یکشنبه 10 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: ساختمانی که در ۸ سال گذشته خراب شده، در چند ماه درست نمی شود

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - رئيس جمهور پيش از ظهر امروز در ديدار نوروزی جمعی از وزراء، معاونين و مديران کل دستگاه های اجرايی ضمن تبريک سال نو و آرزوی توفيق بيشتر برای همه در خدمتگزاری به مردم در سال جديد، گفت: به طور معمول در روزهای منتهی به عيد شتابی در افزايش قيمت کالاها را شاهد بوديم که بر اساس گزارش های رسيده امسال اين افزايش قيمت کمتر از سالهای قبل بوده است.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام حسن روحانی افزود: پيش بينی ها نشان می داد که حدود ۱۳۰ هزار ميليارد تومان از درآمدهای هدف گذاری شده در سال ۹۲محقق شود که بحمدالله حدود ۱۴۸ هزار ميليارد تومان حاصل شد که تقريباً برابر با رقمی بود که در اصلاحيه بودجه پيش بينی شده بود.

رييس جمهوری در ادامه اظهار کرد: در عرصه سياست خارجی حرکت خوب، پرشتاب و مطمئنی آغاز شده و گام های صحيحی برداشته شده است. امروز به هر کجا که می رويم با شرايطی متفاوت از قبل مواجه می شويم و هيات های فراوان اقتصادی و سياسی به ايران سفر کرده و در سفرهای خارجی مشتاق ملاقات با ما هستند.

دکتر روحانی اضافه کرد: نمی خواهم بگويم اين پايان راه است بلکه تازه آغاز راه است که آغاز خوبی هم هست. در عرصه سياست خارجی برای بازسازی شرايط نامناسبی که در سالهای گذشته ايجاد شده بود نياز به زمان،تلاش ، هماهنگی و انسجام داريم و بايد خيلی کار کنيم . ساختمانی که در ۸سال گذشته خراب شده است در چند ماه درست نمی شود اما جای اميدواری است که امروز کار به درستی آغاز شده و در حال برداشتن آوارها هستيم ؛ مسئولان جديدی که بر سر کار آمده اند به کار خود کاملاً وارد هستند و کارها به خوبی در حال انجام است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهوری با بيان اينکه بيشترين وقت خود را در عرصه اقتصاد و سياست خارجی صرف می کند، گفت: عليرغم اينکه در عرصه فرهنگ بخش اعظم کار خارج از حيطه اختيار دولت است. در عرصه سياست داخلی و فرهنگ، عزم دولت جدی است و همکاران بنده کارها را با اهتمام جدی انجام می دهند.

رييس جمهوری با تشريح مشکلات پيش رو در بحث سياست خارجی اظهار کرد: يک دوستی ديرينه و نزديک را می شود با يک سخنرانی يا بيانيه خراب کرد، اما بازسازی اين روابط و اعتماد از دست رفته بسيار زمان بر و سخت است. در عرصه اقتصاد نيز وضع به همين منوال است و مردم و سرمايه گذاران اگر به شرايط و دولت اطمينان نکنند کار درست نخواهد شد. از سويی هم ممکن است دولت ماهها تلاش کند اما يک مرتبه عده ای از جايی سر و صدايی راه انداخته و کار را خراب کنند.

دکتر روحانی اضافه کرد: ثبات و آرامش چند ماهه برای ايجاد اطمينان نزد سرمايه گذاران و مردم برای فعاليت های اقتصادی کافی نيست چرا که يک فعاليت اقتصادی واقعی بيش از يک سال زمان نياز دارد تا پايه گذاری شود و به ثمر رسيدن آن ممکن است به اندازه عمر يک دولت وقت بگيرد و تازه با يک تزلزل کوچک هم ممکن است همه تلاش ها بی نتيجه شود.

رييس جمهور تاکيد کرد: يکی از دلايل تدوين سياستهای کلی در نظام جمهوری اسلامی همين ايجاد اطمينان در عرصه اقتصادی بود که متاسفانه در سالهای گذشته حتی به اين سياست ها نيز بی اعتنايی شد و دولت برای بازسازی اعتماد در عرصه اقتصادی بايد تلاش بيشتری بعمل آورد.

