چهارشنبه 10 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وعده‌های بزرگ روحانی به مردم

حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده خبری گفت: "ما اهداف و برنامه‌هايی را که اعلام کرده بوديم، دنبال کرديم. به سياست‌ها و برنامه‌هايی که به مردم اعلام کرده بوديم، توانستيم جامه عمل بپوشانيم." وی وعده داد سطح افزايش قيمت‌ها بالا نخواهد بود، قيمت داروهای خارجی ۱۰ درصد کاهش می‌يابد، تمام مردم بیمه خواهند شد، ارزش دفترچه‌های بيمه افزايش می‌يابد، کشاورزی کشور متحول خواهد شد و...



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ایسنا ـ رئيس‌جمهور گفت: اولين برنامه دولت اين بود که استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنيم و اين کار را عملی کرديم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی در ابتدای گفت‌وگوی زنده خبری خود با مردم ضمن تبريک به مناسبت فرا رسيدن ماه رجب و ايام بين ميلاد حضرت صديقه کبری و اميرالمومنين (ع) و همچنين ايام خجسته به نام معلمين و کارگران و گراميداشت ياد استاد شهيد مطهری، اظهار کرد: کليد علم و فرهنگ کشور ما به دست معلمان عزيز، اساتيد دانشگاه‌ها و مدرسان است و همچنين کليد اقتصاد در اختيار کارآفرينان و کارگران عزيز ماست که با بازوی پرتوان خود چرخ اقتصاد را می‌چرخانند.

وی در رابطه با اقدامات دولت در شش ماه پايانی سال ۹۲، گفت: دولت از آغاز شروع به کار تا پايان سال ۹۲ در حوزه اقتصادی چند هدف مهم را دنبال می‌کرد و در زمينه اقتصادی دولت با مسائل فراوان روبرو بود که از جمله می‌توان به معضل تورم اشاره کرد.

رئيس‌جمهور با اشاره به اين‌که تورم در حدی بود که حتی اگر می‌خواستيم برای اشتغال و رونق اقتصادی فکری کنيم ابتدا بايد تورم را مهار می‌کرديم، تصريح کرد: تورم ۴۳ درصدی برای کشور قابل تحمل نبود و در واقع مثل بيماری در حال خونريزی بود که قبل از درمان بايد جلوی خونريزی را می‌گرفتيم.

از امکانات بانک مرکزی استفاده نکرديم

روحانی خاطرنشان کرد: اولين برنامه دولت اين بود که استفاده از پول پرفشار و بانک مرکزی را به عنوان منطقه ممنوعه اعلام کنيم و اين کار را عملی کرديم.

وی با اشاره به اينکه دولت در روزهای اوليه با مشکلات فراوانی مواجه بود، خاطرنشان کرد: دولت از امکانات بانک مرکزی استفاده نکرد و حتی در مسکن مهر برای ادامه راه از طرق ديگری استفاده کرديم و کنترل پايه پولی باعث شد تورم را مهار کنيم.

رئيس‌جمهور با ابراز خوشحالی از اينکه امروز تورم نقطه به نقطه به ۷/۶ يا ۷/۴ رسيده است، توضيح داد: به اعلام مرکز آمار اين رقم ۱۷/۶ و طبق اعلام بانک مرکزی ۱۷/۴ است.

روحانی با اشاره به اين‌که ما به مردم وعده داده بوديم که تلاش کنيم تورم دوازده ماهه را تا پايان سال به ۳۵ درصد برسانيم، افزود: پايان سال تورم طبق اعلام بانک مرکزی به ۳۴ درصد رسيد که طبق اعلام مرکز آمار به ۳۲ درصد رسيد و تورم نقطه به نقطه ما در پايان سال به ۱۹/۲ درصد رسيد و اولين قدم در مساله مهار تورم انجام شد.

وی با اشاره به اين‌که موضوع ديگر ساماندهی پرداخت يارانه نقدی بود، گفت: در اين زمينه از روزهای اوليه با مشکلات فراوان مواجه بوديم اما يارانه نقدی تا پايان سال به مردم پرداخت شد.

روحانی با اشاره به اين‌که بودجه را در آغاز کار با اصلاحيه کاهش داديم، گفت: ما دولت را از لحاظ مالی در فشار قرار داديم تا وضع اقتصاد سامان پيدا کند و بودجه ما واقعی شود و در پيشنهادی که به مجلس داديم ۶۰ هزار ميليارد تومان بودجه را کاهش داديم و در واقع بودجه از ۲۱۰ هزار ميليارد تومان به ۱۵۰ هزار ميليارد تومان رسيد و در پايان سال موفق بوديم بدون اينکه به بانک مرکزی متوسل شويم مشکلات را حل کنيم، حقوق‌ها و عيدی‌ها را پرداخت کنيم و علاوه بر آن پنجاه هزار ميليارد تومان بدهی مربوط به پيمانکاران را که مربوط به قبل بود پرداخت کرديم.

به سياست‌ها و برنامه‌هايی که به مردم اعلام کرديم، جامه عمل پوشانديم

رئيس‌جمهور در ادامه در پاسخ به اين پرسش که "آيا شما در سال ۹۲ به اهداف و برنامه‌هايی که پيش‌بينی کرده بوديد، دست پيدا کرديد؟" گفت: ما اهداف و برنامه‌هايی را که اعلام کرده بوديم، دنبال کرديم. به سياست‌ها و برنامه‌هايی که به مردم اعلام کرده بوديم، توانستيم جامه عمل بپوشانيم.

حسن روحانی ادامه داد: هر کاری که دولت کرده است با حضور و حمايت مردم بوده و همچنين فرهيختگان، مراجع، علما و رهبر معظم انقلاب نيز ياری و کمک کردند.

روحانی در برابر پرسشی در مورد افزايش قيمت حامل‌های انرژی و اينکه "شما گفته بوديد اين افزايش تدريجی است و برخی از تحليل‌ها بيانگر افزايش زياد حامل‌های انرژی است"، پاسخ داد: اگر ما به همان روند گذشته ادامه می‌داديم، يعنی قيمت حامل‌های انرژی به همان نحو باقی می‌ماند، ما هر ماه برای پرداخت يارانه نقدی مشکل داشتيم. ما هر ماه بايد سه هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان يارانه می‌داديم و هر ماه بيش از هزار ميليارد تومان کسری داشتيم و اگر همين روند ادامه پيدا می‌کرد، اين مشکلات نيز ادامه می‌داشت. پس يا بايد يارانه نقدی را کم می‌کرديم يا اينکه در قيمت حامل‌های انرژی تغيير ايجاد می‌کرديم يا شرايطی که در مورد مصرف انرژی در کشور بود، قبول می‌کرديم.

مصرف انرژی در کشور دو برابر برخی کشورها يا حتی بيشتر از آن است

رئيس‌جمهور با بيان اينکه "اکنون مصرف انرژی در کشور دو برابر برخی از کشورها يا حتی بيشتر از آن است"، افزود: مثلاً در مورد گاز، اين مصرف بسيار بالاتر است. در زمينه آلودگی نيز وضع به همان نحو باقی می‌ماند و همانطور که در جريان هستيم، در شهرهای بزرگ مردم به خاطر آلودگی در فشار زيادی قرار داشتند. اگر ما همان وضع را ادامه می‌داديم، بايد تابستان امسال را با خاموشی طی می‌کرديم، چراکه کل درآمد برق کشور صرف يارانه‌ها می‌شد. در بخش انرژی نيز اينگونه بود و ما در برق و گاز مشکل داشتيم.

