سه شنبه 2 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خون را به خون نشوييد، درخواست ۹ نفر از کنشگران مدنی و بانيان کارزار لگام برای نجات جان ريحانه جباری

جوانی ۲۷ ساله، هنرمند وزاده ی مادری هنرمند، هفت سال است در انتظار چوبه ی دار روز شماری می کند.

ريحانه ی جباری به موجب حکم دادگاه و به تشخيص ۸ شهروند ايرانی که قاضی ناميده می شوند، "قاتل" شناخته شده است. هيچکس از آنچه بواقع ميان دو يا سه تنی که در رخداد خونبار قتل مرتضی سربندی گذشته است، اطلاع دقيقی ندارد، اما همه احساس دردناک خانواده ی مقتول را پس از مرگ عزيزشان به خوبی درمی يابند. ما اصرار آنان را به اجرای حکم اعدام بر مبنای رسوم جاری در کشورمان طبيعی می دانيم. ما همين قدر آگاهيم که ريحانه چه روزگار دشواری را می گذراند. ما در می يابيم که انسان های عادی به طور معمول در شرايط نامتعارف ممکن است به اقدامی از اين گونه دست يازند، هرچند بر اين باوريم آنانی که دست زدن به اين گونه جنايت ها روند زندگی روز مره شان را تشکيل می دهد نيز زاده ی شرايط تحميل شده بر زندگيشان اند و پيش از شروع دادخواهی و قصاص‌شان بايد شرايطی را که به اين جنايت ها وادارشان می کند دگرگون کرد؛ زيرا هيچکس جانی بالفطره نيست و هرکس در اين راه تابع شرايط زندگی خويش است. معهذا ما از اينکه قوانين ايران و به تبع آن قضات دادگاهها بين شخصی که در اثر اضطرار يا بی اطلاعی در يک لحظه تصميم نادرست می گيرد وآن کس که با قصد قبلی و به طور مکرر دست به ارتکاب جرم می زند تفاوت معنی داری قائل نيستند، در عجب هستيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اکنون اما سرنوشت ريحانه به دست خانواده ی مرتضی سربندی سپرده شده است. باری سنگين بر دوش خانواده ای داغديده نهاده شده است که ما انتظار داريم همگان شرايط دشوار شان را دريابند؛ فرزندانی که پدرشان را از دست داده اند و مادری که فرزندش را.

اکنون پس از هفت سال در آستانه ی اجرای حکم اعدام ريحانه ی جباری قرار داريم و امروز و فرداست که او را چشم بسته به پای چوبه ی دار بکشانند. بسياری از روشنفکران، هنرمندان، کارگران و بازيگران سينما، نويسندگان و... تاکنون با تشکيل گردهم آيی ها و در تماس با خانواده ی مرتضی سربندی , خواهان بخشودگی ريحانه ی جباری شده اند. اين تماس های گسترده تاکنون موجب به تعويق افتادن اجرای حکم او شده است ؛ اما او را از چوبه ی دار دور نکرده است؛ و اين تعويق اجرای حکم اعدام نيز شايد نمايشگر بيداری وجدان بشری خانواده ی مقتول باشد؛ و اميد ما اين است که چنين نيز بوده باشد .

ما در فرصتی که پديد آمده است از خانواده ی مرتضی سربندی می خواهيم که با اقدامی انسانی، ريحانه که مرگ و زندگيش به تصميم آنان وابسته است را به زندگی باز گردانند؛ با اين اقدام انسانی خويش در جبران نواقص قانون گامی بلند بردارند و با اين بخشايش همه ی فعالان فرهيخته و انسان دوستان خواهان بخشايش را مرهون همت خويش سازند. آنان بی گمان لذت اين اقدام انسانی خود را خواهند چشيد و در معرض ستايش و تحسين انبوه هموطنانی که خواهان اين اقدام دشوار اما ممکن شده اند، قرار خواهند گرفت.

سيمين بهبهانی، جعفر پناهی، علی رضا جباری، فريبرز رئيس دانا، نسرين ستوده، نرگس محمدی، اسماعيل مفتی زاده، محمد ملکی، محمد نوری زاد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016