پنجشنبه 1 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سعید جليلی: همه به تيم مذاکره‌کننده هسته‌‎ای کمک کنيم

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: آنچه امروز اهميت دارد گرفتن حقوق ملت ايران در مذاکرات ايران با گروه ۱ + ۵است و همه بايد به تيم مذاکره کننده کنونی کمک کنند تا اين هدف محقق شود.

به گزارش ايرنا سعيد جليلی، در نشستی سه ساعته درجمع دانشجويان دانشگاه شيراز در پاسخ به پرسش دانشجويی درباره توافقنامه ژنو اظهار کرد: نظرات من در ارتباط با موضوع هسته ای در مناظره های انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوری بيان شد و دوستان ديگر نظر ديگری دارند، آنها اکنون منتخب مردم هستند و بايد ببينيم که چگونه بحث را دنبال می کنند و آنچه مهم است گرفتن حقوق ملت است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت مذاکرات هسته ای گفت: اهل پيشگويی نيستم، در مذاکرات بايد روندی را دنبال کنيم که از شاخص هايی برخوردار است و دو شاخصه ای که رهبر معظم انقلاب تبيين فرمودند عدم عقب نشينی از حقوق ملت و ايستادگی دربرابر زياده خواهی دشمن است.

بحث هسته ای فراتر از مباحث تنگ سياسی است
جليلی بيان کرد: بحث هسته ای فراتر از اين است که در مباحث تنگ سياسی، جناحی و سليقه ای قرار بگيرد، موضوعی ملی است و تحولات آن بايد با نگاه صحيح دنبال شود.

رييس سابق تيم مذاکره کننده هسته ای ايران با گروه ۱ +۵ اظهار کرد: دفاعی که ما از حقوق هسته ای انجام می دهيم تنها دفاع از حقوق هسته ای نيست، بلکه دفاع از همه حقوق ملت است همچنان که زمانی دفاع از خرمشهر (در جنوب غرب ايران) دفاع از سرخس (در شمال شرق کشور) نيز بود و در جريان دفاع مقدس از همه شهرها دفاع می کرديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر دشمن خرمشهر را تصرف می کرد، سايرشهرهای کشور نيز در معرض تهديد قرار می گرفت اما زمانی که به دشمن تودهنی زديم و خرمشهر را آزاد کرديم، دشمن را نوميد و کشور را بيمه کرديم و اين که با تعرض نظامی نمی توانند به کشور ما آسيبی بزنند.

جليلی در اين نشست که چهارشنبه شب برگزار شد، ادامه داد: اگر طرف مقابل با ماهيت استکباری مانع از حق ما در موضوع هسته ای شود با همان بهانه به حقوق ديگر ما چشم خواهد دوخت.

همه به گروه مذاکره کننده هسته ای کمک کنيم
وی گفت: بايد اجازه داد تيم مذاکره کننده هسته ای در چارچوب اصل نرمش قهرمانانه برنامه های خويش را به پيش ببرند و همه در مسير گرفتن حق ملت به آنها کمک کنند.

مذاکره کننده ارشد ايران در مذاکرات با گروه ۱+۵ در دولت دهم در پاسخ به دانشجويی که ازعملکرد تيم سابق مذاکره کننده انتقاد کرد و درعين حال، چاپ کتاب خاطرات جليلی از مذاکرات برای قضاوت مردم را خواستار شد، گفت: اميدوارم همت کنيم خاطرات را بنويسيم چرا که اين خاطرات متعلق به شخص نيست.

ديدگاههای خود را به دوستان منتقل کرده ام
وی ادامه داد: در چند ماه گذشته بنای من براين بوده است که درباره آنچه امروز جريان دارد نکات مدنظر را به دوستان (تيم مذاکره کننده) منتقل کنم و با پرهيز از طرح علنی اين مباحث، فضای کشور را نگران نکنم.

