شنبه 17 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بخارای ۹۹، روزانه های ف م سخن

روزانه های ف م سخن
نود و نهمین شماره ی مجله ی بخارا شامل جشن نامه جمال میر صادقی و یادنامه استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی می شود. اما در این شماره از بخارای گرامی مقاله ای درج شده است مفصل و ممتع در باره ی زنده یاد پروفسور ریچارد فرای که جای یادنامه ی او را پر می کند. در این مقاله که به قلم ع. شاپور شهبازی و ترجمه ی مرتضی ثاقب فر است و «تقدیر از ریچارد نلسون فرای» نام دارد می خوانیم:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«نوشتن در باره استاد ریچارد نلسون فرای کار آسانی نیست. تجربه او در زمینه های زبان شناسی٬ تاریخ و هنر چنان گسترده و گوناگون است که حتی ارائه چکیده ای از آن دانشجویان رشته های ایران شناسی٬ اسلام شناسی٬ و ترک شناسی را مرعوب می کند و به احترام وا می دارد.»

در جای دیگر از این مقاله نوشته شده است:
«فرای از شیراز به کازرون و فراشبند رفت و با اسب همراه ایل قشقایی به سوی سرمشهد رهسپار شد که قبلا ارنست هرتسفلد از آن بازدید کرده بود. او در سفر کوتاهی به بزپر به خاطر فقدان آب و شدت گرما چیزی نمانده بود که بمیرد. با این حال نتیجه ی کار او ارزنده و ثمربخش بود چون یگانه محل شناخته شده -گرچه در مقیاسی کوچک- به عنوان آرامگاه کوروش بزرگ را در پاسارگاد کشف کرد که از آن به بعد این بنا مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است.»

در قسمتی دیگر از این مقاله چگونگی زیر نظر گرفتن فعالیت های آلمان و ژاپن در کابل توضیح داده می شود. به جریان ورود او به جهان اسرارآمیز جاعلان و دردسرهای به وجود آمده برای او نیز اشاراتی می شود.

متاسفانه در این مقاله ی ۲۰ صفحه ای چند غلط تایپی راه پیدا کرده است که چون توسط ایران شناسان خارجی مطالعه خواهد شد بهتر بود این غلط ها نیز وجود نمی داشت.

در این شماره از مجله ی بخارا مطلبی می خوانیم از جناب دکتر محمدعلی موحد با عنوان «تبریز در آیینه کلام مولانا» که در اصل متن سخنرانی ایشان است در سال ۱۳۸۵ در دانشگاه تبریز.

از جناب استاد شفیعی کدکنی مقاله ای می خوانیم با عنوان خرندز یا جزیدر. از چشمه ی خورشید جناب دکتر هاشم رجب زاده به شماره ی ۳۱ رسیده که یادداشت هایی ست در باره ی ژاپن و ژاپنی ها. قلم رنجه ی جناب بهاءالدین خرمشاهی که به شماره ی ۲۰ خود رسیده٬ با عنوان فرعی «مترجم مولف است» منتشر شده است. تاریخ نشر کتاب در ایران آقای عبدالحسین آذرنگ به شماره ی ۲۴ رسیده و عناوین آن عبارت اند از:

گرایش چپ و تاثیر آن بر نشر
حزب توده ایران و نشر
کتابفروشی ها و ناشران علنی آثار چپ در دهه ی ۱۳۲۰
مترجمان آثار چپ در دهه ی ۱۳۲۰
ماهنامه پیام نو / نوین

در آویزه های میلاد عظیمی که آن هم به شماره ی ۲۴ رسیده است نکته ای در باره ی انتشار توپ مرواری صادق هدایت به نقل از نامه های او می خوانیم.

نود و نهمین شماره ی مجله ی بخارا در ۵۳۰ صفحه منتشر شد: bukharamag.com

bokhara06062014.jpg


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016