باشد بسيار مسئله نگران کننده‌ای است.

وی استقبال از نظرات ديگران مشورت و ساده‌زيستن را ديگر خصوصيات يک مدير جهادی عنوان کرد و گفت:‌ اينکه وقتی مدير جديدی می‌آيد همه چيز بايد عوض شود اين نقطه مقابل مديريت جهادی است در واقع موضوعی است که می‌توان از درون همچون موريانه‌ای اعتماد مردم به مسئولان را از بين ببرد.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها دوری از چاپلوسان، خطرپذيری و تکرار آرمان‌ها را از خصوصيات ديگر مديريت جهادی عنوان کرد و بيان داشت: چرا ما در روز چندين بار اذان می‌گويم؛ زيرا طبع انسان فراموش‌کار و رفاه‌طلب است کسانی که امروز از انقلابی بودن‌شان پشيمان هستند کسانی هستند که می‌گويند ما بايد برای گروگان‌ گرفتن کارمندان آمريکا در سفارت خود از آنان عذرخواهی کنيم اينها کسانی هستند که شيرينی دنيا باعث شد تا از يک جوان انقلابی تبديل به کسی شوند که چنين مصاحبه‌هايی انجام می‌دهد.

محمديان مهمترين ويژگی انقلاب اسلامی را تنش‌زدايی عنوان کرد و گفت: همه تنش‌ها را دشمن ايجاد می‌کند و حرف از تنش‌زدايی می‌زند سوال اينجاست که به شما چه ارتباطی دارد در سوريه و لبنان چه می‌گذرد اين دخالت‌ها تا جايی پيش می‌رود که برخی جرات می‌کنند شعار « نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران سر دهند» آنان نديدند همان روز هم که نياز بود جان فدای ايران شود همين‌هايی ايستادگی کردند که به غزه و لبنان اعتقاد داشتند و امروز هم اگر نياز باشد همان ها به ميدان می‌آيند.

وی تصريح کرد: مشکل ما مردم نيستند ما مردم پرتلاش و وفاداری داريم؛ اما مديران بايد خود را تغيير دهند تا به مردم برسند اين بحث کلی کشور ماست که در دولت قبل دولت قبل از آن و دولت‌های گذشته نيز وجود داشته است.

مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بيان اينکه مقام معظم رهبری نگرانی فرهنگی خود را اعلام کرده است، بيان داشت: در تمام دولت‌ها اين نگرانی وجود داشت که جوان‌های ليبرال فعال شوند بايد هر جا اين حساسيت احساس شود در آن حوزه ورود کرد بخشی به عهده دولت و نظام است و بخشی نيز به عهده گروه‌های مردمی که ما اميدواريم دولت هم به فعاليت‌های فرهنگی خود آن گونه که رهبری فرموده‌اند سرعت بخشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016