تکثر و تنوع سلايق نبايد به منافع ملی آسيب وارد کند
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه وحدت و همبستگی ملی در عين تکثر و تنوع سلايق از مزيت های کشور است و بايد آن را قدر شناخت، تاکيد کرد: اين تکثر و تنوع نبايد به منافع و ارزش های ما آسيب وارد کند.

جليلی گفت: همه بايد کمک کنند تا آينده درخشان و پراميدی را برای تمدن اسلامی ترسيم کنيم.

پايه مناسبات کنونی جهان زور و تزوير است
وی با بيان اينکه مناسبات کنونی جهان بر مبنای زور و تزوير پايه ريزی شده است، گفت: سئوال اينجاست که چرا چند قدرت دنيا که هريک چند هزار کلاهک هسته ای دارند نگران سانتريفيوژهای ايران هستند که تحت نظر آژانس بين المللی انرژی اتمی فعاليت می کنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: نگرانی اين کشورها به خاطر ظهور و بروز الگويی است که نه تنها آنها را به چالش می کشد، بلکه مقاومت و الگو را محقق می کند و در اين مسير موفق نيز می شود؛ اين الگو برای آنها خطرناک است و نمی توانند اجازه دهند فضايی ايجاد شود که درباره مناسبات جهان افشاگری کند.

جليلی ادامه داد: اين موضوع طنز تلخ معاصر است؛ کشوری دارای سلاح هسته ای که حتی از آن عليه انسان های بيگناه استفاده کرده است با ادعای مبارزه با سلاح کشتار جمعی و خلع سلاح، نگران سانتريفيوژهايی است که در يک نقطه دنيا طبق قوانين بين المللی فعاليت دارند.

وی خاطرنشان کرد: اين کشورها که شمار آنها به انگشتان يک دست می رسد، در چنين فضايی خود را برابر با جامعه جهانی می دانند اما در اين مناسبات، جنبش عدم تعهد با ۱۲۰ کشور عضو که فعاليت صلح آميز هسته ای را حق ايران می داند، جامعه جهانی نيست.

ملت ايران اراده خود را عملی کرد
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوری سخنان برخی مقام های آمريکايی درباره وجود گزينه نظامی روی ميز، گفت: گزينه نظامی نخستين گزينه ای بود که کشورهای دارنده امتياز وتو در مخالفت با انقلاب اسلامی ايران، به کشور ما تحميل کردند و گزينه ای نيست که آن را برای روز مبادا گذاشته باشند؛ اتفاقا نخستين بار گزينه نظامی را به کار بردند اما نتوانستند موفق شوند و ملت ايران اراده خود را به آنها تحميل کرد و امروز نيز اين وضعيت ادامه دارد.

وی ادامه داد: در موضوع تحريم ها، نخستين فشارها را بر روی صنايع دفاعی و هسته ای ايران متمرکز کردند و در اين فضا بود که ايران انحصارها را شکست و به باشگاه هسته ای جهان وارد شد.

جليلی گفت: اراده ملت ايران با الگوی خود خرمشهر را آزاد کرد؛ اين الگو وقتی تکثير شد جنوب لبنان آزاد شد و از اين رو است که قدرتها نگرانند تمدن جديدی که مقاومت و پيشرفت می کند، شکل گيرد؛ از اين رو آمريکا با حمله ˈگاز انبریˈ درصدد معرفی دو اسلام آمريکايی و اسلام تکفيری به دنيا است تا اجازه ندهند چهره اسلام ناب در دنيا شناخته شود.

در يک گذرگاه تاريخی قرار داريم
وی با بيان اينکه در يک گذرگاه مهم تاريخی قرار داريم، افزود: آنگونه که مقام های آمريکايی نيز عنوان کرده اند، ديگر دوران تک ابرقدرتی گذشته است و بايد بپذيريم که دوران چند ابرقدرتی است و ايران يکی از قدرت های منطقه ای است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در اين شرايط، اگر دانشگاه و مردم درک صحيحی از موقعيت تاريخی خود داشته باشند مسير مقاومت همراه با پيشرفت می تواند ادامه يابد.

