پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چرا آيات عظام اصولگرا مخالف مذاکرات هسته ای هستند؟ طنزی از اسد مذنبی

بعضی ها خيال می کنند آيات عزيزِ عظام و مراجع تقليدی که شديدا به ولايت فقيه اعتقاد دارند، همين طوری و از روی شکم سيری با مذاکرات هسته ای مخالفند. و خدای ناکرده از اتم و هسته مسته چيزی حاليشان نيست. در صورتی که مخالفت آيات عظام اصولگرا بخاطر شبهه و شکياتی است که از لحاظ فقهی بر مسايل هسته ای وارد است و آنان نگرانند که نکند خدای ناکرده در جريان مذاکرات هسته ی اعمال خلاف شرع و شئونات نظام رخ بدهد و حيثيت نظام و ولی امر مسلمين جهان، برباد برود. به همين چند تن از حضرات دست بکار شده و کتابچه ای در باب شکيات و استفتائات هسته ای تهيه و تنظيم کرده اند و ضمن پاسخ به مسايل شرعی، از دولت و تيم مذاکره کننده خواسته اند که اگر خواهان پشتيبانی علما و مراجع از مذاکرات می باشند بايد مسايل فقهی را به هنگام مذاکرات شديدا رعايت نمايند. و اما برخی از شبهات و شکيات هسته ای که همين مراجع و دفتر رهبری مشترکا پاسخ داده شده.

س- دختری چهادره ساله دارم که با قابلمه و کفگير در زير زمين منزل، در حد کفايت اورانيوم غنی کرده ولی پسر دو ساله ام مدعی است که ريده به اورانيوم غنی شده، بر فرض صِحت ادعای کودک، آيا اورانيوم مذکور نجس می باشد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ج- قول کودک حجت نيست و اورانيم مذکور پاک می باشد.

س- آيا جماع هسته ای از نشانه‌‏های بلوغ محسوب می‌‏شود و با انجام آن، تکاليف شرعی بر مذاکره کنندگان واجب می‌‏گردند؟
ج- مجرد جماع هسته ای بدون پروژه "آب سنگين" نشانه بلوغ نيست.

س- آيا مذاکرات هسته ای کلا، يعنی بطور کلی واجب است؟
ج- اگر به قصد لذت نباشد خير

س- آيا مرد مذاکره کننده هسته ای با شنيدن صدای زن مذاکره کننده به حرام می افتد؟
ج- اگر شنيدن صدای زن مذاکره کننده به قصد لذت نبوده و ريبه (فريب و دلربايی) در بين نيايد و خوف فتنه در بين نباشد، خير. و بر زن مذاکره کننده نيز واجب است طوری با مرد مذاکره کند که شهوت او را تحريک ننمايد و کلام خود را لطيف و صدای خود را نازک و زيبا نکند بطوری که بيمار دل بطمع نيفتد.

س- آيا صيغه کردن مذاکره کننده غير ارشد يعنی مذاکره کننده ای که عاقل و بالغ نيست و خوب و بد را تشخيص نمی دهد جايز است؟
ج- بدون اذن "ولی" جايز نيست.

س- اگر مرد مذاکره کننده با زن مذاکره کننده ای که در حين مذاکرات به صيغه مرد درآمده و بواسطه جاری شدن صيغه متعه، بر وی حلال شده در روز ماه رمضان شوخی و ملاعبه نمايد، آيا مذاکره باطل می شود؟
ج- مجرد مغازله و معاشقه خللی بر مذاکره وارد نمی کند بشرطی که منجر به خروج "آب سنگين" نشود.

س- آيا می توان جهت پيشبرد مذاکرات هسته ای، پيشنهاد سکسی نفتی پيشنهاد کرد؟ کيفيت قراردادهای سکسی چگونه بايد باشد؟
ج- اگر حدود شرعی عشوه رعايت شود و پيشنهاد سکسی نفتی بدور از چشم نامحرم صورت گيرد و از عشوه خرک نيز پرهيز شود مانعی ندارد.

س- چون در مذاکرات رسم است که با چای و قهوه و کيک از مهمانان پذيرايی شود، آيا در صورت شکست مذاکرات باز هم بايد ازمذاکره کنندگان با شيرينی و کيک پذيرايی کرد؟
ج- در صورتی که مذاکرات به شکست منجر شود، پذيرايی از مذاکره کنندگان فقط با "کيک زرد" مجاز می باشد.

