چهارشنبه 7 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی منتقدان دولت از قطع توليد بنزين سرطان زا

تهران- ايرنا- پس از تاکيد وزارت نفت بر توقف توليد بنزين آلوده در پتروشيمی ها برخی از دلواپسان و مخالفان دولت تدبير و اميد که عادت دارند با تصميمات و برنامه های دولت مخالفت کرده و آن را به چالش بکشند، اين بار دلواپسی خود را به موضوع توقف توليد بنزين سرطان زا کشانده و شبهاتی را در مورد واردات بنزين و قطع توليد بنزين در واحدهای پتروشيمی ارايه کردند.

به گزارش ايرنا، هرچند اين دلواپسان، توجيهات مختلفی را در حمايت از بنزين توليدی در پتروشيمی ها و مخالفت با واردات بنزين، مطرح می کنند، اما کاهش آلودگی هوای تهران در هفته های اخير، سندی روشن است که شهروندان تهرانی می توانند با چشم خود آن را ببينند و دلواپسان قطع توليد بنزين آلوده در پتروشيمی ها نمی توانند آن را انکار کنند.

براساس گزارش های رسمی، در هفته های اخير، تهران ۶ روز هوای پاک و ۵۲ روز هوای سالم داشته که اين ميزان ۶ برابر مدت مشابه در سال های گذشته است.

يوسف رشيدی رييس مرکز هوا و اقليم سازمان حفاظت محيط زيست نيز می گويد: هوای تهران در روندی کم سابقه از ابتدای سالجاری تاکنون در شرايط ناسالم قرار نگرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



وی با بيان آنکه نداشتن هوای ناسالم در ۳ سال گذشته در مدت مشابه در تهران سابقه نداشته است، افزود: يکی از دلايل عمده هوای سالم در تهران توزيع بنزين با استاندارد يورو ۴ است زيرا اين بنزين دارای بنزن و ترکيبات هيدروکربنی بسيار پايين است، بنابراين ميزان توليد ذرات معلق کمتر از ۲.۵ ميکرون هم کاهش می يابد.

** هشدار رييس ستاد کل نيروهای مسلح به جوسازی رسانه های خاص

بخش عمده ای از اخبار و تحليل ها در دفاع از توليد بنزين آلوده در پتروشيمی ها توسط رسانه های خاصی مطرح می شود که در هفته های گذشته هجمه های جهت داری را در عرصه های مختلف عليه دولت آغاز کرده اند.

اين رسانه ها، ابتدا موج دلواپسی را در موضوع مذاکرات هسته ای مطرح کردند، اما پس از تاکيد مقامات عاليرتبه نظام بر حمايت از مذاکره کنندگان هسته ای، بهانه ديگری پيدا کرده و دلواپسی را به موضوعات مختلف مانند توقف توليد بنزين در پتروشيمی ها کشانده و سعی در تخريب عملکرد دولت کردند که اين تخريب و هجمه ها بی پاسخ نماند و واکنش رييس ستاد کل نيروهای مسلح را به دنبال داشت.

سردار سرلشکر سيدحسن فيروزآبادی رئيس ستاد کل نيروهای مسلح در مراسم اعطای دانش نامه به دانش آموختگان دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی، اظهار داشت: بعضی اخبار بی ارزش و تفرقه انگيز هستند، بعضی ها هم شايعه، تهمت و بی مبنا هستند. من خطی و سياسی عرض نمی کنم، حتی رسانه هايی که به نوعی به نيروهای مسلح مرتبطند خطا می کنند. برابر مشی و منويات رهبری حرکت نمی کنند بايد روش شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می کنيم.

رئيس ستاد کل نيروهای مسلح تصريح کرد: متاسفانه يک مقدار بازی های رسانه ای موجب تشويش اذهان عمومی می شود، يک مقدار در گوشی حرف زدن های غلط و يک مقدار جوسازی های سياسی و يک مقدار هم نابسامانی احزاب و گروه های سياسی در کشور باعث نابسامانی رسانه ها و تحليل ها در کشور می شود. بايد منافع حزبی، گروهی، دسته ای، سياسی، تبليغاتی، انتخاباتی، همه بايستی کنار برود و همت برای ساختن کشور و کمک به دولت برای پيشرفت کشور، وجهه همت همه قرار بگيرد.

وی افزود: مديران رسانه ها بايد جلوگيری کنند از انتشار اخباری که موجب تشويش اذهان مردم، تضعيف دولت و تخريب برخی از اقدامات می شود. بايد با نيک سيرتی در همه اين زمينه ها عمل کنيم که انشاءالله پيش برويم.

فيروزآبادی گفت: رهبری فرمودند که از دولت حمايت کنيد، به پيشرفت کشور کمک کنيد هرکس هر جا هست همان جا را بسازد، انتقاد مخرب نکنيد، هو و جنجال نکنيد، آرامش جامعه را به هم نزنيد. خب اينها اصولی است که سياسيون و رسانه ها بايد به آن عمل کنند.

**ورود مجلس به توليد بنزين آلوده در پتروشيمی ها

علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی نيز در اين خصوص اظهار داشت: ˈما در گذشته در اين باره سؤال کرديم و به ما گفتند که مشکلی ندارد اما هم اکنون گفته می شود که آلوده بوده است. البته من نمی دانم که اين ها درست است يا نه اما در صورت درست بودن بايد با افراد خاطی برخورد شود، سلامتی مردم شوخی نيست.ˈ

در واکنش به اين اظهارات لاريجانی، فعالان عرصه محيط زيست استقبال کرده و خواستار ورود مجلس به اين موضوع و پيگيری موضوع توليد بنزين آلوده در پتروشيمی ها و برخورد با خاطيان شده اند.

