دوشنبه 22 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وضعيت نگران‌کننده دو زندانی سياسی محکوم به اعدام

زمانه ـ «سازمان عفو بين‌الملل» و «سازمان عدالت برای ايران» نسبت به وضعيت دو زندانی سياسی عرب به‌نام‌های علی چبيشاط و خالد موسوی ابراز نگرانی کرده‌اند.

سازمان عفو بين‌الملل در بيانيه‌ای که منتشر کرده از احتمال اعدام قريب‌الوقوع اين دو زندانی عرب خوزستانی خبر داده است.

همچنين سازمان عدالت برای ايران در بيانيه‌ خود خواهان اقدام فوری شش گزارشگر ويژه سازمان ملل برای اقدام فوری در پيوند با وضعيت اين زندانيان شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بيانيه اين سازمان آمده است: «عدالت برای ايران در اين درخواست فوری از گزارشگران سازمان ملل خواستار توجه آن‌ها به حبس انفرادی اين زندانيان، گرفتن اعتراف زير شکنجه و همچنين پخش اعترافات اجباری آن‌ها از پرس تی‌وی، شبکه تلويزيونی انگليسی‌زبان جمهوری اسلامی شده است. ممانعت از دسترسی خانواده و وکيل اين زندانيان به اطلاعات مربوط به سلامت و وضعيت پرونده آن‌ها از ديگر مواردی است که در اين گزارش به آن اشاره شده است.»

اين دو زندانی عرب در آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ در شوش دستگير و از سوی دادگاه انقلاب اهواز به اتهام اقدام عليه امنيت ملی و محاربه به اعدام محکوم شدند.

همزمان با علی چبيشاط و خالد موسوی، شهروند عرب ديگری به نام سلمان چايانی نيز محاکمه شد که وی نيز به ۲۵ سال زندان محکوم شده است.

اين سه زندانی عرب، متهم به دست داشتن در انفجار خط لوله گاز طبيعی چغازنبيل در نزديکی روستای کعب خلف مسلم در مهر ماه ۱۳۹۱هستند.

سازمان عفو بين‌الملل نوشته است، به گفته خانواده‌ها حکم اين دو نفر در ديوان عالی کشور تاييد شده، اما هنوز حکم رسمی در اختيار خانواده‌ها و وکيل اين دو زندانی سياسی قرار نگرفته است.

ممانعت از ديدار خانواده‌ها با هیأت پارلمان اروپا

سازمان عدالت برای ايران نوشته، نيروهای لباس شخصی مانع از ديدار خانواده اين زندانيان با هیأت پارلمان اروپا در تهران شده‌اند.

در آذرماه گذشته هیأت پارلمانی اروپا با برخی شخصيت‌های منتقد حکومت ديدار کرده بود. ديدار هیأت پارلمانی اروپا با اين افراد واکنش‌ مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

در بيانيه عدالت برای ايران آمده است: «ماموران لباس شخصی مانع از اين ديدار شده و آن‌ها را از هتل محل اقامت هیأت پارلمانی بيرون کردند. پس از برگشت اين افراد از تهران٬ ستاد خبری شوش رستم چبيشاط، خواهرزاده علی چبيشاط و حسن چبيشاط، برادر علی چبيشاط را احضار و به مدت سه روز بازداشت کرد. پرونده اين افراد همچنان باز است.»

اين سازمان مدافع حقوق بشر در بيانيه خود از فشار و بازداشت اعضای خانواده زندانيان عرب و صدور حکم زندان برای آنان خبر داده است.

طبق بيانيه روز سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ خانواده علی چبيشاط و خالد (ياسين) موسوی مطلع شدند که آن‌ها از زندان دزفول به مکانی نامعلوم انتقال يافته‌اند. يک هفته قبل از اعلام خبر انتقال آن‌ها از زندان دزفول٬ صلاح‌الدين چبيشاط٬ پسر علی چبيشاط در پی احضار به نهادهای امنيتی بازداشت و به زندان سپيدار اهواز منتقل شد. صلاح‌الدين چبيشاط پس از چند هفته به قيد وثيقه آزاد شد، اما دادگاه در ارديبهشت ماه جاری صلاح‌الدين چبيشاط، حبيب سيلاهوه، حبيب چايان، حسين چبيشاط وکريم چايان را که همگی از اعضای خانواده علی چبيشاط، خالد موسوی و سلمان چايانی هستند، هرکدام به شش ماه حبس تعزيری محکوم کرد.

انتقال و اعدام زندانيان عرب

در سال ۱۳۹۲ شش زندانی سياسی عرب به نام‌های غازی عباسی، عبدالرضا امير خنافره، عبدالامير مجدمی، جاسم مقدم‌پناه، هاشم شعبانی‌نژاد و هادی راشدی اعدام شدند.

اين شش زندانی قبل از اجرای حکم بدون اطلاع به مکانی نامعلوم منتقل شده بودند. به همين دليل فعالان حقوق بشر نگرانند که سيدخالد موسوی و علی چبيشاط نيز سرنوشتی مشابه داشته باشند.

تاکنون از محل نگهداری اين دو زندانی اطلاعی به دست نيامده است.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هايی نيز مبنی بر شکنجه اين دسته از زندانيان عرب منتشر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016