چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امير محبيان: بايد يا در "عقل" يا "سلامت روح" افراد خوشحال از "عدم پيشرفت مذاکرات" ترديد کرد

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : دکتر امير محبيان روزنامه نگار و کارشناس مسائل سياسی در گفتگو با خبرنگار سرويس سياسی پايگاه خبری «انتخاب» به تحليل سخنان اخير سرلشکر فيروزآبادی رئيس ستاد کل نيروهای مسلح پرداخت.

محبيان در پاسخ به اين سئوال که سرلشگر فيروزآبادی در واکنش به چه اتفاقاتی به حمايت از دولت پرداخته است؟، گفت: شرايط در حال حساس تر شدن است؛ نظام در حال تثبيت کردن تلاش های دانشمندانمان و نتيجه گيری از دشواری هايی است که تحمل کرده ايم،ديگر زمان آن نيست که اجازه دهيم تنگ نظری ها و کوته انديشی ها مانع پيشرفت ملت ايران شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: آنچه در سخنان آقای فيروزآبادی اهميت دارد آن است که ايشان موضعی حمايتگرانه و قاطعانه از مذاکرات هسته ای اتخاذ کرد. در واقع، اين سخنان حکايت از آن دارد که نظام تمام تلاش خود را می کند تا اين مذاکرات از سوی ايران با اخلالی روبرو نشود، البته اين لزوما به معنای آن نيست که تمام انچه در مذاکرات انجام می گيرد مورد تاييد است و انتقاداتی که منتقدان نسبت به مذاکرات می کنند، همگی بی ارتباط با واقعيت است.

اين تحليلگر مسائل سياسی اضافه کرد: در حقيقت، منتقدان حق انتقاد دارند و در عين حال اين احتمال وجود دارد که مذاکره کنندگان تحت فشارهای محيطی تمرکز خود را از دست داده و اجتهاداتی کنند که شايد با آنچه نظام می خواهد دقيقا تطابق نداشته باشد.

محبيان در ادامه بيان داشت: نکته ی مهم ديگر اين است که اهميت مذاکرات هسته ای بسيار بالاست و تمام تلاش هايی صورت گرفته از سوی تيم مذاکره کننده که مورد اعتماد رهبری است، در اين مرحله به شکل حقوقی در امده و تبديل به تعهدات می شود.

وی تصريح کرد: با اين اوصاف، هرگونه اشفتگی ذهن مذاکره کنندگان ممکن است منجر به پذيرفتن تعهداتی شود که مشکلاتی برای کشور بوجود آورد، بنابراين حق نداريم که ذهن اين تيم را دچارآشوب کنيم.

مديرمسئول خبرگزاری آريا اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب هم از لحاظ ساختاری وسياسی و هم اعتقادی، روند مذاکرات را به گونه ای رهبری می کنند که حق مردم که حق الناس است ضايع نشود، بنابراين رهبری بر مسائل اشراف دارند و بارها گفته شده که اصل مذاکرات مورد تاييد ايشان است.

وی افزود: با تمام اين احوال، اگر مذاکرات خلاف روند تعيين شده رهبری بود، ايشان با آن مخالفت می کردند. با اين حال اين به معنای آن نيست که لزوما تمامی انچه در اين پروسه اتفاق می افتد مورد تاييد قاطع ايشان است. کار رهبری آنست که "کار درست"انجام شود و دولت وظيفه دارد "درست کار " را انجام دهد.

محبيان با بيان اين که «سخنان رهبری تاکنون حکايت از تاييد مذاکرات دارد»، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب بر مذاکرات اشراف کامل داشته و مسير را باز می کنند و اگر تخلفی صورت بگيرد آن را اعلام خواهند کرد.

اين تحليلگر سياسی در پاسخ به اين سئوال «انتخاب» که آيا ابراز خوشحالی از عدم پيشرفت مذاکرات و اعلام شکست آن توسط برخی از روزنامه ها در جهت منافع ملی است، گفت: قطعا انسان متعادل از پيروزی دوستان خوشحال می شود و اگر چنين نشده است، نشان دهنده آنست که يا دولت فعلی يا مذاکره کنندگان را دشمن می دانند، يا آمريکايی ها و غربی را را به خود نزديک تر می دانند يا کينه اش به رقبای سياسی شان آنچنان زياد است که حاضرند رقبايش حتی بسوزند و در مقابل دشمنان شکست بخورند.

محبيات تصريح کرد: در اين صورت بايد يا در عقل يا در سلامت روح اين افراد ترديد کرد.

وی افزود: من منتقدانی چون مديرمسئول کيهان را افراد غير منصف نمی دانم، منتقد وظيفه اش «پايش» است، اما انتقاد بايد به شکلی درست انجام شود. انتقادات اگر درست انجام شود می تواند ميدان مانوری برای تيم مذاکره کننده هسته ای ايران بوجود آورد.

اين تحليلگر سياسی اضافه کرد: بنابر اعتقاد من، روند کار کيهانيان تاکنون مخرب نبوده است، اما در اين بين متاسفانه برخی از جريانات سياسی برخلاف واقعيت به دنبال القا اين تصوير هستند که مذاکره کنندگان يا مورد تاييد رهبری نيستند و يا ايشان علی رغم ميلشان با مذاکرات موافقت کرده اند. در واقع، هر دو مورد، به گونه ای اقتدار رهبری را زير سئوال می برد و صحيح نيست.

محبيان در پايان گفت: از نگاه من، تذکر سردار فيروزآبادی بجا وهوشمندانه بود، منظور ايشان اين بود که رسانه های منتقد، ناشر تخريب ها نباشند و روندی را که نظام تاييد می کند ، با مشکل مواجه نکنند اين به معنای بستن باب نقد نيست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016