سه شنبه 30 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همايش دلاوران دلواپس در اصفهان

"فرارو" نوشت: بعد از برگزاری مراسم «دلواپسيم» در محل سابق سفارت آمريکا، حالا گروه‌های استانی دلواپسان فعاليت خود را آغاز کرده‌اند تا «گردهمايی منتقدين نشست ضعيف ژنو» را در «همايش بزرگ دلاورانِ دلواپس» ساعت۱۷ سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزادی خرمشهر و روز مقاومت، در خيمه گلستان شهدا اصفهان برگزار کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرارو ـ بعد از برگزاری مراسم «دلواپسيم» در محل سابق سفارت آمريکا، حالا گروه‌های استانی دلواپسان فعاليت خود را آغاز کرده‌اند تا «گردهمايی منتقدين نشست ضعيف ژنو» را در «همايش بزرگ دلاورانِ دلواپس» ساعت۱۷ سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزادی خرمشهر و روز مقاومت، در خيمه گلستان شهدا اصفهان برگزار کنند. جالب است که بعضا بدون دريافت مجوز اقدام به برگزاری همايش و تجمع می‌کنند يا شايد هم کنايه‌ای به اظهارات ظريف می‌زنند که در پاسخ به آنها گفت: ما ملتی دلاوريم نه دلواپس. برگزارکنندگان اما وعده داده‌اند اين همايش در ابعاد بسيار وسيع‌تری نسبت به آنچه در همايش دلواپسيم تهران مشاهده شد، برگزار خواهد شد و اين يعنی تحرکات آنها در اصفهان حالا پررنگ‌تر از هر زمان ديگری قابل مشاهده است و قطعا تا زمان انتخابات مجلس نيز اين تحرکات بيشتر خواهد شد.

دلواپس کيست؟

اولين‌بار واژه دلواپسان در گردهمايی جمعی از منتقدان فعاليت‌های هسته‌ای کشور در تهران استفاده شد. همايشی که در آن منتقدان سياست‌های دولت توافق هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ را محور انتقادات خود قرار دادند. اما گمان می‌رود اين واژه حالا به شناسه‌ای برای منتقدان توافق ژنو تبديل شده و خود دلواپسان نيز از اين نام گذاری استقبال می‌کنند. اگرچه مسئولان همايش «دلواپسيم» سعی کردند که خود را مستقل از هر گروه و جناحی معرفی کنند اما حضور افرادی چون پناهيان و کوچک‌زاده و جمعی از همکاران سعيد جليلی در اين همايش و توزيع نشريه ۹دی به وضوح جهت‌گيری سياسی برگزارکنندگان را نشان می‌داد. با اين حال تصاوير مخابره‌شده از همايش اول دلواپسان نشان داد از اسامی اعلام شده برای حضور در برنامه، بسياری حضور نيافتند و استقبال از اين برنامه کمتر از پيش‌بينی‌هابود. شايد به همين دليل دلواپسان تصميم گرفتند همايش دوم را به اصفهان ببرند تا شايد استقبال بيشتری را شاهد باشند.

تبليغ تجمع بدون مجوز!

تماس‌های خبرنگار آرمان برای اطلاع از شناسنامه برگزارکنندگان اين همايش در اصفهان به نتيجه نرسيد. يکی از «دلواپسان» اصفهان اما به آرمان گفت برگزارکننده چند «جوان» و چند نهاد هستند اما برای آنکه سوءاستفاده سياسی از اين همايش نشود فعلا اسم برگزارکنندگان رسانه‌ای نخواهد شد. از سويی ديگر روابط عمومی فرمانداری اصفهان و معاونت سياسی فرماندار اصفهان از برگزاری اين همايش در استان اظهار بی‌اطلاعی کرده و عنوان کردند از طريق تماس تلفنی آرمان در جريان برگزاری اين همايش قرار گرفته‌اند. با اين حال تبليغ اين همايش بدون مجوز در بسياری سايت‌های نزديک به جبهه پايداری در سطح کشور منتشر شده است.

سه‌شنبه، پنجشنبه يا شنبه؟

يک منبع آگاه اما روز گذشته به آرمان گفت که برگزارکنندگان در پی برنامه‌ريزی برای برگزاری يک همايش در روز پنجشنبه هستند و آنچه روز شنبه برگزار خواهد شد صرفا برگزاری يک برنامه توسط يک کانون فرهنگی است که توسط يکی از روحانيون نزديک به ستاد احمدی‌نژاد برگزار می‌شود. اطلاع‌رسانی برنامه شنبه نيز با اين هدف بوده تا سطح استقبال مردم از اين برنامه اندازه‌گيری شود. ضمن اينکه واکنش جامعه را ببينند و اذهان عمومی را برای همايش اصلی که روز پنجشنبه برگزار می‌شود، آماده کنند. سخنران مراسم روز پنجشنبه نيز يکی از تئوريسين‌های اصولگرا و نزديک به جبهه پايداری است و عنوان آن نيز ظاهرا «دلواپسان فرهنگی هسته‌ای» خواهد بود.

