چهارشنبه 21 خرداد 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی بين‌المللی از پيشروی "داعش" در عراق

در حالی‌که دولت مالکی در پی کسب مجوز از پارلمان عراق برای برقراری "وضعيت فوق‌العاده" در مناطق شمالی و غربی اين کشور است، اسلام‌گرايان داعش در استان‌های انبار و صلاح‌الدين به پيشروی خود ادامه دادند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دویچه وله ـ نيروهای شبه‌نظامی داعش (دولت اسلامی عراق و شام) پس از تصرف شهر موصل به پيشروی خود در استان‌های سنی‌نشين عراق ادامه می‌دهند. بنا به گفته يک ژنرال عراقی و ديگر مسئولان محلی، ستيزه‌جويان داعش موفق شده‌اند که به شهرهای "سنيجه" و "سليمان‌بک" در استان صلاح‌الدين نيز نفوذ کنند.

به گفته مسئولان محلی نبرد در موصل تنها چهار روز به طول کشيده و نيروهای نظامی عراقی در اين شهر شکست سختی را متحمل شده‌اند. موصل دومين شهر بزرگ عراق به شمار می‌آيد و در استان نينوا قرار دارد.

بنا به گزارش خبرگزاری‌های خارجی نه تنها شهر موصل، بلکه اکثر نقاط استان نينوا در حال حاضر تحت کنترل اسلام‌گرايان داعش است. بنا به گزارش پايگاه خبری "سومريه" ستيزه‌جويان داعش پس از تصرف زندان شهر موصل بيش از ۱۴۰۰ زندانی را آزاد کرده‌اند.

فرودگاه، دو مرکز تلويزيونی و اغلب ساختمان‌های دولتی نيز در اين شهر به تصرف شورشيان در آمده است. بنا به ارزيابی تحليل‌گران سياسی فراخوان مالکی، نخست وزير عراق برای "تسليح شهروندان غيرنظامی" بيانگر ناتوانی دولت مرکزی وارتش عراق برای مقابله با اسلام‌گرايان است.

واکنش‌های بين‌المللی به حملات نظامی داعش در عراق

آمريکا از حملات اسلام‌گرايان داعش ابراز نگرانی کرد و آن را "خطری برای ثبات عراق و تمامی منطقه" خواند. جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا تصريح کرد که بايد در مقابل اسلام‌گرايان داعش ايستادگی کرد.

آمريکا طبق توافقات دوجانبه نظامی با عراق آمادگی خود را برای کمک به دولت مالکی اعلام کرده است.

امارات متحده عربی از جمله نخستين کشورهای عربی حوزه خليج فارس است که اقدامات داعش را محکوم کرده و از تماميت ارضی عراق دفاع کرده است. وزير خارجه امارات در تماسی با هوشيار زيباری، وزير امورخارجه عراق درباره شرايط فعلی موصل گفت‌وگو کرده است.

بريتانيا نيز ضمن محکوم کردن اشغال موصل توسط داعش از دولت مالکی خواست که "دلايل ناامنی" در عراق را بررسی کند. وزارت خارجه بريتانيا بر حمايت خود از دولت مالکی "در جنگ عليه تروريسم" تاکيد کرده و خواستار تشکيل هرچه سريعتر دولت جديد در عراق شد.

مقتدا صدر، يکی از رهبران تندرو شيعه در عراق نيز گفت که نيروهای نظامی طرفدار وی با ارتش عراق عليه شورشيان همکاری خواهند کرد. مقتدا صدر پيشتر از تصدی مجدد پست نخست‌وزيری توسط نوری مالکی انتقاد کرده بود.

مرضيه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران نيز درباره حوادث عراق گفت: «جمهوری اسلامی ايران قبلا هشدار داده بود که خطر تروريسم محدود به يک منطقه نخواهد بود و فراتر از کشورها گسترش می‌يابد و متاسفانه امروز شاهد اين موضوع هستيم.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016