وی اضافه کرد: ما در زمستان با مشکلاتی توانستيم گاز خانگی را تأمين کنيم، به قيمت اينکه برخی از کارخانه‌ها و پالايشگاه‌ها گازشان قطع شد و از نفت کوره‌ای استفاده می‌کردند.

افزايش قيمت حامل‌های انرژی در سال ۸۹، ۵۵۰ درصد بود

متوسط افزايش قيمت حامل‌های انرژی ۵۰ درصد است

روحانی با بيان اينکه "قيمت حامل‌های انرژی در سال ۸۹ يک بار افزايش پيدا کرد"، گفت: اين افزايش، ۵۵۰ درصدی بود که بصورت دفعی و ناگهانی اين افزايش صورت گرفت و برخی پيشنهاد می‌کردند که امسال نيز به همين شيوه دفعی اين افزايش قيمت را داشته باشيم. عده‌ای نيز مخالف اين موضوع بودند. در نهايت، مجموعه افزايش قيمت حامل‌های انرژی به صورت متوسط ۵۰ درصد است.

افزايش قيمت حامل‌های انرژی با شيب ملايم‌تر از نظر مجلس انجام شد

روحانی در ادامه صحبت‌های خود با تاکيد بر اين‌که به دليل شرايط کشور و همچنين تورم ما ناچار بوديم که به صورت دفعی عمل نکنيم، گفت: گرچه ما توانسته‌ايم تورم را مهار کنيم، اما تا رسيدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داريم؛ چرا که ما به مردم وعده داديم تا پايان امسال تورم ۱۲ ماهه به ۲۵ درصد برسد و اميدوار هستيم که بتوانيم به وعده خود عمل کنيم.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که بحث يارانه تصميم نظام است، خاطرنشان کرد: بحث هدفمندی يارانه‌ها بحث دولت و مجلس نيست، بلکه تصميم نظام است و قانونی است که بايد اجرا شود.

وی افزود: تصميمی که مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال دولت اتخاذ کرد اين بود که دولت درآمدهای حاصل از حامل‌های انرژی‌اش ۴۸ هزار ميليارد تومان باشد، چنانچه دولت می‌خواست به اين مصوبه عمل کند بايد قيمت حامل‌های انرژی ۷۰ درصد گران می‌شد.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که ما شيب ۷۰ درصد را با توجه به شرايط فعلی کشور نمی‌پسنديم، گفت: ما به ناچار افزايش قيمت حامل‌های انرژی را به ۵۰ درصد کاهش داديم به همين دليل درآمدهای ما بر مبنای آنچه که دولت پيش‌بينی کرده بود ۹ هزار ميليارد تومان با کاهش مواجه شد.

روحانی با بيان اين‌که ما با شيب ملايم‌تر از آنچه که نظر مجلس بود عمل کرديم، افزود: از طرف ديگر مجلس، دولت را مکلف کرد که در سال جاری تنها به افراد متقاضی و نيازمند يارانه نقدی را پرداخت کند.

به گزارش ايسنا، در ادامه صحبت‌های رييس‌جمهور، مجری برنامه پرسشی مبنی بر اين‌که آيا فکر نمی‌کنيد که افزايش قيمت‌ها پس از افزايش قيمت حامل‌های انرژی، حتی اگر با شيب ملايم باشد بر روی قشر کم‌درآمد جامعه فشار ايجاد می‌کند که روحانی در پاسخ گفت: راه‌حلی که پيش‌روی دولت قرار دارد اينگونه است که يا بايد وضعيت موجود را ادامه می‌داديم يا بايد وضعيت موجود را تغيير می‌داديم يعنی ما بايد آن شرايطی که در سال ۹۲ بود را ادامه می‌داديم و ماهانه برای پرداخت يارانه با کسری مواجه می‌شديم و در تابستان در مورد برق به خاموشی می‌رسيديم و در زمستان با مشکلاتی در زمينه گاز مواجه می‌شديم.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ما آن شرايط را ادامه می‌داديم بدان معنا بود که آلودگی هوا به همان صورت ادامه پيدا می‌کرد.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که در بحث حامل‌های انرژی به طور مثال برق به کشاورزی و به صنعت مربوط می‌شود، اظهار کرد: ما در مورد قيمت‌های برق، گاز و گازوئيل شيب‌ها را خيلی ملايم در نظر گرفتيم يعنی شيب‌هايی نظير ۲۴ درصد، ۲۵ درصد و ۴۰ درصد. در مورد گازوئيل نيز ما به همين صورت عمل کرديم؛ چرا که گازوئيل به بحث حمل و نقل عمومی و چاه‌های آب و مصارف عمومی مربوط می‌شود به همين دليل ما در شرايطی که پيشنهاد ما در مورد قيمت گازوئيل ۵۰۰ تومان و يا ۳۰۰ تومان بود مبلغی پايين‌تر يعنی مبلغ ۲۵۰ تومان را در نظر گرفتيم.

وی با بيان اين‌که در مورد برق ما هنوز به نقطه‌ای نرسيديم که به اندازه هزينه شرکت برق از مردم پول بگيريم، گفت:‌ ما در اين مورد شيب را ملايم و ۲۴ درصد اتخاذ کرديم و بين تمام راه‌حل‌های موجود راه‌حل ميانه و متوسطی در نظر گرفتيم که فشار به مردم زياد وارد نشود.

سطح افزايش قيمت‌ها بالا نخواهد بود

روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده تلويزيونی خود، در پاسخ به پرسشی درباره احتمال تأثير افزايش قيمت حامل‌های انرژی بر قيمت کالاهای اساسی، گفت: اينطور نيست که در ميان مردم شايعه شده و گفته شده که قيمت بنزين يا گازوئيل اثر تورمی شديدی روی اجناس ديگر خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، رئيس‌جمهور افزود: همه محاسبات کارشناسان ما اين موضوع را مورد توجه قرار داده است و به هيچ عنوان افزايش قيمت در سطح بالا نخواهد بود و اصلاً سازوکارهای کنترلی هم برای تأمين بازار و هم برای تأمين کالا پيش‌بينی شده است تا اينکه اين پولی که گرفته می‌شود، برای نيازهای ضروری مردم مصرف شود.

در ادامه، مجری برنامه در ميان صحبت‌های رئيس‌جمهور درباره منابع در نظر گرفته شده در اين بخش پرسيد که روحانی خطاب به وی گفت: بهتر است سوالات خود را با تأنی بيشتری مطرح کنيد، تا بخش‌هايی که من پاسخ می‌گويم ناقص نماند.