** افزايش بی سابقه آلودگی هوا و گسترش بيماری های قلبی و تنفسی

شدت آلودگی هوا که از گذشته ای نه چندان دور به جزيی جدانشدنی از هويت شهر تهران و کلانشهرها تبديل شده، در سال های اخير به شهرهای متوسط نيز کشيده شده و ابعادی جدی تر يافته است.

در پاييز و زمستان سال گذشته، ماجرای آلودگی هوای تهران، ابعاد جدی تری يافت به طوری که اوج آن در پديده بارش باران اسيدی در شهر اهواز مشاهده شد که طی آن هزاران نفر از ساکنان اين شهر دچار ناراحتی تنفسی شدند.

در مورد علل و ريشه های آلودگی هوا، انگشت اتهام به سوی عوامل مختلفی نشانه می رود، اما يکی از مهم ترين متهمانی که در چهار سال اخير مورد توجه قرار گرفته، بنزين توليدی در پتروشيمی ها بوده است.

در سال ۱۳۸۸ و پس از مطرح شدن تحريم بنزين، مسوولان وقت به سراغ افزايش توليد بنزين داخلی رفتند و پس از مدت کوتاهی از خودکفايی در توليد سوخت داخل و آمادگی برای صادرات سخن راندند.

همزمان با وارد شدن بنزين توليد داخل به باک خودروها به تدريج ميزان آلودگی هوا افزايش يافت به طوری که گزارش هايی از افزايش ميزان آلودگی در شهرهای متوسطی منتشر شد که تا آن زمان معضلی به نام آلودگی هوا نداشتند.

اخباری نيز از وارد شدن عناصر خطرناک به هوای کلانشهرها منتشر شد که برخی کارشناسان علت آن را توليد بنزين غير استاندارد در پتروشيمی ها اعلام کردند که هرچند مسوولان وقت هيچ گاه اين ادعاها را نپذيرفتند.

در روزهای پايانی فصل پاييز و همچنين روزهای ابتدايی زمستان سال گذشته معضل آلودگی هوا در کلانشهر جدی تر شد به طوری که مدارس شهر تهران در چندين نوبت تعطيل شدند.

سعيد متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت از محيط زيست در مواجهه با اين وضعيت، کيفيت سوخت خودروها در ايران را بسيار بحرانی دانست و اظهار داشت: بنزين توليد داخل نه فقط برای مصرف کل ايران بلکه حتی برای مصرف کلانشهرها هم کافی نيست و به همين خاطر سازمان محيط زيست پيشنهاد داده که بنزين استاندارد از کشورهای ديگر وارد شود.

** اقدامات عملی برای افزايش کيفيت سوخت خودروها

در سال های گذشته برنامه های متعددی برای توليد بنزين استاندارد در ايران و کاهش آلودگی هوا مطرح شده بود که هيچ يک از آنها به نتيجه نرسيد و درحد وعده باقی ماند.

به عنوان مثال قرار بود، خودروهای سبک، سنگين و نيمه سنگين در سال های ١٣٨٩ و ١٣٩٠ استاندارد يورو ٢ را داشته باشند و طی سال های ١٣٩١، ١٣٩٢ و ١٣٩٣ اين خودروها بايد استاندارد يورو ٤ و از سال ۱۳۹۴ استاندارد يورو ۶ را کسب کنند.

همچنين قرار بود، حداقل به ميزان ۸ ميليون ليتر در روز سوخت مطابق با استاندارد يورو ۵ حداکثر تا پايان خرداد سال ۱۳۹۰ در جايگاه های سوخت شهر تهران عرضه شود که البته لازم نيست، خاطرنشان شود که هيچکدام از اين اهداف در دولت گذشته محقق نشدند.

پس از اين اقدامات ناموفق، دولت يازدهم، گام های عملی را در افزايش استاندارد سوخت خودروها آغاز کرد.

وزارت نفت دولت يازدهم برای کاهش آلودگی هوا، افزايش توليد بنزين استاندارد را در دستور کار قرار داد به طوری که در حال حاضر حدود ۲۰ ميليون ليتر بنزين با کيفيت يورو ۴ در پالايشگاه های شازند اراک و تهران تامين می شود.

اقدام بعدی وزارت نفت در افزايش کيفيت سوخت، قطع کامل توليد بنزين با منشاء پتروشيمی و افزايش واردات بنزين استاندارد است.

سعيد ناقدی نيا رئيس امور مهندسی توليد شرکت ملی پالايش و پخش، با بيان اينکه به دستور وزير نفت مقرر شده است، صرفا بنزين با کيفيت يورو ۴ به کشور وارد شود، می گويد: مشخصات اصلی بنزين يورو ۴ شامل آروماتيک کمتر از ۳۵ درصد، گوگرد کمتر ppm ۵۰، عدد اکتان بالاتر از ۹۰ و ميزان بنزن زير يک درصد است.

به گفته رئيس امور مهندسی توليد شرکت ملی پالايش و پخش، اولويت وزارت نفت تامين بنزين با کيفيت يورو ۴ است و برای اين منظور محموله های وارداتی تنها پس از نمونه برداری و انجام آزمايشهای کيفی در بنادر تخليه می شود.

از: ميثم طاهری


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016