دوشنبه 12 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناطق‌نوری: قلع و قمع دختران و پسران اشتباه است

حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوری، انتقاد به وضع کنونی کشور را سبب بهانه دادن به آمريکا و تضعيف اسلام دانست و گفت: چرا با انتقاد از دولت آب به آسياب دشمن بريزيم؟! اگر مسايلی در درون وجود دارد، بايد در محافل داخلی بيان کرد و ديگر نياز به مطرح کردن آنها روی منبر و در رسانه های گروهی و اجتماعی نيست.

به گزارش انتخاب، حجت الاسلام والمسلمين علی اکبر ناطق نوری، در ديدار صميمانه با طلاب و فضلای حوزه علميه خوزستان، طی سخنانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اين که «چرا جامعه روحانيت مبارز حرکتی در رابطه با دغدغه مراجع همچون وجود ناهنجاری های اجتماعی و مسأله حجاب و عفاف انجام نمی دهد؟»، اظهار داشت: موضوع حجاب و عفاف و ساير مسايل فرهنگی نياز به بحث ها و جلسه هايی مفصل داشته و با يکی دو جلسه قابل حل نيست، اما برای حل موضوع بدحجابی، بايد آسيب شناسی و ريشه يابی دقيقی داشت.

وی با بيان اين که وضعيت فرهنگی مردم نسبت به دوران آغازين انقلاب در زمينه مسايل اعتقادی و دينی ضعيف تر شده، گفت: در دوران شاهنشاهی، اگر جوانی خواهان مبارزه با حکومت بود، علم اسلام را بلند کرده و ظاهر خود را بر اساس مبانی دينی تغيير می داد، به طوری که پسران پيراهن های يقه آخوندی و ته ريش گذشته و دختران نيز با حجاب کامل و چادر در مکان های عمومی همچون دانشگاه حاضر می شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوری، در ادامه بيان داشت: هم اکنون نيز اگر جوانی بخواهد بر خلاف حکومت عمل کند و يا به نوعی اعتراضی نسبت به دولت و حکومت داشته باشد، اعتراض خود را با تغيير ظاهر و بدحجابی نشان می دهد که بايد برای حل اين موضع آسيب شناسی دقيقی صورت گيرد و تنها به برخورد با معلول اکتفا نکنيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، مقابله مستقيم با معضلات اجتماعی همچون بدحجابی را اقدامی غلط و نادرست عنوان کرد و گفت: اينکه نيروی انتظامی يا منکرات به طور مستقيم وارد کار شده و با قلع و قمع دختران و پسران آنها را برای ارشاد، تنبيه و يا مجازات به مرکز مبارزه با مفاسد اخلاقی ببرد به طور کامل اشتباه بوده و در برخی اوقات نتيجه عکس و نامطلوبی نيز داشته است.

وی با بيان اين که فشارهای اقتصادی، مهمترين عامل بدحجابی در جامعه است، بر حل مسايل و مشکلات اصلی مردم تأکيد کرد و اظهار داشت: برای رفع معضلات فرهنگی بايد مشکلات و دغدغه های اصلی مردم را بر طرف کرد؛ چرا که مشکلات معيشتی و اقتصادی تأثيری مستقيم بر فکر و روحيه مردم، به ويژه جوانان دارد.

عضو جامعه روحاينت مبارز در پاسخ به دومين بخش از سئوالات که پيرامون دلايل عدم موضع گيری وی در مسايل سياسی و نقد رويکرد دولت يازدهم بود، بيان داشت: پاسخ من نسبت به اين سؤال همان پاسخ مرحوم فلسفی است که بيان کرده بودند«در دوران قبل از انقلاب، حمله به دولت به سود اسلام و به ضرر آمريکا بود، اما امروز حمله به دولت به سود آمريکا و به ضرر اسلام است».

حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوری، انتقاد به وضع کنونی کشور را سبب بهانه دادن به آمريکا و تضعيف اسلام دانست و گفت: چرا با انتقاد از دولت آب به آسياب دشمن بريزيم؟! اگر مسايلی در درون وجود دارد، بايد در محافل داخلی بيان کرد و ديگر نياز به مطرح کردن آنها روی منبر و در رسانه های گروهی و اجتماعی نيست.

وی با بيان اين که من همواره قاطعانه و صريح سخن گفته ام، افزود: من ترسی از کسی ندارم و اگر نقطه ضعفی باشد، با صراحت اعلام موضع کرده و نقد خود را بيان می کنم، اما علت سکوت فعلی من مصلحتی است که در راستای تقويت نظام قايل به آن شدم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اينکه «شما چندين سال قبل به عنوان ليدر جريان اصولگرايی بوديد! حال چه اتفاقی روی داد که از اين جريان خارج شده و وارد اصلاحات شديد؟»، بيان داشت: اساسا من روش راديکالی دو جريان اصلاحات و اصولگرايی را به هيچ وجه قبول نداشته و مخالف اين گونه حرکات هستم.

وی در ادامه با بيان اين که من در اصول، اصولگرايی معتدل هستم، گفت: درست است که من اصول گرا هستم اما اصول گرايی به معنای تند روی و انجام اقدام های راديکالی را به هيچ وجه قبول نداشته و مخالف سر سخت تند روی هستم.

حجت الاسلام ناطق نوری، با تأکيد بر اين که تندروی های جريان اصلاحات به انقلاب ضربه زدند، اظهار داشت: همانگونه که من معتقد هستم تندروی های جريان اصلاحات به نظام و انقلاب ضربه زد، تندروی های اصولگرايان نيز انقلاب را دچار چالش کرده و به آن ضربه زد.

عضو جامعه روحاينت مبارز، اقدام های راديکالی دولتی ها را اشتباه دانست و گفت: اين که گروهی سرکار بيايد و گروهی ديگر را حذف کند، ممکلت کار به جايی نخواهد برد؛ چرا که در اين صورت نظام تنها با ۵۰ درصد ظرفيت خود به کار ادامه می دهد و بايد اين روش اصلاح شود تا انشاءالله از همه ظرفيت های موجود استفاده کرد.

وی با اشاره به شيوه مديريتی شهيد بهشتی، تصريح کرد: شهيد بهشتی معتقد بود که «جاذبه بايد بی نهايت باشد و دافع نيز در در حد ضرورت»، اما متأسفانه امروز شيوه دولتمردان ما بالعکس شده است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، با تأکيد بر اين که تند روی را هيچ کس حتی رهبری هم قبول ندارد، اظهار داشت: اينکه برخی ها جلوی سخنرانی سيد حسن خمينی که در کنار مقام معظم رهبری ايستاده بود را بگيرند، اقدامی اشتباه و غلط بوده و نتيجه ای جز ضربه به نظام و انقلاب را در پيش نداشت.

حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوری، با تأکيد بر اين که ميزان، مقام معظم رهبری است، گفت: مسؤولان حرکت خود را بايد بر معيارهای مقام معظم رهبری تنظيم کنند و مراقب باشند که نه فراتر از او قدم بردارند و نه عقب تر از او؛ چرا که در اين صورت يا جزء خوارج خواهند شد و يا از قافله عقب خواهند ماند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، معتقد است: که بايد از همه جناح ها و جريانات موجود در کشور برای پيش برد اهداف والای نظام اسلامی ايران استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوری، در پايان با بيان اين که بايد برای پيشرفت کشور از همه جريانات و جناح های سياسی استفاده کرد، اظهار داشت: هيچ گاه نمی توان با بدن نيمه فلج در دوی ماراتون شرکت کرد؛ از اين رو بايد برای رسيدن به قله های رفيع موفقيت و پيشبرد، اهداف نظام، «يد واحده شد» و با اتحاد، کشور را به پيش برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016