از مردم تشکر می‌کنم

روحانی افزود: مجلس شورای اسلامی از ما خواست طبق قانون از مردم برای ثبت‌نام‌ها دعوت کنيم و گفتيم هرکس خود را نيازمند می‌داند ثبت‌نام کند و آنهايی که نيازمند نيستند و اين مقدار در زندگی آنها زياد تأثير ندارد از ثبت‌نام صرف‌نظر کنند. اين خواست قانون بود و ما عين آن را مطرح کرديم و من از مردم تشکر می‌کنم که با نظم و انضباط خوبی اين ثبت‌نام‌ها را انجام دادند.

رئيس‌جمهور همچنين اظهار کرد: همچنين لازم است از دست‌اندرکاران بخش سايبری تشکر کنم. همچنين از کسانی که ثبت‌نام نکردند، به اين دليل که نياز نداشتند يا کسانی که ممکن بود نياز داشته باشند اما به خاطر اهداف ملی از ثبت‌نام صرفنظر کردند، تشکر کنم.

سه ماه يکبار گزارش می‌دهيم

وی بر گزارش‌دهی منظم دولت به مردم تاکيد کرد و گفت: ما آنچه را که در زمينه حامل‌های انرژی دريافت می‌کنيم، سه ماه يک بار به مردم گزارش خواهيم داد و به آنها خواهيم گفت که اين درآمد چقدر و در کجا صرف خواهد شد.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه "اين پول يا برای نظام سلامت يا بخش توليد يا حمل و نقل عمومی و نيز محيط زيست و همچنين کمک يارانه کالايی به افراد نيازمند پرداخت خواهد شد"، نصريح کرد: بنابراين راهی که دولت انتخاب کرده در چارچوب قانون بوده و مردم نيز بسيار خوب همراهی کردند و من از همه مردم و دست‌اندرکاران برای ثبت‌نام و تنظيم امور تشکر می‌کنم.

از هفته آينده مردم با شرايط جديدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد

رئيس‌جمهور با اشاره به عزم دولت برای بهبود وضعيت درمان برای مردم، گفت: از هفته آينده مردم با شرايط جديدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد.

روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده تلويزيونی خود در مورد اقدامات دولت در بخش سلامت و درمان توضيح داد: از جمله اهدافی که ما در اين مرحله در زمينه سلامت داريم، اين است که مشکلات فراوان نظام سلامت برطرف شود.

رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه "تقريباً در طول سال هشت ميليون نفر در بيمارستان‌ها بستری می‌شوند"، گفت: بستری شدن بيماران گاهی با مخارج بسيار سنگينی روبروست و گاهی بيماری‌های صعب‌العلاج مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود می‌آورد.

قيمت داروهای داخلی افزايش نمی‌يابد

قيمت داروهای خارجی ۱۰ درصد کاهش می‌يابد

وی با بيان اينکه "قبل از اين دولت در سال ۹۲ مردم مشکلات فراوانی در نظام دارو داشتند که بخش بزرگی از آنها حل‌وفصل شده است"، تصريح کرد: در مورد دارو به مردم اعلام می‌کنيم که از سال ۹۳ قيمت داروهای ساخت داخل افزايش نخواهد يافت. همچنين قيمت داروهای خارجی در سال ۹۳، ۱۰ درصد کاهش خواهد يافت و ملزومات پزشکی که از خارج وارد می‌شود نيز کاهش پيدا می‌کند.

رئيس‌جمهور اضافه کرد:‌ مردمی که نيازمند می‌شوند و در بيمارستان بستری می‌شوند، سهمی که تا پايان پرداخت خواهند کرد، ۱۰ درصد خواهد بود اما در گذشته شاهد بوديم هرکس به بيمارستان وارد می‌شد، از دمپايی تا ملافه و انواع داروها را بايد خودش تهيه می‌کرد و همچنين مخارج سنگينی برای تشخيص بيماری نيز می‌پرداخت اما از ۱۵ ارديبهشت اين روند قدم به قدم تغيير خواهد کرد و هرکس از ۱۵ ارديبهشت وارد بيمارستان شود، بايد تمام نيازهايش از دارو تا تجهيزات در بيمارستان تأمين شود که اين هزينه‌ها را يا بيمه يا دولت متقبل خواهد شد.

روحانی در همين رابطه تاکيد کرد: بدين ترتيب مردم از هفته آينده با شرايط جديدی در نظام سلامت مواجه خواهند شد.

تمام مردم را بيمه خواهيم کرد

وی با بيان اينکه "تمام مردم را بيمه خواهيم کرد"، گفت: اعلام کرده‌ايم هر کسی بيمه نيست ثبت‌نام کند و ما او را بيمه می‌کنيم، يعنی برای هر فرد دفترچه‌ای صادر می‌کنيم و ۲۳ هزار تومان بودجه برای هر نفر در سال مدنظر قرار داديم و پيش‌بينی می‌کنيم حدود پنج ميليون نفر يا بيشتر، افرادی هستند که بيمه نيستند و ثبت‌نام خواهند کرد که همه آنها بيمه خواهند شد.

روحانی با بيان اينکه "بر اساس محاسبات ما، مخارج مردم در کارهای درمانی بسيار کاهش خواهد يافت و ۱۰ درصد از هزينه‌ها را پردخت خواهند کرد"، گفت: در شرايط خاص، باز هم سهم بيمار نسبت به آنچه که قبلا بوده است، از نصف کمتر خواهد بود، پس کمک بزرگی به نظام سلامت خواهد شد.

وی افزود: آنچه در اسفند پارسال پرداخت کرديم و آنچه امسال پرداخت خواهيم کرد، ۱۰ هزار ميليارد تومان غير از بودجه عادی نظام سلامت که در بودجه پيش‌بينی شده است، به نظام سلامت کمک می‌کنيم که چهار هزار و ۸۰۰ ميليارد تومانِ آن از بخش هدفمندی يارانه‌ها کمک می‌شود.

رئيس‌جمهور در ادامه گفت: از وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هیأت دولت درخواست کردم از اين پس افرادی که در بيمارستان بستری می‌شوند، در صورت‌حسابی که به آنها داده می‌شود، بخشی را که هدفمندی مرحله دوم يارانه‌ها به مردم کمک می‌کند کاملاً ثبت و مشخص کنند تا معلوم شود چه پولی در اين مرحله برای نظام سلامت پرداخت می‌شود.

ارزش دفترچه‌های بيمه افزايش می‌يابد

به گزارش ايسنا، روحانی در واکنش به اين جمله مجری مبنی بر اين‌که بيمه‌های درمانی چندان ارزشی در کشور ندارند و بسياری از مراکز درمانی دفترچه‌های بيمه خدمات درمانی را پذيرش نمی‌کنند، گفت: در گذشته يک مشکلی وجود داشت و آن اين بود که پول بيمه خيلی دير پرداخت می‌شد، اما امسال تقريبا از بدهی که وزارت رفاه و تعاون به بخش‌های سلامت و دارو داشت، مدت ۱۴ ماه آن پرداخت شده است و در واقع تا ماه بهمن پرداخت شده است و به تدريج هر صورتحسابی که می‌آيد پرداخت می‌شود، بنابراين ارزش دفترچه‌های بيمه افزايش می‌يابد.

