شنبه 6 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: وقتی اوباما "دری وری"می گويد روحانی محکم به دهانش بزند

مهر ـ خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: وقتی رئيس جمهور آمريکا دری وری می گويد، رئيس جمهور ما محکم به دهان او بزند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سيداحمد خاتمی، خطيب موقت نماز جمعه تهران در نماز جمعه اين هفته تهران در خطبه های نخست با اشاره به اينکه خداوند در قرآن ۱۶۳ بار با صفت علی خوانده شده است و او ريز و درشت اعمال انسان ها را می بيند و می داند، گفت: هر رفتاری که داشته باشيم خدا می بيند و حساب فردای ما با اوست.

وی افزود: جامعه دينی جامعه معنويت است که نور معنويت در جای جای چنين جامعه ای خود را نشان می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خاتمی با اشاره به اينکه جامعه نبوی با نماز عجين است، ادامه داد: از نگاه قرآن برترين جايگاه را نماز در زندگی يک مسلمان دارد نماز به معنای حضور خدا در زندگی است .

خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: نماز به معنای حضور خدا در زندگی است، پيغمبر اکرم(ص) فرموده اند پرچم دين، نماز است، چهره دين با نماز نمايش داده می شود، غذای مناسب جان انسان نماز است، شالوده دين، نماز است، دين بی نماز، يک کالبد بی روح است. بنابراين بايد حريم نماز را نگه داريم. مهم، خواندن و درست خواندن نماز است.

وی با اشاره به نقش نماز در عرصه حکومتی افزود: در حکومت دينی حاکم ابتدا به فکر معنويت زيرمجموعه خود است؛ مسئولان اگر می خواهند محيط کارشان سالم شود، فضای معنوی آنها را در اين مسير کمک می کند.

خاتمی در خطبه های دوم نماز جمعه ضمن تسليت ارتحال ملکوتی عالم فرزانه حضرت آيت الله ملکوتی گفت: او پيرمردی بود که بعد از ۹۰ سال با کوله باری از اعمال صالح به ديدار خدا رفت، ملای به معنای دقيق کلمه بود يعنی در فقه، اصول و فلسفه، مجتهد بود.

خطيب موقت نماز جمعه تهران همچنين با اشاره به سالگرد آيت الله گلپايگانی بيان کرد: در دوره ۱۵ ساله تبعيد امام(ره) و در دوره غربت انقلاب گاه تنها فرياد اعتراضی که در ايران برمی خاست، فرياد اين فقيه مرجع بود، نظم و سامان امروزی حوزه مديون اين فقيه بزرگ است.

وی همچنين با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع مداحان و زنان طی هفته گذشته گفت: اين سخنان مشحون بود. اميدوارم مراکز مربوط به زنان و نيز مداحان اين سخنان را عملی کنند.

خاتمی در ادامه خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به سالگرد شکست حمله نظامی آمريکا به صحرای طبس توضيح داد: ملتی که با خدا باشد، اينگونه مورد عنايت خدا قرار می گيرد.

امام جمعه موقت تهران با نفی خودبزرگ‌بينی تصريح کرد: فراعنه تاريخ خود را آقابالاسر همه می دانند، يک نمونه آن عملکرد دولت جبار آمريکا است، بينيد در اوکراين چه می کنند؛ شما چه کاره ايد که در امور اوکراين دخالت می کنيد.

وی افزود: معاون آنها به اوکراين سفر می کند و فقط چند ساعت بعد از رفتنش مردم آنجا را به خاک و خون می کشند، ابر جنگ بر اين منطقه سايه افکنده است؛ افغانستان، عراق و ايران صدها فرسخ با آمريکا فاصله دارند، اما اين دولت از آن سوی دنيا در افغانستان و عراق دخالت کرده و عليه ايران اقدام می کند.

خاتمی با بيان اينکه نظام جمهوری اسلامی ايران کاملا دموکراتيک است و با بيش از ۹۸ درصد آراء مردم که پای صندوق های رای نظام مورد علاقه خود را تعيين کرده اند، انتخاب شده است، ادامه داد: دشمن آنی از توطئه عليه ملت باز نايستاده است، راز تسخير لانه جاسوسی هم اين بود زيرا دانشجويان ديدند تا زمانی که لانه جاسوسی در ايران باشد، انقلاب تثبيت نخواهد شد.

خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: دانشجويان ۴۴۴ روز گلوی آمريکا را فشردند، آفرين بر آنها. امام(ره) نيز هدايت کرد و اين اقدام دانشجويان را انقلاب دوم ناميد که اگر کشورهای انقلاب کرده همچون مصر نيز اين تجربه ما را عملی می کردند، الان گرفتار چنين وضعی نبودند.

وی با بيان اينکه مسئولين آمريکايی به دنبال براندازی نظام بودند، افزود: اگر کاری نکردند، دليلش اين بود که نتوانستند ولی مدام زهر می ريزند، پس از توافقنامه ژنو قرار بود مثل بچه آدم عمل کنند، اما سه بار تحريم و ۱۵ بار ايران را تهديد نظامی کردند.

خاتمی با اشاره به اينکه ما قربانی تروريسم هستيم، گفت: اگر دنيا بخواهد يک دولت حامی تروريسم پيدا کند، در خط مقدم آن رژيم جنايتکار آمريکا است.

خطيب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به اينکه مسئولان مذاکره‌کننده کشور وقتی با طرف آمريکايی مواجه می‌شوند، با اين نگاه وارد مذاکره شوند که آمريکا دشمن کينه توز کشور است و هيچ اعتمادی به آنها نيست، تصريح کرد: وقتی رئيس جمهور آمريکا دری وری می گويد، رئيس جمهور ما محکم به دهان او بزند.

وی با بيان اينکه در عرصه سياسی فضای مجازی هم بايد هم‌آوردی کنيد، خاطر نشان کرد: نکند منطق آقايان اين باشد که جواب بدی را با خوبی می دهيم، اين روش با خوبی ها است با دشمنانتان مثل آنها رفتار کنيد و سنگ را از همان جايی که آمده، پرتاب کنيد.

خاتمی گفت: در دهان آنها بزنيد اينها قدرتی نيستند، مردم ما مسئولان شجاع، با قدرت و صلابت را از عمق جان دوست دارند.

خطيب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: کسانی در يک تفکر می دمند که اگر اين مذاکرات شکست بخورد، نظام آسيب می بيند، نمی شود بدون آمريکا زندگی کرد و رابطه با آمريکا حلال مشکلات است، اما بايد گفت اينها دروغ است زيرا نظام ما مقتدر، ايستاده و مردم هشت سال با همين دول استکباری که امروز در قالب ۱+۵ با ما می جنگند، جنگيده است.

وی با اشاره به اينکه شما همان ملتی هستيد که مقاومت کرديد و قطعا پيروز خواهيد بود، گفت: اين پيروزی مشروط بر مأنوس بودن با خدا، به استقبال فرصت های معنوی رفتن و در عرصه های مختلف خدامدارانه عمل کردن است.

خاتمی يادآور شد: برخی می گويند تا کی بگوييم مرگ بر آمريکا، تا دشمن هست، جهاد است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016