دوشنبه 11 آذر 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

از سال ۶۴ تاکنون بيش از ۱۸ هزار مبتلا به ايدز در ايران شناسايی شده‌اند، زنان ‌٣/٦ درصد مبتلايان را تشکيل می دهند، ايسنا و ايلنا

همزمان با روز جهانی ايدز
مدير اجرايی برنامه مشترک UN اعلام کرد:
اقزايش سه برابری همه‌‏گيری ايدز طی ۲۰ سال گذشته
ابتلای ۳ نفر يه ايدز در برابر درمان ۲ نفر


تهران- خبرگزاری کار ايران
مدير اجرايی برنامه مشترک سازمان ملل متحد گفت: از ۲۰ سال گذشته تاکنون همه‌‏گيری اچ آی وی/ ايدز تقريباً سه برابر شده است و رشد آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش"ايلنا" پيتر پيوت در پيامی به مناسبت روز جهانی ايدز که هر سال همزمان با اول دسامبر برابر با ۱۱ آذرماه برگزار می‌‏شود، با بيان اين‌‏که بيست سال پيش حدود ده ميليون انسان با اچ آی وی زندگی می‌‏کردند، تصريح کرد: از آن زمان تاکنون وسعت همه‌‏گيری تقريباً سه برابر شده است و رشد آن همچنان ادامه دارد به طوری که به ازای هر دو نفری که امروز دريافت درمان را شروع می کنند، پنج نفر ديگر به شمار مبتلايان به عفونت افزوده می‌‏شود.
وی با ابراز خرسندی از اين‌‏که برنامه‌‏های پيشگيری از اچ آی وی، اثرگذار بوده و از تعداد افرادی که دچار عفونت اچ آی وی می‌‏شوند کاسته‌‏شده است، اظهار کرد: نيازهای معتادان تزريقی ، مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند،‌‏ تن فروشان، مهاجران و ديگر گروه‌‏های به اصطلاح "دور از دسترس" در برخی از کشورها جسورانه مورد توجه قرار گرفته است.
مدير اجرايی برنامه مشترک سازمان ملل متحد در عين حال گفت: اما با اين وجود موانع کماکان بر سر راه باقی مانده‌‏اند و نبايد فراموش کنيم که ايدز هنوز در همه جای دنيا به پايان نرسيده‌‏است.
پيوت گفت: طی پنج سال گذشته نزديک به چهار ميليون نفر در کشورهای در حال توسعه دريافت داروهای نجات بخش ضدرترو ويروسی را آغاز کرده‌‏اند. اين در حالی است که در سال ۱۹۸۸، هنگامی که اولين مراسم روز جهانی ايدز برگزار می‌‏شد، اين داروها هنوز وجود نداشتند.
وی يادآور شد: اگر چه امروز تعداد کمتری انسان در اثر ايدز جان می بازند،‌ اما هنوز تعداد جان‌‏هايی که بايد نجات يابد بسيار است.

***

ايسنا:

رييس انجمن ايدز: هزينه زندگی با ايدزبرای مبتلايان بسيارگران است
تدوين برنامه‌ برای پيشگيری ازشيوع ايدز دررفتارهای پرخطرجنسی ضروريست


رييس هيات مديره انجمن ايدز ايران با انتقاد از پرهزينه بودن درمان‌های غيرمستقيم ايدز و با اشاره به هشدار اخير وزير بهداشت مبنی بر خطر بروز موج سوم اين بيماری، گفت: اقدام در جهت هشدارهای وزارت بهداشت ابتدا بايد از خود اين وزارتخانه آغاز و به ديگر سازمان‌ها تعميم يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




دکتر حميدرضا شاعری همزمان با روز جهانی ايدز به خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: تاکنون در سراسر دنيا ۷۰ ميليون نفر به ويروس HIV مبتلا شده‌اند که ۳۰ ميليون نفر از اين تعداد جان خود را بر اثر اين بيماری از دست داده‌اند. در مجموع اکنون حدود ۴۰ ميليون نفر در سراسر دنيا با ويروس ايدز زندگی می‌کنند.

وی در رابطه با آمار مبتلايان به HIV در ايران تصريح کرد: در ايران و از سال ۱۳۶۴ که اولين مورد ابتلا به اين بيماری تشخيص داده شد، تاکنون بيش از ۱۸ هزار مبتلا به ايدز شناسايی شده‌اند که حدود دو هزار و ۸۰۰ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند.