رئيس‌جمهور ادامه داد: قبلا ۲۰۰ قلم دارو با دفترچه بيمه پرداخت می‌شد و بقيه داروها مشمول بيمه نبودند. ما ان‌شاءالله در ارديبهت‌ماه که فکر کنم ۱۵ يا ۱۶ ارديبهشت‌ماه باشد، اعلام می‌کنيم که تعداد داروهايی که تحت پوشش بيمه قرار می‌گيرند به بالای ۳۰۰ قلم می‌رسند و ان‌شاءالله تا پايان سال به ۳۵۰ قلم خواهد رسيد. در مرحله اول، اين تعداد از ۲۰۰ قلم به بالای ۳۰۰ قلم می‌رسد.

روحانی افزود: مشکل ديگری که وجود داشت اين بود که در بيمارستان‌ها و مراکز درمانی بعدازظهرها، شب‌ها و همچنين روزهای تعطيل متخصصی نبودند و مردم مجبور می‌شدند به بخش خصوصی مراجعه کنند. از اين به بعد در بعدازظهرها، شب‌ها و همچنين روزهای تعطيل پزشک متخصص در بيمارستان حضور خواهد داشت.

وی همچنين به کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: به تدريج متخصصان را به شهرستان‌ها اعزام می‌کنيم تا مردم مجبور نباشند که برای مراجعه به شهرهای بزرگ بيايند.

رئيس‌جمهور با بيان اين‌که اين موارد در ظرف امسال و بسياری از آنها در ارديبهشت‌ماه انجام می‌شود، تصريح کرد: مردم در نظام سلامت شاهد يک تحول چشمگير خواهند بود. البته تحقق برخی از اين موارد تا پايان سال طول خواهد کشيد.

روحانی با اشاره به اهميت نوسازی برخی بيمارستان‌ها و زمان‌بر بودن اين موضوع، يادآور شد: با اقداماتی که انجام می‌شود، مردم از نظر پولی که برای بيماری و بستری شدن خود پرداخت می‌کنند، کاملا متحول می‌شوند و ان‌اشاءالله ما اين موضوع را از ارديبهشت‌ماه مشاهده خواهيم کرد.

وی همچنين در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين‌که شما به بحث هدفمندی يارانه‌ها و اين‌که صرفه‌جويی حاصل از بحث هدفمندی يارانه‌ها در چه بخش‌هايی مصرف می‌شود، اشاره کرديد. سوال اين است که اقشار کم درآمد از محل افزايش قيمت حامل‌های انرژی و اجرای مرحله دوم هدفمندی يارانه چه چيزی به دست می‌آورند، گفت: ما وقتی تورم را کاهش می‌دهيم، همه گيرشان می‌آيد.

رئيس‌جمهور با بيان اين‌که "از مردادماه تا اسفند ۹۲ يعنی هفت - هشت ماهی که دولت يازدهم فعال بود، تورم ۲۴ درصد کاهش پيدا کرد"، تصريح کرد: شايد اين در تاريخ کشور ما بی‌نظير باشد.

روحانی ادامه داد: اين به اين معناست که مثلا فردی يک و نيم ميليون تومان در ماه درآمد داشته، نگذاشته‌ايم که ماهانه ۲۵۰ هزار تومان از پول آن کم شود، چراکه اگر تورم با همان روند پيش می‌رفت، کسی که ماهانه ۱ و نيم ميليون تومان درآمد داشت، ماهانه ۲۵۰ هزار تومان از پولش کسر می‌شد. کاهش ميزان رشد تورم، خود کمکی به مردم است.

وقتی مردم اطمينان پيدا کنند که مخارج درمانشان کاهش پيدا کرده است، وضعيت بهتری بوجود می‌آيد

روحانی با تاکيد بر اينکه "تورم ماليات عمومی ناخواسته و تحميلی است"، به مرحله دوم هدفمندی يارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در اين مرحله اولين اقدامی که توسط دولت انجام می‌گيرد، مربوط به نظام سلامت است.

به گزارش ايسنا، رئيس‌جمهور ادامه داد: دولت در سال جاری مبلغی بالغ بر ۱۰ هزار ميليارد تومان به نظام سلامت کمک می‌کند و مردم می‌توانند تأثير اين کمک را هم در خريد دارو و هم در مراجعه به بيمارستان و در کاهش قيمت‌ها مشاهده کنند.

رئيس‌جمهور افزود: ‌وقتی مردم به جای دريافت پول در مسأله سلامت اطمينان پيدا کنند که مخارجشان کاهش پيدا کرده است، وضعيت بهتری بوجود می‌آيد.

تلاش می‌کنيم تا پايان سال پنج يارانه کالايی به نيازمندان بدهيم

وی با اشاره به پرداخت يارانه‌های کالايی از سوی دولت به عنوان بسته امنيت غذايی، اظهار کرد: ‌در مرحله دوم هدفمندی يارانه‌ها به افرادی که زندگی بسيار سختی دارند و در فشار قرار دارند يارانه‌ای کالايی تحت عنوان بسته امنيت غذايی پرداخت می‌شود. در اين مرحله همه آنهايی که تحت پوشش کميته امداد خمينی و بهزيستی هستند، اين يارانه پرداخت می‌شود.

روحانی با بيان اينکه "دولت ۱۱ ميليون نفر زير نظر اين دو نهاد را تحت پوشش يارانه کالايی قرار می‌دهد"، خاطرنشان کرد: ما تلاش می‌کنيم تا پايان سال حداقل پنج مرتبه يارانه کالايی را به اين دو گروه نيازمند پرداخت کنيم. اين يازده ميليون نفر نيازمندترين افراد کشور هستند و هر کسی که در آينده نيز در اين دو نهاد ثبت‌نام کند، تحت پوشش يارانه کالايی دولت قرار می‌گيرد.

رئيس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به ثبت‌نام مردم و اعلام درآمدها از سوی مردم برای دريافت يارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندی يارانه‌ها، تصريح کرد:‌ ما به همه مردم اعتماد داريم و اعتماد می‌کنيم و معتقديم که در همه امور اعتماد به آنها کمکی برای دولت است.

روحانی خاطرنشان کرد: اطلاعاتی که مردم در اين مرحله اعلام کرده‌اند، پردازش می‌شود و چنانچه ما در اين پردازش احساس کنيم که افراد نيازمند ديگری هم هستند، به اين گروه يازده ميليون نفری اضافه می‌شوند.

مردم می‌توانند در هر زمانی که خواستند، از دريافت يارانه‌ها انصراف دهند

وی با بيان اينکه "مردم می‌توانند در هر زمانی که خواستند، از دريافت يارانه‌ها انصراف دهند"، گفت: هرچه تعداد افراد انصراف‌دهنده از دريافت يارانه بيشتر شود، دولت اين تعداد را اعلام می‌کند و در اين مرحله مبلغی بالغ بر ۱۳۰۰ ميليارد تومان از محل انصراف از درآمدها کسب شد که ما اين درآمدها را مصرف می‌کنيم و به مردم هر سه ماه يک بار گزارش می‌دهيم که اين پول‌ها در چه مواردی مصرف می‌شود.

رئيس‌جمهور با اشاره به مصارف درآمد حاصل از انصراف يارانه‌ها، اظهار کرد:‌ دولت با منابع حاصل از انصراف مردم از دريافت يارانه‌ها می‌تواند به مسائل مترو در شهرهای بزرگ و همچنين بنزين پاک، نفت و گاز يورو ۴ و مسائل مربوط به سلامت توجه بيشتری داشته باشد.

