دوشنبه 29 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراقچی: بسياری از گزينه‌ها مدت‌هاست از روی ميز خارج شده است

باشگاه خبرنگاران ـ عضو تيم هسته‌ای کشورمان گفت: خيلی از گزينه‌ها مدت‌هاست که از روی ميز خارج شده، اما اگر منظورتان اين است که موضوعی غير از موضوع هسته‌ای در مذاکره قرار بگيرد به هيچ وجه اين طور نخواهد بود، ما فقط در موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کنيم، وارد هيچ موضوع ديگری نخواهيم شد، به خصوص برنامه‌ها، سيستم‌ها و تجهيزات دفاعی کشور به هيچ وجه موضوع مذاکره نخواهد بود.

"سيدعباس عراقچی" در گفتگو با خبرنگار سياست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ايران و ۱+۵، اظهار داشت: مذاکرات نه به بن‌بست خورده و نه با شکست مواجه شده است، فقط پيشرفت نداشته است.

وی ادامه داد: نبايد انتظار داشت مذاکره‌ای که دارای اين همه موضوعات متعدد و پيچيده باشد همه چيز به سرعت و به خوبی در آن پيش رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عراقچی با بيان اينکه ما ادوار گذشته مذاکرات را به بحث‌های کلی گذرانديم، تصريح کرد: ما انتظار داشتيم که در دور چهارم مذاکرات که درحقيقت دور اول مذاکرات جدی بود وارد نگارش متن شويم اما در عمل ديديم که هنوز زود است، هنوز بايد مذاکرات ادامه پيدا کند و تصميم گرفتيم که بحث‌های بيشتری دراين خصوص داشته باشيم.

عضو تيم هسته‌ای کشورمان افزود: ما در هيچ يک از مذاکرات پيشرفت ملموسی نداشتيم اما به اين معنا نيست که مذاکرات شکست خورده؛ مذاکرات ادامه دارد و بن بست هم هنوز نيست اميدوار هستيم که در دور بعدی بتوانيم پيشرفت کنيم.

عراقچی در رابطه با برخی جوسازی‌های رسانه‌ای از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی پيرامون عدم پيشرفت مذاکرات، اظهار داشت: من توصيه می‌کنم که خيلی به اين گمانه‌زنی‌هايی که صورت می‌گيرد و به ادعاهايی که بيشتر جنبه رسانه‌ای و ژورناليستی دارد توجهی نشود.

وی ادامه داد: به هر حال مذاکرات سختی است، موضوعات متنوع، پيچيده و رسيدن به يک تفاهم در مورد همه آن‌ها کار سختی است که مذاکرات در اين فضا پيش می‌رود؛ گمانه‌زنی‌ها به ويژه‌ آن‌هايی که خارج از کشور است بعضا با اهداف خاصی صورت می‌گيرد، بعضی‌ها سعی می‌کنند اميال خودشان را به اسم آن چه داخل مذاکره می‌گذرد، به طرف‌های ديگر تحميل کنند، نبايد اهميتی برای آن‌ها قائل شد.

عضو تيم هسته‌ای کشورمان در رابطه با پايان مدت زمان گام اول مذاکرات تا ۳۰ تير، تصريح کرد: تلاش ما و طرف مقابل اين است که تا قبل از ۳۰ تير که گام اول به پايان می‌رسد توافق نهايی را جمع بندی کرده باشيم.

وی ادامه داد: اميدوارم اين مهم محقق شود، اما اگر هم نشود آخر دنيا نيست، ما به مذاکره ادامه خواهيم داد، مجبور می‌شويم که گام اول توافق ژنو را برای يک بار ديگر تمديد کنيم، چون مهلت مذاکرات گام نهايی را يک سال معين کرديم، بنابراين برای يک شش ماه ديگر می‌توانيم گام اول توافق ژنو را تمديد کنيم، اما اميدوارم که لزومی پيدا نکند.