وی، اقتصاد مقاومتی را همان اقتصاد همراه با پيشرفت خواند و گفت: اقتصاد مقاومتی موانع را از سر راه پيشرفت بر می دارد؛ نه اينکه به حداقل ها توجه کند بلکه به قله ها می نگرد.

جليلی با بيان اينکه هزينه هايی که نظام در موضوع هسته ای پرداخته برای دفاع از تحقيق در دانشگاه بوده است، خاطرنشان کرد: تحولات اين حوزه نشان داد که انقلاب و نظام برای پيشرفت و تحقيق علمی در دانشگاه می ايستد و هزينه اش را نيز می پردازد.

آسيب مفاسد اقتصادی می تواند از تحريم ها بدتر باشد
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اهميت ارتباط دوسويه دانشگاه و نظام اسلامی گفت: دانشگاه ها بايد يکی از مهمترين قرارگاه های اقتصاد مقاومتی باشند.

جليلی در ادامه گفت: بايد نظام اجرايی کشور را منسجم کنيم و مانع از بروز و ظهور مفاسد اقتصادی شويم.

وی با يادآوری گزارش روز چهارشنبه محسنی اژه ای دادستان کل کشور به مجلس شورای اسلامی گفت: سئوال اين جاست که چرا بايد ۶۳۰ هزار ميليارد ريال معوقه بانکی داشته باشيم و ۱۱۰ هزار ميليارد ريال آن در دست ۲۳ نفر باشد؟

وی ادامه داد: يارانه ای که ماهانه کل جمعيت ايران دريافت می کنند حدود ۳۵ هزار ميليارد ريال است و حال اينکه ۲۳ نفر حدود سه، چهار برابر اين رقم تسهيلات گرفته اند و ۱۸ ماه از سررسيد پرداخت اقساط آنها نيز گذشته است و بانکها نيز حاضر نيستند از اين افراد شکايت کنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره مفاسد اقتصادی در دولت قبل گفت: با مديريت صحيح تحريم و مبارزه با مفاسد می توان موفقيت های ديگری را رقم زد؛ با اين نگاه بود که با مطرح شدن پرونده ۳۰ هزار ميليارد ريالی، به مدت ۶ ماه در دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی جلسات مستمری با دستگاه های مختلف برگزار کرديم تا جلوی امثال اين پرونده ها گرفته شود؛ مفاسدی که آسيب های آنها می تواند از تحريم ها بدتر باشد.

ضرورت صرفه جويی ارزی
وی در ادامه با تاکيد بر ضرورت صرفه جويی در مصارف ارزی، به موضوع واردات چوب بستنی در سال های گذشته به کشور اشاره کرد و افزود: کشوری که به بهانه تحريمها مبادلات ارزی با ايران نداشت، آنجا که به نفعش بود ۳۹ ميليون دلار چوب بستنی به کشور ما صادر کرد؛ آخر چوب بستنی هم چيزی است که بايد از ديگر کشورها وارد کنيم؟

نبايد به بهانه امنيت به حقوق مردم تعدی شود
جليلی در ادامه با بيان اينکه امروز با وجود حمله گازانبری آمريکا و اسلام تکفيری، جمهوری اسلامی از امن ترين کشورها در منطقه و جهان است، افزود: در اين ميان دستگاه های امنيتی تلاش های زيادی می کنند اما علت اين امنيت فراتر از اين بحث است که به نگاه دينی نظام اسلامی بازمی گردد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اگر امروز از سطح بالای امنيت برخورداريم به دليل نگاه مومنانه نظام است و بر اين مبنا اجازه ندهيم به بهانه امنيت، عدالت زيرسووال برود و به حقوق مردم تعدی شود.

اين نشست با عنوان الزامات پيشرفت و عدالت و به دعوت بسيج دانشجويی دانشگاه شيراز در تالار فجر پرديس ارم اين دانشگاه برگزار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016