دولت در نظر دارد مصرف حدود ۲۰ ميليون بخاری را به نصف کاهش دهيم

روحانی با بيان اينکه "دولت در نظر دارد مصرف حدود ۲۰ ميليون بخاری را به نصف کاهش دهيم"، گفت:‌ در اين طرح، دولت اعتبارات لازم را به وزارت نفت می‌دهد و وزارت نفت طی اطلاعيه‌های خود، مردم را از اين موضوع باخبر می‌کند.

رئيس‌جمهور در ادامه با بيان اين‌که ما در زمينه توليد چند کار را انجام خواهيم داد، گفت: اولا توليد برق را مورد توجه قرار می‌دهيم و معتقديم اگر امروز به صورت فوری به برق کمک نکنيم، در تابستان امسال دچار مشکل خواهيم شد و ما نبايد بگذاريم که مشکلی برای مردم ايجاد شود.

وی افزود: ما حدود ۱۳۰۰ ميليارد تومان به بخش توليد برق کمک خواهيم کرد تا خاموشی نداشته باشيم. همچنين ۲۲۰۰ ميليارد تومان به صورت يارانه تسهيلات پرداخت خواهد شد. ضمن اين‌که دو هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان پرداخت می‌شود. برای اين‌که ما بخواهيم يارانه‌ای در سود تسهيلات و سرمايه در گردش پرداخت کنيم. يعنی وام با سود کمتر را مورد توجه قرار دهيم.

رييس جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد نوع سرمايه‌گذاری در بخش نفت در همين راستا تصريح کرد: ما به اين بخش کمک خواهيم کرد و اين موضوع جزو برنامه‌های ما خواهد بود؛ چراکه موضوع نفت و گاز بسيار مهم است و به خاطر همين ما در اين باره قدم‌های بسيار مهمی در سال جاری برمی‌داريم که البته اين قدم‌ها در سال‌های گذشته نيز برداشته شده است.

امسال ۴ فاز از پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسيد

روحانی با بيان اين‌که امسال ۴ فاز از پارس جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسيد، گفت: اين موضوع به اين معناست که ۱۰۰ ميليون متر مکعب گاز به توليد کشور اضافه می‌شود و در زمستان امسال دست ما باز خواهد بود و در نهايت با طی اين روند درآمد هم ايجاد خواهد شد، البته اين برنامه در همان منبع مشترک در پارس جنوبی ادامه پيدا می‌کند.

وی در ادامه تاکيد کرد: اولا مردم ما بدانند که در اين مدت توليد و فروش نفت ما افزايش پيدا خواهد کرد و ان‌شاءالله در اين راستا شاهد تحولات خوبی خواهيم بود.

رئيس‌جمهور با بيان اين‌که در صورت به بهره‌برداری رسيدن فازهای پارس جنوبی در مساله گاز مشکل ما برطرف می‌شود و پتروشيمی ما نيز فعال‌تر خواهد شد، گفت: امسال چند واحد پتروشيمی به بهره‌برداری می‌رسد و در سفرهای استانی در جنوب کشور طرح‌های بسيار مهمی در زمينه عمران و آبادانی و پتروشيمی مدنظر قرار گرفت.

رئيس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خبری در پاسخ به پرسش مجری اين برنامه مبنی بر اين‌که وقتی برای ارائه گزارش در حوزه نفت و گاز به مردم اختصاص داده شود گفت: دولت هر زمان بتواند به مردم گزارش می‌دهد چون آنها صاحبان اصلی کشور ما هستند و ما خادمان مردم هستيم و ما بايد به ولی نعمت خود که مردم عزيز ما هستند گزارش دهيم.

روحانی تاکيد کرد: در حوزه نفت و گاز حرکت‌ها بسيار خوب است و مردم ان‌شاءالله در مقاطع مختلف امسال و سال آينده طرح‌هايی که به افتتاح خواهد رسيد را خواهند ديد.

کشاورزی کشور متحول خواهد شد

وی در ادامه به حوزه کشاورزی و اقدامات دولت در اين رابطه اشاره کرد و گفت: چند هفته پيش از وزارت کشاورزی بازديد کردم و در مصاحبه‌ای اعلام کردم در طول پنج سال آينده چه تحولاتی در بخش کشاورزی ايجاد خواهد شد.

رئيس‌جمهور با اشاره به اين‌که در هشت ماهی که از عمر دولت می‌گذرد، بخش کشاورزی تحول بزرگی را پشت سر گذاشته است، يادآور شد: مردم ما امسال آثار تحول را در بخش گندم و جو و ساير بخش‌های محصولات کشاورزی خواهند ديد. از جمله در سال گذشته کود را به موقع رسانديم که در گذشته با مشکلات بسيار فراوان همراه بود.

روحانی با بيان اين‌که مهم‌ترين مساله تضمين قيمت محصولات کشاورزی از جمله گندم، در شهريورماه بود، تصريح کرد: هميشه قيمت گندم در اسفند يا فروردين مشخص می‌شد، اما ما از شهريور اين قيمت‌ها را اعلام کرديم.

وی افزود: در کالاهای اساسی اين‌که قيمت تضمينی که دولت تضمين می‌کند، مشخص می‌شود و الان هرچقدر از محصولات کشاورزی که دولت خريداری و تضمين می‌کند، نقدا به کشاورزان پول پرداخت می‌شود.

به محض اينکه گندم خريداری می‌شود، پول به کشاورزان پرداخت می‌شود

روحانی با اشاره به اين‌که تاکنون بيش از ۲۰۰ هزار تن گندم خريداری شده است و ادامه دارد، گفت: به محض اين‌که گندم خريداری می‌شود، پول به کشاورزان پرداخت می‌شود، چون در گذشته يکی از مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه بودند اين بود که ماه‌ها برای دريافت پول معطل می‌شدند.

رئيس‌جمهور همچنين در زمينه وسايل کشاورزی هم اقدامات بسيار خوبی انجام شده است، تصريح کرد: اين اقدامات هم در حوزه توليد و هم در حوزه واردات بوده است و کشاورزی ما مثل حوزه نفت و گاز متحول خواهد شد.

مسير ما صلح و آشتی در داخل و خارج است

رئيس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خود با مردم، در پاسخ به پرسشی درباره ميزان موفقيت سياست تنش‌زدايی دولت، گفت: من در موقعی که برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور مراجعه کرده بودم، در مصاحبه‌ای گفتم اگر موفق شوم، مسير ما آشتی در عرصه داخلی و خارج است.

حسن روحانی در همين راستا تاکيد کرد: مسير ما صلح و آشتی در دنيا و داخل کشور است و من اين قول را به مردم داده بودم؛ تحقق اين قول را آغاز کرده‌ايم و ادامه خواهيم داد.

وی در واکنش به اين گفته مجری برنامه که "کليد نيز تأثيرگذار بوده است"، تاکيد کرد: کليد ما در اختيار مردم است. کليد، تدبير، هدايت‌های مردم، کمک‌های آنها، حضور و تلاششان و اعتمادی که مردم به ما دارند و اعتماد ما به مردم است. بنای ما اعتماد به مردم است و ان‌شاءالله مردم نيز به ما اعتماد خواهند داشت.