دکتر روحانی تصريح کرد: البته در ۷ ماه گذشته به نسبت زمان سپری شده ثبات و آرامش خوبی در اقتصاد ايجاد شد. لازمه ثبات و آرامش در عرصه اقتصاد آن است که مردم اطمينان يابند که در اين عرصه تصميمات ناگهانی گرفته نمی شود و کارهای خلاف منطق و انتظار انجام نمی شود و فکر می کنم تا حدی اين اطمينان به وجود آمده که البته تنها حاصل عملکرد رييس جمهور يا وزرا نيست بلکه متاثر از عملکرد جمعی مديران و کارکنان دولت است که انشاءالله ادامه خواهد يافت.

رييس جمهوری گفت: چنانکه پيش بينی شده انشالله تورم در سال جاری به ۲۵ درصد خواهد رسيد که البته برخی دوستان معتقدند اين رقم حتی پايين تر هم خواهد آمد که تحقق اين پيش بينی در گرو آن است که در عرصه اقتصاد رونق واقعی ايجاد شود و روابط ما با دنيا به سمت تعامل جدی نيل کند که علائم آن نيز ظاهر شده است.

رييس جمهوری تصريح کرد: در آغاز کار شرايط بسيار سختی داشتيم، اما در سخت ترين شرايط در حالی که برخی از همکاران حتی از بنده گله مند هم شدند، اجازه ندادم به سوی بانک مرکزی دست دراز شود و در برابر بالا بردن پايه پولی کشور مقاومت کردم.

دکتر روحانی ادامه داد: تا آنجا که بنده خبر دارم پس از پيروزی انقلاب اسلامی سابقه نداشته است که دولتی با مشکل مالی مواجه شود اما از بانک مرکزی استقراض نکند واز خود مسئولان اين بانک برای ارتقای پايه پولی کشور دلسوزتر باشد.

رييس جمهوری با تاکيد بر اينکه اگر اندکی مسامحه می کرديم تورم قابل کنترل نبود گفت: البته کار اصلی را مردم کردند و آنها بودندکه به دولت و همه ارکان و متخصصان دولت کمک کردند و در عرصه های حساس و مهم اگر کمک رهبری نبود نيز اقدامات به نتيجه نمی رسيد.

دکتر روحانی افزود: سال ۹۳ فراز و نشيب هايی در خود دارد. اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی يارانه ها را پيش رو داريم که البته با برنامه ريزی های صورت گرفته اميدوارم که کار به درستی آغاز شود و با شيب نرمی که اجرای قانون برای افزايش قيمت ها اعمال خواهد کرد تاثير ناگهانی و شديدی در زندگی مردم بروز نخواهد کرد.

رييس جمهوری اظهار کرد: مساله مهم اين است که مردم بايد بدانند راهی جز اجرای مرحله دوم اين قانون نداريم و البته اگر چنانکه مجلس تصويب کرده بود اجرای اين قانون از سال ۸۹ قدم به قدم انجام گرفته بود حالا شرايط متفاوت بود اما اين دولت تصميم دارد اجرای قانون را گام به گام به پيش برده و به نتيجه برساند و هيچ ملاحظه و رويدادی از قبيل برگزاری انتخابات و غيره در تداوم اجرای قانون هدفمندی يارانه ها تاثير نخواهد داشت و بنده شخصاً همه مسئوليت های اجرای اين قانون را بر عهده گرفته ام .
دکتر روحانی تصريح کرد: بنده به قوت و صحت کار همکارانم اطمينان دارم و بر همين اساس اميدوارم که اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی به خوبی صورت گيرد و البته مدعی اين نيستيم که کار ما بی نقص است و اگر نقصی هم وجود داشت نسبت به رفع آن اقدام خواهيم کرد.

رييس جمهوری با بيان اينکه دولت در پيگيری مسائل اقتصادی و فرهنگی با رويکرد جهادی و اجرای سياست های اقتصاد مقاومتی بسيار جدی است ، اظهار کرد: تقريباً همه اعضای دولت با روحيه جهادی آشنا بوده و از خانواده ايثارگران هستند. دولت با همه توان همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت و با روحيه ای جهادی تلاش می کند رضای الهی را به دست بياورد که رضايت مردم و ولی عصر(عج) نيز در رضای خداوند نهفته است.