يکی از دلواپسان اصفهان اما به آرمان گفت: «ا...کرم» يا ... سخنران مراسم روز پنجشنبه خواهند بود. ظاهرا تصميم درباره کم و کيف برنامه‌های پنجشنبه و شنبه در جلسه روز سه‌شنبه ستادهای نزديک به جليلی گرفته خواهد شد. بر اساس گزارش‌های دريافتی از اصفهان بنياد شهيد و امور ايثارگران استان اصفهان، يادواره شهدای فصل بهار «عمليات‌های فتح‌المبين و بيت‌المقدس» را يکم خردادماه ساعت ۱۸ در خيمه گلستان شهدا برگزار می‌کند. بر اساس گزارش‌ها اين يادواره به مناسبت آزادسازی خرمشهر و به‌منظور ترويج فرهنگ ايثار و شهادت برگزار می‌شود. در اين مراسم يکی از بازماندگان ۸ سال دفاع مقدس به ايراد سخنرانی می‌پردازد. شايان ذکر است شب‌های جمعه گلستان شهدا ميزبان مردمی است که به زيارت قبور شهدا می‌آيند و به اين ترتيب امکان جمع کردن مردم برای حضور در يک برنامه ساده‌تر خواهد بود. بعد از حواشی و شايعات زيادی که درباره همايش دلواپسی مطرح شده بود گفت‌وگويی داشتيم با «معين مومنيان» از برگزارکنندگان همايش «دلاوران دلواپس» در اصفهان تا جزئيات بيشتری از اين مراسم را در اختيار ما قرار دهد.

آقای مومنيان جزئياتی از برگزاری همايش دلاوران دلواپس در اصفهان بيان می‌کنيد؟
بنده اطلاعاتی بيشتر از آنچه در سايت‌های الف و مشرق و ... آمده است، ندارم. بعد از حرکتی که برخی افراد در تهران انجام دادند و از دلواپسی‌های خود درباره روند مذاکرات صحبت کردند ما تصميم گرفتيم که همايش ديگری در اصفهان برگزار کنيم. در اين همايش، هم دلاوری که آقای ظريف مطرح کردند را داريم و از سويی ديگر دلواپس دستاوردهای هسته‌ای هم هستيم. قرار است در اين همايش از شخصيت‌هايی که در راه دستيابی به انرژی هسته‌ای شهيد شدند هم تجليل شود. شهيد شهرياری و شهيد احمدی‌روشن و افرادی که جانشان را از دست دادند را يادآوری کنيم. در عين حال می‌خواهيم برای مردم روشن شود که توافق ژنو چه بوده و مردم از انرژی هسته‌ای چه می‌خواهند. با پخش يک فيلم مستند به مردم نشان بدهيم که آقای روحانی که گفتند چرخيدن سانتريفيوژ‌ها موضوع هسته‌ای نيست. ما انرژی هسته‌ای را برای مسائل صنعتی می‌خواهيم و برای مسائل پزشکی و تبيين کنيم چرا دلواپس شديم.

برگزارکنندگان اين همايش چه افرادی هستند؟
اگر جزئياتی باشد من در جريان نيستم و واقعا نمی‌دانم چه افرادی در جريان هستند. گروهی دانشجو و گروهی طلبه و افرادی ديگر هستند.

يعنی اگر الان يک نفر بخواهد دلواپس اين باشد که چرا مثلا دولت گذشته يک اقدامی را انجام داده است، بدون اينکه نياز به مجوز گرفتن داشته باشد می‌تواند همايش برگزار کند؟
تا آنجا که من می‌دانم همايش نياز به مجوز ندارد. در يک مکان عمومی برگزار می‌شود و اصل برنامه هم آزادسازی خرمشهر است اما جهتی که برنامه دارد دلاورانِ دلواپس است. البته تا جايی که من در جريانم. شايد جزئياتی باشد که من در جريان آن نباشم.

همايش ديگری هم قرار است روز پنجشنبه برگزار شود؟
اول زمزمه‌هايی بود که همايش يا گردهمايی دانشجويی روز سه شنبه برگزار شود که پيامک‌هايی هم با اين مضمون آمده بود و من در جريان جزئيات آن نيستم. البته ظاهرا جلسه خصوصی خواهد بود و بين تعدادی از دانشجويان انجام می‌شود. من در جريان نبودم و برنامه‌ای که الان قرار است برگزار شود همايش دلاوران دلواپس است که اصل برنامه هم يادبود آزادسازی خرمشهر در گلستان شهداست ولی جهت‌گيری آن و اينکه عده‌ای رغبت به حضور در اين مراسم داشتند مربوط به مسائل هسته‌ای است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016