رئيس‌جمهور با بيان اينکه "ما در عرصه سياست خارجی قدم‌های بسيار بلندی را برداشته‌ايم"، تصريح کرد: البته بايد حواسمان باشد که قدم‌هايمان را در اين عرصه استوار و حساب‌شده برداريم.

عده‌ای از رفع تحريم‌ها عصبانی هستند

وی با اشاره به بحث تحريم‌ها و تلاش دولت برای رفع آنها، گفت: تحريم‌ها ظلم بزرگی بود که به ملت ما شد و هم ملت ما و هم دنيا از اين تحريم‌ها ضرر کردند. البته تعداد محدودی نيز متأسفانه از اين فشار و ظلم سود بردند که برخی از ارقام در اين ارتباط و اسامی برخی از افراد در اين ارتباط اعلام شد و به تدريج اگر افراد ديگری نيز در اين زمينه هستند، اعلام می‌شود. همان‌طور که می‌دانيد يک نفر، ۹ هزار ميليارد تومان برداشت کرده و نمی‌دانيم چه وقت و چه زمانی اين مبلغ وصول خواهد شد. اين اتفاق در سايه تحريم‌ها رخ داده است.

روحانی با بيان اينکه "تحريم‌ها شفافيت در جامعه و اقتصاد را از بين می‌برد"،‌ اظهار کرد: مردم از رفع تحريم‌ها خوشحال می‌شوند؛ البته اقليت ناچيزی هستند که از برداشتن تحريم‌ها عصبانی هستند چراکه لطمه می‌خورند چون از اين تحريم‌ها سوءاستفاده می‌کردند و برخی از تخريب‌هايی که عليه دولت صورت می‌گيرد نيز از اين موضوع منشاء می‌گيرد.

تخريب‌ها برای خارج کردن دولت از راهش صورت می‌گيرد

رئيس‌جمهور با اشاره به برخی تخريب‌ها عليه دولت، گفت: يکی از اهداف اين تخريب‌ها اين است که دولت را به حاشيه‌پردازی مشغول کنند و اينکه نگذارند دولت راه خود را ادامه دهد.

وی تاکيد کرد: اينکه عده‌ای راه دولت را نپسندند، اشکالی ندارد، نقد کنند. ما از نقد سازنده استقبال می‌کنيم. نقد سازنده لازم است اما عده‌ای اتهام، دروغ‌پردازی، تخريب و هوچی‌گری شروع کرده‌اند. البته هنوز به مقطعی نرسيده‌ايم که لازم بدانم برای مردم توضيح دهم. ما از اين مسائل عبور می‌کنيم ولی آنها می‌خواهند دولت را از مسير خود خارج کنند.

دروغ و تخريب به معنای مخالفت با منافع ملی و دستور رهبری است

روحانی در بخش ديگری از صحبت‌های خود تصريح کرد: مردم بايد بدانند که دولت به عنوان خادم مردم، هدفش بهبود زندگی مردم از لحاظ مادی و معنوی است و اين مسير را ادامه می‌دهد. البته همان‌طور که اشاره کردم، عده‌ای دلشان نمی‌خواهد دولت موفق شود و در اين ارتباط يا قاعده بازی را نمی‌دانند يا اهداف ديگری را دنبال می‌کنند.

رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه "جايی که نقد است، ما از نقد استفاده می‌کنيم"، افزود: اما جايی که دروغ و تخريب است، اين به معنای مخالفت با منافع ملی و دستور مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۹۳ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ، گفت: فرهنگ از اخلاق، ادب و برادری شروع می‌شود.

برای پاسخ به شايعه پراکن‌ها احساس نياز نمی‌کنم

رييس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با بيان اين‌که در بخش فرهنگ نبايد تهمت و افترا بزنيم و شايعه‌پراکنی کنيم، تصريح کرد: دولت نبايد در مسير خود دچار مشکل شود. دولت نماينده اکثريت قاطع مردم است و مردم نيز خواهان بهبود زندگی و آشتی هستند که هدف دولت است.

وی ادامه داد: چنانچه گروهی بخواهد رای اکثريت مردم را ناديده بگيرد و به مسيری که مسير دولت و منافع مردم است، لطمه بزند، در آنجا خود مردم بايد به صحنه بيايند و چنانچه لازم بود، دولت برای مردم توضيح می‌دهد، اما من اکنون اين نياز را احساس نمی‌کنم.

روحانی با بيان اين‌که بسياری از دوستان هم از طرق مختلف از ما درخواست داشتند در صحبت‌های خود به شايعه‌پراکن‌ها و تحليل‌گرها پاسخی بدهم، گفت: من امروز اين نياز را احساس نمی‌کنم هر زمان که نياز بود اين صحبت‌ها را اعلام می‌کنم.

رييس جمهور با تاکيد بر اين‌که هدف ما هم در سياست داخلی و هم در سياست خارجی آشتی بوده است، به روابط کشور با دنيا اشاره کرد و گفت: امروز روابط ما با دنيا بهتر از گذشته است، جايگاه و نفوذ ايران امروز بهتر از گذشته است. روابط ما با همسايگان و هم غيرهمسايگان روز به روز بهتر می‌شود.

روحانی با بيان اين‌که ما در ميان همسايگان خود شاهد تحولات بسيار خوب با روسيه خواهيم بود، گفت: هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ سياسی ما شاهد تحولات بسيار خوبی در روابط با روسيه خواهيم بود. در مورد غيرهمسايگان نيز ما شاهد تحول بسيار خوب در ماه‌های آينده در روابط با چين خواهيم بود، بنابراين ما در حال ادامه رابطه با همسايگان و هم غيرهمسايگان هستيم.

وی با تاکيد بر اين‌که ما در زمينه رفع تمکين و شکست آن در حال ادامه روابط با همسايگان و غيرهمسايگان هستيم، اظهار کرد: ما گام نخست را امروز برداشته‌ايم. ما امروز در زمينه بانکی در مورد تمام کالاهای اساسی روالی عادی را طی می‌کنيم و ديگر شرايط مانند شرايط تحريم نيست. امروز در مورد کالاهای اساسی و چه شرکت‌های خصوصی چنانچه بخواهند کالايی وارد کنند، ابتدا در شعبات مختلف بانک ها ال‌سی باز می‌شود، جنس وارد می‌شود و پس از وارد شدن جنس، برخلاف ماه‌های قبل که کل پول از طريق واسطه و قبل از دريافت جنس پرداخت می‌شد، پرداخت می‌شود.

رييس جمهور با تاکيد بر اين‌که امروز نخستين قدم در شکستن تحريم‌ها برئداشته شده است، گفت: اين شرايط مربوط به پول‌های بلوکه شده ايران که بايد واريز شود، نيست. بحث مربوط به پول بلوکه شده ايران بحث ديگری است. ما امروز کلا شاهد تحولی در نظام خريد به ويژه در مورد کالاهای اساسی و دارو هستيم.