رييس جمهوری در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اينکه اميدوارم سال ۹۳ سالی باشد که سطح رفاه و آسايش مردم ارتقا يافته و با سرعت بيشتر به سمت توسعه حرکت کنيم ، گفت: بايد کاری کنيم که مردم به آينده بيش از پيش اميدوار شوند و اين نيازمند آن است که همه مسئولان اجرايی دست در دست يکديگر دهند.

دکتر روحانی با اشاره به اينکه مردم در سال ۹۲ اقدامات خوبی انجام داده و گام های بزرگی برداشته اند اضافه کرد: در سال۹۲ مردم انتخابات بسيار خوبی را سامان دادند. بسيار مهم بود که ملت در شرايط سختی و تحريم اين چنين در انتخابات حضور فعال داشته باشند.

رييس جمهوری ۲۴ خرداد ۹۲ را از روزهای کم نظير تاريخ انقلاب اسلامی توصيف و اظهار کرد: مردم بی اعتنا به مشکلات اقتصادی و البته با توجه به اينکه از آينده مطمئن نبودند و تبليغات سوء زيادی نيز صورت می گرفت که انتخابات نمايشی است و نتيجه از پيش مشخص شده است، بی اعتنا به همه اين مسائل پرشور و فعال به ميدان آمدند.

دکتر روحانی تصريح کرد: انتخابات رياست جمهوری سال ۹۲ انتخاباتی واقعا رقابتی بود که تقريباً همه سلايق در آن حضور داشتند و بسيار پرشور و با حضور بانشاط مردم برگزار شد که اين نشانگر آن است که مردم ايران کشور و منافع ملی شان را خيلی خوب می شناسند و حاضرند برای کشورشان به صحنه بيايند چنانکه در انتخابات سال گذشته کار بزرگی به ثمر رساندند.

رييس جمهوری با اشاره به سفر خود به افغانستان برای شرکت در جشن جهانی نوروز گفت: همه روسای جمهور حاضر در اين مراسم در سخنرانی خود اعتدال و دوری از افراط را تنها راهکار عبور از مشکلات و حرکت به سمت توسعه و برپايی وحدت و انسجام عنوان می کردند و برای بنده خيلی مهم بود که می ديدم انتخاب مردم ايران انتخاب همه مردم منطقه است.

دکتر روحانی با تاکيد بر اينکه مردم در انتخابات کار بسيار بزرگی انجام دادند ادامه داد: تلاش ما بر اين بود که کارهايی که می خواهيم انجام دهيم به کار بزرگ مردم شباهت داشته باشد لذا برای اولين بار پس از پيروزی انقلاب اسلامی در روز تحليف اسامی اعضای کابينه پيشنهادی به مجلس ارائه شد و همچنين اصلاحيه قانون بودجه با همکاری مجلس به تصويب رسيد و بودجه جديد نيز برای اولين بار سروقت تحويل مجلس شد و با همت مجلس سروقت نيز به دولت بازگردانده شد تا پيش از پايان سال آيين نامه های لازم تصويب و ابلاغ شود و اندک آيين نامه های باقی مانده نيز انشاءالله تا پيش از پايان تعطيلات اول سال آماده خواهد شد.

رييس جمهوری با بيان اينکه نوروز مناسبتی اسلامی و ملی است، گفت: مردم در هنگام تحويل سال بر سر سفره هفت سين قرآن قرائت کرده و برای داشتن سالی خوب دست به دعا بر می دارند و پس از تحويل سال نيز اولين کاری که انجام می دهند به جا آوردن صله ارحام است که همه اينها اقداماتی در راستای نزديک شدن به خدا و نزديک شدن به يکديگر است که عين دستورات دين مبين است. لذا نوروز ابتدا سنتی اسلامی و سپس ملی است. خداوند نعمات فراوانی به ملت ايران داده که يکی از آنها نوروز است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016