س- آيا برای مرد مذاکره کننده جائز است نظر کردن زير چشمی به دختر يا زن مذاکره کننده. در صورتيکه نگاه کردن بمنظور لذت و شهوت نباشد و باعث ريبه نگردد؟
ج- احوط است تنها به مواضعی از بدن او نگاه کند که عادت بر پوشاندن آن با لباسهای متعارف باشد نظير کفش و کف پا. ولی نظر کردن به ران و سرين و پستان ، حتی با وجود پوشانيده بودن جايز نيست واحتياط آنست که مذاکره کننده زن را اگر به سن شصت سال يا بيشتررسيده، نبوسد و بر دامن خود ننشاند.

س- يکی از مردهای جوان مذاکره کننده به يکی از زن های نامحرم مذاکره کننده چشمک زده و آن زن جواب داده خجالت بکش من جای مادرت هستم. آيا با فرض چنين ادعايی از سوی زن، آن دو بهم محرم می شوند؟ در صورت محرميت آيا می تواند از پستان زن مذاکره کننده ای که مدعی است مادر وی می باشد شير بنوشد؟
ج- در صورتی که دو مذاکره کننده عاقل و بالغ شهادت دهند که اقرار زن مذاکره کننده را شنيده اند و زن نيز بدون فشار و با زبان خوش اقرار کرده که مادر وی می باشد، شک در ادعای زن جايز نيست. اما در خصوص خوردن شير از پستان وی، مرد مذاکره کننده مجاز است بقدر رفع حاجت بنوشد.

س- آيا در مذاکرات يک بعلاوه يک، بواسطه نامحرم بودن زن، می توان مذاکره را ادامه داد؟ کيفيت خواندن صيغه متعه در مذاکرات هسته ای چگونه بايد باشد؟
ج- مذاکره يک بعلاوه يک تا زمانی که صيغه متعه جاری نشود کراهت شديد دارد، بر فرض اينکه زن اهل کتاب باشد يا خير. و کيفيت متعه هسته ای به اين قسم است که مرد بايد بعربی بخواند: اتزوجک متعه علی الکتاب الله... تزويج کردم(همسر خود نمودم) تورا بصورت موقت برای سنت خدا و پيشبرد مذاکرات و تعهداتی که به تو داده می شود، به مدت چند ساعت، يا چند ماه، و يا اصلا چند سال، به چند هويچ، يا چند قرارداد سکسی نفتی. پس هنگامی که زن بگويد راضی هستم، به مرد مذاکره کننده محرم می شود و می توان مذاکره را تا ظهور حضرت و هرکجا که مرد صلاح بداند ادامه داد، ولی زن هيچ حقی برگردن مرد ندارد و مرد هرگاه لازم بداند می تواند صيغه را فسخ کند و بزند زير توافقات.

. س- استعمال عطر برای مرد مذاکره کننده، چه حکمی‌ دارد؟
ج- استعمال عطر برای مرد مذاکره کننده مستحب است؛ اما برای زن مذاکره کننده به هيچ وجه حايز نيست خود را خوشبو کرده و مرد مذاکره کننده را اغوا نمايد. و کلا احوط است بجای عطر از گلاب استفاده شود. اما بو کردن زن مذاکره کننده بدون جاری شدن صيغه محرميت حکم زنا دارد.

س- اگر مذاکرات به خوبی و خوشی پيش برود و در پايان به مذاقره ختم شود، آيا زن مجاز است قر مذاقره را طوری زياد کند که مرد مذاکره کننده تحريک شود؟ و اگر مرد تحريک شود آيا می تواند زن را با دهان تنفس مصنوعی بدهد؟
ج- تنفس مصنوعی با دهان به نيت بوسه شرعی جهت نجات مذاکره و مذاقره مانعی ندارد. ولی مستحب است که قبل از تنفس منصوعی از کندر يا آدامس استفاده شود.

س- اگر زن مذاکره کننده دو ساعت يا کمتر مانده به آغاز مذاکرات حيض شود، آيا مذاکرات باطل می‌‏شود؟
ج- اگر خونی که می بيند خون استحاضه باشد مذاکرات باطل می شود و برای شروع مجدد بايد غسل نمايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016