روحانی با بيان اين‌که ما در زمينه دستيابی به توافق نهايی با ۱+۵ گام‌های بسيار خوبی برداشته‌ايم، اظهار کرد: من از تيم مذاکره‌کننده، وزارت امور خارجه و همه ارگان‌های ديگری که در کنار وزارت خارجه در اين زمينه فعاليت می‌کنند تشکر می‌کنم؛ چراکه بار سنگينی بر روی دوش آنهاست و آنها به عنوان سربازانی که در خط مقدم ما در سياست خارجی هستند، تلاش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله روندی که امروز پيش می‌رود، روند پايان تحريم‌ها خواهد بود. منتها در اين راه بايد حساب‌شده گام برداريم. مردم نيز همانگونه که عمل کردند، بايد دولت را کمک و همراهی کنند. رسانه‌ها نيز بايد حواسشان جمع باشد.

رييس جمهور با بيان اين‌که آنچه مربوط به منافع ملی است مساله دولت نيست، بلکه مساله همه ملت و منافع کل کشور مطرح است، اظهار کرد: وضع درآمدی کشور به ويژه در زمينه درآمد ارزی و همچنين روند تعامل ما با نظام بانکی امسال به مراتب نسبت به سال‌های گذشته بهتر خواهد بود.

اينکه برخی معتقدند مسائل ما با دنيا حل نمی‌شود،‌ نظر درستی نيست

رئيس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش که "ما در کجای مذاکرات هسته‌ای هستيم و به اين مذاکرات بايد چه نوع نگاهی داشته باشيم؟" گفت: عده‌ای معتقدند که ما هميشه با دنيا جنگ خواهيم داشت يعنی هيچ‌وقت نمی‌توانيم روابط‌مان را با دنيا معمولی کنيم ولی من اين موضوع را هيچ‌وقت قبول نداشته‌ام و الان هم نمی‌پذيرم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حسن روحانی ادامه داد: اين سخن بدين معنا نيست که ما با همه دنيا روابط صميمانه خواهيم داشت و مسلماً کشورهای مختلف اهداف مختلف دارند. به هر ترتيب شرايط ما با آمريکا دشوار بوده و خواهد بود. اين کشور، کشوری است که سال‌ها با ما روابط خصمانه داشته و هنوز هم دارد و اين موضوع به زودی حل و فصل نمی‌شود.

وی افزود: معتقدم ما می‌توانيم با هر کشوری که دچار تنش هستيم، آن تنش را کاهش دهيم و در همين چند ماه نيز اين کار انجام شده است؛ چنانکه ما توسعه روابط با کشورهای دوست و همسايه را مدنظر قرار داده‌ايم و حضور سياسيون و اقتصاديون از کشورهای مختلف غرب و شرق در تهران گواه همين موضوع است.

رئيس‌جمهور در همين راستا تاکيد کرد: بر اين اساس، نظر کسانی که معتقدند مسائل ما با دنيا حل نمی‌شود،‌ نظر درستی نيست؛ چراکه ما می‌توانيم مسائلمان را با دنيا حل کنيم؛ البته برخی مسائل پيچيده است و يک روزه حل نمی‌شود.

روحانی با بيان اينکه "در موضوع هسته‌ای تحريم را ظلم بزرگی به مردم و ملتمان می‌دانيم و بايد اين تحريم‌ها را برداريم و معتقديم که می‌توانيم اين کار را انجام دهيم"،‌ گفت:‌ ما در مذاکرات هسته‌ای از همان اول اعلام کرديم که اين مذاکرات بر مبنای برد - برد خواهد بود و اگر کسی فکر می‌کند می‌تواند در يک مذاکره طرف مقابل را شکست دهد و خودش صددرصد به پيروزی برسد، اشتباه می‌کند؛ چراکه دنيای سياست اينگونه نيست و ما بايد به نقطه تعامل برسيم.

وی، خط قرمز کشورمان در بحث هسته‌ای را حقوق ملت ايران دانست و تاکيد کرد: ما از حق ملتمان کوتاه نخواهيم آمد اما اينکه از حق خود به چه سبکی استفاده کنيم، تندتر يا کندتر استفاده کنيم، وابسته به تصميمات نظام ماست. ما از حقمان کوتاه نخواهيم آمد و اجازه نمی‌دهيم که هيچگاه منافع ملی ما زير چکمه ابرقدرت‌ها، بيگانگان و متخاصمان قرار بگيرد.

رئيس‌جمهور همچنين خاطرنشان کرد: تيمی که در حال مذاکره است، خوب مسائل را می‌فهمد و متخصص اين کار است. مسائل حقوقی و سياسی را درک می‌کند و تجربه لازم را دارد، دليلش هم اين است که ما در مرحله اول توانستيم موفق شويم در حاليکه بسياری فکر می‌کردند اين توفيق امکان‌پذير نيست.

روحانی با بيان اينکه "ما در حال پيشرفت هستيم و به مرحله نهايی وارد شده‌ايم"، گفت: اگر طرف مقابل ما در چارچوب مقررات بين‌المللی و حفظ حقوق ملت ايران و منافع ايران حرکت کند، ما در زمان کوتاهی می‌توانيم مسائلمان را حل و فصل کنيم و دليلش اين است که ما چيزی را مخفی نکرده‌ايم و نمی‌خواهيم مخفی کنيم. فعاليت‌های ما صلح‌آميز بوده و خواهد بود و همه فعاليت‌های ما تحت نظارت آژانس بوده و خواهد بود؛ بنابراين چه مشکلی برای اينکه مسائلمان را با دنيا حل و فصل کنيم وجود دارد؟

وی ادامه داد: دنيا هم اين موضوع را فهميده است که مسير تهديد و فشار و تحريم به سر آمده و افکار عمومی دنيا هم پذيرای اين موضوع نيست. آنگاه که غرب عليه ملت ايران قدم برداشت، قطعاً ضد حقوق بشر بود؛ چراکه در تحريم دارو و کالاهای اساسی به مردم ما فشار وارد کرد.

رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: وقتی مردم برای خريد گندم مورد نياز و داروهای مورد نياز خود به دليل تحريم غيرقانونی و غلط غرب دچار مشکل باشند، در واقع اين کار خلاف حقوق بشر، اصول انسانی و چارچوب مقررات بين‌المللی بوده است.

با منطق با جهان حرف می‌زنيم

رييس جمهور در ادامه گفت‌وگوی زنده خبری خود با مردم با بيان اين‌که دنيا امروز می‌بيند که ما با منطق با جهان حرف می‌زنيم، گفت: دنيای سياست دنيای شعار نيست و آنها که فکر می‌کنند، اگر با صدای بلند و با درشتی با ديگران صحبت کنند در دنيا پيروز می‌شوند، مسائل سياسی را خوب نمی‌شناسند البته اگر قصدمان تعامل باشد نه تقابل.

روحانی با تاکيد بر اين‌که سياست اين دولت تعامل سازنده است، خاطرنشان کرد: چشم‌انداز بيست ساله هم که مطابق فرمايش مقام معظم رهبری بعد از قانون اساسی مهم‌ترين سياست ماست، بر تعامل سازنده تاکيد می‌کند.

