پنجشنبه 28 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست گروهی از شاعران، مترجمان و نويسندگان: حکم اعدام ريحانه جباری را لغو کنيد!

حکم اعدام ريحانه جباری به مرحله اجرا نزديک شده است. ريحانه هفت سال پيش ، زمانی که نوجوانی نوزده ساله بود، در جريان دفاع از خود موجب مرگ مرتضی سربندی شد. اکنون ريحانه بيست و شش سال دارد و هفت سال است که در زندان به سر می برد. او به اعدام محکوم شده و قرار است اين حکم به زودی اجرا شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی گمان هيچ انسان منصف و متمدنی از قتل نفس دفاع نمی کند اما اعدام راه جبران خسارت و جلوگيری از قتل نيست بلکه خود قتلی به مراتب بدتر است. زيرا اعدام، که توسط نهادهای رسمی جامعه انجام می گيرد، با زير پا نهادن حرمت حيات انسان قبح کشتن را از بين می برد و آن را به مثابه-ی راه حل در اجتماع ترويج می کند.

در اينجا خطاب به اعضای خانواده ی مرتضی سربندی می گوييم: شما يکی از نزديکان خود را از دست داده ايد و خشم و اندوه تان طبيعی و قابل درک است اما با اعدام شدن ريحانه نه کشته ی شما حيات می يابد و نه روانتان آرامش. حال که _ متاسفانه_ قوانين موجود اختيار مرگ و زندگی ريحانه را به دست شما داده است، زندگی را انتخاب کنيد و بدين گونه نشان دهيد که حيات انسان چنان ارزش مند است که بزرگ ترين خطاها نيز نبايد موجب سلب آن شود. اين گامی مثبت در جهت کاستن ازميزان قتل در جامعه است. نگذاريد با بر دار کردن اين دختر جوان سلسله ی سلب حيات آدمی تداوم يابد.

ما شاعران، مترجمان و نويسندگان خواهان لغو حکم اعدام ريحانه جباری و کنار گذاشتن حکم اعدام از سيستم قضايی کشور هستيم.

۲۵/۱/۱۳۹۳

ــــــــــــــــ
بکتاش آبتين – علی رضا آبيز- حسن اصغری- پرويز بابايی- کيوان باژن- فانوس بهادروند- سيمين بهبهانی- علی بهبهانی- علی اکبر جانوند- علی رضا جباری- کامران جمالی- حسين حضرتی- محسن حکيمی- جواد خردمند- رضا خندان(مهابادی)- علی اشرف درويشيان- رحيم رسولی- قاسم روبين- فريبرز رييس دانا- ناصر زرافشان- محمد زندی- فاطمه سرحدی زاده- حسن صانعی- علی صداقتی خياط- محمد حسين طهماسب پور شهرک- رضا عابد- علی رضا عباسی- علی عبداللهی- منيژه گازرانی- روح-اله مهدی پور عمران- مه آ محقق- جاويد محمدی- منيژه نجم عراقی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016