چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش ديدار شماری از ياران لگام ( لغو گام به گام اعدام) با خانواده عبدالله حسين زاده؛ مقتولی که خانواده از خون او گذشتند

در ساعت ۶ بعد از ظهرروز پنجشنبه ۹۳/۲/۴، خانم نسرين ستوده و آقايان دکتر محمد ملکی، محمد نوری زاد، وعلی رضا جباری از بنيانگذاران لگام، و آقای آريا آرام نژاد، از هنرمندان کشورمان، با همراهانشان به ديدار خانم سامره‌ ی علی نژاد و آقای عبدالغنی حسين زاده، پدر و مادر مقتول (زنده ياد عبداله حسين زاده) در شهر رويان از شهرستان نور رفتند تا حمايت خود را از اقدام بشردوستانه ی اين خانواده در گذشت از اعدام و رفع کمبودهای قانونی اعلام دارند.

همه می دانيم آنانکه دست به جنايت ازهرنوع می آلايند وابسته به شرايط اجتماعی تحميل شده بر خويش اند و پيش از ريختن خون آنان بايد شرايط اجتماعی مسبب اقدامشان را از ميان برداشت؛ اما کسانی که آمادگی اقدام به چنين جرم ناپسندی در جانشان رخنه می کند خود بايد دقت و هشياريشان را محفوظ نگه دارند تا موجبات ريختن خون انسانی ديگر و به تبع آن خويشتن را فراهم نياورند؛ زيرا کمال بزرگواری خانواده هايی که از جرم قاتل فرزند خويش می گذرند، ممکن است موجب بخشايش آنان شود؛ اما همواره اين رخداد پيش نمی آيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اعضای خانواده ی محترم حسين زاده انسانهايی شرافتمند و مهربان اند که دو فرزند شان را با سالها فاصله از کف داده اند. آنها در پای چوبه ی دار از خون کسی که به جرم قتل فرزندشان به اعدام محکوم شده بود گذشتند و با جوانمردی تمام، خواستار بخشودگی او شدند.

ايشان می گويند گرفتن چنين تصميمی برايشان بسيار دشوار بوده است. مادر می گفت: بيشتر سه چهار هزار نفری که در پای چوبه ی دار حاضر بودند از من می خواستند که قاتل را ببخشم؛ گفتم نمی توانم. سرانجام مادرم به من گفت: اگر نمی خواهی او را ببخشی دست کم چارپايه را از زير پايش نکش. او به سخن مادرش گوش داد؛ از اين کار منصرف شد و تنها به زدن سيلی به گوش او بسنده کرد. او می گفت: پس از زدن سيلی به گوش قاتل احساس آرامش کردم و از اصرار در اجرای حکم اعدام دست برداشتم. پدر عبداله می گفت: نمی توانستم خودم را راضی کنم ببخشمش؛ کنار چوبه ی دار رفتم و به او گفتم : حالا با يک حرکت پايم می‌توانم به آن دنيا بفرستمت. و او با التماس از من خواست که به پدر و مادرش رحم کنم و از اين کار صرفنظرکنم .. دراين لحظه حالم دگرگون شد و تصميم گرفتم او را ببخشم و بخشيدم. اشک از چشمانم سرازير، و اجرای حکم متوقف شد.

پس از توقف اجرای حکم اعدام قاتل، انبوه کسانی که در مراسم اجرای حکم حضور يافته بودند يکديگر را درآغوش گرفتند و بوسيدند. شماری از جوانان محل پس از اين صحنه دور يکديگر حلقه زدند و درحرکتی نمادين و در همنوايی با اقدام صلح‌جويانه ی اين خانواده چاقوهايی را به خاک فرو بردند.

هنگام ديدار با اين خانواده ديدارکنندگان با اين خانواده شاهد بودند که اهالی محل نيز از اقدام نيکخواهانه‌ی پدر ومادر مقتول سپاسگزاری می کردند و به گفته ی خانواده ی حسين زاده از پنجشنبه ۹۳/۲/۴ تا روز ديدار هفت نفر از اعدام محکومان به قتل عزيرانشان درگذشته اند که همه ی آنها ساکنان همان منطقه بوده اند و تحت تاثير اقدام انسان دوستانه اين خانواده قرارگرفته اند.

ديدار با خانواده ی حسين زاده در ميان برخورد انسانی و محبت آميز و سپاسگزاری آنان و حاضران پايان يافت و ديدارکنندگان با آرزوی اصلاح قانون و لغو مجازات اعدام و اينکه تا رسيدن آن روز ديگران نيز از اين اقدام آموزنده پيروی کنند آنان را ترک گفتند.

سيمين بهبهانی، جعفر پناهی، علی رضا جباری، فريبرز رئيس دانا، نسرين ستوده، نرگس محمدی، اسماعيل مفتی زاده، محمد ملکی، محمد نوری زاد

جهت اطلاع از اخبار کارزار لگام به صفحه لگام در فيس بوک بپونديد
https://www.facebook.com/karzar.legam


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016