دکتر شاعری با استناد به آخرين گزارش‌های وزارت بهداشت، افزود: حدود ۶۹ درصد موارد ابتلا به ايدز از طريق سرنگ مشترک در تزريق مواد مخدر، حدود هشت درصد از طريق روابط جنسی محافظت نشده، ۳/۱ درصد با استفاده از خون و فرآورده‌های خونی آلوده و ۶/۰ درصد هم از طريق انتقال مادر به کودک، به ويروس HIV مبتلا شده‌اند. همچنين در حدود ۲۱ درصد از موارد، راه انتقال اين بيماری تشخيص داده نشده است.

به گفته دکتر شاعری، تغيير محسوسی در الگوی سرايت ويروس HIV صورت نگرفته است. در مجموع زنان ۳/۶ درصد مبتلايان به ايدز و مابقی مبتلايان را مردان تشکيل می‌دهند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت کنترل و پيشگيری از ابتلا به ويروس ايدز، تصريح کرد: اقدامات مطلوبی جهت کنترل بروز ايدز در جمعيت معتادان تزريقی صورت گرفته است؛ به طوری که طی چند سال اخير کاهش شيوع اين بيماری ميان معتادان تزريقی را شاهد بوده‌ايم. در مجموع با اقدامات انجام شده، شيوع ايدز در بين معتادان تزريقی طی دو تا سه سال اخير از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش يافته است. اين در حاليست که هنوز در ساير گروه‌هايی که رفتار پرخطرجنسی دارند؛ آماری در دست نيست که در اين زمينه اقدام به هشدارهای لازم، ضروری است. بنابراين اين گروه‌های پرخطر بايد جدی گرفته شده و برنامه‌های پيشگيری را برای آنها نيز اعمال کنيم.

وی با اشاره به هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر خطر بروز موج سوم ايدز گفت: اين قبيل هشدارها ابتدا توجه مسوولان و مديران بهداشتی کشور و سپس حساسيت عامه مردم را به دنبال داشته باشد.

وی ابراز اميدواری کرد: در سياست‌گذاری‌های کشور اين قبيل هشدارها مورد توجه قرار گرفته و به آنها عمل شود.

رييس انجمن ايدز ايران با بيان اينکه تاکنون کشور دو موج اپيدمی از ايدز را تجربه کرده است؛ گفت: موج اول بروز ايدز از سال ۶۵ تا اواسط سال ۷۵ اتفاق افتاده که اغلب موارد مبتلايان را استفاده کنندگان از فرآورده‌های خونی آلوده تشکيل می‌دهند. همچنين از اواسط دهه هفتاد، موج دوم اين بيماری با شيوع لجام گسيخته آن ميان معتادان تزريقی همراه بود که همچنان نيز ادامه دارد.

تدوين برنامه‌های ويژه برای پيشگيری از شيوع ايدز در گروه‌های دارای رفتار پرخطر جنسی ضروريست


دکتر شاعری با بيان اينکه در صورت کنترل معتادان تزريقی پرخطر از ابتلا به ايدز، طبيعی است که از اين به بعد شاهد سرايت جنسی اين بيماری در جامعه باشيم؛ افزود: به اين ترتيب رفتارهای جنسی پرخطر، بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماری قرار دارند. بر اين اساس تدوين برنامه‌های ويژه برای پيشگيری از شيوع ايدز در رفتارهای پرخطر جنسی ضروريست.

دکتر شاعری ادامه داد: به اين ترتيب هشدار وزارت بهداشت در رابطه با خطر بروز موج سوم ايدز بايد از خود اين وزارتخانه آغاز و به ديگر سازمانها، از جمله آموزش و پرورش، NGOها، سازمانهای مردم نهاد و رسانه‌ها تعميم يابد. بنابراين از آنجا که واکسن موثری عليه اين بيماری شناخته نشده بايد با اطلاع رسانی و ارتقا دانش عمومی، با اين بيماری مقابله شود.

رييس انجمن ايدز ايران در پايان با بيان اينکه هزينه زندگی با ايدز برای مبتلايان بسيار گران است، گفت: در حال حاضر درمان‌های مستقيم ايدز از جمله مشاوره و آزمايش رايگان است. اين در حالی است که ايدز مشکلات و گرفتاری‌های غيرمستقيم ديگری را نيز به دنبال دارد. ايدز بيماری‌های همراهی خواهد داشت که هر کدام از آنها نيازمند درمان، ‌مراقبت و صرف هزينه است که متاسفانه درمان هيچ کدام از آنها رايگان نيست. هر چند که دولت با پرداخت سوبسيد بخشی از اين هزينه‌ها را می‌پردازد اما در مجموع زندگی با ايدز، برای مبتلايان بسيار گران تمام می‌شود.





















Copyright: gooya.com 2016