سه شنبه 9 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی در مراسم افتتاح نمايشگاه کتاب تهران: صاحبان فرهنگ، به گشت ارشاد نياز ندارند، کسانی که حرف دارند با شناسنامه حرف بزنند

ایسنا ـ رئيس جمهور گفت: اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاق بازدارند و با اتکا به تخريب،‌تهمت و دروغ به اخلاق جامعه ضربه وارد کنند يادشان باشد که امسال سال فرهنگ و نه سال تخريب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحانی در آئين افتتاح بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران ضمن اين که اين رويداد را رويداد مهم فرهنگی خواند و آن را به اصحاب فرهنگ و همه آنهايی که در صنعت نشر کتاب نقش دارند از آفرينندگان آثار تا ناشران و عرضه کنندگان و خريداران کتاب تبريک گفت و اظهار کرد: کلمه و نام کتاب با فرهنگ ايرانی و اسلام ما عجين است.

وی افزود: اگر حضرت موسی را به عنوان شکافنده نيل می‌شناسند و اگر حضرت عيسی روح‌الله را زنده کننده مردگان می‌دانند پيامبر اسلام را به عنوان صاحب کتاب می‌شناسند و معجزه پيامبر ما کتاب است.

روحانی گفت: در خانواده‌های ما مسلمانان ايرانی از دوران خردسالی اولين اشيائی که مشاهده کرديم در قفسه اتاق‌مان کتاب و حداقل قرآن مجيد کتاب آسمانی ما مسلمانان بوده است.

رئيس جمهور خاطر نشان کرد: جالب آن که ارتباط با مسلمانان و اديان آسمانی ديگر و با پيروان مکاتب توحيدی با کتاب شکل می‌گيرد. ما آنها را اهل کتاب می‌دانيم و کلمه اهل کتاب ارتباط ويژه‌ ما مسلمانان با همه فرق و اديانی است که به نزول کتاب آسمانی معتقدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان اين‌که کتاب به معنای ظهور و بروز خرد و انديشه انسان است و به همان اندازه که انديشه دارای حرمت است، کتاب نيز دارای احترام و حرمت است، خاطر نشان کرد: البته حرمت کتاب و يا آفريننده اثر تنها با زبان و بيان نيست ما بايد در قانون ، مقرارت و حمايت‌هايمان و در امنيت حقوق اجتماعی و فرهنگی‌مان تلاش کنيم تا حرمت اهل قلم را نگاه داريم؛ چرا که اين قلم مورد احترام خالق و آفريننده جهان است که به آن قسم ياد شده است.

روحانی گفت: ما همه بايد تلاش کنيم تا مسير خلق کتاب، کتابخوانی و دوست داشتن کتاب و يار کتاب بودن را بيشتر و بيشتر کنيم و بدانيم آن حبل متينی که ما را به همه اعصار دوران‌ها و کشورها و مناطق جهان متصل می‌کند کتاب است . اين کتاب است که ما را به ديار دور و نزديک، اقوام و قبايل و بالاتر به فکر و زبان و فرهنگ و راه و روش آنها آشنا می‌کند پس کتاب حلقه اتصال همه انسان‌ها است.

رئيس جمهور در ادامه تصريح کرد: اسلام آئينی است که به قوم و قبيله‌ای تعلق ندارد و دارای عصبيت عشيره‌ای، قومی و قبيله‌ای نيست. دريچه ورود به حقايق و علم و دين و فرهنگ را عقل و دل، نه طايفه و سرزمين می‌داند پس کتاب همانند فرهنگ و دين مرز نمی‌شناسد و ارزشی ورای همه مرزهای سياسی يا جغرافيايی است.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما می‌خواهيم کتاب جايگاه اصلی خود را پيدا کند بايد برای آفريننده، ناشر و عرضه کننده کتاب در همه مراحل امنيت و آزادی را تضمين کنيم و بدانيم بدون آزادی، فکر، خرد و انديشه واقعی انسان بر روی صفحه کاغذ و يا هر صفحه ديگر از جمله صفحه فضای مجازی بروز نمی‌کند.

روحانی با بيان اين‌که کتاب به معنای ثبت آن چيزی است که در دل و جان داريم گفت: ممکن است اين موضوع بر روی سنگ، برگ، صفحه مجازی به صورت نقاشی يا مجسمه سازی و يا خلق ساختمان با فضا و مفهوم خاص يعنی معماری باشد و همه آثار ثبت شده جهانی و محفوظ مانده به نوعی کتاب هستند.