عراقچی درباره علت عدم برگزاری نشست مشترک ظريف واشتون پس از پايان مذاکرات، افزود: در آن جا توضيح داده شد زمانی که پيشرفتی در مذاکرات نباشد، بالطبع نشست مشترک هم خيلی معنا پيدا نمی‌کند وگرنه اينگونه نبود که کسی تمايل پيدا نکند، ضرورتی وجود نداشت، ما در کوران يک مذاکرات سخت هستيم و ترجيح بر اين است وقتی پيشرفتی حاصل می‌شود آن زمان صحبت کنيم.

معاون وزير خارجه درباره تاريخ مذاکرات بعدی و محل برگزاری اين نشست، اظهار داشت: در رسانه‌ها آمده که مذاکرات از ۲۶ تا ۳۰ خرداد يا ۱۶ تا ۲۰ ماه ژوئن در وين خواهد بود.

عراقچی پيرامون مبحث برگزاری دور آتی مذاکرات در سطح مديران سياسی، تشريح کرد: مذاکرات بعدی هم مشابه همين چهار دور گذشته است، هيئت‌های دو طرف به رياست ظريف و اشتون خواهد بود، هيئت اشتون متشکل است از مديران سياسی شش کشور مذاکره کننده که بعضی از اين مديران سياسی عنوان معاون وزير و برخی نيز عنوان "political director" که بسته به وزارت خارجه‌های مختلف فرق می‌کند دارند، در هيئت مذاکره‌کننده وزير خارجه نيز بنده، "تخت‌روانچی" و ديگر دوستان حضور داريم.

معاون وزير خارجه درباره خبر منتشر شده از سوی "آسوشيتدپرس" مبنی بر اينکه کاخ سفيد اعلام کرده همچون گذشته همه گزينه‌ها روی ميز است" و در پاسخ به اين سوال که همه گزينه‌ها شامل فعاليت موشکی و حقوق بشر می‌شود و آيا قرار است راجع به اين موضوعات نيز در مذاکرات گفتگو کنيد؟ اظهار داشت: آن چه که گفته می‌شود همه گزينه‌ها روی ميز است معمولا اهداف و منظور ديگری دارند که خودشان هم می‌دانند به هيچ وجه صورت واقعی نمی‌تواند پيدا کند.

وی ادامه داد: همه گزينه‌ها روی ميز نيست، خيلی از گزينه‌ها مدت‌هاست که از روی ميز خارج شده، اما اگر منظورتان اين است که موضوعی غير از موضوع هسته‌ای در مذاکره قرار بگيرد به هيچ وجه اين طور نخواهد بود، ما فقط در موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کنيم، وارد هيچ موضوع ديگری نخواهيم شد، به خصوص برنامه‌ها، سيستم‌ها و تجهيزات دفاعی کشور به هيچ وجه موضوع مذاکره نخواهد بود.

عراقچی پيرامون خبر منتشر شده از سوی رويترز مبنی بر اينکه توضيحات ناقص ايران راجع به چاشنی‌های انفجاری يکی از دلايل بی‌نتيجه بودن مذاکرات بوده و در پاسخ به اين سوال مبنی بر اينکه آيا اين موضوع در مذاکرات مطرح شد يا خير، اظهار داشت: اين مسئله از همان گمانه‌زنی‌هايی است که صرفا جنبه ژورناليستی و داستان پردازی‌های رسانه‌ای دارد.

وی ادامه داد: بحث چاشنی‌های انفجاری يک سوال قديمی است که آژانس از ما داشته و ربطی هم به مذاکرات هسته‌ای ندارد، اين مسئله يک موضوع ميان ما و آژانس است، ما براساس توافقی که سال گذشته با "آمانو" در تهران انجام داديم، يک به يک به اين موضوعات پرداخته و جواب می‌دهيم.

عراقچی افزود: مسئله چاشنی‌های انفجاری و ادعايی که می‌شد ايران از آن در جهات مختلف استفاده کرده هيچ کدام صحت ندارد آژانس سوالاتی داشت که ما آن سوالات را پاسخ داديم، براساس آن پاسخ‌ها باز سوالاتی مطرح کردند که ما پاسخ داديم فکر می‌کنم موضوع به سرانجام برسد.

معاون وزير خارجه در پايان تاکيد کرد: اصلا اين موضوع، موضوع مذاکرات ما با ۱+۵ نيست اين موضوعی بين ما و آژانس است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016