وی با بيان اين‌که اگر مبنا تعامل سازنده باشد، می‌دانيم که تعامل سازنده راه خود را دارد و دولت اين راه را به خوبی می‌شناسد و تا امروز موفق بوده و خواهد بود ، افزود: خوشبينی و بدبينی در دنيای سياست معنا ندارد و بايد واقع‌بين باشيم.

رييس جمهور خاطرنشان کرد:به سهم خودم با شناختی که از دنيا و مساله دارم، نسبت به مذاکرات بدبين نيستم، اما اين‌که آيا در زمان شش ماه بتوانيم به توافق برسيم، وابسته به اين است که طرف مقابل ما آماده تعامل درست باشد.

روحانی با بيان اين‌که ما آماده تعامل درست هستيم، گفت: کشور و ملت ما آماده است برای اين‌که با استدلال و تعامل سازنده با دنيا حرف بزند و پای ميز مذاکره بنشيند و با منطق صحبت کند. البته فشار، زور و سخن ناحق را هيچ‌وقت نپذيرفته و نخواهد پذيرفت.

به گزارش خبرنگار ايسنا، رييس جمهور در ادامه در رابطه با بده بستان‌هايی که در مذاکرات ايران با ۱+۵ انجام خواهد شد، توضيح داد: آنچه ما می‌دهيم شفافيت بيشتر است، نه چيز ديگر. يعنی آنچه جمهوری اسلامی ايران در اين معامله داده يا خواهد داد، شفافيت بيشتر برای اعتماد بيشتر افکار عمومی دنياست. چون ما هيچ‌وقت دنبال سلاح نبوديم و نخواهيم بود و باکی نداريم اين مساله را شفاف‌تر بيان کنيم تا همه اعتماد کنند.

وی افزود: آن چيز که ما می‌خواهيم بگيريم جز حق ما نيست و شکستن تحريم‌ها حق ماست.

رييس جمهور با بيان اين‌که برداشته شدن عهدنامه‌ها و تحريم‌های ناحق سازمان ملل حق ماست ، تصريح کرد: برای شکستن تحريم قدم‌هايی برداشته شده است يعنی آنها تحريم پتروشيمی، خودرو و قطعات هواپيما را برداشته‌اند و همه شرکت‌های مهم هواپيمايی برای فروش قطعه و تعميرات اعلام آمادگی کردند و ما مشکلی نداريم و اقداماتی در اين زمينه انجام شده است.

روحانی با بيان اين‌که در مورد تعاملات بانکی همه تحريم‌ها برداشته نشده است، تصريح کرد:اما يک قدم مهم برداشته شده است و آن اين است که در مورد دارو و کالاهای اساسی عين روال سابق خريد می‌کنيم بدون اينکه سنتی اضافه بپردازيم.

وی افزود: امسال قيمت داروی خارجی ده درصد کاهش خواهد يافت و لوازم پزشکی نيز کاهش پيدا کرده است و اين کاهش‌ها به ميزان يک‌سوم و يا کمتر از يک‌سوم است.

رييس جمهور تاکيد کرد: در تمام زمينه‌ها قدم‌های خوبی برداشته شده است، اما قدم اصلی اين است که تمام تحريم‌ها برداشته شود. چون تحريم‌ها غيرقانونی است و ان‌شاءالله در مذاکرات نهايی اين قدم‌ها برداشته خواهد شد.

حل‌وفصل مسائل اقتصادی و سياسی در روابط بين‌الملل يک‌شبه انجام نمی‌شود

روحانی در ادامه گفت‌وگوی تلويزيونی خود با مردم، در پاسخ به پرسشی در مورد گسترش روابط ايران با کشورهای اروپای غربی و نتايج حاصل از اين گسترش روابط، از جمله در بحث افزايش سرمايه‌گذاری خارجی، گفت: سرمايه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ايران مورد اشتياق همه آنهاست؛ البته بايد توجه داشت که حل و فصل مسائل اقتصادی و سياسی در روابط بين‌الملل يک‌شبه انجام نمی‌شود.

رئيس‌جمهور با اشاره به ابراز علاقه شرکت‌های خارجی برای حضور و سرمايه‌گذاری در ايران اظهار کرد: آنها در اين ارتباط ابراز علاقه کردند. برخی از آنها مذاکره می‌کنند و در برخی از موارد مقدمات نوشتن قرارداد در حال طی شدن است. البته برای اينکه مسائل اجرايی شود، در ابتدا بايد مشکلات بانکی ما حل و فصل شود؛ چراکه سرمايه‌گذار نمی‌تواند برای سرمايه‌گذاری پولش را در چمدان بگذارد يا سودش را با چمدان منتقل کند.

وی با بيان اينکه "با توافقی که انجام شده، يک قدم به حل و فصل اين موضوع برداشته شده و قدم‌های فراوانی بايد برداشته شود و ان‌شاءالله در توافق نهايی اين مساله حل خواهد شد"، به رفت و آمد وزرای خارجه کشورهای اروپايی به ايران اشاره کرد و گفت: يکی از وزرای خارجه کشورهای اروپايی که هفته گذشته ملاقاتی با ما داشت، گفت که اين اولين سفر وزير خارجه کشورش در طی ۹۰ سال گذشته به ايران بوده است.

خوشبين هستم

روحانی با بيان اينکه "اين رفت و آمدها بيانگر اين است که همه به آينده اميدوارند و خوشبين هستند"، تصريح کرد: معلوم است که همه اميد دارند و همانطور که گفتم، خوشبين هستم چراکه قدم اول خوب برداشته شده و تا امروز قدم‌های مناسبی برداشته شده است. ما بايد اين روند را در راستای حقوق ملت ايران با توجه به خطوط قرمز و همچنين رعايت عزت و حکمت ادامه دهيم.

از سمت ما مانعی برای گسترش روابط با عربستان نيست

رئيس‌جمهور با بيان اينکه "روابط ما با کشورهای ديگر از جمله کشورهايی مانند ترکيه، عراق، آذربايجان، عمان و... گسترش پيدا کرده است"، در مورد رابطه با عربستان نيز گفت: از سمت ما برای اين موضوع مانعی نيست و مشکل آنها در ارتباط با منطقه است و اميدواريم که آنها شرايط منطقه را درک کنند و بدانند که راه‌حل مساله منطقه، برادری، صلح و امنيت و کنار زدن تروريست‌هاست. اميدوارم آنها به اين نتيجه برسند و در اين صورت مشکلی برای اين موضوع ما نخواهيم داشت.

وی در پاسخ به اين پرسش که "آيا در مذاکرات غير از مسائل هسته‌ای در مورد مسائل ديگر نيز گفت‌وگو خواهد شد؟" تاکيد کرد: به غير از آمريکا که رابطه ما پيچيدگی‌های خاص خود را دارد، ما با کشورهای ۱+۵ مساله‌ای نداريم، مذاکره و گفت‌وگو می‌کنيم و دو کشور چين و روسيه نيز عضو اين گروه هستند که ما روابط خوبی با آنها داريم و اين روابط نيز بهتر خواهد شد.

بايد نظرات مختلف را تحمل کنيم

در ادامه مجری برنامه به مباحث داخلی کشور اشاره کرد و از رييس‌جمهور پرسيد آيا شما همان‌طور که مک


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016