رئيس جمهور ادامه داد: کتاب به معنای آن است که ما از ديروزمان که چه بوده است باز نمی‌مانيم و نسبت به فردايمان که چه بايد باشد فاصله نمی‌گيريم.

وی با تاکيد بر اين‌که حال اگر کتاب می‌خواهد جامعه ما را در مسير تعالی و پيشرفت قرار دهد، بايد با نقد توام باشد و اصلا کتاب و نقد و انديشه و نقد متمم و مکمل هم هستند، اظهار کرد: کدام انديشه است که بدون نقد و نقادی پيش برود و کمال يابد و کدام نقدی است که بدون انديشه بتواند مفيد فايده قرار بگيرد.

رئيس جمهور خاطر نشان کرد: در دنيای کتاب بايد زمينه را برای نوشتن بهتر، آرام‌تر، آسان‌تر و بدون دغدغه را دنبال کنيم و اگر خلق اثر بدون دغدغه امکان‌پذير بود من آن همه بر امنيت و آزادی تاکيد نمی‌کردم. بنابراين بگذاريم آن چه در دل و انديشه وجود دارد بر روی صفحه کاغذ خودنمايی کند.

روحانی با تاکيد بر اين‌که دولت به دنبا سانسور دولتی نيست، تصريح کرد: همانطور که می‌بينيد امروز بيشترين نقد در جامعه نسبت به دولت و دولتمردان می‌شود و من افتخار می‌کنم که اين دولت شرايطی را به وجود آورده تا همه به راحتی حرف بزنند، نقد کنند و سخن بگويند و گاهی از کاه کوه می‌سازند.

وی اضافه کرد: نقد حق مردم و همه گروه‌ها است، چه اقليت و چه اکثريت اما آن چه که پسنديده نيست اين است که با پول و بيت‌المال مردم کسی بخواهد دولتی را که منتخب مردم است و با رای اکثريت مردم شروع به کار کرده به جای نقد، تخريب کند و اين چيزی است که دولت نمی‌پسندد، بنابراين ما از همه می‌خواهيم با شناسنامه حرف بزنند و بگويند از کجا و وابسته به کدام جناح هستند. با نام جناح خود سخن بگويند نه با نام ملت ايران. راه ملت ايران روشن است.

رئيس جمهور با بيان اين‌که ملت ايران در حال حاضر به دنبال آرامش، اعتدال، پيشرفت و اخلاق است گفت: اگر گروهی می‌خواهد ذهن مردم را از تعالی اخلاق بازدارد و با اتکا به تخريب و تهمت و دروغ به اخلاق جامعه ضربه وارد کند يادشان باشد که امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال تخريب، دروغ و مشغول کردن مردم به حوادث غيرواقعی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خيزد.

روحانی گفت: همانطور که ما بايد به دنبال اقتصاد مقاومتی باشيم لازم است تا به دنبال فرهنگ مقاومتی هم باشيم. فرهنگ و اخلاقی که ملتی را در برابر هويت‌ها و فرهنگ‌های ديگر تضمين کند و بتواند در برابر انواع موج‌های انحرافی مقاومت کند بنابراين ما نياز به فرهنگ مقاومتی هم داريم همانطور که به اقتصاد مقاومتی نياز داريم. ما به فرهنگ دانش بنيان نياز داريم همانطور که به اقتصاد دانش بنيان نياز داريم.

وی افزود: فرهنگ ما در کنار دينی که اساسش بر تعقل و تفکر است و همه ما را به لعلکم تعقلون هدايت می‌کند همچنين فرهنگی است که از ديرباز در او کتاب و شعر و خداپرستی و يکتاپرستی حضور داشته است.

رئيس جمهور در عين حال خاطر نشان کرد: البته جامعه و اعتقادات ما چارچوبی را برای همه آفرينندگان، نويسندگان و مولدان فرهنگ پيش رو می‌گذارد که آن چارچوب منافع و مصلحت ملی، احترام به فرهنگ مردم و احترام به دين و عقايد مردم، احترام به اسرار کشور، تماميت ارضی و وحدت ملی است و البته که ملت ما به آنها‌يی که بخواهند در جامعه بين اقوام، طوايف و مذاهب شکاف،‌ فاصله و تفرقه ايجاد کنند اين اجازه را نمی‌دهند.

روحانی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: ارزش آفرينان جامعه ما در قدم اول مادران، معلمان، اساتيد و مولدان فرهنگ در جامعه هستند و اگر امرزو ما به دنبال ثروت ملی هستيم و کسی از اين ارزش آفرينان ياد نمی‌کند و يا اينکه ياد آنها کمتر برده می‌شود بايد بدانيم که اين‌ها کسانی بودند که به ما اعتماد به نفس و انگيزه لازم برای حرکت و تعالی در جامعه را دادند و پايه‌های اوليه اخلاق را در جامعه ما خلق کردند.

وی گفت: اگر امروز به دنبال فرهنگ و اقتصاد و به دنبال تعالی اين کشور هستيم بايد بدانيم که راهی جز اعتدال، وحدت، ‌همراهی و هم زيستی مسالمت‌آميز نداريم و نبايد اجازه دهيم که عده‌ای بخواهند در ميان ما تفرقه ايجاد کنند. ما اجازه ندهيم در شرايط منطقه‌ای و بين‌المللی امروزمان که برای تعامل سازنده با جهان از ديروز فراهم‌تر است، کسانی اين فضا را بر هم بزنند.

وی در ادامه گفت: خود نمايشگاه بين‌المللی نوعی تعامل سازنده با جهان و يک ديپلماسی عمومی است و محل تلاقی فرهنگ‌ها و انديشه‌ها است و فقط محل فروش کتاب نيست ،بلکه جولانگاه فرهنگ و جايگاه ظهور و بروز عقل و انديشه است.

رئيس جمهور در ادامه تصريح کرد: ما بايد از يکديگر استفاده کنيم و به هم نزديک شويم؛ چرا که ما تابع همان پيامبری هستيم که به ما ياد داد تا اقصی نقاط شرق جهانی يعنی تاچين را بپيماييم تا اينکه علم را به دست بياوريم.

روحانی گفت: ما بايد زمينه را برای فعاليت فرهنگ دوستان آماده کنيم و مشکلات را از پيش پای نشر از جمله نشر کتاب برداريم و به طور کلی فضا را برای همه آنهايی که تلاش می‌کنند از جمله آفرينندگان اثرچه آنهايی که به عنوان ويراستار، مصحح و حروف‌چين فعاليت می‌کنند و چه آنهايی که در چاپخانه تلاش می‌کنند و در زمينه توزيع فعاليت دارند و چه آنها که مغازه خود را با محصول انديشه آراسته‌اند و همچنين کسانی که مردم را به خواندن و خريد کتاب تشويق می‌کنند فراهم کنيم.

وی افزود: در همين راستا من در آغاز سال تحصيلی به معلمان توصيه کردم که زنگ انشاء و کتابخوانی را مورد توجه قرار دهند تا اينکه بنويسيم و بخوانيم.

رئيس جمهور در بخش پايانی صحبت‌هايش ضمن تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دست‌اندرکاران برای برگزاری بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران گفت: بايد تشخيص خوب و بد را به صاحب‌نظران واقعی، انجمن‌ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنيم و کار را برای اين‌ها آسان کنيم و بدانيم هيچکس در مميزی بالاتر از وجدان و افکار عمومی نيست. آنها بهترين مميزان هستند و می‌دانند که به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در گوشه انزوا قرار دهند.

روحانی با بيان اينکه اجازه دهيم صاحبان صلاحيت بهترين شيوه‌ها را برای ادره کشور برگزينند اظهار کرد: اين دولت معقتد است که بايد دخالتش را درهمه امور کمتر و کمتر کند و کار را به صاحبان آن رشته و همچنين پيشکسوتان واگذار نمايد.

وی با بيان اين‌که همه ما از جمله دولتمردن و هم دولت‌ها نيازمند به ارشاد از سوی صاحبان فرهنگ هستيم اظهار کرد: صاحبان فرهنگ ما نياز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها بايد بگذرند و عبور و تماشا کنند، ديگران را ارشاد کنند و اين‌ها احترام فرهنگ، دين و جامعه را به خوبی حفظ می‌کنند.

روحانی در پايان ابراز اميدواری کرد تا علاقه مردم به کتاب و کتابخوانی بيشتر شود و فرهنگ و اخلاق در سال فرهنگ و اقتصاد متعالی شود.

بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی رئيس‌جمهور افتتاح شد.

در مراسم افتتاحيه نمايشگاه کتاب علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، الهام امين‌زاده معاون حقوقی رئيس‌جمهور، سيدحسين هاشمی استاندار تهران، عيسی فرهادی فرماندار تهران و سيدرضا صالحی اميری رئيس سازمان اسناد و کتابخانه ملی حضور داشتند.

رئيس‌جمهورهمچنين از بخش مربوط به ناشران برگزيده بازديد کرد و ضمن گفت‌وگو با برخی مسئولان غرفه‌ها، در جريان چگونگی برگزاری اين نمايشگاه قرار گرفت.

بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران از دهم تا بيستم ارديبهشت‌ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب داير خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016